Hoe "ziet" of ervaart een paard een mensenkind?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Hoe "ziet" of ervaart een paard een mensenkind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 18:37

Omdat onze Friese ruin en onze WelshxArabier merrie echt van ons hele gezin zijn, kom ik regelmatig met zoon (10) en dochter (8) op stal. Zoon is sinds kort officieel baasje van de Fries. Doet grondwerk met hem en lange lijnen, poetst hem etc. Dochter is baasje van de pony, poetst, rijdt, doet grondwerk.

Nu merken we dat Fries prima naar zoon luistert, maar duidelijk meer geduld heeft en 'stoerder' is (qua schrikreacties, die zijn bij zoon minder heftig en minder vaak) dan bij mij.

Bij dochter merken we dat pony goed luistert, netjes meeloopt, iets sneller op de teentjes getrapt is (maar wel lief blijft) en beschermend is naar dochter toe. Zo mag buurmanpaard (zijnde niet onze Fries want die mag het WEL, die hoort voor pony duidelijk bij onze kudde) niet aan dochter ruiken. En gisteren in de stal zorgt ze ervoor dat dochter binnen de kudde blijft. Oftewel dochter staat tussen mij, Fries en pony in. Gaat dochter aan andere kant staan, bij buurpaard, dan draait pown een rondje zodat dochter weer IN de kring staat. Ga ik aan de kant van buurpaard staan, dan kan dochter gerust ook aan die kant staan. Het is dus net alsof ze dochter als veulen ziet (ze heeft zelf veulen gehad) of in elk geval als een jonger hulpelozer (?) 'dier' wat beschermd dient te worden.

Door deze dingen ben ik dus na gaan denken: hoe zien paarden onze kinderen eigenlijk? En zullen paarden het opgroeien van onze "mensenveulens" meemaken en accepteren dat zij leiding nemen? Of kan het in de tienertijd nog problemen opleveren? Ik snap zelf dat dit paardafhankelijk is, vraag het me dus in algemene zin af hoe paarden onze kinderen ervaren. Ideeën?

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:41

Ben zelf ook benieuwd naar antwoorden op jouw vragen!

Toen mijn pony net bij mij was, was ze nog heel schuw naar andere mensen,
maar mijn broertje (5 jaar) mocht wel gewoon in haar buurt komen en haar strelen.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:42

Mensen , (ook kinderen ) die niet duidelijk leiderschap tonen , gaan bij de paarden altijd in een lagere rangorde. In de veulenpositie is onderin de rangorde.
Zolang deze kinderen niet zonder toezicht ,de kudde inlopen op met een kruiwagen te gaan voeren......

Zilfstar

Re: Hoe "ziet" of ervaart een paard een mensenkind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 18:48

Ceesje: ze doet dus wel grondwerk met de pony en dat gaat best goed. Maar wellicht dus in ogen van pony te jong voor echt leiderschap? Dochter mag zonder toezicht niet in de weides komen of de box van pony. Ben ik heel streng in.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:25

Nee heeft niet met leeftijd te maken ...... Hoor zifstar , het heeft te maken met de duidelijkheid die gegeven wordt , dat heeft niet met het kind zijn te maken.( sommige volwassenen worden ook in deveulenpositie gezet)
Mijn opmerking was niet bedoeld om je toezicht op je kinderen aan te kaarten..... :o . Het is alleen bedoeld als toegevoegde situatie.....dat voeren/ evt voernijd bij dieren in de kudde .....extra aandachtspunt is. Omdat dan de rangorde heel duidelijk bevochten wordt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 20:49

Ceesje, nee snap ik. Wilde alleen aangeven dat ik daar mbt deze pony idd op let. zag het niet als kritiek hoor. :)

Dat het niet leeftijdgebonden is (leiderschap) weet ik. Maar dit topic gaat mn over kinderen. En ik vind het frappant dat pony binnen grondwerk zich prima laat leiden door dit kind maar dat hetzelfde kind in de box blijkbaar wel beschermd wordt. Accepteert pony dan de leidende positie vh kind binnen grondwerk omdat zij netjes opgevoed is of ziet zij het kind als een jonge leider die blijkbaar wel beschermd moet worden?

Zoon straalt al wat meer leiderschap uit denk ik (die is bijna 11 en is erg van nature met alle dieren. Zelfs de stalkater luistert naar hem :) ) en hoe meer hij ermee bezig is hoe meer mijn fries het accepteert tot afkauwen aan toe. Dat is bij dochter van 8 nog niet zo. Heb bij haar het idee dat pony en fries met name alles van haar "pikken" omdat zij dus idd jong is, veulen is, en dus meer mag. Leidt dat dan later niet tot problemen? Ik ben nu al bezig om dochter dus wel die leidende eigenschappen te laten ontwikkelen.

