agressieve shetlander!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jellee

agressieve shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 17:41

hallo,

Ik zit met een enorm vervelend probleem. Ik heb sinds vorig jaar een shetlander hengst van momenteel bijna 2 jaar. In het begin toen ik hem had was het echt een lieverd, ik kon er alles mee.. we maakte leuke wandelingetjes en deden af en toe wat horse aguility, hij vond dat ook enorm leuk.
'smorgens wachtte hij me al hinnikend op.

Maar sinds mijn paard overleden is (zijn allerbeste vriend) is hij ineens super agressief.. ik kan niet meer bij hem komen of hij begint me te bijten, stampen, steigeren. Hij voelt zich duidelijk baas, hij probeert me weg te jagen door recht voor me te steigeren en vervolgens te bijten of stampen.
Hij zit nochtans in de wei met 2 andere paarden maar daar heeft hij duidelijk niets aan.

Ik heb al vanalles geprobeerd, clickertrainig helpt niet want hier kan ik niet eens mee beginnen. Hij heeft geen aandacht voor mij want hij is te druk bezig met steigeren etc.

Ik ben echt ten einde raad.. hij word gecastreerd in de lente maar zijn gedrag heeft denk ik niets te maken met het hengst zijn

hopelijk kunnen jullie me helpen

groetjes

LUNNAAX

Re: agressieve shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:54

Gewoon doorzetten en goed straffen als ie je bijt bijv. Niet opgeven want dan denkt ie dat hij de baas is en dat is niet zo. En miss heeeft ie toch wel behoefte aan gezelschap dus er een shetje bij kopen ofso?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:56

Zou hem nu laten castreren.

Dit hengstje is nu al levensgevaarlijk geworden.

Oorzaak zijn maatje is weg, waar hij de "hengsten gevechten" mee kon houden.

Jij bent nu het slachtoffer van zijn hormoontjes.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:11

Zou het niet zo kunnen zijn dat, omdat je paard is overleden dat jij een tijdje minder in vel gezeten hebt en je pony daar gebruik van maakt?
Lijkt me eerder het geval, hengst of niet zulk gedrag hoort gewoon niet en moet je gewoon even aanpakken. Hij staat ook met andere paarden dus neem aan dat hij z'n ei wel kwijt kan, en anders is het nog niet normaal. Kan dat je met castreren een hoop doet maar dat hoeft niet perse, zeker als die er nu mee weg komt is dat zeker geen garantie dat alle gedrag verdwijnt.

Jellee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 18:45

Ik had gevraagd aan de veearts of hij hem eventueel nu zou kunnen castreren maar hij vond het beter om te wachten tot ongeveer mei. dan zou het een betere periode zijn..

een shetje bijkopen is geen optie, ik heb nu al mijn handen vol met 3 paardjes en ik wil ze graag allemaal evenveel aandacht geven.. Ik ga nog naar school en een 4de paardje zou te veel zijn.

Ik heb het een lange tijd volgehouden door hem te straffen met een tik op zijn neus maar het lijkt alsof hij dan denkt 'aah je gaat het gevecht dus aan' dit verergerd zijn gedrag gewoon.
ook heb ik hem al achteruit proberen duwen zodat hij weet dat ik baas ben maar dan bijt hij me in men arm en steigert hij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:48

Vraag even een andere DA want mei is helemaal niet zo vanzelfsprekend met vliegen enz. Nu, met deze temperaturen is het risico op infectie veel minder dus gewoon een ander bellen. Het is ja zo gebeurd, verdoving erin, balletjes eraf en klaar.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:39

Blijkbaar ben je nog veel te lief voor hem. Ik zou een goede grondwerkjuf/meester zoeken. Die kan je waarschijnlijk in een paar lessen leren hoe je hem duidelijk kan maken dat dit gedrag dus echt niet mag. Dat zal waarschijnlijk wel betekenen dat je wat harder tegen hem zal moeten zijn maar liever dat, dan dat jij strakjes in het ziekenhuis ligt en het dier bij de slager terecht komt. Wat harder zijn, dus voor ook zijn bestwil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:03

Ik denk dat als hij gecastreerd is, hij een stuk rustiger zal zijn, hij is een rangorde gegroeid.....

Waarom niet nu castreren? Geen vliegen...ik heb mijn shet via de lies laten castreren, was ong 250 euro, de volgende dag halen en geen wondverzorging...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:08

clickeren als hij je aanvalt?
Help dat?
Ik doe dat toch anders hoor :o Tenminste als mijn shet hengst dat zou doen,hij heeft dat in heel zijn leven nog niet gedaan en hij is 12.

