hengsten onder elkaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

hengsten onder elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 00:14

Als 2 hengsten samen zijn opgegroeit kunnen ze dan samen op de wei blijven enz als hengst zijnde ?

het gaat over dit geval over een zwarte jaarling die nog geen hengstenstreken heeft , alleen naar 1 PRE merrie omkijken, hinniken en doorstappen en naar geen enkel ander paard omkijken verder dan die merrie & een mini shet van 2,5 jaar oud en ook nog hengst maar geen hengstenstreken.

Manon262

Re: hengsten onder elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:21

Ik heb op dit moment 2 hengsten die dikke maatjes zijn en samenlopen (onze jonge Fries brak altijd uit om bij onze 8jarige hengst te lopen en hebben ze dan maar samengezet ca einde zomer) eerste week of af en toe een paar "krassen" van met mekaar te stoeien maar nu echt plakken tot en met, echt met de kont en hoofdjes plakken tegen elkaar en grasjes eten, uit dezelfde kuip eten ipv in hun eigen bak elk, zelfde met drinken, dus ja, het kan wel degelijk, alleen, het moet dus echt wel super "klikken" en dan alleen lukt het.
Heb ook wel eens onze 8jarige hengst met een andere hengst gehad en die gingen echt niet samen, werden allebei heel mager en nerveus, dat ging echt niet.
Je weet t alleen maar als je probeert hé, veel succes !

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 00:26

Dankjewel ,
tot nu toe zijn ze tegen elkaar heel braaf en staan ze ze zich elke dag af te likken.
Hengst houden hoeft niet voor mij maar als ze er geen problemen van ondervinden vind ik het nutteloos voor te gaan ruinen.
daarmee dat ik het hier ook stel als vraag of het gaat om hengst te houden als ze met elkaar zijn opgegegroeid

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:29

Dat weet je nooit. Hier staat hengst en ruin met elkaar omcirkelt door veulens en merrie's, mijn volwassen hengst kon er niet bij. Eerdere hengsten net zo, de eens blijft heel sociaal, de ander kiest voor de vrouwen.

Samenstelling nu:
ruin jaarling
twee volwassen ruin
jaarling hengst
twenter hengst (heeft al meerdere merrie's drachtig)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 00:34

lailapri schreef:
Dat weet je nooit. Hier staat hengst en ruin met elkaar omcirkelt door veulens en merrie's, mijn volwassen hengst kon er niet bij. Eerdere hengsten net zo, de eens blijft heel sociaal, de ander kiest voor de vrouwen.

Samenstelling nu:
ruin jaarling
twee volwassen ruin
jaarling hengst
twenter hengst (heeft al meerdere merrie's drachtig)

zijn die 2 dan samen opgegroeid ?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:37

als er nieuwe bijkomen na het spenen gaan ze daar wel bij. Hengstveulen van dit jaar heeft er ook een periode bij gelopen maar was wat scraal dus terug bij zijn moeder nadat hij gespeent is zodat ik hem wat makkelijker bij kan voeren. Dus ja in zekere zin wel bij elkaar opgegroeid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:52

Het verschilt erg per hengst, over het algemeen; als je ze niet uit elkaar haalt en je laat ze niet dekken gaat het prima.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 00:54

Ze worden niet uit elkaar gehaald , alleen om te gaan wandelen aan de hand en verder niks.
Ook gaat de ene jaarling nooit dekken maar de mini mischien , teminste als hij word ggk volgend jaar of over 2 jaartjes :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:55

Als ze gaan dekken willen ze dat ook weleens bij hun vriendje gaan proberen en als die niet wil loop je het risico op jagen met alle gevolgen van dien. Met een mini zal dat wel niet zo'n probleem zijn denk ik.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 00:58

hmm zou raar zijn moest er gevolgen zijn door de kleine.
kleine is zelf 80 cm nu en 84 cm van kont ( aan het groeien)
de grote is momenteel zelf 1m60 en kont 1m63 :+

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:03

Er is kans dat ze elkaar als rivalen gaan zien straks / ooit.

