Kan een paard onderscheid maken tussen verschillende rassen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Narita

Kan een paard onderscheid maken tussen verschillende rassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 16:02

Ik ben zelf van mening dat het voor paarden onmogelijk is om paardenrassen te onderscheiden. Of er een klik is tussen twee paarden ligt aan de dominantiegraad, als de rangorde bekend is zou het naar mijn mening samen moeten gaan, ongeacht het ras.
Toen kwam ik een advertentie tegen: paard zou vriendelijk zijn naar andere paarden, maar zou wel moeite hebben met tinkers. Hier keek ik wel even van op, want naar mijn mening is dat echt niet mogelijk.
Wat denken jullie hiervan?

fro

Re: Kan een paard onderscheid maken tussen verschillende rassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:05

Ze onderscheiden niet in paardenrassen in mijn ogen. Weet wel dat sommige paarden bepaalde paarden afstoten door zwakte, niet in de groep passen enz. En ik denk haast dat dat paard alleen tinkers heeft ontmoet dan die hij niet wou accepteren door bepaalde dingen. Niet omdat het een tinker is.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:11

Onderscheidt in rassen maken paarden denk ik niet.

Het kan wel zijn dat een eigenschap waar je paard niet mee om kan gaan veel in een bepaald ras voor komt. Die eigenschappen kunnen met bouw of karakter te maken hebben.
Bijvoorbeeld: sommige paarden snappen Arabieren minder goed omdat sommige van nature hun staart hoog dragen. (bouw)
Maar het kan ook zijn dat een paard bijv. een Fjord niet zo leuk vind omdat die van nature heel nuchter zijn, maar niet altijd rekening houden met persoonlijke ruimte. Sommigen moeten dit echt leren. (karakter)
De rassen heb ik even willekeurig gekozen, heb zelf een Arabier en vind Fjorden ook leuke dieren ;)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:14

Denk meer karakter van het paard of wat het paard uitstraalt.

Floyd was altijd erg bang voor schimmels/witte of bonte paarden. Gewoon omdat ie dat raar vond.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:14

Ik heb het wel anders meegemaakt.... Op mijn oude stalling kwam een kwpner tussen een kudde tinkers (stuk of 20). Zelfs na een behoorlijke tijd werd dat dier "in elkaar getrapt" door de hele kudde. Ze accepteerden de kwpner gewoon niet met zn allen.... En later kwam er regelmatig een nieuwe tinker bij wat lang niet zo'n strijd was. Die werd dan uiteindelijk wel geaccepteerd. De eigenaresse heeft de de kwpner maar naar een andere stal verhuist, want beestje had behoorlijk wat wonden!

Mijn tinker trekt zelf ook naar andere tinkers. Ze staat nu in een kudde met verschillende rassen, en tot vorig jaar liep er nog een tinkermerrie bij. Mijn tinkermerrie was onafscheidelijk met de andere tinkermerrie! Liepen zij aan zij door de wei. Nu is de merrie ingeslapen en staat mijn merrie vaak afzijdig van de rest. Ze heeft niet echt meer een maatje zoals ze met die andere tinkermerrie was.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:18

Nou, het is wel zo dat een ras karakteristieke eigenschappen heeft, algemeen verschil in gedrag van de arabier en de ijslander bijvoorbeeld is er wel. Misschien dat dat paard slecht reageert op een eigenschap die veel tinkers hebben. Maar er zullen vast tinkers bijzitten waar hij wel mee om kan gaan, binnen en ras zijn er nog altijd heel veel verschillen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:20

Misschien heeft die moeite met tinkers omdat zij vaak bont zijn?

Mijn vorige pony was ontzettend lief tegen andere paarden, maar bij witte paarden deed ze haar oren in haar nek. En toen ze eens getrapt was door een haflinger, wilde ze hem later terugpakken, maar ze had de verkeerde haflinger :') En trappen deed ze nóóóit.

Dus ik weet niet echt een antwoord eigenlijk. Ik denk wel dat ze een onderscheid kunnen maken. Tussen bijv. warmbloeden en koudbloeden?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:21

ik ken een haflinger die zijn hele leven in de haflingerkudde had gestaan en nooit andere paarden zag, die was echt onder de indruk van een bruin paard. Ik dacht dat paarden niet zien in kleur, maar het kan te maken hebben gehad met de bouw of de blonde kleurt van de manen. Zo heeft mijn schimmelkleurige merrie een overduidelijke voorkeur voor andere witte paarden. Maar haar mams was ook wit, en haar beste vriendje, dus misschien heeft dat er wel weer mee te maken.

