"Gebrek aan leiderschap"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

"Gebrek aan leiderschap"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 14:28

Je kunt het zo gek niet verzinnen of problemen worden veroorzaakt door een "gebrek aan leiderschap".

Is het soms in de mode om dat te roepen? }:0 En om vooral wat te roepen zonder dat je dan daarbij uitlegt hoe je het verder moet aanpakken? Maar in het wilde weg roepen dat iemands probleem wordt veroorzaakt doordat diegene niet genoeg leiderschap (waar dan de meest uiteenlopende dingen mee bedoeld kan worden) niet in orde is, zonder diegene verder te helpen - ja, dát vind ik nou een gebrek aan leiderschap.

}:0

Anoniem

Re: "Gebrek aan leiderschap"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:39

Dat is hip, grondwerken is DE oplossing voor al uw problemen! :') Soms denk ik wel eens dat mensen hier op bokt aandelen hebben bij Pat of die andere goeroe. :')

10 jaar geleden lukte het ook best zonder dat grondwerk gedoe hoor.

En het is gewoon lekker makkelijk om het daar op te gooien tegenwoordig, gebrek aan leiderschap is voor mij ook wel gebrek een kennis. Het is gewoon zo dat tegenwoordig steeds meer mensen een paard kopen met weinig ervaring.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:40

Net zo'n dooddoener als al die mensen die roepen: mijn paard is dominant...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:44

Leiderschap is imo een goede opvoeding op de grond als de opleiding onder het zadel. Maar om nu alles met grondwerken op te lossen nee idd hou op. Als iedere kluns met haar paard gaat grondwerken, dáar krijg je pas autoriteitsproblemen van.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:48

Lang niet zo erg als dat gezeur van 'vroeger deden ze het anders, vroeger was het beter'. Vroeger bestond er ook nog geen iPhone, en kijk eens waar iedereen nu mee loopt? En het werkt nog ook.

Je kunt Pat of andere trainers wel afkraken met hun methode, maar wat zij met hun paard kunnen, het liegt er niet om..
Mijn paard is opgevoed met grondwerk en ik ken niet veel bravere 4-jarigen als de mijne, en wat heb ik geleden met mijn andere paard waar totaal geen wederzijds respect was.. Ik weet wel wat er moet gebeuren als ik een probleem heb met mijn paard, want het is nog nooit voorgekomen dat het niet aan het grondwerk lag.

En dan moet je inderdaad niet zonder instructie aan grondwerk beginnen, daar doe je inderdaad niets goeds mee, maar onder begeleiding kan het heel veel problemen verhelpen. Geloof me, ik spreek uit ervaring.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:48

Tja... ik lees.. gebrek aan leiderschap of mijn paard is dominant... altijd maar als... ik ben zelf onzeker en ik heb er geen kaas van gegeten.

Koper jij geeft aan dat mensen die dat tegen anderen dat degene dan niet meer geholpen worden... ja dat is gewoon jammer... maar degene die dat "probleem met leiderschap" heeft moet ook wel willen leren en niet de problemen bij het paard leggen.... en sommige paarden moeten ook gewoon weer eerst in het gareel voordat iemand die nog te weinig kennis heeft en onzeker is er weer mee aan de slag kan.

Joolien... 10 jaar geleden heette het niet grondwerk... maar wisten de meesten mensen die met paarden omgingen wel de regels en grenzen aan te geven bij de paarden... en daar mist het gewoon bij sommige mensen nu aan... dat ze niet weten hoe ze de regels en grenzen van zichzelf (en het paard) moeten herkennen en aangeven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:49

Ik denk dat het vaak toch een gebrek is aan leiderschap tis alleen maar net welke naam je het geeft hé, waar ik me dan wel een beetje aan irriteer is het grondwerk wat altijd geroepen wordt net of dat het wonder middel is. Je moet het probleem gewoon gelijk bij de wortel aanpakken en dat hoeft niet moeilijk te zijn het wordt alleen soms moeilijk gemaakt dan wel door de gene die het probleem heeft of iemand die het uitlegt. Ik denk soms weleens dat mensen teveel nadenken. Ik wil een paard niet slaan, ik wil niet dit ik wil niet dat. Niet denken maar reageren.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:50

Joolien schreef:
Dat is hip, grondwerken is DE oplossing voor al uw problemen! :') Soms denk ik wel eens dat mensen hier op bokt aandelen hebben bij Pat of die andere goeroe. :')

10 jaar geleden lukte het ook best zonder dat grondwerk gedoe hoor.

