Paard gaat op slot als dingen 'moeten'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Paard gaat op slot als dingen 'moeten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 12:44

Ik heb een merrie staan die dichtslaat als er dingen moeten gebeuren.

We hebben geoefend met trailerladen omdat daar een probleem leek te zitten. Tijd mee geoefend en missie volbracht, merrie ging gemakkelijk op en af van de trailer en ook een stukje rijden was oke. Dan komt het moment dat je er eens mee naar de les wil; vergeet het maar :+ .
Opnieuw het oefentraject in en we waren opnieuw zover. Dan een keer naar een instructiedag van mijn instructrice (zij wist van het probleem en de afspraak was ook dat tijd niet uitmaakte waardoor er voor mij al geen druk meer was). Heen ging met moeite, de terugweg heb ik na een uur modderen een ander paard opgehaald en ook toen nog zijn we ruim anderhalf uur bezig geweest.
Sindsdien hebben we het trailerladen een tijd gelaten voor wat het was.
Deze maand hebben we de trailer in de wei gezet en hebben haar in alle vrijheid uitgenodigd om ook eens binnen te komen kijken. Resultaat; ze loopt meerdere keren probleemloos in en uit de trailer en blijft daar ook (op rust) staan.

Hoefsmid is hetzelfde verhaal. Tijdens het poetsen kan ik probleemloos haar hoeven uitkrabben, als de hoefsmid komt is het een heel circus.

Zo zijn er nog veel meer van dit soort issues die terug te voeren zijn op moeten/druk. Momenteel staat ze gewoon in de wei en afgezien van een ontspannen poetsbeurt doen we even niets met haar aangezien alles haar stress geeft.

Wij weten op dit moment niet zo goed welke ingangen we nog hebben om haar ook in situaties die 'moeten' meewerkend en ontspannen te laten zijn. Hebben jullie tips of suggesties?

aeolusnr1

Re: Paard gaat op slot als dingen 'moeten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:36

ik ga ervan uit dat de dingen in het leerproces niet echt op de goede manier zijn aangebracht.
Ik zou dus zeggen plaats dit paard eens bij een trainer en geef deze optie eens een kans.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:39

Zou het paard werkelijk het verschil voelen of brengt degene die haar begeleidt ( naar les, bij de hoefsmid ) wellicht ongemerkt spanning over op haar ?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:43

Waarschijnlijk reageer je als begeleider nét iets anders met oefenen als 'wanneer het moet'.
Iets meer spanning? Iets afwachtender? Iets haperend in de begeleiding?
De meeste paarden pikken dit feilloos op.
Dus als jij je niks aantrekt van dat 'moeten', zal je merrie dat ook niet doen.
Succes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:59

Beste voorbeeld van een binnenvetter/introvert paard. Daar moet je mee leren omgaan. Verdiep je eens in Parelli en met name de horsenalities en hoe je met de verschillende types paard om moet leren gaan. Er zal een wereld voor je opengaan.....

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 08:51

Shirley schreef:
Zou het paard werkelijk het verschil voelen of brengt degene die haar begeleidt ( naar les, bij de hoefsmid ) wellicht ongemerkt spanning over op haar ?

+1

dit ligt indd aan jezelf of de begeleider. probeer dezelfde houding te behouden die je met oefenen ook hebt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:20

Ik denk inderdaad ook dat je het onbewust zelf uitstraalt en je paard daar op reageert. Het blijft tenslotte toch een kudde dier die reageert op de kleinste ( onbewuste) signalen...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 09:57

Ik denk dat ik toch niet volledig genoeg ben geweest in de openingspost. Deze merrie kwam bij ons als een dier dat het totaal niet meer uitmaakte wat er met haar gebeurde, helemaal apathisch.
Wij vermoeden inderdaad dat de training bij de vorige eigenaar niet goed voor haar is geweest en dat er ver over haar grenzen gegaan is. In die context is het idee van een binnenvetter wel te plaatsen, vraag is alleen of het paard dat van nature is of niet. Als ik het verschil tussen nu en 4 jaar terug zie in haar gedrag is ze echt opgebloeid. Net een bloem die open gaat.

Ik werk samen met een instructrice via het systeem van Emiel Voest en op een basis van haptonomie (voor zowel mens als dier). Met haar heb ik diverse dingen opnieuw getraind waarbij we ook alle tijd hadden. De merrie gaf het tempo aan.

Wat je verder bij haar terug ziet is dat ze ontzettend veel steun nodig heeft van een ander paard. Loswerken kan ik met haar alleen zeer moeilijk. Ze gaat dan uit onzekerheid een aanvallende houding aannemen. Werk ik haar los tegelijk met een ander paard doet ze het super.

Er wordt hier veel opties genoemd over mijn eigen spanning. Met de hoefsmid heb ik dit op den duur eens getest door hem het alleen te laten doen terwijl ik niet aanwezig was. Het maakte voor haar geen enkel verschil.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:35

fjordnina schreef:
Wat je verder bij haar terug ziet is dat ze ontzettend veel steun nodig heeft van een ander paard. Loswerken kan ik met haar alleen zeer moeilijk. Ze gaat dan uit onzekerheid een aanvallende houding aannemen. Werk ik haar los tegelijk met een ander paard doet ze het super.

Ik denk dat je hier al beschrijft waar het "probleem" nog zit. De merrie vertrouwt je nog steeds niet compleet, ziet je nog niet als leider. Ze zoekt de steun die ze eigenlijk bij jou zou moeten vinden nog steeds bij andere paarden. Dit is niet aanvallend of bekritiserend bedoeld hoor want je bent al een heel stuk op de goede weg. Er zit gewoon nog een stukje "werk"..Succes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:02

senna21 schreef:
Waarschijnlijk reageer je als begeleider nét iets anders met oefenen als 'wanneer het moet'.
Iets meer spanning? Iets afwachtender? Iets haperend in de begeleiding?
De meeste paarden pikken dit feilloos op.
Dus als jij je niks aantrekt van dat 'moeten', zal je merrie dat ook niet doen.
Succes.