En dat is dus met name mijn vraag. Als een kind door een paard vanwege de biologische leeftijd logischerwijs in de veulenpositie wordt gezet, accepteert het paard dan als vanzelf het zelfde kind als tiener/ volwassene als leider? Ervan uitgaand dat het kind die leiderschapskwaliteiten bezit en inzet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 02:55

Zilfstar schreef:
Dat het niet leeftijdgebonden is (leiderschap) weet ik. Maar dit topic gaat mn over kinderen. En ik vind het frappant dat pony binnen grondwerk zich prima laat leiden door dit kind maar dat hetzelfde kind in de box blijkbaar wel beschermd wordt. Accepteert pony dan de leidende positie vh kind binnen grondwerk omdat zij netjes opgevoed is of ziet zij het kind als een jonge leider die blijkbaar wel beschermd moet worden?

Zoon straalt al wat meer leiderschap uit denk ik (die is bijna 11 en is erg van nature met alle dieren. Zelfs de stalkater luistert naar hem :) ) en hoe meer hij ermee bezig is hoe meer mijn fries het accepteert tot afkauwen aan toe. Dat is bij dochter van 8 nog niet zo. Heb bij haar het idee dat pony en fries met name alles van haar "pikken" omdat zij dus idd jong is, veulen is, en dus meer mag. Leidt dat dan later niet tot problemen? Ik ben nu al bezig om dochter dus wel die leidende eigenschappen te laten ontwikkelen.

En dat is dus met name mijn vraag. Als een kind door een paard vanwege de biologische leeftijd logischerwijs in de veulenpositie wordt gezet, accepteert het paard dan als vanzelf het zelfde kind als tiener/ volwassene als leider? Ervan uitgaand dat het kind die leiderschapskwaliteiten bezit en inzet.

Ik denk niet dat de pony jouw kind als leider ziet, ook niet als 'jonge leider'. Ik denk inderdaad dat de pony braaf opgevoed is, de grondwerkoefeningen kent en kind zal het wel van jou geleerd hebben dus jullie gebruiken beiden een beetje hetzelfde 'dialect' om het zo maar te noemen.
Ook denk ik niet dat de pony jouw kind als veulen ziet, of jou als paard. Dat de pony het als een 'jong dier' ziet geloof ik opzich wel, jonge dieren hebben toch allemaal eenzelfde soort energie en motorisch minder ontwikkelde bewegingen.

Of de pony jouw kind als leider gaat accepteren hangt af van het karakter van je pony, maar ook die van jouw dochter. Een puber kan nog wel eens instabiel zijn, en daarmee dus geen geschikte leider. Een pony kan het wel prima vinden dat de ranglagere het overneemt en het wel 'prima' doet, maar een pony kan ook de strijd aangaan om zeker te weten aan wie die de leiderspositie afstaat.

Wat jezelf ook zegt, dochter mag nooit onbegeleid bij de paarden zijn, jouw aanwezigheid heeft dus ook nog zijn effect op de paarden. De vraag is maar hoe de paarden zouden reageren als jij er niet bij bent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 03:07

Hmm, ik weet niet of het met leiderschap te maken heeft. Ik heb een paard, een merrie en ik ben door omstandigheden een van de weinigen in wie ze vertrouwen heeft en luistert. Ze luistert al als mijn vinger omhoog gaat zeg maar.
Toch let ze op me in bepaalde situaties. Zo liep ik eens in de wei en de kudde was nog al aan het racen. Ik liep langs de omheining, zij kwam uit de kudde om naast mij te lopen. Ik liep tussen de omheining en haar. Andere paarden weerde ze af. Tot ik bij het hek kwam en toen ging ze fijn met de kudde verder galopperen. Van mensen moet ze niet veel hebben, ze zal nooit naar het hek komen of haar hoofd over de staldeur steken. Behalve bij babies en kleine kinderen, dan wil ze ruiken en gaat ze waken.
Ze waakt ook over anderpaards veulens. Zo hadden we een shet in een andere wei lopen met een veulen. HHet veulen sliep altijd langs de omheining en mijn paard gaat dan aan de andere kant staan waken, moeders gaat dan rustig verder weg om te grazen.

