Depresieve paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eldora1

Depresieve paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 22:19

Ooit van gehoord? Een deprie paard?
Kan dat eigelelijk wel?, ik heb er nog nooit van gehoord :')

Gewoon een vraagje, kwam opeens in me op :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:28

ja hoor komt voor, mijn paard is depri geweest toen ik hem net had

hij was vanaf geboorte tot zijn 9jr bij dezelfde eigenaar geweest en gewend aan dat ritme
bij mij was alles anders hij ging 24u op de wei in een kudde wat niet ging, hij is toen met 1 paard in een wei gegaan
hij kreeg ineens allerlei kwalen
ben bijna 3 jr aan het tobben geweest en kan nu sinds 8mnd ong zeggen dat ik een blij en vrolijk en gelukkig paard heb :j

hij heeft echt moeten wennen aan het andere leven en het missen van de dagelijkse routine waar hij jaren in gezeten had

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:31

Ik weet niet of het echt zo was maar ik zelf vond het wel. Zo'n 3 jaar geleden stond er op mijn oude pensionstal een Z pony. Stond nooit buiten, werd gereden en ging zonder pardon de stal weer in. Ik vond haar eerst sneu, afgestomd, niet attent, heel erg op haar zelf. Toen ze mij vroegen om haar te rijden een week lang heb ik dat gedaan en toen vond ik het paardje geen paard meer maar een machine, ik vond het zielig. Ik ben 3 x per dag gaan wandelen met haar en laten grazen. Misschien was dit paardje ook wel depri....

corientjuhh

Re: Depresieve paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:33

Ik denk t wel...
Het paardje wat ik sinds 8 maanden ofzo rij heeft ook een tijdje gehad dat ze niet happy was
Toen ben ik ook veel meer naar haar toe geweest en meer longeren en leuke dingen doen
Toen ze niet happy was stond ze achter in een hoekje in dr stal
Nu staat ze altijd uit dr stal te kijken

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:41

Dit is een depressie:

Depressie: gedurende minstens twee weken vijf of meer symptomen, waarvan ten minste één van de twee eerste symptomen (DSM-IV):

•sombere stemming gedurende het grootste deel van de dag, bijna dagelijks;
•duidelijke vermindering van interesse of plezier in (bijna) alle activiteiten;
•duidelijke gewichtsvermindering of gewichtstoename;
•slapeloosheid of overmatig slapen;
•psychomotorische agitatie of remming;
•moeheid of verlies van energie;
•gevoelens van waardeloosheid of buitensporige of onterechte schuldgevoelens;
•verminderd vermogen tot concentratie of besluiteloosheid;
•terugkerende gedachten aan de dood, suïcidegedachten, suïcideplannen of suïcidepoging.

Ik heb nog nooit een paard meegemaakt dat aan deze "eisen" voor depressie voldoet.

Ik geloof er wel degelijk in dat paarden slecht in hun vel kunnen zitten en "somber" kunnen zijn. Maar depressief? Nee, daar geloof ik niet in.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:54

Horseware

noem het wat je wilt, maar mijn paard zat erg slecht in zijn vel
was beetje `doods`reageerde amper,was in zichzelf gekeerd
paard heeft echt moeite gehad met zich aan passen aan het nieuwe leven met andere mensen en andere paarden
waarschijnlijk miste hij zijn vorige baas heel erg

paard van toen is nu helemaal weg, ik heb een heel ander paard nu, vrolijk,bijt van zich af,speelt met alle speeltjes in de paddock brengt ze ook bij de andere zodat ze samen aan de bal staan te trekken,
kan prima in de kudde heeft met rijden ook praatjes gekregen
hij is levendig ,heeft zijn oortjes erop staan,is wakker in de omgang en met rijden.

ik vond mijn paard depri :j

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:02

Mijn paard was meer dood dan levend toen ik haar kreeg. Ik noem het niet depressief maar wat mijn paard had was aangeleerde hulpeloosheid waar ze nu nog steeds last van heeft ondanks dat ze een stuk levendiger is..
Ze stond voor niks meer open, vond niks leuk was niet lekker in haar vel. Een hoopje ellende..

Ik denk dat een paard wel depressief kan worden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:22

Ik beweer ook absoluut niet dat een paard niet erg slecht in zijn vel kan zitten en doods kan overkomen/weinig kan reageren. Daar geloof ik wel degelijk in. Maar dat is nog geen depressie.

Nog een kenmerk van depressie is overigens dat als je het eenmaal gehad hebt, de kans dat je het nogmaals wordt 50% tot 90% is (zonder specifieke aanleiding).

Daarnaast hoeft een depressie geen specifieke oorzaak te hebben (dat is juist zo frustrerend) en speelt erfelijkheid ook regelmatig een rol. Bij paarden zie je dit ook niet terugkomen. Als een paard zich zo gedraagt als in de voorbeelden in dit topic heeft het een duidelijke oorzaak (gemis van vorige baas, moeite met aanpassen aan nieuwe leven e.d.).

Nogmaals: ik geloof alle bovenstaande verhalen echt wel en die paarden zullen ongetwijfeld erg slecht in hun vel gezeten hebben, maar de term depressie is m.i. en volgens de DSM-IV (een psychiatrisch classificatiesysteem) hierbij dus nog niet van toepassing.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:24

Horseware schreef:
Dit is een depressie:

Depressie: gedurende minstens twee weken vijf of meer symptomen, waarvan ten minste één van de twee eerste symptomen (DSM-IV):

•terugkerende gedachten aan de dood, suïcidegedachten, suïcideplannen of suïcidepoging.