Jellee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 20:17

geerke schreef:
clickeren als hij je aanvalt?
Help dat?
Ik doe dat toch anders hoor :o Tenminste als mijn shet hengst dat zou doen,hij heeft dat in heel zijn leven nog niet gedaan en hij is 12.

ik bedoelde dat ik een poging heb gedaan om clickertraining te doen met mijn shet maar dat lukt niet want vanaf de moment dat ik de wei inga begint hij te steigeren. Ik weet ook wel dat je dat gedrag niet moet belonen hoor :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:19

Maar shetje was zo'n lief veulentje.

Nu is het een volwassen hengst aan het worden.

En die zijn niet lief meer.

Ballen eraf en consequent gaan aanpakken.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:06

Ja, hoe zit dat? Ik hoor tegenstrijdige verhalen over shetlanders. De één vindt ze ontzettend lief en de ander heeft verhalen over bokken, steigeren, trappen, bijten...

Ik liep begin dit jaar door een parkje waar ze - heel natuurverantwoord - vier shetlanders laten grazen. Ik bleef er even bij stilstaan om ze te bekijken (en kort aan te halen), en dat accepteerden ze... even. Op den duur vonden ze het genoeg en gingen ze tegen mijn been schoppen. Niet echt hard, maar wel zo van: "En nou oprotten." Wat moet je daar nou mee? Doe ik wat verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:08

Kwestie van opvoeden. 2 jarige hengsten moet je toch echt op hun plek zetten anders hou je er voor altijd last van. En ja musiqolog, zo zou ieder ras reageren als je als roofdier de kudde binnenloopt.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:12

Bizzybijtje schreef:
En ja musiqolog, zo zou ieder ras reageren als je als roofdier de kudde binnenloopt.

Zal best, maar waarom pas na een halve minuut? En het is niet alsof er niet de hele dag al mensen pas langs ze lopen. Die beesten staan midden op het pad!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:12

musiqolog schreef:
Ja, hoe zit dat? Ik hoor tegenstrijdige verhalen over shetlanders. De één vindt ze ontzettend lief en de ander heeft verhalen over bokken, steigeren, trappen, bijten...

Ik liep begin dit jaar door een parkje waar ze - heel natuurverantwoord - vier shetlanders laten grazen. Ik bleef er even bij stilstaan om ze te bekijken (en kort aan te halen), en dat accepteerden ze... even. Op den duur vonden ze het genoeg en gingen ze tegen mijn been schoppen. Niet echt hard, maar wel zo van: "En nou oprotten." Wat moet je daar nou mee? Doe ik wat verkeerd?

ik heb geen probleem met mijn shet hengst van 13,behalve dat hij vreselijk eigenwijs is.
Maar bijten doet hij niet en schoppen ook niet.
Hij heeft 1x gebeten,12 jaar geleden,toen heb ik hem z'on roei verkocht dat hij begreep dat dat niet mocht.
Mijn friese hengst is ook een schatje die niet schopt of bijt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:13

Shetlanders hebben gewoon heel duidelijke grenzen nodig. Ze zijn creatief en als je niet consequent en duidelijk bent maken de meeste er graag misbruik van. Dus de verhalen die je leest over monstershetten zijn vaak de gene die geen goede opvoeding hebben gehad. Mijn shetten zijn super, soms kan ik ze achter het behang plakken als ze eens eigenwijs zijn, maar bijten en schoppen en dat soort geintjes daar weten ze van dat ik dat niet accepteer.

Ik zou ook nu laten castreren, mei klinkt me helemaal niet logisch in de oren, omdat je dan veel meer insecten hebt en dus meer kans op een infectie. Die van mij is in februari tijdens een vorstperiode geholpen. Hij was overigens erg braaf, maar een hengst met merrie's is niet handig. Verder zou ik hem echt een schop verkopen als hij durft te stijgeren. Of een zweepje meenemen en hem een tik verkopen als hij het doet en met je stem duidelijk maken dat je het niet tolereert.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:16

musiqolog schreef:

Dat is toch zo bij alle dieren. De een loopt er mee weg, en de ander vindt het niets.

Kunt beter een eigen topic aanmaken, dan kan TS het over haar shet blijven hebben in haar topic.

TS: ik snap ook niet waarom mei een betere periode is voor castratie. Je kunt dan al hele warme dagen hebben met het bijbehorden ongedierte. Daarbij is mei nog ver weg! Om al die tijd met zo'n macho hengst te zitten.... misschien toch eens een andere da bellen?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:23

Amaris schreef:
Kunt beter een eigen topic aanmaken, dan kan TS het over haar shet blijven hebben in haar topic.