Misschien dat ze hulpeloosheid of kwetsbaarheid aanvoelen?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 06:24

Wbt de Fries die minder schrikt: Kinderen zijn vaak meer onbevangen, en zien minder gevaar. Een paard kan deze zelfverzekerdheid overnemen. Mijn paard bijv., als daar iemand opstapt die alleen maar beren op de weg ziet of onzeker/bang schrikachtig/etc. is, word paard daar ook onzeker van en schrikt dus meer :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:50

Leuk topic :)

Het verschilt denk ik van paard tot paard... had 't hier laatst toevallig met iemand over en zij vertelde dat haar merrie niks van haar dochter moest weten en dat dat veranderde nu het kind ouder (groter) werd. En mijn ruin vindt ieder kindje gewéldig, hij komt dan eerst voorzichtig snuffelen en is heel voorzichtig met het kleine mensje en blijft ook erg geïnteresseerd maar meer dan met glanzende ogen kijken en even snuffelen of met z'n lip aanraken doet hij niet, hij staat gewoon naar zo'n kindje te kijken en het leuk te vinden. Het ziet er nog het meeste uit alsof hij bang is om het mensje per ongeluk pijn te doen. Dan heb ik het over kindjes van een paar maanden oud, met wat grotere kinderen (2- 6 jaar ongeveer) is hij ook heel voorzichtig maar minder van "oeh als 't maar niet kapot gaat" als bij hele kleine kinderen. Hij snapt dat 't kwetsbare wezentjes zijn.
Met veulens heeft hij dat ook. Hij speelt graag met andere paarden en staat dan z'n mannetje maar veulens kunnen bij hem veel meer maken. Heb es gezien dat een spelend veulen naar 'm steigerde en met een hoefje rákelings langs mijn paard z'n oog ging. Hij knipperde even maar vond 't verder goed, de moeder van het veulen greep uiteindelijk in :') Ik heb echt zo'n oom-paard.

Wat denk ik wel voor alle paarden geldt is dat ze de onbevangenheid van kinderen waarderen. Kinderen hebben met dieren een heel andere verbinding dan volwassenen. Volwassenen denken te veel. Kinderen zijn meer aanwezig in het hier en nu, dat is iets wat je als met paarden werkende volwassene weer moet aanleren. Kinderen kunnen dat vanzelf en in de puberteit leren ze het af.

Ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe mijn ruin op jouw zoon zou reageren TS :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:05

Hier een paard dat de onbevangenheid van kinderen zeker niet waardeert :') Het zal er vast mee te maken hebben dat hij een ex-manegepaard is, maar er hoeft maar een kind in de buurt te komen en de oren gaan plat. Als je het kind dan niet evacueert zal hij zeker durven bijten (en dan niet een liefdevol hapje, maar met blikkerende tanden vooruit schieten). Hij heeft gewoon een complete hekel aan kinderen. Volwassenen moet hij ook niet zo, maar daar houdt hij zichzelf nog wat in. Kinderen zijn ook vaak wat drukker en hij heeft veel rust en kalmte nodig..

Mijn andere paard is gewoon nieuwsgierig naar kinderen, niet speciaal voorzichtig, maar ik gebruik hem wel eens voor kinderlesjes en hij is wel van het principe: zolang kinderen niet veeleisend zijn, ben ik heel erg braaf. Maar dat heeft hij ook naar volwassen beginners toe :) Ik betrap hem zeker niet op speciaal voorzichtig zijn met kinderen (hihi, eerder een tikkie te lomp) maar hij heeft er ook zeker geen hekel aan zoals mijn andere paard :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:07

Een bestaan als manegepaard kan inderdaad een boel verpesten denk ik!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:15

En toch heb je ook de typische manegepaarden die juist gek op kinderen zijn en veel geduld met ze hebben :) Het zal ook wel van het temperament van je paard afhangen, de nerveuzere dieren zijn niet zo geschikt voor de omgang met kinderen (vind ik).

Wat mijn paard betreft, hij is nu 1,5 op pensioen en echt een brave sukkel ( :D ) maar zijn antipathie tegenover kinderen blijft.. zal toch diep zitten :(:)

Daffodil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:04

Het paard van een vriendin reageert heel rustig op kinderen. Toch zou ik het nooit zomaar vertrouwen as het mijn eigen kind was. Lief paard, maar uiteindelijk kan het liefste paard nog uit angst uithalen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:10

mijn paard gaat heel anders om met kinderen als met volwassenen. hij ziet ze niet als leider, hij heeft ook al een paar keer een kind die achter hem liep een trap gegeven. (die waren stiekem die wei in gegaan) terwijl hij dat bij mij of een andere volwassenen nooit zou doen. als er een kind op hem gaat zitten is hij juist weer heel rustig en makkelijk, maar dat is hij eigenlijk bij iedereen zo zolang er niks van hem gevraagd wordt ;)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:51

Mijn dochter en mijn paard zijn samen opgegroeid. Toen zij twee was heb ik hem als tweejarige gekocht. Hij stond toen nog aan huis en zag haar dagelijks. Hij is altijd heel lief voor haar geweest, zelfs beschermend maar hij vond het niets als ze op zijn rug zat.
Naarmate ze ouder werden bleven ze vriendjes maar ze was hem echt niet de baas.