Freefeelster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:25

Angeliekje schreef:
Mijn tinker trekt zelf ook naar andere tinkers. Ze staat nu in een kudde met verschillende rassen, en tot vorig jaar liep er nog een tinkermerrie bij. Mijn tinkermerrie was onafscheidelijk met de andere tinkermerrie! Liepen zij aan zij door de wei. Nu is de merrie ingeslapen en staat mijn merrie vaak afzijdig van de rest. Ze heeft niet echt meer een maatje zoals ze met die andere tinkermerrie was.

Ja, mijn verzorg Tinker doet dat ook! Als ik in het bos een groepje paarden tegen kom en er zit een Tinker tussen, dan gaat hij daar direct op af en negeert de anderen (KWPN, Fjord, Haflinger). Ongeacht het een merrie of ruin is.

Mijn vorige verzorg Tinker kreeg op een gegeven moment een weidemaatje: een zwart bonte kruising KWPN/ Fries. Dit werden dikke vriendinnen. Ze zochten elkaar altijd op en liepen altijd met elkaar op in de wei.

Dus of het nou aan de aftekening ligt? Zou ook kunnen.
Ik weet niet of Tinkers ook naar koeien trekken, ha, ha! :+ Zal wel niet, want die ruiken anders ;)

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:30

Het kan echt wel hoor!
Vaak trekken paarden naar de paarden die meest op hun moeder lijken heb ik gehoord.

Mijn Draver had een hekel aan fjorden.Daar kon ze wel op spugen bij wijze van.raar beest. :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:30

Geryon schreef:
Misschien heeft die moeite met tinkers omdat zij vaak bont zijn?

Daar dacht ik inderdaad ook aan.

Mijn IJslander heeft een duidelijke voorkeur voor IJslanders en welshen. Dat is bij gelijke intelligentie en temperament. Dus een intelligente fries met hetzelfde temperament als hijzelf vindt hij leuker dan een domme welsh of slome IJslander. Zo heeft hij ook een voorkeur voor ruinen, en voor vossen en schimmels. En heeft hij het minder op bonte. Maar hij heeft wel ook een bonte merrie als maatje gehad, gewoon omdat zij in die groep qua karakter het beste bij hem paste.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:33

Angeliekje schreef:
Ik heb het wel anders meegemaakt.... Op mijn oude stalling kwam een kwpner tussen een kudde tinkers (stuk of 20). Zelfs na een behoorlijke tijd werd dat dier "in elkaar getrapt" door de hele kudde. Ze accepteerden de kwpner gewoon niet met zn allen.... En later kwam er regelmatig een nieuwe tinker bij wat lang niet zo'n strijd was. Die werd dan uiteindelijk wel geaccepteerd. De eigenaresse heeft de de kwpner maar naar een andere stal verhuist, want beestje had behoorlijk wat wonden!

Ik heb mij laten vertellen dat het paard het liefst omgaat met een paard die een beetje op hem lijkt (Haflingers/Fjorden zouden dan bijvoorbeeld een betere combi zijn dan een bruine KWPN'er en een Tinker).
Stel dat dit waar is zou ik me voor kunnen stellen dat die tinkers liever hun eigen bonte vriendjes opzoeken (die er dus in overvloed zijn in die groep), dan zo'n rare KWPN'er, die kunnen ze best zien als een bedreiging voor hun groep :j Als die KWPN'er dan ook nog aardig dominant is en zich niet zomaar aan de kant laat zetten heb je het helemaal goed voor elkaar.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 16:38

Traber schreef:
Vaak trekken paarden naar de paarden die meest op hun moeder lijken heb ik gehoord.

Dat zou natuurlijk wel een theorie kunnen zijn! Maar dan ken ik ook weer moeders en dochters die elkaar de wei uittrappen.. Hoe zit dat dan? Mij is altijd verteld dat die gewoon vergeten zijn dat het moeder en dochter zijn.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:43

Ik denk dat in dat geval de kleur en het model mee speelt. In de trant van "niet eerder gezien" :wow:

Veel paarden zijn ook bang voor ezels, ook als ze niet staan te balken. "ander model", rare lange oren :D

Heel soms merk ik op het losrijveld van een wedstrijd dat een paard op mijn tinker reageert. Ze willen kijken, snuiven een keer, gaan met een boogje om ons heen. Mijn paard is op dat moment gewoon anders en vreemd; kleiner, wit met bruine vlekken, loopt wat plomper.
Maar dat is meestal snel over :j

Of ze soortgenoten opzoeken in een kudde weet ik niet, het zou kunnen omdat het uiterlijke beeld van hun moeder vertrouwd is. Maar ik denk dat dit vooral te maken heeft met rang en dominantie en dus meer aan de karakters binnen een groep.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:48

Mijn Friese merrie is ook wel wat een racist hoor :oops: .
Witte of bonte paarden moest ze ook absoluut niet. Voor andere Friese paarden duidelijk een voorkeur (gelijk rustiger, meer ontspanning, ook bij dominantere Friezen), ook op wedstrijdterrein bijvoorbeeld, als er dan een Fries achter ons langsreed, was er niets aan de hand, maar was het een bont paard of een schimmel, oren in de nek en boos. Inmiddels is het een stuk minder, ook omdat de groep waarin ze nu staat heel gemengd is (een schimmel KWPN, een bruine pony, een vos shet, een andere Fries en eerder ook nog een schimmel ijslander).

