Wachten met opleren tot beter weer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heike1998

Wachten met opleren tot beter weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 15:16

Hey bokkers!

Ik zit even met een dilemma :\ Daarom zou ik graag jullie mening willen vragen.
Sinds 2 maanden ben ik met mijn pony, Wolfgang, lessen aan het volgen. Nu zijn we van onopgeleerd -> opgeleerd ( stap, draf, los terwijl lesgeefster in het midden staat, met zadel en bit-hoofdstel). Hij neemt alles erg goed op en het gaat ook best goed.
Maar nu ben ik aan het twijfelen.
Wolfgang staat met een ander (onbeleerd) paard 24/7 buiten in een grote wei met beschutting, waarvan hij bijna nooit gebruik maakt ( zelfs in de felle regens blijft hij gewoon grazen :D). 9/10 keer dat ik naar hem toe ga, is hij redelijk tot heel erg vuil en nat, waardoor ik hem eigenlijk geen zadel en singel kan opleggen. Nu was ik aan het denken, misschien kunnen we het verder opleren onder het zadel nog wat uitstellen, een maand of 2, en gewoon aan onze band nog wat verder werken, die is toch nog niet 100%. Dit door grondwerk, schriktrainingen, longeren, misschien een begin in de vrijheidsdressuur, dubbele lijnen, werken aan de hand...
Denken jullie dat dit misschien een ideetje is om voor te leggen aan mijn lesgeefster?

Bedankt om alles te lezen en bedankt voor jullie reacties! :D

Groetjes, Wolfgang en ik

Lianne86

Re: Wachten met opleren tot beter weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:19

Ik vind het op zich wel logisch klinken.

Ik weet niet of je daar in de wei rijdt of ergens anders? Anders vind ik het tenminste zelf ook altijd fijner als je met een jong paard op een beetje een fatsoenlijke ondergrond hebt. (Wei is nog al eens glad etc.) wat het weer moeilijker maakt voor je paardje.

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 15:22

@ Lianne86: Ik rijd in een piste, maar jammer genoeg staan daar hindernissen in die we niet mogen verplaatsen. ( We huren deze piste).

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:23

Volgens mij is het soms zelfs beter, behoorlijk veel mensen doen het!
Eerst beleren, dan een tijdje op het land tot ie wat groter/volwassener is.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:27

Dan is dat met rijden in ieder geval geen probleem :) (vind het altijd zo eng, jonge paarden die niet goed op hun benen lopen en dan nog eens een gladde wei)

Wachten, het laten verwerken en bezig gaan met andere dingen is zeker niet verkeerd. Wat ik deed met mijn paardje toen hij nog geen deken op had, eerst voor het rijden een stukje gaan wandelen dat hij weer droog was. Of even op stal wat voeren of iets dergelijks. Maar zit te bedenken dat eerst wandelen en dan nog eens rijden voor een jong paardje wel veel is.

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 15:45

Vergeten te zeggen : Wolfgang is een 8- jarige pony. Sorry :D
@LoveBodin: Jij denkt ook dat ik het gerust aan mijn lesgeefster kan voorstellen?

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 15:46

@Lianne86: Met wandelen ( met eventueel een deken op) gaat het niet lukken, denk ik. Hij is echt heel nat en daar ligt dat zo wat vuil op. Daar leg ik niet graag iets op.
Gelukkig hebben wij lieve familie waarvan we de paddock mogen lenen :D

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 16:13

Gewoon doen!
Volgens mij heeft ze er best begrip voor :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 16:21

Het is zelfs beter om even te wachten, omdat je anders niet zoveel kan opbouwen, geestelijk en lichamelijk.
Als je er geen regelmaat in hebt krijgen ze ook geen spieropbouw dus veel meer kans op blessures en ook meer kans op onwennig gedrag, wat zelfs tot echt vervelende dingen kan leiden.
En omdat je de band nog wat wil opbouwen denk ik dat dat belangrijker is, ook leuk en dat kan je ook doen als ie vies is.

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 17:25

Oké, heel fel bedankt iedereen; want ik was toch erg aan het twijfelen! :D
Deze zondag komt mijn lesgeefster, dan ga ik het meteen aan haar voorstellen.
Voor kerstmis krijg ik ook 2 workshops naar keuze ( bv. een georganiseerde schriktraining of aan de hand werken...); iemand een idee? :D

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:33

Heike1998 schreef:
@Lianne86: Met wandelen ( met eventueel een deken op) gaat het niet lukken, denk ik. Hij is echt heel nat en daar ligt dat zo wat vuil op. Daar leg ik niet graag iets op.
Gelukkig hebben wij lieve familie waarvan we de paddock mogen lenen :D

Die van mij ging niet rollen in de modder, dus bij hem viel het gelukkig altijd mee :D (en stond ook alleen overdag buiten, dus als je dan een flinke regenbui had, was het even een wollen/fleece deken op en dan kon je zo weer verder.) En vaak als ze wisten dat ik kwam, ging ie een uurtje voordat ik kwam al naar binnen zodat ie wat kon drogen (ideaal soms als ze lief rekening met je houden!)

Ik zou zelf met echte schriktrainingen nog eventjes wachten, zorg eerst maar eens dat hij jou goed kent en vertrouwd. Dan gaat het bij de schriktraining vaak ook veel beter! Wat misschien ook leuk is, is vrijheidsdressuur? Weet niet hoe leergierig je paardje is, maar misschien is dat een optie?

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 17:18

Lianne86 : Vrijheidsdressuur lijkt mij ook fijn om te doen, Wolfgang zou dat ook wel fijn vinden! :D
Moet je daar dan 1x per week een les in nemen? Of gaat dat wat gespreider ( vb 2x per maand ?)?
Dank je voor je hulp ! :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 01:18

Als je wacht met verder inrijden dan zou ik voor de cursus werken aan de hand kiezen.
Een schriktraining is leuk, maar ik denk dat je voor nu dan meer aan werken aan de hand hebt. Tenzij je natuurlijk daar al heel veel ervaring mee hebt en met schriktraining niet/minder.

En in principe kun je alles voorleggen aan je instructrice ;)

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 17:58

Ik heb het voorgesteld aan mijn instructrice en ze was er mee akkoord! :D
Nu gaan we vooral grondwerk, onze band, longeren oefenen.
En ik denk ook dat ik ga gaan voor de cursus werken aan de hand, want mijn instructrice kan mij toch lesgeven in vrijheidsdressuur.
Weet jij toevallig iemand die lesgeeft in werken aan de hand en daar ook introductie-dagen voor organiseert? Dank je ! :D