En het is gewoon lekker makkelijk om het daar op te gooien tegenwoordig, gebrek aan leiderschap is voor mij ook wel gebrek een kennis. Het is gewoon zo dat tegenwoordig steeds meer mensen een paard kopen met weinig ervaring.

Haha inderdaad. Het is echt zo'n hype van nu.. Ongetwijfeld werkt het wel hoor, voor veel mensen. Maar mijn stronteigenwijze haflinger luistert toch ook best goed naar mij, en dat hebben we gewoon met ons boerenverstand bereikt.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:55

Ik denk dat het vaak ook heel anders geïnterpreteerd wordt. Grondwerkers denken dat je geen band met je paard kan hebben zonder grondwerk, andere mensen vinden grondwerkers maar 'zweverig en overdreven'. Van beide kan ik toch echt niet zeggen dat ze gelijk hebben.. Mijn moeder heeft ook een paard waar ze lekkere ritjes mee kan maken, waar ze lekker mee bezig kan zijn en die echt wel respect voor haar heeft. Daar vind ik grondwerk ook niet zo zeer nodig.
Bij een paard dat zo over je heen loopt zou ik het toch wel aanraden, het kan heel veel helpen.
Ook mensen die vinden dat Pat en Monty maar 'zweverig' zijn, hebben het bij het verkeerde eind. Pat en Monty (en anderen) kijken naar de psychologie van een paard en passen daar hun training op aan, niets zweverigs aan.
Als mensen nu eens niet zo disrespectvol over elkaar zouden praten zou er geen probleem zijn. De één doet geen grondwerk, prima toch, en de ander wel. Leven en laten leven, schijnt af en toe moeilijk te zijn voor sommigen..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:57

Gebrek aan doorzettingsvermogen van de eigenaar/ruiter is eigenlijk een betere benaming. Een paard netjes africhten kost nou eenmaal tijd. Veel mensen met paarden hebben weinig tijd en veel geld, en dan komt de ene goeroe na de andere dat paard wat bijbrengen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 15:01

Narita schreef:
Lang niet zo erg als dat gezeur van 'vroeger deden ze het anders, vroeger was het beter'. Vroeger bestond er ook nog geen iPhone, en kijk eens waar iedereen nu mee loopt? En het werkt nog ook.

Je kunt Pat of andere trainers wel afkraken met hun methode, maar wat zij met hun paard kunnen, het liegt er niet om..

Volgens mij val ik geen enkele goeroe aan, hoewel ik dat hele NH-gebeuren erg paardonvriendelijk vind. Maar daar gaat het nu niet om.

Wat ik bedoel: paard kan een maagzweer hebben, paard kan rugpijn hebben, paard kan weet ik veel wat mankeren. Maar meteen als je op bokt wat over je probleem neerzet komt er een slimmerd opperen dat je onvoldoende leiderschap hebt. En dat valt me de laatste tijd veel meer op. En dan dus vooral dat er verder vaak niet op wordt doorgegaan (hoe bedoelt iemand "leiderschap" en hoe zou je dat kunnen bereiken)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:02

Ik denk ook dat grondwerk (in welke vorm dan ook) voor heel veel mensen die met paarden omgaan een prima hulp is om juist te zorgen dat paard in het gareel te krijgen of te houden... men gaat beter naar hun paard kijken... en naar hun eigen gedrag. Daar lijkt me helemaal niks mis mee. Maar wel zoals Tigra_ zegt dat je niet moet blijven nadenken maar moet reageren ipv afwachten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:05

Ben het helemaal eens met "Tigra & Evelijn"

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:06

Princesj schreef:
Veel mensen met paarden hebben weinig tijd en veel geld

Volgens mij zijn de grootste problemen bij weinig tijd en weinig geld... een prof je paard laten opleiden is altijd nog beter dan zelf aanklooien... en geen geld willen investeren in een goed zadel, op tijd DA laten komen, je paard keuren, goed en regelmatig les nemen etc etc. dat zorgt voor problemen zoals Koper ook aangeeft... en die problemen zijn niet op te lossen door goed leiderschap... maar wel door verantwoording te nemen voor wat je doet met je paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 15:07

Waarom lukt het me nou niet goed om uit te leggen wat ik bedoel :')

Natuurlijk vind ik het belangrijk dat je goed kunt samenwerken met je paard, vanaf de grond en wanneer je erop zit. Je paard reageert op jou, jij reageert op je paard enz. En soms snap je niks van elkaar en dat geeft niet, misschien snap je het achteraf wel.

