mijn paard blijft trekken, iemand een goede raad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_anuela

mijn paard blijft trekken, iemand een goede raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 07:18

hallo,

ik heb sinds februari een paard gekocht. het is een andalusier, 5jaar en een merrie.
ze is ingereden met sporen en stang.

ik wil niet met een stang rijden! Ik heb nu een dubbelgebroken bit maar ze blijft nu aan me trekken.
zodra ze dan in een oefening zit wat ze niet leuk vind of meer inspanning voor moet doen, doet ze haar hoofd
omlaag en gaat ze heel hard galopperen.Je krijgt haar dan ook alleen terug door haar tegen de want aan te rijden.

Iemand een goede raad voor mij? ik wil met haar graag dit jaar mijn vervolgopleiding doen.
(misschien een hulpteugel of een andere bit) maak niks uit wat!!!

maar ik wil zorgen dat mijn meisje niet meer zo trek, en ik hou gewoon super veel van der, dus als niks helpt wordt
het voor mij gewoon een andere vervolgopleiding!

dankjewel xxx manuela

zilverkenny

Re: mijn paard blijft trekken, iemand een goede raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 07:55

Ik denk dat het probleem dan niet bij haar bit ligt, maar dat jouw paard moet leren om te ontspannen. Een paard die ik rijd doet ook soms zo. Ze heeft echter ook stukken ertussen zitten dat ze echt heel erg zacht in de mond is. Wanneer ze zo trekt, is ze erg gespannen en er met haar hoofd niet helemaal bij. Dan komen de hulpen niet door.
Als het lukt om het paard met zijn concentratie bij jou te hebben en hem over de rug te laten lopen, krijg je meestal vanzelf die buiging in de hals en worden ze zacht. Ik merk bij dat paard wat ik rijd, dat ze dan dus minder trekt en op haar bit gaat knabbelen.
En wat ik dan doe om dat te bereiken is rijden met mijn lichaam en mijn handen even vergeten. Natuurlijk gebruik ik mijn teugelhulpen wel om te sturen enzo, maar ik ga ze niet gebruiken om haar hoofd omlaag te krijgen. Dat doe ik met mijn zit en beenhulpen.

En het is in jouw verhaal wel logisch dat ze moeilijke oefeningen niet goed doet (bijvoorbeeld de oefening ontwijken door te gaan galopperen, want dat is makkelijker), want een oefening kun je ook alleen maar goed uitvoeren als je paard ontspannen is en zijn rug goed gebruikt.

Maar heb je ook les? Want ik ben wel benieuwd dan wat je instructrice al tegen je heeft gezegd.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 08:55

Probeer het eens zonder bit. ;)

M_anuela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 09:31

zilverkenny schreef:
Ik denk dat het probleem dan niet bij haar bit ligt, maar dat jouw paard moet leren om te ontspannen. Een paard die ik rijd doet ook soms zo. Ze heeft echter ook stukken ertussen zitten dat ze echt heel erg zacht in de mond is. Wanneer ze zo trekt, is ze erg gespannen en er met haar hoofd niet helemaal bij. Dan komen de hulpen niet door.
Als het lukt om het paard met zijn concentratie bij jou te hebben en hem over de rug te laten lopen, krijg je meestal vanzelf die buiging in de hals en worden ze zacht. Ik merk bij dat paard wat ik rijd, dat ze dan dus minder trekt en op haar bit gaat knabbelen.
En wat ik dan doe om dat te bereiken is rijden met mijn lichaam en mijn handen even vergeten. Natuurlijk gebruik ik mijn teugelhulpen wel om te sturen enzo, maar ik ga ze niet gebruiken om haar hoofd omlaag te krijgen. Dat doe ik met mijn zit en beenhulpen.

En het is in jouw verhaal wel logisch dat ze moeilijke oefeningen niet goed doet (bijvoorbeeld de oefening ontwijken door te gaan galopperen, want dat is makkelijker), want een oefening kun je ook alleen maar goed uitvoeren als je paard ontspannen is en zijn rug goed gebruikt.

Maar heb je ook les? Want ik ben wel benieuwd dan wat je instructrice al tegen je heeft gezegd.

Mijn instructrice zeg dat ze zich gewoon aansteld, en niet zo moet doen. Maar dat vind ik onzin.
Bedankt voor je tip! xxx

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:47

ik snap de uitspraak van je instructrice wel. je paard heeft door hoe ze onder het werk uit kan komen. ze vind het moeilijk en zorgt ervoor dat ze onder die oefening uit kan komen. in principe, als je weer haar hofd omlaag doet om te gaan trekken een keer flink je been er in --> voorwaarts rijden en daarna de ontspanning weer opzoeken en verder gaan met je oefening. ze moet gaan leren dat trekken niet helpt om onder het werk uit te komen. hiervoor moet je dus wel zelf gaan aanvoelen wat ze gaat doen en wanneer om haar voor te zijn. ik zou hier trouwens niet een opleiding voor afzeggen, als het goed is kunnen ze je daar ook helpen met dit probleem. dit is (als ze lichamelijk in orde is) prima rijtechnisch op te lossen.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:51

Wat ook kan helpen is dat wanneer zij trekt jij loslaat, dan heeft ze niks om aan te trekken :)

Een ander bit of hulpteugel zou ik niet doen, als je dan terug op gewoon bit gaat rijden zal ze het wss terug proberen.

