Constant getrap tussen mijn paard en shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Constant getrap tussen mijn paard en shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 14:42

Zucht...

Ik weet even niet zo goed wat ik moet.

Ik heb de shet genomen als maatje voor mijn paard, zodat ze niet alleen stond. Ze was duidelijk ongelukkig, zo alleen.. Maar nu met de shet is het er niet beter op geworden. Ze mag de shet totaal niet en trapt en ramt de shetter constant weg. Ik had het al wel paar keer gezien, wat trapjes, maar niet echt iets ernstigs.. Tot gisteren. Toen was het dikke ruzie en was mijn paard doelbewust de shetter in een hoek aan het drijven.. En maar op dat arme dier intrappen. Met twee benen achteruit slaan. Ze miste over het algemeen wel, maar soms was het ook behoorlijk raak. Daarna heb ik gevraagd aan de stalhouder of ze het een beetje in de gaten wil houden en mij wil bellen als het weer gebeurd.

Ik ben vanochtend al drie keer gebeld, dat mijn paard weer bezig is. Ik ga ze vanavond op stal zetten en morgen als ze weer in de weide gaan, een draadje ertussen.. Want bij elkaar lukt blijkbaar niet.. Terwijl in het begin ze helemaal niet naar elkaar trapten, zijn ze nu constant bezig. Pa zei dat toen hij de paarden in de weide deed, de shetter zich verzette en er niet in wilde . Begrijpelijk als je telkens word lastig gevallen door zo'n groot trappend mormel.

Mja, wat nu? Het is niet de bedoeling twee paarden apart te gaan houden. Daarvoor heb ik de shet niet. De makkelijkste optie is eigenlijk de shetter weg doen en een andere shetter aanhalen, die misschien beter kan opschieten met mijn paard.

Maar dat wil ik eigenlijk niet :ssst Want ik vind dat stomme kleine rotding leuk.. Ze is de makkelijkste shet die ik ooit heb meegemaakt. Breekt niet uit, is lief en zachtaardig naar kindjes, bijt niet, trapt niet, neemt je niet mee op sleeptocht aan een touwtje.. Ben in korte tijd al gehecht aan dat kleine lieve ding.. Ze is gewoon heel ideaal..

Maar niet voor mijn paard blijkbaar..

Zou het nog lukken, een eventuele koppeling tussen die twee of is het een hopeloze zaak?

ShauniBef

Re: Constant getrap tussen mijn paard en shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:43

Beest een keer een rotmep geven met de zweep.

Touwtje ertussen lijkt me handig, niet een dag, maar even een tijd, en samen wat leuke dingen gaan doen.. Met z;n 3tjes wandelen oid :) ..

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 14:45

Ik heb geen zweep in mijn bezit :') Kan er wel één lenen.. Maar als ik ze morgen apart zet is dat eigenlijk al niet meer nodig, want dan kunnen ze niet meer naar elkaar trappen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:49

Voorlopig even een draadje spannen, waar Shet onder door kan, maar Paardendraakje niet. Dan kan de Shet zelf kiezen of hij zich in de buurt van Draak waagt.
Het is altijd het proberen waard. Want je hebt grootste plannen met Shet.

anneliesdj

Soms klikt het gewoon niet en is het beter dat te accepteren.
Hoe lang staan ze al samen? En hoe heb je ze toen gekoppeld? Is er een aanleiding voor het gedrag van je paard? Komt de shet te dichtbij, is ze brutaal, is het alleen als er eten is ...?

Watvoor karakter heeft je paard en watvoor karakter is de shet? Zijn het beide merrie's?

Traiectum

Paard een mep geven heeft geen zin. Dan houdt ze zich koest als je er bent, maar zal de shet nog harder straffen als je weg bent.

Het eerste wat in me opkomt: hebben ze voldoende te eten? Veel paarden gaan klieren als ze niks of weinig te eten hebben (verveling, voernijd).

En anders is het misschien een optie om een draadje zo te spannen dat de shet er wel onderdoor kan, maar je paard niet. Dan kan de shet aan je paard ontkomen als ze slaat, maar wel erbij staan als je paard wél lief is. Op die manier kunnen ze aan elkaar wennen zonder schade aan je shet.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:50

helaas zijn er ook gewoon paarden die niet aardig zijn voor een formaat kleiner, en dan maakt het niet uit of je een ander haalt of niet.
wij hadden in het land een hoekje van ongeveer 5 bij 5 afgezet met hoog draad goed stroom erop, als grote paard het op ze heupen krijgt gaat kleine ding makkelijk onder dat hoge draad door en grote paard heeft het nakijken.
gaat hier prima, wel even en aantal keer onder het draad door lopen met er.