Daar gaat mijn vraag niet over. Stel je hebt een paard wat niet stilstaat wanneer je wil opstijgen. En mensen beginnen dan vanuit het luchtledige meteen over leiderschap. : "Waarschijnlijk is je leiderschap niet in orde". Ehh.... het lijkt mij waarschijnlijker dat je zadel niet goed past, paard rugpijn heeft of iets van die strekking. Waarom nou meteen leiderschap? Als je leiderschap echt onvoldoende is krijg je dat zadel er al niet eens op, denk ik dan :Y)

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:09

Koper schreef:
Volgens mij val ik geen enkele goeroe aan, hoewel ik dat hele NH-gebeuren erg paardonvriendelijk vind. Maar daar gaat het nu niet om.

Wat ik bedoel: paard kan een maagzweer hebben, paard kan rugpijn hebben, paard kan weet ik veel wat mankeren. Maar meteen als je op bokt wat over je probleem neerzet komt er een slimmerd opperen dat je onvoldoende leiderschap hebt. En dat valt me de laatste tijd veel meer op. En dan dus vooral dat er verder vaak niet op wordt doorgegaan (hoe bedoelt iemand "leiderschap" en hoe zou je dat kunnen bereiken)

Dat is iets wat je zelf zegt.. Ik heb niemand bij naam genoemd.
NH fout uitgevoerd is inderdaad paardonvriendelijk, vooral als je de lichaamstaal van je paard niet kunt lezen, maar onder de juiste begeleiding is er niets onvriendelijks aan. Ik ben er zelf juist veel beter van gaan observeren, ik voel nu sneller aan als er iets mis is met de paarden.

De basis van een leuke tijd met je paard is natuurlijk een gezond paard, maar is dat niet wereldwijd bekend? Je moet altijd zorgen dat je paard medisch in orde is, dat is wel het minste wat je voor het kan doen. Maar als het medisch in orde is, zal je toch verder moeten kijken.. Dan kom je bij paardenpsychologie uit, maar naar mijn mening veel te weinig paardeneigenaren iets over weten.
Als je post, post dan volledig. Daar ben ik het mee eens. Zelf verwijs ik meestal door naar een methode (Parelli, Roberts, Anderson, etc.) of naar de Boktmarkt. Op internet is er zoveel te vinden over grondwerk, een beetje inzet verwacht ik van de TS zelf ook wel. Met alleen 'je bent geen leider voor je paard' komt de TS inderdaad ook niet ver. Dat is mij bekend, zo zal ik ook niet reageren. Heb ook nooit gezien dat iemand zo onvolledig reageerde, maar dat zal wel aan mij liggen.

@ je laatste post, ik denk dat ik weet over welk topic je het hebt. Of heb je het niet over een specifiek topic? In dat geval was rugpijn volgens TS niet aan de orde, en dan begin ik inderdaad over leiderschap. Vind dat geen gekke volgorde, moet ik eerlijk zeggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 15:11

Ik doelde niet op een specifiek topic :) "Vroeger" (jaar of twee? geleden) was het meteen: je zadel past niet, je paard moet naar osteopaat, je moet 'm rechtrichten. En nu dus leiderschap.