Nu zijn ze allebei 15 en ziet hij haar wel degelijk als de leider. Ze kan alles met hem doen, dressuren, springen, buitenrijden, longeren etc. Zij is nu de baas.

Mijn mening is dan ook dat de verhoudingen in de loop der jaren wel degelijk kunnen veranderen. In de natuur kan het veulen van nu toch ook de leider van de toekomst worden?

Lau_John

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:49

Zou het misschien ook iets kunnen zijn met geur? Jonge kinderen ruiken vaak toch ook wel heel anders dan volwassenen.. en ik denk inderdaad dat energie het belangrijkste is. Net als bij honden kan een kind best een goede leider zijn. Een paard is dan wel veel sterker en daardoor kan hij het leiderschap natuurlijk wel gaan aanvechten..

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:54

Mmm, ik weet alleen dat mijn zusje van 4 de enige is die vol op mijn paardje kan afrennen zonder dat hij op of omkijk (als ik dat doe is hij er al lang vandoor!). Niet dat ik dat toesta, maar soms kan ze zich niet inhouden en doet ze het toch -waarna ik haar weer streng toespreek. Normaal sta ik dan wel gewoon naast hem dus het is ongevaarlijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:23

Libera schreef:
Wbt de Fries die minder schrikt: Kinderen zijn vaak meer onbevangen, en zien minder gevaar. Een paard kan deze zelfverzekerdheid overnemen. Mijn paard bijv., als daar iemand opstapt die alleen maar beren op de weg ziet of onzeker/bang schrikachtig/etc. is, word paard daar ook onzeker van en schrikt dus meer :)

Dat kan op zich wel, maar paarden kunnen ook de verantwoordelijkheid voor een kind/veulen nemen. Mijn oude merrie doet dat ook heel zuiver, als er een onzekere combinatie mee is reageert ze heel anders dan als ik samen met een ervaren combi buitenrij. Zij heeft dus ook al een aantal jonge paarden geholpen op buitenritten.
Wat bij TS waarschijnlijk gebeurt is dat de paarden de kinderen zien als de "veulens" van TS en daarmee dus ook deel van hun familiegroep. En veulens uit je familiegroep worden beschermd. Dat die "veulens" zich ontwikkelen en groeien in leiderschap is ook normaal te accepteren voor paarden, dat zie je ook gebeuren met opgroeiende veulens in een groep, met name het veulen van de leidmerrie heeft een voorsprong daarin.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:37

Solleke_Noah schreef:
En toch heb je ook de typische manegepaarden die juist gek op kinderen zijn en veel geduld met ze hebben :) Het zal ook wel van het temperament van je paard afhangen, de nerveuzere dieren zijn niet zo geschikt voor de omgang met kinderen (vind ik).

Wat mijn paard betreft, hij is nu 1,5 op pensioen en echt een brave sukkel ( :D ) maar zijn antipathie tegenover kinderen blijft.. zal toch diep zitten :(:)

Ja, zo staan er 2 bij ons op de manege, ik geloof kruisingen met haflingers, echt schatten. De een kan nog wel eens knorrig zijn, en bijten ofzo, nu weet hij wel precies bij wie hij dat kan doen:
Bij jonge kinderen is hij poeslief, doet helemaal niets
Bij iets oudere kinderen van 10 tot 12 ongeveer, probeert hij graag uit.
Bij oudere kinderen doet hij al.gewoon, hij weet dat hij het niet hoeft te proberen. :D

Maar bijvoorbeeld ook in de gehandicaptenles, ze doen totaal niet nerveus, lopen heel rustig, en ook bij wedstrijden met de gehandicapten voelen ze dat ze rustig moeten zijn, terwijl ze bij een ander kind toch wel wat nerveus zijn!
Het heeft dan toch iets met gevoel en instinct te maken, want wie ze niet mogen moet de 'knorrige' ook niets van hebben, hij heeft dan echt zoiets van: 'jij mag mij niet? Mooi, want ik mag jou ook niet' :)

