lostrekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sfi1

lostrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 22:35

hoi,
mijn paard van 2,5 jaar trekt zich los tijdens het longeren en als ik hem buiten wil steken of terug binnen wil halen. Hij trekt zich los pom gras te gaan eten ik kan em wel direct terug nemen maa om te longeren is ht super ambetant want eerst ga alles goed en opeens doet hij zijn hoofd naar beneden en dan draait hij zich en is hij weg. Vorige winter deed hj dit ook maar heel de zomer ging alles goed en heet hij het niet meer gedaan en nu begint hij he weer te doen.
Ik longee hem al met een bit maar ook dan trekt j zich los.
heet r imend tips ofzo om hem dit a te leren?

mika11

Re: lostrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:37

Een longeerbak gebruiken en niet in een grote, open bak gaan longeren.
Hij moet waarschijnlijk goed opgevoed worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:39

Iemand erbij halen die iets handiger is. Ik weet wel een tip maar daar moet je handig voor zijn. Dus voor nu lijkt het me het slimst om hulp te vragen.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 08:57

Idd. een afgezette ruimte gebruiken. Paard moet het op de juiste manier leren. Een paard van 2.5 jr is natuurlijk nog een kleuter. Ik zou hem in een afgezette ruimte eerst los laten lopen. Zodat hij leert om te blijven lopen. Laat hem dan eerst in zijn eigen tempo lopen en alles is goed, maar blijven lopen. Hij wordt vanzelf rustiger. Dus er niet achteraan gaan jagen. Stappen is goed, galop ook! Na een paar minuten zal hij op de stem gaan reageren. Wanneer je hem dan met de stem kan laten draven en terug laten komen in stap is het prima. De volgende keer dit zelfde en daarna een longe aan het halster en ook dit zelfde trainen. Hij moet nog vooral getraind worden in het hoofd. Moet begrijpen wat je bedoelt.
Wanneer hij zich los rukt met bit in is dit niet zo bevordelijk voor een prettige ervaring met het bit. Let er op: een 2.5 jarige is echt nog een kleuter in hoofd en lijf. Hij proobeert je uit, maar doet dit nooit om je te pesten!
Dus gewoon een paar stapjes terug in de opleiding, dit is beter dan blijven doormodderen en je paard verkeerde gewoontes leren.

Succes.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:43

Eens met Marjolijn. Paar stapjes terug en weer kalm aan beginnen met de basis. Ik zou in dit geval ook een stuk weiland/rijplaats afzetten. Kring maken zo groot als de cirkel waarin je hem normaal gesproken zou laten lopen met longe eraan. En dan maar kijken hoe hij reageert. Eventueel zonder longeerzweep om t allemaal wat minder bedreigend te maken. Je kunt dan je lichaamshouding in combinatie met stem gebruiken voor tempo controle (ook rustig aan uitbreiden natuurlijk:))
Het zou kunnen zijn dat hij je hulpen te sterk vind en weg wil vluchten, het kan evengoed zijn dat hij dit trucje gewoon geleerd heeft omdat hij op die manier even pauze krijgt en gras kan eten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:13

ieder paard kan braaf gelongeerd worden, dus ook het jouwe.
Dit paard heeft niet voldoende respect voor jou, de aandacht is er af en toe niet meer bij, paard heeft ondertussen geleerd dat dit truucje kan werken, gewoon duidelijk zijn , .....
Dit kan je nooit aan de hand van tips hier gaan oplossen, zoek een trainer die het samen met jou even voordoet en jou dan ineens toont hoe je het zelf correct kan doen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 15:36

vorige winter deed hij dit ook? toen was hij 1,5? niet om ontzettend bokt cliche te zijn, maar hoe vaak longeer je hem en hoe lang?

anne_lynn99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:53

Ik zou ook zeggen iemand erbij halen en niet te snel willen. Geduld hebben. :)

sfi1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 13:41

merci allemaal maar de bak kan ik niet afzetten wat hij is enorm slim... hij heeft ondertusse ook al ontdekt dat hij onder de draad kan van de piste dus een hij zich los getrokken heeft loopt hgij er gewoon lkker onder om gras te gaan eten dus het is gewoon een hele slechte gewoonte die hij heeft aangeleerd en het is hem gelukt dus blijft hij het proberen... maar ik ken wel mensen die me zouden kunnen helpen dus zal het aa hen eens vragen :)