Paard wil niet uit de wei komen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BruineWelsh

Paard wil niet uit de wei komen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 21:37

Heey bokkers! :D

Mijn paard (16 jaar) als je haar zou willen meenemen uit de wei, wil ze niet meelopen. Ze staat stokstijf stil staan. Wortel, hooi, appel, biks. Niets werkt! Vaak moeten we dan alle pony's meenemen uit de wei en dan gaat ze pas mee, maar als je dan alleen wilt rijden lukt het niet om alle pony's te pakken. Hoe moet ik dit oplossen?!

Alvast bedankt! :j

Jimmyke92

Re: Paard wil niet uit de wei komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:40

Zo te horen heeft ze weinig zin op dit moment om met jou mee te gaan. Wat doe je meestal met haar? Zorg je voor genoeg afwisseling? haal je haar ook wel eens uit de stal om gewoon lekker even te poetsen/wandelen? Misschien kun je wat meer aandacht aan grondwerk besteden om samen een band op te bouwen en een team te worden. Dat mijn paard niet iedere dag staat te hinniken aan het hek oké, maar als ze echt niet mee wilde lopen zou ik me toch wel een beetje zorgen maken.

BruineWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 21:43

Jimmyke92 schreef:
Zo te horen heeft ze weinig zin op dit moment om met jou mee te gaan. Wat doe je meestal met haar? Zorg je voor genoeg afwisseling? haal je haar ook wel eens uit de stal om gewoon lekker even te poetsen/wandelen? Misschien kun je wat meer aandacht aan grondwerk besteden om samen een band op te bouwen en een team te worden. Dat mijn paard niet iedere dag staat te hinniken aan het hek oké, maar als ze echt niet mee wilde lopen zou ik me toch wel een beetje zorgen maken.

Jah, we rijden redelijk veel. Behalve nu in de winter, maar het is niet nu pas gebeurd maar al eigenlijk heel lang. We rijden in de bak of buiten. Rijden vind ze heel erg fijn en leuk. Maar we denken dat ze niet mee wilt gaan omdat ze dan alleen is zonder een andere pony. Je hebt gelezen dat ze pas mee gaat als een andere pony meegaat. Als we uit de wei halen krijgt ze ook altijd wat worteltjes in haar voerbak.

Jimmyke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:46

BruineWelsh schreef:
Jimmyke92 schreef:

Jah, we rijden redelijk veel. In de bak of buiten. Rijden vind ze heel erg fijn en leuk. Maar we denken dat ze niet mee wilt gaan omdat ze dan alleen is zonder een andere pony. Je hebt gelezen dat ze pas mee gaat als een andere pony meegaat. Als we uit de wei halen krijgt ze ook altijd wat worteltjes in haar voerbak.

Misschien toch even wat harder aanpakken, ze moet weten dat het geen zin heeft stil te gaan staan en dat ze gewoon mee moet. Neem als het moet een zweepje mee, misschien hoef je hem niet eens te gebruiken. Ik denk dat wanneer ze door krijgt het geen zin heeft te staken ze vanzelf weer normaal mee loopt. Probeer anders haar ook afentoe van de wei te halen, terug te zetten en oefen dit een paar keer achter elkaar. Wat misschien ook goed is te doen haar mee te vragen en zogauw als ze mee loopt en de wei uit is haar belonen met een snoepje.

BruineWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 21:56

Oke bedankt! Ik zal het eens proberen! :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:03

Je kunt ook een aantal keer per week naar haar wei komen, zonder haar mee te nemen. Dat wil zeggen: even een knuffel brengen en haar dan weer met rust laten. Een enkele keer probeer je haar een stukje mee te nemen (eventueel zigzaggend, maar zéker niet met geweld) en dat uitbouwen tot je bij het hek bent. Even kroelen of een borstel erover en dan weer naar haar vriendjes laten gaan. Dit steeds verder uitbouwen. Verder voor de momenten dat je wel gaat rijden, zorgen voor veel afwisseling. Niet te lang door blijven gaan en zeker niet steeds hetzelfde. Af en toe een vriendje meenemen is ook een goed plan.