Ninx

Zoiets heeft soms maanden nodig. Bij mij kostte het ene half jaar. Nu staan ze zelfs in 1 box.
Merrie & ruin koppelt vaak iets makkelijker, net als ruin & ruin, 2 merries kan soms voor meer gezeik zorgen: zoals bij mensen dus ;-)

Neem de tijd, laat ze maar ieder achter een draad staan. Anders is je shet straks gewond en doodsbang voor je paard. Zorg dat je shet onder het draad door kan om te vluchten, maar ook er weer onder door kan wanneer ze toenadering willen zoeken. Jouw sheet kan er dan onderdoor, maar je paard niet.

Neem gewoon echt de tijd.... En als je na 6 maanden geen verbetering ziet: zet ze eens een weekend beiden op een plek die vreemd is voor ze. Dat verbroederd.

Shirley

Paard straffen heeft totaal geen zin.

Het kan gewoon niet klikken, dat heb je helaas weleens -O-

En misschien is je shet wel gewoon TE lief en laat ze het allemaal gebeuren met alle gevolgen vandien :(

Eigenlijk heb ik wel een beetje met het beestje te doen, je zou maar met zo iemand op een klein stukje moeten leven ... word je niet blij van :n

Misschien heeft je paard meer aan een wat grotere pony als gezelschap ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:51

Het paard dat mept gaan slaan is zo ongeveer het minst slimme wat ik ooit heb gehoord.... doe zoiets dus vooral NIET!

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:51

Kun je niet in de wei een veilige haven maken voor de shet? Een draadje zo hoog dat je shet er onder door kan maar je paard niet.

mindfulJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:53

Ik heb het pas meegemaakt en heb de shet van grote angst terug gedaan.

Beestje werd verrot getrapt door mijn Haflinger....is na een trap zelfs 2 keer verder gerold en dat gaf de doorslag...heb mijn Haflinger weg gejaagd naar andere kant van de weide en de lieve shet begon ernaar te hinniken omdat ze weg liep....mijn hart brak helemaal toen |(

je kan het nog wat bekijken door ze naast elkaar te houden met een draadje tussen, ik hoop dat het lukt...hangt van jouw paard af.

Meestal gaat dat wel over maar ik vond de risico's te groot en kon de shet ook niet appart zetten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:54

Ik zou het geen half jaar willen aankijken hoor :n
Moet die shet dan een half jaar achterna gezeten worden?
Kom nou, het kan ook gewoon niet klikken en het heeft helemaal geen zin ze dan te dwingen elkaar aardig te vinden, ze zijn daar beide niet gelukkig van en zeker de shet niet.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:55

Hoe lang staan ze nu samen ?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 14:58

Ze staan nu bijna een maand samen. Het zijn beide merries.

janouk & Ninx & stitchlover & Luf_Midnight: Draadje er tussen zetten waar shet onderdoor kan en paard niet, is een heel slim idee. Dat ga ik straks meteen even doen!

anneliesdj: Ik heb ze gewoon meteen bij elkaar gezet en dat ging prima. Er was helemaal geen gedoe, alsof ze al jaren bij elkaar stonden. Het leek ideaal.. De eerste tijd ging ook goed, het trappen begon een weekje of twee terug en word steeds erger.
Mijn paard haar karakter is eh.. Ze is nogal apart. In de kudde waar ze eerst stond, stond ze altijd alleen. Wilde ze niets met de rest te maken hebben, ondanks dat andere paarden haar wel opzochten. Ze liep weg.

In een andere, kleinere kudde, had ze één vriendje, waar ze dominant over was en naar de rest was ze heel onderdanig.

Toen ze met een C pony stond, waren die twee echt beste maatjes. Constant kroelen en doen. Ze was wel de dominante.

Met de shet in het begin, die liep ze achterna om te snuffelen, maar de shet negeerde haar altijd en liep van haar weg. Die was juist heel afstandelijk en onverschillig, terwijl zij toenadering zocht. Nog steeds loopt ze naar de shet toe, maar als die haar negeert, gaat ze zitten trappen, waardoor de shet nu helemaal niet meer bij haar in de buurt wil komen.

Het is wel zo, dat als ik het paard uit het weiland haal, het de shet niet kan boeien.. Haal ik de shet eruit, dan is het weiland te klein voor mijn paard. Dan moet en wil en zal ze mee.. Rent ze wat rondjes en staat ze daarna de hele tijd bij de uitgang tot de shet terug is.

Ze wil dus wel contact met dat dier, op één of andere manier, maar het lukt niet en misschien frustreert haar dat?

Of denk ik nu te ingewikkkeld :P

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:02

janouk schreef:
Voorlopig even een draadje spannen, waar Shet onder door kan, maar Paardendraakje niet. Dan kan de Shet zelf kiezen of hij zich in de buurt van Draak waagt.
Het is altijd het proberen waard. Want je hebt grootste plannen met Shet.