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:50

een zwarte pony op de manege ging altijd als een gek achter alle witte paarden aan.
van een witte welsh tot een witte reus van boven de 1.80..
die pony was er woest op.

Selbourne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:51

Wij hadden op de manege ook een paard die doodsbang was voor bonte paarden (wij hadden op dat moment geen bonte paarden op de manege) zelfs zo erg dat hij de bak tijdens het losrijden niet door durfde toen er een bonte inliep voor de wedstrijd. Later kocht ik een tinker en werd het normaal voor hem en uiteindelijk werd mijn tinker z'n beste vriend. Hij moest gewoon even wennen :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:52

Grit schreef:
Veel paarden zijn ook bang voor ezels, ook als ze niet staan te balken. "ander model", rare lange oren :D .

Is ook wel begrijpelijk natuurlijk. Als de paardvermomming zo mislukt is móét het natuurlijk wel een alien zijn. Kan niet anders.

A propos andere diersoorten: mijn ruin reageert op koeien. Hij vindt ze fantástisch en koeknuffelt graag. En reageert veel meer op koeien dan op bonte paarden.

Witte en bonte paarden zijn in een kudde vaak de pineut, en staan onderaan in rang, heb ik me wel eens laten vertellen.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:57

interessant..
Mijn fries staat sinds kort op een nieuwe stalling waar nog 3 friezen staan in de gang.. Het viel me onlangs op dat net die 3 altijd hinniken als ik met mijn paard binnen of buiten de gang ga..

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 17:01

Zou dat liggen aan de kleur, koper? Dat witte en bonte paarden vaak onderaan staan? Ik denk toch echt dat rangorde op gedrag is gebaseerd. Mijn schimmel staat ook hoger in rangorde als mijn bruine shetje, maar dat komt omdat mijn schimmel dominant is in de kudde en mijn shetje totaal niet dominant is. Die heeft altijd al het laagst in rangorde gestaan. Dat merk je ook in de omgang tegenover mensen op. Meestal zijn de paarden die lager in rangorde staan afwachtender en nemen niet gauw het roer over, die vertrouwen je sneller. Dominantere paarden daarentegen vinden het moeilijk om het laatste stukje leiderschap af te geven en nemen sneller het roer over als je even niet oplet. Daarom zijn ruinen vaak het makkelijkst in de omgang. Dat is nog gebaseerd op de kuddes in het wild, met één hengst die over de kudde waakt en een alfamerrie die de richting bepaald.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:04

Denk ik ook niet eigenlijk...
Wij hebben ik de opfok achter de boerderij heel wat paarden rassen staan.
Het is toch echt de oudste merrie (die is opvoed merrie zeg maar) en de shetlanders die de baas zijn haha.

EDIT: merrie is schimmel :)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:06

Bij ons staan alle schimmels juist als hoogte in rang. Heel typisch wel.

Over IJslanders wordt ook vaak gezegd dat ze perse bij andere IJslanders moeten.
Die van mij staat ook tussen van alles en nog wat. Stond eerst ook nog een andere IJslander bij, maar daar trekt ze niet specefiek naar. Ze staat overal wel een beetje tussen.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:08

Wit valt meer op, dus is in de natuur vaak de sjaak bij roofdieren. Tenminste dat is mij verteld.
Kan mij er ook wel iets bij voorstellen, als alles in grijstinten is en er loopt ineens iets fel wits tussen.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 17:12

Dat klopt natuurlijk, daarom rollen witte paarden in verhouding ook meer en zijn het over het algemeen grote viespeuken, ze camoufleren zichzelf. Uitzonderingen daar gelaten. Hier helaas geen uitzondering :+
Maar dat heeft verder niets te maken met rangorde, naar mijn mening? En ook niet met onderlinge verhoudingen tussen paarden?

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:13

Lijkt mij dat zo'n paard liever geweerd word uit een kudde en dus onderaan komt te staan.
Door zo'n zwak paard erbij te hebben loopt de hele kudde meer gevaar.
Ik denk dat je aan zoiets moet denken.