Ik heb sinds augustus dit jaar een ander paard, een schat van een beest. Volgend jaar april wordt ze 3 jaar. Ze is vreselijk mensgericht en vind alles gezellig om te doen.
Nu hebben we eigenlijk 1 puntje waar zowel ik, als mijn stalbaas tegenaan lopen.
Rosa is namelijk 'angstig' als ze door een vernauwde opening moet. Bij de meeste stukken is dit herhalen, herhalen, herhalen en dan loopt ze keurig netjes mee tussen smallere stukken. Maar, het in en uit stal gaan blijft ze eng vinden.
Het is erg wisselend hoe ze erop reageert. De ene keer loopt ze eigenlijk vrij netjes mee, de andere keer stormt ze de stal in. Ze verzamelt wat moed van tevoren en maakt dan een soort sprongachtige beweging om zo in haar stal te belanden.
Eenmaal in haar stal is ze meteen rustig! Ze weet dat er altijd wat lekker hangt en dat er hooi ligt om op te knabbelen. Het op stal staan zelf is ook echt het probleem niet. Maar het erin en eruit gaan levert lichte stress op bij Rosa. Het eruit gaan geeft hetzelfde, ze springt er liever zo snel mogelijk uit dan dat ze er gewoon rustig uit komt.

We hebben hier al van alles op geprobeerd. Laten halthouden voor we de stal in/uit gaan, ferm toespreken. In een vloeiende beweging door gaan, zélf erin/eruit laten gaan, geruststellen. Maar niks lijkt te helpen.
Momenteel nemen we haar dus aan de hand mee, laten haar wachten en dan stapt de begeleider eerst in de stal, daarna mag Rosa komen en draait ze in de stal netjes om. Maar, het blijft met een flinke gang gaan.
Ze zal ons trouwens niet overhoop lopen, ze heeft veel respect voor ons en ze zal je absoluut niet omduwen of omver lopen. Dan blijft ze eerder staan dribbelen en wachten tot je uit de weg bent, en dan komt ze alsnog. Ze weet heel goed de regeltjes en houdt zich er ook aan. Ze is zeker geen drammer.
Mijn vraag, zijn er misschien bokkers met ideeën die wij kunnen proberen om haar toch rustiger de stal in te laten gaan. Het gaat dus echt puur en alleen om het erin en eruit gaan.
Wie heeft er een goede tip?