Merrie trapt tegen muur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cryssie

Merrie trapt tegen muur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 13:10

Hallo Allemaal,

Ik hoop dat jullie een idee hebben voor het volgende probleem.
Mijn merrie staat op stal tussen 2 andere stallen in.
De staldeur met open bovenkant grenst tegen een voerbak van de buurvrouw aan.
Als ze gezamelijk eten is er niets aan de hand.
Als de eigenaar van de buurvrouw komt en buurvrouw wat later nog een extra hapje krijgt, dan is het bal. Mijn merrie begint dan tegen de muur van buurvrouw aan te bokken en te trappen.

Het paard van mijn zusje staat aan de andere kant van de buurvrouw van mijn merrie. Ik heb mijn merrie daar al een keer gezet voor een tijdje, maar ook daar deed ze het als buurvrouw eten kreeg.

Wie weet hier iets op

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 16:40

Vragen of de eigenaar van het andere paard niet haar paard wil voeren in bijzijn van de andere paarden. Op veel stallen mag dat ook niet, precies om de reden die jij nu ervaart bij jouw eigen paard. Laat diegene haar paard op een afstandje van de stallen wat geven, dat zou kunnen helpen. ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:18

Vind het "note done" om maar een paard te voeren....of je geeft ze allemaal of allemaal niet.Ik ken ook enkel maar stalbeleid waar er tussendoor niet gevoerd mag worden.
Als jij je paardje na het werk een extraatje geeft ,niet in het bijzijn van de anderen...prima maar op deze manier selectief voeren is voernijd creëren.Daar heeft jouw paard dus nu last van...enige manier om dit te stoppen is niet meer selectief voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:21

Ik begrijp jullie reacties, maar bij ons op stal voert iedereen zelf en wanneer het iedereen zelf uitkomt. Geen enkel probleem.....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:05

[***] schreef:
Ik begrijp jullie reacties, maar bij ons op stal voert iedereen zelf en wanneer het iedereen zelf uitkomt. Geen enkel probleem.....

Op deze stal is het blijkbaar wel een probleem...dan is de oplossing simpel.Toch vind ik het persoonlijk geen goed stalbeleid als iedereen voert wanneer het hem uitkomt,helemaal niet als de paarden in boxen staan vlak naast elkaar.

Baredawn

Re: Merrie trapt tegen muur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:11

Ja, ik denk toch ook dat het voernijd is. Lijkt mij dan ook handiger om te kijken of het mogelijk is, dat alle paarden tegelijkertijd eten krijgen. Misschien een schema opstellen met de andere eigenaren, dat iedereen een aantal voerbeurten voor zijn/haar rekening gaat nemen.
Je hebt er ook niets aan als jouw paard straks met dikke benen staat door het trappen tegen de wanden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:34

Tinky12 schreef:
[***] schreef:

Op deze stal is het blijkbaar wel een probleem...dan is de oplossing simpel.Toch vind ik het persoonlijk geen goed stalbeleid als iedereen voert wanneer het hem uitkomt,helemaal niet als de paarden in boxen staan vlak naast elkaar.

Daarom zeg ik ook dat ik jullie reacties begrijp. Het is natuurlijk ontzettend vervelend als paarden gaan slaan. Ik wil alleen maar zeggen dat het wel mogelijk is. En waarom is het geen goed stalbeleid als het gewoon werkt? Ik denk dat het maar net is wat ze gewend zijn. Nu hebben wij ook maar een kleine (12 paarden) stal, maar dit "stalbeleid" werkt al 10-tallen jaren en er komen met regelmaat andere paarden, die binnen een paar dagen aan het "stalbeleid" gewend zijn. En onze paarden staan in open boxen vlak naast elkaar. Ik vind eigenlijk dat het een zeer goed stalbeleid is. Wat als je 30 paarden hebt? Dan kun je ze toch ook niet allemaal tegelijk voeren? Je moet bij 1 paard beginnen en voordat je bij paard 30 bent heb je al een hoop ellende. Of je moet met 30 man tegelijk voeren ;) Ik denk juist dat allemaal tegelijk voeren voernijd in de hand werkt.

Het lijkt mij erg lastig dat als ik mijn paard na het rijden een schepje voer wil geven ik dat niet zou kunnen doen of dat ik dan meteen alle andere paarden moet voeren?

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 18:53

Even om misstanden uit de lucht te helpen. Het gaar NIET om de dagelijkse voer alleen om de extra voer, dat word door verschillende mensen op eigen tijden gedaan. Ik doe het bijv ook.

Ik zal het is vragen aan de eigenaar van de buurvrouw.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:57

mits beiden akkoord mee zijn, overleggen of jouw merrie ook een heel klein beetje kan krijgen. Niet ideaal, dat snap ik. Toch liever dit dan een geblesseerd paard evt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:00

martine0503 schreef:
mits beiden akkoord mee zijn, overleggen of jouw merrie ook een heel klein beetje kan krijgen. Niet ideaal, dat snap ik. Toch liever dit dan een geblesseerd paard evt.

Helemaal mee eens. Beter voorkomen dan genezen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:01

[***] schreef:

Ja ook bij ons op de stallen, zelfs geen voernijd. Wordt gewoon geaccepteerd door de paarden.

Wel erg fijn dan kan ik mijn paard wat geven wanneer ik dat wil.

Ik denk dan ook eerder dat tegelijkertijd gaan voeren juist voernijd veroorzaakt, want als een paard ook snel snel zijn eten wilt en het dan ook direct krijgt, dat het min of meer beloond wordt voor ff voernijdig zijn en als ie aan de beurt zijn het ook echt krijgt en dat is toch een vorm van beloning voor dit ongewenste gedrag.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:07

[***] schreef:
martine0503 schreef:

Helemaal mee eens. Beter voorkomen dan genezen.

Maar in jouw geval is dit wel de beste oplossing lijkt me. Je zet ff iets klaar zodat als de buurpaard iets extras krijgt dat ze ook ff jouw paard wat geeft van wat je klaarzet.

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:33

Cryssie schreef:
Even om misstanden uit de lucht te helpen. Het gaar NIET om de dagelijkse voer alleen om de extra voer, dat word door verschillende mensen op eigen tijden gedaan. Ik doe het bijv ook.

Ik zal het is vragen aan de eigenaar van de buurvrouw.

Oh, ik begreep ook juist, dat iedereen het dagelijkse voer zelf geeft.
Dan is inderdaad misschien een oplossing, dat de eigenaar van dat andere paard, een handje voer geeft aan het trappende paard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:46

Ik denk ook net als eerder is gezegd vraag of ze jouw paard ook wat wil geven. Zet zelf een emmertje bij stal waar iets in zit, al is het maar een handje.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 21:23

ik ga het is proberen