Wat zegt je instructeur ervan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:51

Een paard mag best aangeven dat hij een oefening moeilijk vindt. Als hij dat namelijk niet doet kun je 'm als ruiter ook niet helpen bij de opleiding.

Het is ontzettend oneerlijk van een ruiter om niets te doen met wat het paard aangeeft. En nog oneerlijker om te doen alsof het paard onder het werk uit probeert te komen. Dat zal hij pas doen als hij niet van z'n ruiter op aan kan. Bij voorbeeld doordat de ruiter hem overvraagt. Als je paard ergens moeite mee heeft is het jouw verantwoordelijkheid om de oefening in kleinere stapjes te vragen, en elk stapje goed te bevestigen voordat je meer vraagt.

Dus leer naar je paard te luisteren. Een paard grijpt z'n bit niet beet om je dwars te zitten. Wel om aan te geven dat hij iets niet kan of niet begrijpt, en dan alleen nog omdat de ruiter alle eerdere signalen gemist heeft.

M_anuela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 16:52

Koper schreef:
Een paard mag best aangeven dat hij een oefening moeilijk vindt. Als hij dat namelijk niet doet kun je 'm als ruiter ook niet helpen bij de opleiding.

Het is ontzettend oneerlijk van een ruiter om niets te doen met wat het paard aangeeft. En nog oneerlijker om te doen alsof het paard onder het werk uit probeert te komen. Dat zal hij pas doen als hij niet van z'n ruiter op aan kan. Bij voorbeeld doordat de ruiter hem overvraagt. Als je paard ergens moeite mee heeft is het jouw verantwoordelijkheid om de oefening in kleinere stapjes te vragen, en elk stapje goed te bevestigen voordat je meer vraagt.

Dus leer naar je paard te luisteren. Een paard grijpt z'n bit niet beet om je dwars te zitten. Wel om aan te geven dat hij iets niet kan of niet begrijpt, en dan alleen nog omdat de ruiter alle eerdere signalen gemist heeft.

ik heb de hele oefening in kleine stapjes gedaan en als ze het dan goed moet gaan doen, gaat ze met me er vandoor, zodra ik naar de kleine stapjes terug ga is het weer goed, ik luister naar mijn paard en dat weet ik misschien heb je nog een andere tip!

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:26

Je paard is in spanje aangereden op een totaal andere wijze wbt aanleuning/ teugeldruk als wat onze hollandsche paarden gewend zijn. Ze apreekt als het ware een andere taal. Ze snapt je niet en de commando's die jij haar geeft met een gewoon ( gebroken) bit hebben voor haar een ander betekenis dan jij bedoelt te geven. Ze doet vast haar best maar ze heeft nog een ander " computer" programma om het simpel te zeggen.
Je instructrice zou zich eens moetn verdiepen in de wijze waarop aantal spaanse paarden gereden zijn, eens zelf in Spanje ( of Nederland ) op dergelijke paarden gaan zitten, dan is wellicht haar commentaar wat anders.

Sorry, ben een beetje scherp, maar ik rij al jaren andalusiers, ben zelf instructrice etc, spreek uit ervaring.

Je paard is wel met stang gereden, maar juist ZONDER aanleuning, met vrijwel geen contact. Op het moment dat de ruiter wel contact nam met de stang moest er direct wat gebeuren. Meestal was contact minim en ook vrijwel geen druk in de mond. Paard zoekt dus ook geen verbinding met de ruiterhand.
Wanneer jij met je trensje nu een lekker op zijn Hollands haar platrweg gezegd beet pakt in zijn mond denkt zij dat er wel snel wat moet gebeuren, stoppen, wenden etc. Ze vindt dit vaak eng, zeker als je dan ook gewoon lekker de teugels blijft vasthouden en druk geeft in haar mond.

Dit is een proces wat je niet zomaar even verandert. Verander het bit in iedergeval in een ongebroken bit en zoek als de wiede weerga contact met iemand die spaans gereden paarden kent, er zelf op kan stappen en je kan begeleiden. Wanneer je me een pb stuurty met je woon plaats kan ik je wellicht wel helpen aan namen van mensen in je buurt.

Succes, niet boos worden op je paard, ze snapt je nog niet en spreekt dus een andere taal.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:30

M_anuela schreef:
Mijn instructrice zeg dat ze zich gewoon aansteld, en niet zo moet doen. Maar dat vind ik onzin.
Bedankt voor je tip! xxx

Heel goed! Zoek maar snel een andere instructrice met meer verstand van Spaanse paarden en de Spaanse rijstijl.