Sorry. |(

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:33

als jij hem slaat of duwt denkt hij idd dat je het gevecht aan wil gaan. en blijkbaar denkt hij dat ie het makkelijk kan winnen ook nog! het kan miss helpen als jij een dressuurzweepje meeneemt als je de wei ingaat. als hij bij je in de buurt komt flink om je heen gaan zwiepen. nooit je pony raken! de zweep geeft in dit geval aan dat hij uit jouw ruimte moet blijven. als het gezwiep niet helpt, regel iets anders wat een eventueel eng geluid kan maken. maar om eerlijk te zijn.. zou ik er in jouw geval zeker een professioneel iemand bijhalen. dit is namelijk iets wat vanaf het begin al fout is gegaan. je pony ziet jouw niet als leider.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:42

Behalve hengstengedrag zal de leeftijd er ook mee te maken hebben. Hij is pas twee en wat is leuker dan er achter komen dat je best op je jonge leeftijd de baas kan spelen. Ik heb dat mijn shetmerrie ook meegemaakt toen ze rond de 2 was, die waagde het tegen me op te steigeren. Dat heeft ze 1x gedaan en daarna nooit meer. Niet leuk om heel streng op te treden, maar je hebt er alleen maar profijt van. En daarna kan je lekker met je clickertraining verder om minder gevaarlijke gedragingen aan te leren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:30

musiqolog schreef:

De tegenstrijdige verhalen komen waarschijnlijk omdat vele ze zien als leuk, schattig en klein. Daardoor pikken ze van een shet veulen of niet veel te veel en staat de opvoeding ergens onderaan het lijstje wat hij is toch zo klein. Heel veel dingen die mensen pikken van een shet zouden het niet nemen als een paard van 1.70 zo tegen hun doet. Zelfde als met de kleine hondjes ze zijn gewoon te lief en schattig om ze fatsoenlijk op te voeden.
En ja je doet het verkeerd die paarden staan daar, en juist door dat ze veel aangehaald worden en wie weet gevoerd krijg je gevaarlijke situaties. Ze zijn het niet gewend om in handen te zijn en als ze aangehaald worden zal dat vaak ook zijn door mensen die er geen verstand van hebben en het dus schattig vinden als ze eens iets doen wat eigenlijk niet hoort. Zo creëren de mensen zelf zulk gedrag want, het zijn geen knuffelpaarden dan kun je beter naar de kinderboerderij gaan je moet die paarden gewoon negeren eventueel kijken maar niet aanhalen.

Meijer1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:32

Misschien wat beweeging geven waardoor het stijgeren hopelijk minder gaat worden. Hoop dat het na de castratie verbeterd en dar hij dan onderdaniger word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:02

musiqolog schreef:
Bizzybijtje schreef:
En ja musiqolog, zo zou ieder ras reageren als je als roofdier de kudde binnenloopt.

Zal best, maar waarom pas na een halve minuut? En het is niet alsof er niet de hele dag al mensen pas langs ze lopen. Die beesten staan midden op het pad!

Omdat shets iets brutaler zijn :D

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:38

ik heb het ook gehad met men shetlander.
ik zou wel een touw halster kopen.

1.en voorzichtig beginnen eerst weer een beetje vertrouwen weer krijgen met je pony en hij in jou bijv.
als je langs loopt zijn naam roepen en hee lievert roepen.en soms een klein snoepje geven
2.dan zijn hoofd aan raken niet in de stal of weiland maar naast het hek of deur.
3.als dat goed gaat dan kan je weer bij hem komen wel zorgen dat hij altijd een halster om heefd geen touwen dat doe je als je bij hem bend,gelijk zen halster pakken en rustig blijven en je stem altijd laag houden ookal sta je maar 5 minuten naast hem te praten en aaien dat is voldoende voor een dag.
4.alles herhalen en opbouwen van 5 minuten naar 15 minuten
5.ga met hem lopen in het weiland/bak 10 minuten en met een touwhalster lopen.
6.borstelen niet bij zijn kond.
7.alles herhalen.

ook leuke dingen doen

als je nog meer tips wil stuur dan even een ppb.
ik hoop dat je het een beet helpt

Jellee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 17:46

Amaris schreef:
musiqolog schreef:

Dat is toch zo bij alle dieren. De een loopt er mee weg, en de ander vindt het niets.

TS: ik snap ook niet waarom mei een betere periode is voor castratie. Je kunt dan al hele warme dagen hebben met het bijbehorden ongedierte. Daarbij is mei nog ver weg! Om al die tijd met zo'n macho hengst te zitten.... misschien toch eens een andere da bellen?

Ben ik ook van plan, na de examens ga ik meteen een andere DA bellen. Ik vond het ook idd raar om hem dan pas te laten castreren. Bovendien is mei idd nog ver weg, zo lang kan ik echt niet meer wachten, ik wil zo snel mogelijk aan de slag om z'n gedrag te verbeteren (met een ervaren iemand die me zal begeleiden)