Waarom is dat tegenwoordig hip? Omdat al die andere dingen het niet zijn, we geen benul hebben wat wel de oorzaak kan zijn en we er dus maar een gooi naar doen met een nieuw, modieus stopwoordje?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:13

Ik denk bij die vragen... vraag je instructeur of een paardenkenner op stal!!!.. iemand die precies kan zien wat er gebeurt... je hebt er weinig aan om dat op internet uit te zoeken. Het kunnen namelijk tig dingen zijn... het zadel, leiderschap... of hoe ruiter in het zadel gaat zitten.... wat voor bui het dier is, wat voor karakter het heeft... hoe het hem is aangeleerd etc.
Heb je niemand die je daar mee kan helpen.... ga heel snel iemand zoeken.... want als je dit soort dingen niet zelf aan kan... betekend dat je nog niet voldoende kennis hebt om het in je eentje uit te zoeken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 15:16

Evelijn schreef:
Ik denk bij die vragen... vraag je instructeur of een paardenkenner op stal!!!.. iemand die precies kan zien wat er gebeurt... je hebt er weinig aan om dat op internet uit te zoeken. Het kunnen namelijk tig dingen zijn... het zadel, leiderschap... of hoe ruiter in het zadel gaat zitten.... wat voor bui het dier is, wat voor karakter het heeft... hoe het hem is aangeleerd etc.
Heb je niemand die je daar mee kan helpen.... ga heel snel iemand zoeken.... want als je dit soort dingen niet zelf aan kan... betekend dat je nog niet voldoende kennis hebt om het in je eentje uit te zoeken.

Tuurlijk. Het gaat me ook niet eens om degene met het probleem. Maar om de mensen die meteen het op het moment geldende modewoord (in mijn beleving dus "leiderschap") brullen.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:16

Omdat de wetenschap verder is gekomen. Er is veel meer bekend over de psychologie van het paard en daar hebben trainers op ingespeeld. De meerderheid van de reacties is nu nog steeds medisch, hoor. Het is onzin dat er daar niets meer over wordt gezegd.. Paard medisch in orde -> leiderschap. Dat is mijn mening.
Ik ben ook bekend met rechtrichten en dat is ook vaak een oorzaak, daar geef ik ook vaak tips over maar vaak is aan het probleem al te zien of het een rechtricht- of leiderschapkwestie is.
Overigens, als een paard niet wil stilstaan tijdens het opstaan en het is niets medisch, ligt het toch aan het leiderschap? Of zie ik dat verkeerd? Een rechrichtkwestie kan het al niet zijn, dat is geen symptoom. Dit is typisch leiderschap.. Grappig dat je dit voorbeeld kiest.

Inderdaad Evelijn, ik verwijs daarom ook meestal gewoon door naar een instructeur. Mensen onderschatten instructie. Dat heb ik ook gedaan, ik dacht dat ik het wel zelf kon, het tegendeel is me hard bewezen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:18

Nee het is niet helemaal zoals jij het hier beweert.
Zo makkelijk is het echt niet.
Maar velen denken via hier een vraag te stellen , dan zelf verder te kunnen, dat is onzin bijna altijd zal het probleem erger worden dan het al was en ben je net bezig dit foute gedrag er juist in te gaan trainen, en dat maakt het steeds moeilijker om het weer te corrigeren.
Te veel mensen denken na een paar jaartjes (10jaar paardrijden bv) dat ze voldoende kennis in huis hebben om echt te gaan trainen. Dit is gewoon vragen om moeilijkheden toch.
Een instructeur/trainer heeft minimaal 10 à 15jaar rijervaring, maar heeft daar dan bovenop ook minimaal een opleiding gevolgd die toch ook al zeker 6jaar heeft geduurd en dit losstaand van die gewone rijervaring en manége lessen natuurlijk.
Je kan zo iemand echt niet gaan vergelijken met de kennis die een doorsnee wedstrijdruiter ooit zal kunnen vergaren.

Koper schreef:
Waarom lukt het me nou niet goed om uit te leggen wat ik bedoel :')

Natuurlijk vind ik het belangrijk dat je goed kunt samenwerken met je paard, vanaf de grond en wanneer je erop zit. Je paard reageert op jou, jij reageert op je paard enz. En soms snap je niks van elkaar en dat geeft niet, misschien snap je het achteraf wel.

