Paard weigert hoofdstel om te laten doen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EquusDream96

Paard weigert hoofdstel om te laten doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 22:40

Hoi allemaal!
In de zomer van 2012 had ik grote plannen! ik ging mijn paardje eindelijk beginnen opleren!
Ik heb al 2 keer een paard opgeleerd , beide keren let succes, maar met mijn eigen paardje lukt het niet echt :/
Ik heb hem een tijdje gelongeerd met zadel en met bit enz tot hij alles gewoon was, maar het voelde alsof hij er nog niet echt klaar voor was, ookal kon ik op hem zitten en al een beetje rondstappen,.... Ik stopte ermee, ik vond dat hij genoeg tijd moest krijgen en ik niets moest overhaasten. Onlangs legde ik eventjes het zadel aan de kant en wou hem terug een beetje met bitje in longeren... Maar ik kwam niet verder dan de teugels rond zijn nek... hij protesteerde plots fel tegen het bit , dit zou er als het van hem afhangt NOOIT meer inkomen. Ik zou wel bitloos willen rijden, maar ik vraag me af wat er inhemelsnaam nu met hem gebeurd is, want hiervoor maakte hij nooit een probleem van het bit... ik heb al problemen met zijn tanden overwogen, maar voorlopig is er nog niets gevonden... hebben jullie tips of oplossingen? Ik hoop dat hij het weer rap aanvaard zodat ik volgende zomer misschien terug kan verder doen met het opleren!
Alvast bedankt! (:

Anoniem

Re: Paard weigert hoofdstel om te laten doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:51

Waarschijnlijk heeft hij idd pijn in de mond. Als bijv de voortanden aan het wisselen zijn kan het heel pijnlijk zijn om het bit alleen al tegen de voortanden aan te leggen om het bit zo in te doen. Een keer een tandarts laten komen is dan ook echt geen overbodige luxe :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:52

RT-P -> OPG

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:55

en als je een halster met touw om zijn hoofd doet?
mijn pony wouw ook nooit zijn bit in dus toen zijn we bitloos gaan rijden na een jaar wouw die eindelijk zijn bit in.

EquusDream96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 13:41

Dankjewel allemaal! (: ik denk dat ik nog eens naar zijn tanden ga laten kijken want ik vind het wel jammer dat hij er zo tegen protesteert (:

EquusDream96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 13:42

aniquegraaf schreef:
en als je een halster met touw om zijn hoofd doet?
mijn pony wouw ook nooit zijn bit in dus toen zijn we bitloos gaan rijden na een jaar wouw die eindelijk zijn bit in.

Van zodra hij ziet wat men bedoeling is loopt hij weg :( hij begint al achteruit te lopen enz :s halsters laat hij vlot omdoen maar vanaf hij het hoofdstel ziet (zels zonder bit eraan) wil hij niet meer in de buurt komen :s

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:30

Er zijn een aantal dingen die je kan proberen:
- tandarts
- ander bit
- bitloos verder gaan
- voorzichtiger het bit in zijn mond leggen

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 14:43

Is het met het hoofdstel in en uit doen de eerste keren dat je het hebt gedaan misschien voorgekomen dat het bit tegen de tanden aan is gekomen?
Sommige paarden reageren daar sterk op en worden "plotseling" "kopschuw'
(tik zelf eens met een lepel tegen je tanden, voelt ongeveer hetzelfde)

Kun je het hoofdstel zonder bit wel om zijn hoofd krijgen, of vertoont hij daarbij al verzet?
Desensibiliseren, veel het hoofd aanraken, eerst met je handen/borstel dan met hoofdstel/halster zodat hij meer vertrouwd raakt met de druk/prikkels rond het hoofd.

Na laten kijken van het gebit is natuurlijk altijd goed, alleen moet de DA wel normaal bij het hoofd kunnen komen en misschien zelfs de mond sper moeten kunnen gebruiken. dus wat extra aandacht voor dat punt is wel handig ;)

Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:28

Laat je eens begeleiden door een instructeur/trainer, ik ga er van uit dat je het hoofdstel bij dit specifieke paard net op een iets andere manier moet vasthouden, dat het probleem dus niet zozeer bij het bit op zich zit maar dat het paard het gewoon even niet snapt en jij hem onbewust toch nog meer in verwarring brengt.

