Sinds 6 weken ben ik de trotse eigenaar van een superleuke schimmelruin.. Ik wilde eigenlijk een foto erbij zetten, maar dat was nog te hoog gegrepen voor me..

Maar goed, wat ik dus eigenlijk hier wilde beschrijven:
Ik heb hem de eerste week lekker laten wennen, eerst op de paddock samen met een ander paard, daarna lekker op de wei en het terrein en de stallen verkend samen met hem. Daarna lekker gaan longeren en de planning was natuurlijk te gaan rijden. De eerste keer rustig aan gedaan, beetje stappen, beetje draven en nog een rondje over het erf. De dag erna wat gelongeerd en de dag daarna weer erop. In eerste instantie niks aan de hand, tot ik wat gedraafd had en mijn zweepje erbij pakte en hij lekker actief aan het werk ging. Vanaf dat moment staakte hij en dook hij met zijn hoofd tussen zijn benen. Hij deed dit niet gemeen, maar ging dan met zijn hoofd langs zijn voorbenen schuren. Daarbij sloeg hij ook steeds met zijn hoofd, niet heel heftig, het lijkt meer op een tik.
In eerste instantie dacht ik aan zijn gebit, dit bleek keurig in orde te zijn. Zadel kon het ook niet zijn, dat was pas aangemeten.
Wat ik nog kon bedenken was dat hij misschien wat spanning had van de verhuizing, ook zijn de boxen bij ons op stal wat kleiner dan hij gewend was, misschien last van spierpijn/vast in zijn rug? Nou hij bleek inderdaad vast te zitten in zijn rug, ik heb hem de hele week gemasseerd en gelongeerd en ik zag hem helemaal ontspannen.
Na een week weer gereden, ik had les dus moest er op.. En wat denk je, totaal geen probleem, niks aan het handje.. Lekker gereden, maar de 5 dagen daarna heb ik ziek op bed gelegen en heeft hij dus niet veel gewerkt, alleen op de wei en op stal gestaan.
Een stalgenootje zou hem beweging geven omdat ik zelf nog niet in staat was, en het hele verhaal begon opnieuw.
Iemand die dit herkent, ik heb dit namelijk nog nooit gezien dat een paard dit op deze manier uitte en ben benieuwd of er mensen zijn die hier ook mee te maken hebben...