Mijn hengst stond vanaf veulen bij mijn 10 jarige ruin, vrienden voor het leven. Tot de hengst op 3,5 jaar de hormonen in het voorjaar in zijn bol kreeg. Mijn ruin moest het ontgelden.... Echt jagen.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:05

tja, daar vrees ik dus ook wel voor, maar waar ik onze Fries ook zette, hij brak echt àltijd weer de boel af om bij onze 8jarige te gaan staan, en echt nog geen 2cm krijg je er tussenin, zijn echt zo'n maatjes, nooit meegemaakt en zit toch al flink wat jaren "in de paarden" LoL

tijd zal t leren of dit zo blijft hé, heb me wel laten vertellen dat Friezen nogal meegaand van karakter zijn, verder geen idee, nooit eerder een Fries gehad, kan t dus niet zeggen ;-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:22

Zorg in elk geval dat ze ruim voldoende ruimte hebben dat áls er een gaat jagen hij ze niet direkt in een hoek kan krijgen. En maak dan een laag draadje voor je shet, als veilige haven, want als de grote aan het jagen gaat is dat kleintje echt de klos.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:35

Ik denk dat als er een merrie in de buurt is het wel anders wordt en lastiger. Dan kun je weleens last krijgen van de hormonen. Wij hebben 2 shethengsten staan verder geen andere paarden in de nabije buurt dus dat is geen probleem. Ze waren 1 of 1,5 jaar toen ze kwamen en stonden toen ook al samen maar dan met een veel grotere groep met andere hengsten en merries. Nu zijn ze 3,5 jaar.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 14:36

ruimte hebben ze genoeg op de wei : die is ong 400 m breed en 500 lang :)
Maar die tip van die draadjes zal ik zeker doen voor de zekerheid !

Tigra_ : er staan merries in de buurt van hun wei maar met een 'bosje' ertussen waardoor ze grotendeels de merries niet kunnen zien :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:03

Maar ze kunnen ze wel ruiken en over en weer hinniken, dat is al voldoende.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:05

Ik denk inderdaad dat het ruiken al voldoende kan zijn zeker als de merrie hengstig is. Maar goed tijd zal het uit wijzen zou alleen eerlijk gezegd wel zorgen dat de shet ergens kan komen waar de grote niet kan komen want die zal het zwaar krijgen mocht er zich wat voordoen.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:16

Mijn hengst heeft vanaf spenen tot z'n 4e jaar met een andere hengst samen gestaan. Ging prima, waren altijd samen aan het spelen en ravotten. Echter op een gegeven moment werd het spelen echt vechten en toen hebben we ze uit elkaar moeten halen. Vanaf dat moment hebben ze naast mekaar gestaan met een draadje ertussen en dat ging goed. Het kan dus een tijd lang goed gaan en dan toch op een moment niet meer. Is per paard afhankelijk.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 15:20

Dat van die draadjes ga ik zeker doen voor de zekerheid ,
dat van die merries die staan ongeveer op 50 meter afstand met hekwerk van 1m80 hoog..
Diëgo zal gewoon hengst blijven als er zich geen problemen voorkomen kwa gedrag en hormonen of onhandelbaar word ; moest het wel zo zijn dat er dit gebeurt dan wordt hij gewoon zsm als het kan geruint.
De kleine mini ga mss volgend jaar naar de HK voor hem voor te brengen of het jaar erna als er in die tijd ook problemen ontstaan dan is het ook ruinen.

Het ruinen ga ik laten doen wanneer ik merk wie het is of wie het uitzoekt : als er gewoon niks gebeurt heel de tijd en ze zijn makkelijk in de hand te houden dan blijven ze gewoon hengst.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:03

Is echt per paard/Hengst verschillend.
Ik heb bij een fokkerijk 2 dek hengsten bij elkaar in de wei zien staat..dit waren Arabische volbloeden.

