Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 17:49

Hoi bokkers,

ik heb sinds vier maanden een nieuw paard, vierjarige merrie, wordt in mei vijf. In het begin (zomer) was ze hartstikke braaf, ik ben me er volledig van bewust dat een jong paard veel tijd en geduld vergt van de ruiter. Heb ook bewust gekozen voor een jong paard. Ze was dus twee eerste maanden super braaf. Deed geen vlieg kwaad, maar tegenwoordig krijgt ze steeds meer en meer praatjes.

Vandaag wou ik haar longeren, dus ik doe haar hoofdstel om en peesjes, de longe door de binnenste bitring en klik hem vast aan de buitenste. Ik neem haar mee naar de binnenbak en zet haar op de cirkel, ik laat haar rustig aandraven en na een kwartiertje laat ik haar galopperen. Dat doet ze braaf maar dan valt ze in draf, ik klik dus uit reflex met mijn tong zodat ze weer aan zou springen. Begint ze daar te flippen! Ze stopt plotseling en gaat dreigen en steigeren. En niet gewoon voetjes van de grond. Echt verticaal en maaien met de voorbenen. Ik sla met de zweep op de grond en ze draait zich om en bokt naar mij. Ik jaag haar weer vooruit en sta al trillend met de longe in mijn handen. Dit deed ze nog een aantal keer en toen gaf ik het op, ik was doodsbang voor haar en toen heeft een stalgenootje het overgenomen.

Bij haar deed ze het ook weer een paar keer, gericht maaien en bokken. Hartstikke gevaarlijk dus! Kan iemand me aub helpen? Ik denk dat ik haar weer verkoop, ben zo bang nu! Ze wordt ook gereden door mij, maar dan is ze super braaf, steekt geen poot uit en doet geen stap verkeerd... Ik ben ten einde raad...

Kan iemand me helpen aub? ;(

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:54

Als dit één keer gebeurt met longeren, moet je gewoon even geduld hebben. Iemand met veel ervaring haar een paar keer laten longeren en als het weer beter gaat, gewoon weer overnemen. Ze is inderdaad nog jong, ze probeert het een keer. En probeer haar veel buiten te zetten, liefst samen met andere paarden. Paarden onderling voeden elkaar ook op! En als je weer gaat longeren, zet je cap op. Dan voel je je veiliger en daardoor sterker! Succes, maar niet te snel opgeven!!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:54

Ik zou flink de zweep er een keer over halen. Zulk gedrag moet je gelijk de kop in drukken, anders worden ze je de baas.

Heb zelf zo'n loeder gehad. Geweldig paard, beeldschoon om te zien, fantastisch gangwerk. Echter, binnen in de kop minder fantastisch.
De mijne had ook zulke grappen, die moest soms echt hardhandig aangepakt worden, anders liep ze over je heen. Letterlijk en figuurlijk.
VOor zulke paarden moet je niet bang zijn, want dan hebben ze je precies waar ze je hebben willen en kunnen dan ook echt gevaarlijk zijn.

Geen paarden voor tere zieltjes of beginners. Dit is overigens niet denigrerend naar jou bedoeld.

Zorg dat je haar de baas blijft. Heel consequent zijn. Geef je zo'n paard een vinger, nemen ze gelijk je hele arm. Of nog meer...

Sterkte en wijsheid gewenst.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:55

Dit is toch echt een dominatie probleem.. Jammer dat ik zo ver weg woon :(

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 17:55

Dit is (helaas) niet de eerste keer dat dit gebeurd, vandaar ook de titel. Ze doet dit steeds opnieuw ook al wordt ze door de stal eigenaar dagelijks gelongeerd. Ze staat ook dagelijks buiten...

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:56

Rustig blijven ademen... Is er een ervaren iemand op stal die je eens kan helpen met het longeren? Ik wil je angst niet weglachen hoor, maar zo erg is dit gedrag niet. Wél is het zaak dat mevrouw hier in gecorrigeerd wordt door iemand die ervaring heeft met longeren. Probeer dus gewoon iemand te vinden die je hier een paar keer mee kan helpen. Als de grenzen even opnieuw duidelijk gemaakt worden en die persoon helpt jou een paar keer als jij longeert komt het allemaal wel goed. Succes!

Edit: Ik lees dat ze het al vaker heeft gedaan. Doet ze ook zo raar als de stalhouder longeert?
Laatst bijgewerkt door Oreo op 24-12-12 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 17:57

nadita schreef:
Ik zou flink de zweep er een keer over halen. Zulk gedrag moet je gelijk de kop in drukken, anders worden ze je de baas.