Ik postte hetzelfde in je PP-topic {:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:03

Ze is gewoon contactgestoord?
Is het geen optie om een ruintje te zoeken dan? Vaak klikt dat een stuk beter.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:04

Een maandje is ook nog niet lang,sommige paardjes hebben meer tijd nodig om te wennen aan een ander erbij.
Heeft bij mij ook een grote Kwpn'er (had nog nooit met een ander paard samen gesaan dus zeer contact gestoord)en shet meer dan 4 maanden geduurd.
Maar daarna waren ze onafscheidelijk.

Dus zou gewoon het nog even aanzien.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 15:05

@anneliesdj: :') :') Dat kan best ja

Maar normaal is zij heel makkelijk met het introduceren van nieuwe paarden. Ze gaf er nooit een bal om. Als iedereen achter de ander aan het rennen was, stond zij ergens te grazen en keek ze niet op of om. Na een aantal dagen was iedereen rustig en kwam zij nog even snuffelen aan de nieuwe en dan, voila, klaar.

Ze heeft nog nooit problemen gehad met andere nieuwe paarden.. En nu ineens wel.

Ik ga dat draadje even spannen en het in ieder geval nog aanzien.. Ik vind de shet iets te leuk om zomaar weer weg te doen..

En daarbij, waar ze dan terecht komt.. En shetter merrie met onbekende leeftijd (tussen de 12 en 15), die nog helemaal niets kan.. Daar vrees ik dan ook voor.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:24

anneliesdj schreef:
Ik zou het geen half jaar willen aankijken hoor :n
Moet die shet dan een half jaar achterna gezeten worden?
Kom nou, het kan ook gewoon niet klikken en het heeft helemaal geen zin ze dan te dwingen elkaar aardig te vinden, ze zijn daar beide niet gelukkig van en zeker de shet niet.

Je moet ze ook niet bij elkaar zetten. Draad ertussen, en de tijd geven. De meeste mensen willen te snel, dat werkt vaak gewoon niet.
Dus OF zet ze apart, maar wel zo dat ze elkaar zien en kunnen voelen/ ruiken, OF doe de shet weg... ik vind dat persoonlijk te makkelijk.
Ik heb nu meermalen gezien dat tijd wonderen doet, maar hou het gewoon veilig...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:26

[quote="ElineS"
Ik ga dat draadje even spannen en het in ieder geval nog aanzien.. Ik vind de shet iets te leuk om zomaar weer weg te doen..

En daarbij, waar ze dan terecht komt.. En shetter merrie met onbekende leeftijd (tussen de 12 en 15), die nog helemaal niets kan.. Daar vrees ik dan ook voor.[/quote]

Dat had ik ook.... oudere ruin, 80 cm, nog nooit iets gedaan, kan goed uitbreken..... dikke kans dat dat een salami'tje wordt.
Daarom blijft ie, en gelukkig is het goed gekomen :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:29

ElineS schreef:
Met de shet in het begin, die liep ze achterna om te snuffelen, maar de shet negeerde haar altijd en liep van haar weg. Die was juist heel afstandelijk en onverschillig, terwijl zij toenadering zocht. Nog steeds loopt ze naar de shet toe, maar als die haar negeert, gaat ze zitten trappen, waardoor de shet nu helemaal niet meer bij haar in de buurt wil komen.

Je paard zoekt dus wel contact met de shet maar de shet loopt dan weg. Klinkt alsof ze allebei een verschillende aanpak hebben, mijne zou ook weglopen als hij ergens nieuw is en een groot paard achter zich aan krijgt. Merk je veel verschil in intelligentie en/of temperament tussen je paard en je shet?

Hoe groot is je wei?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 15:31

Ze zijn beide heel rustig. De shet is echt de rust zelve. Die komt haast niet in beweging.. Als het niet hoeft, dan hoeft het niet :') . Mijn paard is ook wel rustig, maar net iets temperamentvoller dan de shet.

Qua intelligentie.. De shet is koppig en nukkig en volgens mij best wel slim.. Die van mij.. Niet dat ze onwijs dom is, maar ze is ook niet de slimste denk ik.

Hoe groot mijn wei is.. Ik heb geen flauw idee. Ze staan nu in het winter gedeelte, die is kleiner. 50x50m denk ik. Maar dat is een gok.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:39

Misschien nog een shet erbij kopen? :) een ruintje, of is dat iets te veel van het goede?
Ik zou er ook gewoon een draad tussen doen dat de shet zelf kan bepalen waar ze is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:39

Ik wilde ook dat idee van de draad opperen waar je shet veilig onderdoor kan als ze ruzie krijgen. Verder zou ik het nog even aankijken, bij mij heeft het maanden geduurd voordat er echt rust was. Het was niet zo erg dat Amber Grietje echt mepte, maar wel flink bijten en achterna zitten. Na een maand of 3 waren ze beide gewend aan de situatie en was het prima.