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:47

Hoii, Raika is mijn verzorgpaard en ik ben ook een heel goede vriendin van BruineWelsh.
Ik doe veel vrijheidsdressuur (ik mag nog niet op haar rijden vanwege dat ze wat druk is) met haar in de wei, want dat is het veiligst, dan kan ze niet weglopen of zo.
Als BruineWelsh bv. met haar pony bezig is en ik wil even met Raika 4 meter verderop verder gaan met oefenen op jambette enz. dan is dat ook al een hele klus om haar mee te krijgen. Ik sla d'r dan niet maar ga met het touw achter haar kont een beetje heen en weer zwaaien en dan draait ze of zet ze een paar stappen. Als ik met de zweep een beetje tegen haar kont druk zet ze soms ook wat stappen. Ze doet het dus ook als ze in de wei blijft. :)

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:52

als ze stil gaat staan meteen omdraaien en achteruit de wei uit laten lopen. net zo lang totdat ie weer gewoon mee loopt.

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:55

paardje1983 schreef:
als ze stil gaat staan meteen omdraaien en achteruit de wei uit laten lopen. net zo lang totdat ie weer gewoon mee loopt.

Sorry, maar ik snap je zin niet helemaal.. :o :o

Ambertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:01

Mijn verzorgje loopt gewoon achter mee aan waar ik ook heen ga ^__^ [ soms wel irritant als je een ander paard wil pakken die minder dominant is :+ ], met haar is het dus geen problem := maar een ander paard daar doet wel hetzelfde daar. Je moet niet te lief doen want die komt toch niet mee. Ga met z'n tweeën er heen en probeer hem met een zweepje vooruit te krijgen [ NIET SLAAN, gewoon er achter staan en laat hem de zweep goed zien, sommige gaan dan al, anders raak je m aan met de zweep. ], en de ander neemt hm mee aan een touwtje. Maar ga hem niet aankijken en heel lief zeggen "Kom maar", dat werkt niet :P Maar kijk vooruit en loop gewoon recht door [ laat merken dat je de baas bent ]. Als het niet werkt probeer een longeerzweep (:
Laatst bijgewerkt door Ambertjuhhh op 15-12-12 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:04

Oké, dankjewel voor je reactie!! We gaan het morgen eens proberen :)

PollyKnollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:26

als ik een paard uit de wei moet pakken, probeer ik altijd zo overtuigend mogelijk over te komen. Als ze niet mee willen, moet je zachtjes met de paarden praten.

Suc-6! /3

BruineWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 21:08

noorienora schreef:
als ik een paard uit de wei moet pakken, probeer ik altijd zo overtuigend mogelijk over te komen. Als ze niet mee willen, moet je zachtjes met de paarden praten.

Suc-6! /3

Dat werkt niet, dat doen we o zo vaak ;)

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:58

[UPDATE]
Ik heb Raika laatst ongeveer 15 meter vooruit gekregen door haar gewoon los te laten en met de zweep achter haar zwaaien. De 15 meter was maar omdat het toch niet verder hoefde :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:18

Trainen en werken met je paard moet leuk zijn zowel voor jou als voor je paard.
Ik begrijp best dat je steeds een uitdaging zoekt, dus iets nieuw wil proberen, das eigenlijk geen probleem en heel normaal.
Ik zie dat je vrijheidsdressuur doet, mogelijkheden genoeg om je daar in bezig te houden.
Maar het klopt niet wat je allemaal doet, je moet altijd rekening houden met een goede basis opleiding, en die heeft het paard blijkbaar nog niet.
Je bent nu bezig met het aanleren van de "jambette" das op zich niet verkeerd en moet kunnen, maar we zien ook dat de vooruit er nog niet goed inzit, de vooruit is veel meer basis en is dus wat dat betreft eigenlijk veel belangrijker om eerst dat op orde te krijgen.
Steek dus eerst wat werk in een goede basis.
Mssn ook daar eens wat les in nemen, want je hebt blijkbaar daar niet echt een zicht op.

LibertyHorse schreef:
Hoii, Raika is mijn verzorgpaard en ik ben ook een heel goede vriendin van BruineWelsh.
Ik doe veel vrijheidsdressuur (ik mag nog niet op haar rijden vanwege dat ze wat druk is) met haar in de wei, want dat is het veiligst, dan kan ze niet weglopen of zo.
Als BruineWelsh bv. met haar pony bezig is en ik wil even met Raika 4 meter verderop verder gaan met oefenen op jambette enz. dan is dat ook al een hele klus om haar mee te krijgen. Ik sla d'r dan niet maar ga met het touw achter haar kont een beetje heen en weer zwaaien en dan draait ze of zet ze een paar stappen. Als ik met de zweep een beetje tegen haar kont druk zet ze soms ook wat stappen. Ze doet het dus ook als ze in de wei blijft. :)