Dus niks is onmogelijk en als ze vanaf het begin zijn opgegroeid.

Ik had me 4 jarige hengst bij een ruin staan...Hengst was mee geschouwd etc maar dat ging prima samen..de ruin overheerste..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:29

Eleio schreef:
dat van die merries die staan ongeveer op 50 meter afstand met hekwerk van 1m80 hoog..
Diëgo zal gewoon hengst blijven als er zich geen problemen voorkomen kwa gedrag en hormonen of onhandelbaar word ; moest het wel zo zijn dat er dit gebeurt dan wordt hij gewoon zsm als het kan geruint.
De kleine mini ga mss volgend jaar naar de HK voor hem voor te brengen of het jaar erna als er in die tijd ook problemen ontstaan dan is het ook ruinen.

Het ruinen ga ik laten doen wanneer ik merk wie het is of wie het uitzoekt : als er gewoon niks gebeurt heel de tijd en ze zijn makkelijk in de hand te houden dan blijven ze gewoon hengst.

Maar waarom wil je de grote perse hengst houden? Als je daar verder toch geen plannen mee hebt is ruinen veel makkelijker. Zal je ook nooit problemen hebben en mocht je ineens van stal moeten verhuizen kun je tenminste ergens terecht.

Bedenk wel dat als hij de hormonen in zijn bol krijgt en achter de shet aan gaat de shet daar ernstig verwond uit zal komen of het zelfs niet zal overleven, dan kun je toch beter het zekere voor het onzekere nemen.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 16:32

anneliesdj schreef:
Eleio schreef:

Maar waarom wil je de grote perse hengst houden? Als je daar verder toch geen plannen mee hebt is ruinen veel makkelijker. Zal je ook nooit problemen hebben en mocht je ineens van stal moeten verhuizen kun je tenminste ergens terecht.

Bedenk wel dat als hij de hormonen in zijn bol krijgt en achter de shet aan gaat de shet daar ernstig verwond uit zal komen of het zelfs niet zal overleven, dan kun je toch beter het zekere voor het onzekere nemen.

hij moet helemaal niet perse hengst blijven , maar vind het onnodig om te ruinen als hij er toch geen problemen van ondervind.
En van stal verhuizen , ze staan aan huis zelf beide paarden en zullen dus ook nooit ergens anders op stal te komen staan.
Als ik bv merk dat hij teveel last krijgt van zijn hormonen en dat de kleine de dupe van is , dan is het ook meteen bellen voor te castreren :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:35

Bij die van mij ging het prima zolang er geen merries in de buurt waren :)

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:37

Hier 2 hengsten vanaf spenen bij elkaar gehad en zij hebben zonder problemen 4 jaar bij elkaar gestaan. Dikke maatjes. Ze zijn begin november beiden gecastreerd en een paar dagen later is er een hengstveulen bij geplaatst. De eerste weken dat het veulen erbij stond zijn de eerste serieuze klappen gevallen tussen de twee voorheen hengsten. Nooit eerder gezien tussen die 2 en jemig wat ging dat hard. Inmiddels alles weer rustig hoor, de nummer 2 moest even duidelijk gemaakt worden dat het veulen van nummer 1 is en dat nummer 2 daar van af moest blijven :D .

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:38

Die van mij hebben tot hun 5de samen gelopen zonder problemen, en zouden de rest van hun leven samen hebben kunnen lopen (maar ik ben zelf verhuisd met eentje).
Er zijn wel wat bedenkingen bij..
Je hebt een keer of vijf per dag dit:
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 8503_n.jpg
Dus als je daar geen ruimte voor hebt, niet aan beginnen.. Een kleine weide wordt aan een tempo omgeploegd dat echt niet te vergelijken is met niet-hengsten samen.
En gezien het spelgedrag, is die jaarling ook zo'n kleintje? Of gaat het om een paard en een mini samen? Dat laatste was namelijk niet goed gekomen hier vrees ik. Gewoon wegens het fysieke onevenwicht.