Extreme stress door langs rijdende slipjacht opl. gezocht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keweder

Extreme stress door langs rijdende slipjacht opl. gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 17:59

Dag mensen,

Ik heb een probleem waar ik een oplossing voor zoek.
Mijn bijna 20 jarige merrie gaat compleet door het lint op het moment dat er een slipjacht langs de stal komt rijden.
Van nature is ze een lieve kalme merrie die erg zelfstandig is. Kan goed alleen zijn. Ze staat overdag in de wei met +- 10 andere merries.
Verder heeft ze een ruime buitenstal met open bovenkant (geen tralies)

Zowel op het weiland als op stal raakt ze volledig van slag.
Het is zo erg dat ze een 300 grams deken volledig tot schuim aan toe doorweekt zweet en vervolgens gedehydreerd aanvoelt met een hoge lichaamsspanning gedurende hele avond.

Vaak wil ik haar op stal laten met een zweetdeken als de jacht voorbij komt, maar soms komen ze onverwachts voorbij en kan ik nergens op anticiperen.

Ik ben al van plan kalmerende pasta's (op magnesium/kruidenbasis) te gaan proberen. (geen sedasan of tranquigel > lijkt me wel erg agressief) En wil eens kijken of oordoppen helpen. (ook heb ik afgelopen keren na het extreme zweten soppige zemelen met electrolyten gegeven voor de aanvulling)

Heeft iemand een andere ervaring of oplossing om haar rustiger te houden?

Ik zou haar graag alle lichaamsuitputtende stress besparen, zeker omdat deze jachten in sommige seizoenen een paar keer per week langskomen.

Alvast bedankt voor het meedenken en alle ideeën!

MirandaMalik

Re: Extreme stress door langs rijdende slipjacht opl. gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:04

Kun je niet meedoen/een gedeelte meelopen?
Want ik weet niet waar ze zo bang voor is, maar misschien als je de confrontatie aangaat ze beseft dat het niet gevaarlijk is?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:07

muisjes voeren van te voren?
En misschien aan je jacht vereniging vragen wanneer en hoelaat ze ongeveer langskomen zodat jij kan anticiperen ;)

keweder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 18:15

Bedankt voor de antwoorden!

Er is vanuit de staleigenaar wel contact met de vereniging over jachtdata etc. maar toch loopt de communicatie soms mis...

Met meelopen word het denk ik erger, aangezien als ze op het land staat goed kan zien wat erg gebeurd... denk eigenlijk niet dat ze echt bang is dan wel dat ze het gewoon niet begrijpt... het is nu ook een automatische reactie geworden... het horen van de blaffende honden samen met de jachthorens en het zien/horen van de paarden geeft zo'n adrenalinekick...

Wat bedoel je met muisjes? anijs? (hoor het graag!)

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:21

Is het misschien te oefenen als het ook een deel al het geluid van de honden + jachthoorns is?

Dan zou je een opname kunnen afspelen van honden + hoorns (maar heel even laten horen dan zodat ze niet helemaal in een komma schiet van de stress) en dan een lekkere hap geven (appel of zo) zodat ze het geluid gaat associeren met iets lekkers? Dat kan je dan steeds iets langer laten horen (totdat het uiteindelijk net zo lang is als bij een echte jacht) maar wel langzaam opbouwen.
Als ze dan wat rustig(er) is, dan kan je ook proberen of ze het appeltje wil eten tijdens het geluid van de hoorns + honden (maar goed, dat is wat lastiger want bij spanning eten de meeste paarden niet).

Ik weet niet of je hier iets aan hebt?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:23

De andere paarden zijn daar ook aan gewend dus het moet mogelijk zijn(die meelopen) tuurlijk zal ze in het begin schrikken, maar ik denk dat de enige manier om het op te lossen is het te laten wennen.
Als je paard bang is voor iets is nu éénmaal de beste manier desensibiliseren.
Want uit de weg gaan is niet de oplossing en in de meeste gevallen ook niet mogelijk.
Als je meeloopt en ze is gewend geraakt zal ze er niet meer van opgewonden/over de zeik raken.
Muisjes zijn ook een verdovingsmiddel en niet zo gezond.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:24

Ik zat idd zelf ook aan desensibiliseren te denken, ik bedoel dus idd haar gewennen aan honden geblaf, hoorns etc. Bijv de hele dag door op stal draaien ofzo. dan zit je nog met de langskomende paarden en honden. Wel lastige situatie zo.

maar... is het angst of is het onrust omdat ze mee wil doen? Snapt ze het niet of wil ze mee rennen? Wat is de onderliggende stress-trigger?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:03

Muisjes is Vetranquil en wordt gebruikt om paarden die boxrust hebben rustig/handelbaar te houden. Je kan het halen bij de DA en misschien heb je een diervoerder groothandel in de buurt bij ons verkopen ze het ook daar.
Maar desensibiliseren zal ik eerst proberen dat is toch altijd wat fijner dan steeds je paard te moeten verdoven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:06

Mijn merrie reageert eigenlijk precies hetzelfde op bijv. paarden die hard over straat voorbij komen draven als ze in paddock staat (en soms ook als ze op stal staat).
Ik heb bij haar ontdekt dat ze veel heftiger reageert als ze hengstig is, om die reden heb ik haar nu al een hele poos op de regumate staan zodat ze niet hengstig wordt, en dat scheelt al een heel stuk.
Ze kan nog wel heftig reageren en flink gaan zweten, maar draait niet meer volledig door.

Verder heb ik ook heel veel kalmerende middelen geprobeerd, eigenlijk alles zonder of met heel weinig resultaat.
Het enige dat bij haar wel vrij goed weer zijn de Strezz druppels van Phytonics.
Als ik van te voren weet dat er iets gaat komen waar ze heftig op kan gaan reageren geef ik haar de druppels en dat haalt het scherpste er wel duidelijk vanaf.

keweder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 00:36

Nouvel, dank je wel! ik heb even snel een beetje gegoogled en ziet er goed uit. ook in combi met magnesium citrate wat ze aanraden lijkt me wel wat... ga ik zeker wat mee doen!

dat desensibiliseren lijkt me ook een goed idee alleen denk ik dat ik daar op de korte termijn nog niet zo veel aan heb...( overmorgen staat de volgende jacht op het programma en misschien zondag ook... wordt me weer een weekend :-S, vandaag was ze nog van de waps van de jacht van gister...en overal spierpijn, de ziel...) daarnaast is dat soort psychisch aangeleerd gedrag wel moeilijk te "resetten"... maar ga zeker kijken of ik een geluidsopname kan "maken".

bedankt allemaal!