Ik heb nog nooit een paard meegemaakt dat aan deze "eisen" voor depressie voldoet.

Ik geloof er wel degelijk in dat paarden slecht in hun vel kunnen zitten en "somber" kunnen zijn. Maar depressief? Nee, daar geloof ik niet in.

Die criteria zijn wel heel erg toegespitst op mensen. Als er paardendepressie bestaat zouden daar neem ik aan andere criteria voor zijn. Aangezien paarden geen schuldgevoel kennen en ook al niet kunnen denken.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:26

Kan me best voorstellen als een paard een paar weken lang 24/7 stal staat deprie wordt :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:27

Hoeft 'ie niet eens voor in een hok te staan. Verkeerde samenstelling van de groep + te weinig plek is al voldoende.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:28

Ja hoor dat kan heb het helaas met mijn eigen paard meegemaakt toen we verhuisd waren van stal...
Hij werd echt ziek, lusteloos , viel ontzettend af en wou niet eens zijn stal meer uit...
Na vele dierenartsen en een hoop verdriet hem terug gebracht naar ons oude plekkie en paard is weer helemaal gelukkig

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:28

Koper schreef:
Horseware schreef:
Dit is een depressie:

Die criteria zijn wel heel erg toegespitst op mensen. Als er paardendepressie bestaat zouden daar neem ik aan andere criteria voor zijn. Aangezien paarden geen schuldgevoel kennen en ook al niet kunnen denken.

Er bestaat dus wel een diermodel voor depressie
http://www.paardenlevenskunst.nl/?actio ... en%20paard

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:33

Wie weet komt er ooit wel een lijst voor kenmerken van "paardendepressie" koper. Maar je geeft idd hiermee al aan dat een paard dus geen depressie kan hebben zoals een mens dat heeft.
Verder speelt zoals gezegd erfelijkheid ook regelmatig een rol en is de kans op terugkeer (zonder aanwijsbare reden) vrij groot. Dit heb ik ook nog nooit meegemaakt bij paarden.

Om even verder te redeneren (beetje offtopic, maar dat ga ik me dan afvragen): zouden er dan ook antidepressiva voor paarden op de markt komen? Of met bepaalde hengsten niet gefokt worden ivm de erfelijkheid? Of zouden erfelijkheid en recidive bij paarden geen enkele rol spelen? Maar als dat zo is: is er dan nog wel sprake van depressie? Paardendepressie zou dan op zijn minst toch aardig wat anders inhouden dan depressie bij mensen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:37

PP >> OPG

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:43

Mijn pony was heel depressief toen mijn nieuwe paard er was.... hem aanvallen etc, heeft zelfs een tijd gehad waarin hij helemaal niks wilde eten en hij heel duf was. Ik weet bijna zeker dat paarden depressief kunnen zijn. Hij moest mij gaan 'delen'

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:18

En of een paard depressief kan zijn! De mensen/eigenaren willen/kunnen het alleen vaak niet (her)erkennen.

Miepie77Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:20

zeker, uit heimwee of omdat ze elke dag hetzelfde moeten doen of alleen staan, jammere is dat niet iedereen het door heeft en dan denkt wat is het paard toch lekker rustig, maar de ogen staan dof, gelukkig hebben die van mij dat nooit gehad

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:22

Ik geloof niet dat een paard depressief kan zijn: daarvoor zijn hersens niet geschikt om zulke complexe gedachten te kunnen hebben. Een paard depressief noemen vind ik het (onterecht) vermenselijken van een paard.

Zich onprettig voelen kan wel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:08

Shenavallie schreef:
En of een paard depressief kan zijn! De mensen/eigenaren willen/kunnen het alleen vaak niet (her)erkennen.

Ik denk dat we er al gewend zijn eigenlijk. Dus zien we het zowieso niet.

Ik zie regelmatig depressieve paarden.

Miepie77Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:49

precies, sommige mensen willen het niet zien

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:05

Toen ik mijn jonge paard als baby van 2,5 naar mij haalde is ze echt 3 maanden uit haar doen geweest. Het was ook nogal een omslag, van haar vertrouwde familie waar ze haar hele leven bij geweest was naar een nieuwe plek, alles is onbekend.. daar heeft ze het echt moeilijk mee gehad. Ik vond haar ook gedeprimeerd overkomen toen. Is gelukkig met veel aandacht helemaal goedgekomen. Toen ze van pension aan huis kwam had ze dit gelukkig niet, zolang ik er dan maar ben is het best, dat kent ze en dan is het goed. Maar haar 'uit huis gaan' :D heeft wel een grote impact op haar gehad, denk zeker dat paarden bij grote omslagen somber kunnen zijn, ze zijn zo gehecht aan het bekende :j

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:19

Honden kunnen het ook krijgen, waarom paarden dan niet. Ik geloof er zeker in, maar ik heb het nog niet overduidelijk meegemaakt. Ik heb wel duidelijke verschillen gezien in de algemene gemoedstoestand van paarden bij verandering van omgeving, voer etc. Paard dat normaal erg tevreden overkomt, dat na verhuizing vrij 'chagerijnig' werd, en dit veranderde pas na terugverhuizen.
Ik geloof het zeker.