Pony is veranderd, merriegedrag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samsie

Pony is veranderd, merriegedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 22:40

Hallo,

Ik heb samen met mijn moeder sinds 2 jaar een hele lieve merrie (FjordxHaflinger). In het begin is ze altijd sociaal geweest naar andere paarden en vond ze iedereen lief en aardig.

Maar sinds een tijdje is dit totaal veranderd. Ze wilt geen andere paarden in de buurt hebben, dan gaan haar oren in haar nek en gaat ze met haar staart zwaaien. Als je aan het rijden bent en er komt een ander paard langs gaan automatisch haar oren in haar nek. Ook heeft ze al geprobeerd meerdere malen paarden aan te vallen, als ze vond dat ze te dicht langs haar kwamen met rijden.

In de zomer heeft ze ook ruzie gehad met een andere pony op de weide, en dit is ook uitgelopen tot een gevecht. Die pony is nu ook doodsbang voor haar. Ook stond ze een keer vast en een paardje stond met zijn hoofd uit zijn box, dit paard wou toen wel even aan haar billen ruiken. Toen heeft ze me toch flink naar achter geschopt, waardoor het paard zijn hoofd stootte aan de bovenkant van zijn deur.

Verder doet mevrouw ook heel chagerijnig als we haar begroeten, dan gaan haar oren in der nek en kijkt ze je boos aan. Als je dit negeert is dit wel snel over. Verder is ze in omgang heel lief, houd van knuffellen en aandacht. Maar 'Vreemde' mensen moet ze ook niet, zodra die in de buurt komen zit ze die toch boos aan te kijken.

De laatste maand word ze ook wat happeriger.

Nu vraag ik me af, is dit puur merrie gedrag of zou er iets anders achter kunnen zitten?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze ergens last van zou kunnen hebben...... :(:)

matasja

Re: Pony is veranderd, merriegedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:53

geen sociaal gedrag naar soortgenoten en oren in de nek als je komt lijkt mij geen merriegedrag, daar zal ben ik bang meer achter zitten.
hoe is ze met opzadelen? mag dat wel op een normale manier? en het rijden gaat goed?

hoe is haar hengstigheid? is ze daarin heel extreem of heel vaak hengstig? mijn merrie had een cyste op haar eierstok, was altijd hengstig en had ook dat oren in de nek gedrag. stond ook meer alleen dan in de groep, totaal geen intresse in de groep.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 23:01

Ze heeft vroeger een verkeerd zadel opgehad. Wij hebben daar toen een andere voor in de plaats gekocht. Deze word vaak gecontroleerd (Dit jaar al 3x). Daardoor heeft ze een soort van 'Trauma' overgehouden aan het zadel en is ze het er ook niet altijd mee eens als ze het zadel opkrijgt. Dan doet ze dus ook haar oren in haar nek en gaat meestal bijten in een dekenstang. Verder heeft ze ook een bontje om haar singel, omdat ze een gevoellige buik heeft.

Het rijden gaat verder goed. Ze loopt nu sinds een half jaar bij de Fysiotherapeut, want ze zat bij haar rechterschouder vast en bij haar achterhand. De Fysio is nu een paar keer geweest en je merkt wel echt verschil qua rijden, ze is veel losser in haar lijf en vind rijden ook weer leuk. Ze heeft ook vorige week dinsdag flink uitgehaald naar de Fysio omdat ze een gevoelige plek had.

Ze is niet zo heel vaak hengstig, nu al soon 3 maanden niet geweest. Vroeger als ze hengstig was, deed ze ook gewoon sociaal naar de anderen...

Ik snap dus totaal niet waar dit gedrag vandaan komt.....

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:37

3 maanden niet hengstig kan of zijn door de weersomstandigheden, maar ook door een cyste op de eierstok. Het zou wel haar gedrag erbij verklaren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:40

Heb je, behalve een nieuw zadel te laten aanmeten (toppie +:)+ ) ook het paard laten behandelen? Denk dat ze wel baat zou hebben bij een behandeling door een osteopaat.

Kan ook een maagzweer zijn als ze reageert op aanrakingen op de plek van zadel en singel. Daar kun je dmv bloedonderzoek achter komen.

Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:24

Aan de uitleg die je hier geeft is niet uit op te maken wat dit zou kunnen zijn, dit kunnen idd honderden dingen zijn.
Toch denk ik hier dat er een gebrek aan basisopvoeding is, teveel onduidelijkheid en te weinig leiderschap.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:27

denk of gebrek idd aan basisopvoeding is, onduidelijkheid en te weinig leiderschap of toch echt merrie gedrag soms om eerlijk te zijn. zoals vrouw oppoe op bezoek krijgt