Daar gaat mijn vraag niet over. Stel je hebt een paard wat niet stilstaat wanneer je wil opstijgen. En mensen beginnen dan vanuit het luchtledige meteen over leiderschap. : "Waarschijnlijk is je leiderschap niet in orde". Ehh.... het lijkt mij waarschijnlijker dat je zadel niet goed past, paard rugpijn heeft of iets van die strekking. Waarom nou meteen leiderschap? Als je leiderschap echt onvoldoende is krijg je dat zadel er al niet eens op, denk ik dan :Y)

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:22

Ben het volledig met je eens aeolusnr1, maar jij hebt het over instructie, wij hebben het hier over leiderschap. Bij het grondwerk heb je natuurlijk ook instructie nodig en kan je ook zeker niet alles zelf, maar nu gaan we naar het rij-gedeelte. Laten we bij het grondwerk-gedeelte blijven want ik vond dit een uiterst interessante discussie.
Wat vind jij ervan, aeolusnr1, dat grondwerk de laatste tijd zo'n hype is?
Persoonlijk vind ik het echt heel goed dat het in de opkomst is, want paarden worden naar mijn idee steeds beter begrepen. Wat ik dan wel weer vreselijk vind zijn mensen die het zelf gaan proberen en lichaamstaal verkeerd opvatten en hiermee hun paard totaal verpesten.. Dan kun je er beter niet aan beginnen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:22

Tsja... correct grondwerk is ook de oplossing voor al je problemen op de grond en voor driekwart van je problemen onder het zadel.... heeft niks met aandelen te maken maar met inzicht in training en het voordeel dat met je paard wederzijds kunnen communiceren veel meer mogelijkheden brengt.

Ik snap ook niet wat er zo slecht aan is dat mensen proberen zich meer te verdiepen in het wezen paard en zich meer aanpassen aan hun manier van communiceren ipv die van ons erdoorheen te drukken of duidelijke afspraken te maken over communicatie. Het komt het welzijn en de veiligheid en ook het plezier alleen maar ten goede.
Mijn ervaring is dat de mensen die grondwerk doen zich ook veel meer verdiepen in de biomechanische aspecten en in de natuur van hun paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-12 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 15:23

Narita schreef:
Omdat de wetenschap verder is gekomen. Er is veel meer bekend over de psychologie van het paard en daar hebben trainers op ingespeeld. De meerderheid van de reacties is nu nog steeds medisch, hoor. Het is onzin dat er daar niets meer over wordt gezegd.. Paard medisch in orde -> leiderschap. Dat is mijn mening.
Ik ben ook bekend met rechtrichten en dat is ook vaak een oorzaak, daar geef ik ook vaak tips over maar vaak is aan het probleem al te zien of het een rechtricht- of leiderschapkwestie is.
Overigens, als een paard niet wil stilstaan tijdens het opstaan en het is niets medisch, ligt het toch aan het leiderschap? Of zie ik dat verkeerd? Een rechrichtkwestie kan het al niet zijn, dat is geen symptoom. Dit is typisch leiderschap.. Grappig dat je dit voorbeeld kiest.

Vind 't wel grappig om hier even inhoudelijk op te reageren :) Toen ik mijn paard net had was hij zó scheef, met zulke verkleefde spieren aan de rechterkant van z'n rug, dat hij niet bleef staan als ik aan de linkerkant opsteeg. Als ik rechts opsteeg was er niks aan de hand (qua stilstaan dan, als ik ging rijden had hij nog steeds even veel pijn)

Denk dat niet willen stilstaan met opstijgen zonder dat er medische problemen zijn niet automatisch een kwestie is van leiderschap. Misschien wel leiderschap op dat moment. Alleen weet een goede leider ook dat je niet ten alle tijde bepaalt wat er gebeurt, dan ben je namelijk geen leider maar ben je een dominante dictator. En ik vind, maar dat is mijn mening, dat je geen goede leider bent als je je paard dwingt om stil te staan en een signaal dat hij geeft zo duidelijk in de wind slaat.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:26

Tja... als iemand er een probleem opzet... dan zullen bokkers met duizend verschillende antwoorden komen... momenteel misschien wat vaker het woord leiderschap... maar dat heb ik zelf niet geturfd... of dat meer gebruikt wordt dan het woord instructie of iets medisch.
Ik maak me niet zo druk om al die mensen die reageren die een bokker willen helpen... dat is opzich toch aardig... het probleem is meer dat sommige mensen dus denken dergelijke problemen te kunnen op te lossen achter de computer ;)