EquusDream96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:29

hmmm ...bij mijn pony's ligt dat heel anders... zo komt er een meisje vaak ponyrijden op mijn shet maar ze is heel erg bang en daar profiteert hij erg van... en een meisje van 5 jaar komt soms even de pony's helpen poetsen enz en die heeft totaal gen schrik.. en daar reageren de pony's ook anders op...
Misschien (ik weet het niet zeker ) heeft dit ook wel een beetje te maken met de zelfzekerheid van het kind... en natuurlijk ook het leiderschap (:

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:01

Ik heb zeker het idee dat bepaalde pony's kinderen (en mensen die zorg nodig hebben) beslist als iets bijzonders beschouwen: ze zijn beschermend en voorzichtig. Meestal luisteren de pony's in die gevallen best goed naar de kinderen, ze zijn ook erg geconcentreerd op wat het kind doet en vraagt. Alleen zouden ze in geval van echte nood hun eigen plan trekken en niet vertrouwen op het inzicht van het kind. Ik zie het vaak bij de betere manegepony's (en het maakt paarden zo bijzonder.)
Maar het is meer samenwerking dan simpelweg volgen.

Of dat ook leidt tot problemen later... als ik af moet gaan op de ervaring met de manegepony's, dan komt er vaak wel een tijd dat er wat meer frictie is. Maar dat hoeft niet meteen iets groots te zijn. Vaak begint het met kleine dingetjes: net niet meer de hoek in willen, geen voetje geven bij hoevenkrabben... het leiderschap wordt een beetje getest. Maar vaak genoeg wordt dat ook weer net zo subtiel weer opgelost, en accepteert het paard daarna ook echt de leiderschap. Tot gevaarlijke situaties hoeft dat beslist niet te leiden. (Wel wat frustratie vermoedelijk :) )

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:26

Ik heb wel het idee dat (veel) paarden op kinderen anders kunnen reageren dan op volwassenen. Zal iets met kwetsbaarheid te maken hebben (waar sommige paarden misschien ook minder goed tegen kunnen), maar beslist ook met onbevangenheid. Ik heb zelf kleine kinderen, en het verbaast me soms hoe rustig en lief de paarden op ze reageren. Het lijkt ook alsof ze ze extra in de gaten houden ofzo. Maar goed, sommige volwassenen kunnen die kwetsbaarheid en onbevangenheid ook hebben (en sommige kinderen weer niet :+ ).

Leiderschap staat hier denk ik los van. Dat heb je van nature of niet. En heb je het niet, dan kom je met het verdiepen in paardengedrag en nette opvoeding/ regels hanteren ook heel ver (zo zal dat bij de meeste van ons gaan). Dat laatste kan een kind nog niet organiseren. Natuurlijk leiderschap kan een kind wel hebben (zoals bij je oudste zoon misschien het geval is). En een net opgevoed paard, zal ook best naar de commando's van een kind luisteren als die ze goed geeft (zoals bij je dochter). Maar zoals je zelf al zegt: altijd erbij blijven. Het overzicht/ vooruit denken, dat ontbreekt natuurlijk nog bij kinderen en is wel nodig als je met paarden bezig bent.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:37

Mijn paard is zowiezo een soort grote teddybeer, eten en knuffelen zijn de grote doelen in haar leven.

Zet haar op de poetsplaats met drie kids en het is een feest voor het oog. Ze blijft keurig stilstaan, je kunt er een stoel naast zetten zodat ze ook bij haar rug kunnen, je kunt er een kind op zetten zodat ze ook bovenop haar kunnen poetsen, geweldig.

Bij mij is ze wat ongeduldiger en wantrouwiger, kom ik met een stoel aan dan denkt ze jaja jij moet zeker hulp om op mijn rug te komen, daahaag! :+

Hoe ze kinderen ziet weet ik niet. Ze heeft een groot respect voor mensen, dus ik denk wel dat ze kids als een soort veulens ziet, maar dan belangrijke veulens van bv de leidersmerrie oid, dus ze heeft er op haar manier wel respect voor. Doet gewillig alles wat ze vragen eigenlijk.

JvBfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:01

Ik denk dat het voor paarden met een onbevangenheid en de kwestbaarheid van kinderen te maken heeft. Dat zou voor mij het meest logisch klinken in ieder geval. Verder vind ik de band tussen kind en paard altijd wel erg mooi om te zien. De pure omgang met elkaar, de reactie van het dier tegenover het kind en andersom is toch vaak wel bijzonder :)