Ik heb samen met mijn moeder sinds 2 jaar een hele lieve merrie (FjordxHaflinger). In het begin is ze altijd sociaal geweest naar andere paarden en vond ze iedereen lief en aardig.
Maar sinds een tijdje is dit totaal veranderd. Ze wilt geen andere paarden in de buurt hebben, dan gaan haar oren in haar nek en gaat ze met haar staart zwaaien. Als je aan het rijden bent en er komt een ander paard langs gaan automatisch haar oren in haar nek. Ook heeft ze al geprobeerd meerdere malen paarden aan te vallen, als ze vond dat ze te dicht langs haar kwamen met rijden.
In de zomer heeft ze ook ruzie gehad met een andere pony op de weide, en dit is ook uitgelopen tot een gevecht. Die pony is nu ook doodsbang voor haar. Ook stond ze een keer vast en een paardje stond met zijn hoofd uit zijn box, dit paard wou toen wel even aan haar billen ruiken. Toen heeft ze me toch flink naar achter geschopt, waardoor het paard zijn hoofd stootte aan de bovenkant van zijn deur.
Verder doet mevrouw ook heel chagerijnig als we haar begroeten, dan gaan haar oren in der nek en kijkt ze je boos aan. Als je dit negeert is dit wel snel over. Verder is ze in omgang heel lief, houd van knuffellen en aandacht. Maar 'Vreemde' mensen moet ze ook niet, zodra die in de buurt komen zit ze die toch boos aan te kijken.
De laatste maand word ze ook wat happeriger.
Nu vraag ik me af, is dit puur merrie gedrag of zou er iets anders achter kunnen zitten?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze ergens last van zou kunnen hebben......