Heb zelf zo'n loeder gehad. Geweldig paard, beeldschoon om te zien, fantastisch gangwerk. Echter, binnen in de kop minder fantastisch.
De mijne had ook zulke grappen, die moest soms echt hardhandig aangepakt worden, anders liep ze over je heen. Letterlijk en figuurlijk.
VOor zulke paarden moet je niet bang zijn, want dan hebben ze je precies waar ze je hebben willen en kunnen dan ook echt gevaarlijk zijn.

Geen paarden voor tere zieltjes of beginners. Dit is overigens niet denigrerend naar jou bedoeld.

Zorg dat je haar de baas blijft. Heel consequent zijn. Geef je zo'n paard een vinger, nemen ze gelijk je hele arm. Of nog meer...

Sterkte en wijsheid gewenst.

Het is jammer genoeg al zo ver gekomen dat als je dat doet, je gelijk alles twee keer zo hard terug gekaatst krijgt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:57

Heeft ze dan niet ergens pijn?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:58

Waarom wordt ze dagelijks gelongeerd? Misschien vindt ze er niets aan.
Doet ze dit bij de staleigenaar ook?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:58

Paarden merken het als je bang bent, en daar maken ze allemaal op hun eigen manier gebruik van.

Ik heb er thuis ook zo'n heftige staan, zij kan erg pittig reageren. Bij haar komt het voort uit onzekerheid. Ze begrijpt het niet, merkt aan mijn houding dat er iets niet klopt en 'lost het wel even op' door mij weg te sturen en daardoor zichzelf te bevrijden van mijn druk.

Ik geeft haar dan direct op haar flikker (aanvallen mag niet!) maar ga dan ook weer rustig terug naar de basis. Eerst aan de slag met oefeningen die ze wel kent en haar daar uitgebreid voor belonen.

Je geeft aan dat ze al vaker brutaler wordt. Heb je les met haar en heb je vertrouwenin je instructeur? En hoe veel komt ze buiten? Veel paarden zijn in de winter mondiger omdat ze minder mogelijkheid hebben om hun energie kwijt te raken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:00

Professionals inschakelen. Wellicht Annemarie van der Toorn? :-) Succes ermee, niet zomaar opgeven hoor!

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:01

Zou je deze vragen willen beantwoorden:

Doet ze dit op één hand (links- of rechtsom) of op beide?
Is ze al een keer goed gecheckt door een osteopaat of chiropractor?
Doet ze dit ook zonder bit?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:01

antje_vip schreef:
Heeft ze dan niet ergens pijn?

Geen idee, lijkt me sterk... Ze is helemaal goedgekeurd door de DA en de tandarts is nog niet zo lang geleden geweest. Zou ze bij pijn dan ook niet tijdens het rijden protesteren?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:02

setteke schreef:
Waarom wordt ze dagelijks gelongeerd? Misschien vindt ze er niets aan.
Doet ze dit bij de staleigenaar ook?

Omdat ze anders op ontploffen staat... Ze wordt ongeveer twee-drie keer per week gelongeerd. Meestal 2 keer. Bij de staleigenaar is ze heel braaf... Maar die hangt er wel soms een pessoa aan.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:03

Kan ook nog overvragen zijn, indien ze altijd moet werken i.p.v. ook eens een keer iets leuks doen.
Ik weet niet hoe het ritme van dit dier eruit ziet dus ik durf geen waarschijnlijke oorzaak aan te wijzen, het kan zoveel zijn!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:04

mariettek schreef:
Paarden merken het als je bang bent, en daar maken ze allemaal op hun eigen manier gebruik van.

Ik heb er thuis ook zo'n heftige staan, zij kan erg pittig reageren. Bij haar komt het voort uit onzekerheid. Ze begrijpt het niet, merkt aan mijn houding dat er iets niet klopt en 'lost het wel even op' door mij weg te sturen en daardoor zichzelf te bevrijden van mijn druk.

Ik geeft haar dan direct op haar flikker (aanvallen mag niet!) maar ga dan ook weer rustig terug naar de basis. Eerst aan de slag met oefeningen die ze wel kent en haar daar uitgebreid voor belonen.

Je geeft aan dat ze al vaker brutaler wordt. Heb je les met haar en heb je vertrouwenin je instructeur? En hoe veel komt ze buiten? Veel paarden zijn in de winter mondiger omdat ze minder mogelijkheid hebben om hun energie kwijt te raken.

Ze komt dagelijks op de paddock, juist omdat we ervan bewust zijn dat jonge paarden (zeker) veel buiten moeten lopen om hun wintervoetjes kwijt te raken en overtollige energie kwijt te raken. En ik was precies om de reden dat het leek of ze niet goed kon volgen in het longeren terug naar de basis gegaan maar nu is het nog tien keer zo erg... ik snap er niets van...