EquusDream96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 12:58

sliertje schreef:
Is het met het hoofdstel in en uit doen de eerste keren dat je het hebt gedaan misschien voorgekomen dat het bit tegen de tanden aan is gekomen?
Sommige paarden reageren daar sterk op en worden "plotseling" "kopschuw'
(tik zelf eens met een lepel tegen je tanden, voelt ongeveer hetzelfde)

Kun je het hoofdstel zonder bit wel om zijn hoofd krijgen, of vertoont hij daarbij al verzet?
Desensibiliseren, veel het hoofd aanraken, eerst met je handen/borstel dan met hoofdstel/halster zodat hij meer vertrouwd raakt met de druk/prikkels rond het hoofd.

Na laten kijken van het gebit is natuurlijk altijd goed, alleen moet de DA wel normaal bij het hoofd kunnen komen en misschien zelfs de mond sper moeten kunnen gebruiken. dus wat extra aandacht voor dat punt is wel handig ;)

Succes!

Dankjewel ! ik ben altijd heel voorzichtig met hem omdat ik weet dat het een heel angstig paardje kan zijn... maar ik zou echt niet weten wat ik misdaan heb :( zelfs zonder bit wil hij het hoofdstel niet in :s maar ik ga deze middag eens heel rustig proberen ... misschien met jou tips en die van andere dat het me wel lukt!

EquusDream96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 13:01

antje_vip schreef:
Er zijn een aantal dingen die je kan proberen:
- tandarts
- ander bit
- bitloos verder gaan
- voorzichtiger het bit in zijn mond leggen

dankje voor de tips!
1 ding weet ik zeker en dat is dat ik zeker heel rustig en voorzichtig ben met het bit
maar een ander bit heb ik inderdaad al overwogen en ga ik ook eens gaan kopen
heb je aanraders? nu heb ik een appelbitje...

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 15:54

Your welcome :) Ben benieuwd hoe het gaat, je mag ook altijd via pb of mijn website een berichtje sturen als je er nog niet helemaal uitkomt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:23

Welk bit je moet hebben, daar weet alleen je paard een antwoord op ;)

CharlotteBM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:09

Hmm raar, omdat je zegt dat je hem aan het beleren bent, kan het goed zijn dat hij aan het wisselen is.(omdat hij dan waarschijnlijk nog jong is). Misschien help een appelbitje inderdaad wel, en wat de andere al hebben gezegd, lijkt het mijn ook goed om hem veel bij zijn hoofd te aaien en te poetsen ;)
Veel succes!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 21:15

Welk bit het ook is, hij zou het op zijn minst in z'n mond 'moeten' nemen. Blijf rustig proberen zijn angst te overwinning. Probeer het in kleine stukje te breken. Laat hem eerst weer eens het hoofdstel accepteren zonder bit. Gewoon er aan snuffelen en dan belonen en stoppen. Neem de tijd. Wrijf op een later moment met het hoofdstel over zijn hele lijf. Dat moet gewoon geen issue meer zijn voordat je het in zijn mond gaat hangen. Smeer je bit in met stroop of honing als je zover bent dat je het wilt proberen of hij wil happen.

Succes!

EquusDream96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 23:42

Ik neem nu elke keer het hoofdstel mee voor het poetsen en hang het a.d kant zodat hij kan ruiken enz ... nu deinst hij niet meer achteruit als ik er mee aankom lopen! (:
Nu nog hopen dat hij ooit het hoofdstelletje om laat doen en uiteindlk het bitje inneemt...

xmarajacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:07

Mijn verzorgpony had dat ook maar ik liet hem vaak even kijken wat die om kreeg, en rustig het bit er in doen alles is toen weer goed gegaan.

EquusDream96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:08

xmarajacobs schreef:
Mijn verzorgpony had dat ook maar ik liet hem vaak even kijken wat die om kreeg, en rustig het bit er in doen alles is toen weer goed gegaan.

Ooh ! gelukkig is het terug goedgekomen... ik ga morgen eens een ander bitje halen, en dat eens proberen, hoodstelletje zonder bit kreeg ik vandaag al terug om dus idd vaak laten ruiken en kijken helpt...

JvBfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:10

Ik zou inderdaad zoals al beschreven eerst zijn tanden goed na laten kijken voordat je een verdere stap overweegt. Mocht het probleem hier echt niet zitten bouw het bit dan eens heel rustig op. Kijk eens of hij je vingers in zijn mond accepteert (op de lagen uiteraard). Biedt het paard verschillende keren een zacht bitje aan maar ga nooit dwingen het bit in zijn mond te nemen. Blijf het net zo lang op een vriendelijke manier aanbieden totdat je paard er geïnteresseerd in raakt :)