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:05

Vriendin van mij heeft een pony die ook wel eens apart deed met longeren.. Ten eerste verveelde die zich dood.. Ze doen nu gewoon in de grote bak rijden en naar buiten en nog maar heel soms vrijlopen/longeren en dan heel veel veranderingen! Je moet het leuk houden, dus stap, draf, stilstaan, om, galop. Geef haar de kans niet dit te doen! Ten tweede die pony haalde 1 keer gericht uit en heeft dat geweten.. Die doet het echt nooit meer. En der zit echt geen kwaad in die pony maar ze zocht gewoon even de grens op.. En die is nu duidelijk

Misschien vind je paard het echt wel heel saai en kun je het longeren even achterwege laten.. En als je het dan eens doet laat een natural horsemanchip instructeur komen oid.. Zou zonde zijn als je zo'n leuk (want krijg wel het idee dat je haar leuk vind!) paard weg moet doen vanwege een drempel die je even over moet..

Heel veel succes! En ik hoop dat het je gaat lukken! :D

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:06

Rider01 schreef:
Kan ook nog overvragen zijn, indien ze altijd moet werken i.p.v. ook eens een keer iets leuks doen.
Ik weet niet hoe het ritme van dit dier eruit ziet dus ik durf geen waarschijnlijke oorzaak aan te wijzen, het kan zoveel zijn!

Ik doe zowel grondwerk als rijden en longeren met haar. Ze gaat regelmatig naar buiten, daar ligt het echt niet aan denk ik. We zijn ons er zeker van bewust dat ze veel variatie nodig heeft zodat ze er plezier in blijft beleven.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:07

Vilar schreef:

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:09

Dit gedrag moet je echt niet tolereren hoor! Wat de reden ook is waarom ze dit doet, kies voor je eigen veiligheid!

Gelijk op der flikker geven als ze het nog een keer doet. Ze klinkt mij een beetje verwend. Gezien ze het ook niet bij de staleigenaar doet.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:09

Vilar schreef:
Zou je deze vragen willen beantwoorden:

Heb vandaag enkel op haar linkerkant gelongeerd (of toch geprobeerd :') ) En dat is normaal haar goeie kant.

Ze is goedgekeurd voor verkoop door de DA, maar nog nooit nagekeken door een osteopaat of chiropractor.

Zonder bit heb ik haar nog nooit gelongeerd, durf ik niet.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:10

Geryon schreef:
Dit gedrag moet je echt niet tolereren hoor! Wat de reden ook is waarom ze dit doet, kies voor je eigen veiligheid!

Gelijk op der flikker geven als ze het nog een keer doet. Ze klinkt mij een beetje verwend. Gezien ze het ook niet bij de staleigenaar doet.

Verwennerij valt wel mee... aangezien ik tegenwoordig meer ruzie met haar heb dan wat anders. Ze bijt ook, misschien heeft dit er iets mee te maken?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:11

Merell123 schreef:
Vriendin van mij heeft een pony die ook wel eens apart deed met longeren.. Ten eerste verveelde die zich dood.. Ze doen nu gewoon in de grote bak rijden en naar buiten en nog maar heel soms vrijlopen/longeren en dan heel veel veranderingen! Je moet het leuk houden, dus stap, draf, stilstaan, om, galop. Geef haar de kans niet dit te doen! Ten tweede die pony haalde 1 keer gericht uit en heeft dat geweten.. Die doet het echt nooit meer. En der zit echt geen kwaad in die pony maar ze zocht gewoon even de grens op.. En die is nu duidelijk

Misschien vind je paard het echt wel heel saai en kun je het longeren even achterwege laten.. En als je het dan eens doet laat een natural horsemanchip instructeur komen oid.. Zou zonde zijn als je zo'n leuk (want krijg wel het idee dat je haar leuk vind!) paard weg moet doen vanwege een drempel die je even over moet..

Heel veel succes! En ik hoop dat het je gaat lukken! :D

Bedankt! Ik dacht zelf ook al aan naturel horsemanship, maar dan moet ik eerst niet meer bang van haar zijn...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:14

Hebje er een bijzet oid aan? Dat zou het al moeilijker maken voor haar om omhoog te komen etc. Verder lastig om advies te geven op afstand....

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:16

Libera schreef:
Hebje er een bijzet oid aan? Dat zou het al moeilijker maken voor haar om omhoog te komen etc. Verder lastig om advies te geven op afstand....

Nee, heb er geen bijzet teugels... Ik ben bang dat ze achterover zou klappen, kan dat niet gebeuren?