Dit. Mijn bekapper heeft ook het liefst dat ik uit de buurt blijf, hij kan dan beter met m'n paard werken.

De afgelopen maanden ben ik bezig geweest om het NEEEEEEEEEE!!!! WILLIKNIE KANNIKNIE SNAPIKNIE eruit te krijgen, Knopje omzetten in z'n hoofd.

Ik hád een paard dat staakte of er ineens vandoor rende. Nog steeds af en toe, als ik alleen buiten rijd. Maar ook dat gaat inmiddels een stuk beter.
En ik héb nu een paard dat in de bak, en buiten dus ook steeds vaker, vrolijk aan het werk gaat, erg z'n best doet en af en toe zelfs het vuur uit z'n slofjes loopt.

Het geheim is dat hij nog maar vrij weinig MOET. Het enige dat ik van hem verwacht is dat hij aangeeft als hij iets niet begrijpt, kan of wil. Kennelijk is hij in het verleden overvraagd, of is er niet gereageerd als hij aangaf dat er wat was. Op het moment dat ik zijn signalen serieus ging nemen is het erg verbeterd.

Voorbeeld om je een idee te geven: plotseling stilstaan in de bak. Oorzaak: geen idee? Moeilijk/ Pijn? Bang voor pijn? Hij is scheef en stond vooral stil tijdens wendingen dus ik denk dat 't iets fysieks was.
Opgelost: nog 1 of 2 stappen vragen en dan een overgang rijden naar halt. Op die manier was het mijn overgang (paard mag niet beslissen wanneer er wordt haltgehouden) en dan even stil blijven staan. Paard geeft aan dat hij een time-out nodig heeft en die krijgt hij, en tegelijkertijd bepaalt hij niet wanneer er wordt stilgestaan, maar ik. Win-win. Doordat hij doorkreeg dat ik wat deed met zijn actie (baas, ik heb een time-out nodig - nog twee stappen - okee paard, blijf maar even staan) ging hij er meer op vertrouwen dat ik goed rekening met 'm hield. Voor hem fijner en voor mij ook, hij werkt nu heel goed mee en zomaar stilstaan heeft hij al een tijd niet gedaan (althans niet in de bak, alleen op buitenrit is een ander verhaal, met een andere oorzaak en dus een andere oplossing)

Succes! :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:42

fjordnina schreef:
. In die context is het idee van een binnenvetter wel te plaatsen, vraag is alleen of het paard dat van nature is of niet.

Binnenvetter is je paard van nature, het afsluiten voor prikkels van buitenaf is een reactie op het verhogen van druk bij een dergelijk paard.

En Voest gaat je daar niet brengen waar je met Parelli kunt komen....

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:53

Waarom zou "Voest" dit nu niet kunnen, welke richting je ook gebruikt maakt eigenlijk niet zo 'n groot verschil, Al die trainers zijn een beetje elkaars gelijke hoor.
Parreli is zeker ook goed maar das echt niet de enige goede. systemen genoeg en een soort mix van verschillende kan ook best goed zijn.

Cassidy schreef:
fjordnina schreef:
. In die context is het idee van een binnenvetter wel te plaatsen, vraag is alleen of het paard dat van nature is of niet.

Binnenvetter is je paard van nature, het afsluiten voor prikkels van buitenaf is een reactie op het verhogen van druk bij een dergelijk paard.

En Voest gaat je daar niet brengen waar je met Parelli kunt komen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:15

Het is niet alleen "dingetje doen", het is ook analyseren, en je programma op het character van het paard aanpassen.

Voest doet weinig met horsenalities, Parelli des te meer.

En zelf een mix maken zonder dat je weet waar je mee bezig bent is het meest gevaarlijke advies dat je kunt geven want dingen kunnen haaks op elkaar staan.
Er zit een logica in de volgorde, door zelf een mix samen te stellen ga je essentiele dingen overslaan. Dingen die met een reden op een bepaald moment in een programma zitten.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:03

Ben het met Cassidy eens.... Parelli zou de oplossing kunnen zijn voor dit paard. Net een 3-daagse cursus van Micheal Wanzenried gehad. Dan zie je de verschillende horsenality's met ieder zijn eigen benadering en aanpak. En met resultaat!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:16

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:17

Cassidy schreef:
Het is niet alleen "dingetje doen", het is ook analyseren, en je programma op het character van het paard aanpassen.

Voest doet weinig met horsenalities, Parelli des te meer.

En zelf een mix maken zonder dat je weet waar je mee bezig bent is het meest gevaarlijke advies dat je kunt geven want dingen kunnen haaks op elkaar staan.
Er zit een logica in de volgorde, door zelf een mix samen te stellen ga je essentiele dingen overslaan. Dingen die met een reden op een bepaald moment in een programma zitten.

Dit is juist wat mij in Voest aanspreekt. Per paard bekijken wat er nodig is, op welke manier het paard het best leert en op welke manier je nieuwe oefeningen het best aan kan bieden.
Als basis hiervoor heeft hij wel een vaste structuur (net als Parelli zijn levels en games heeft) wat het voor de eigenaar/trainer van het paard duidelijker maakt waar je staat en waar je mee bezig bent. Maar binnen die trainingsvormen zijn tal van verschillende mogelijheden die je per paard bekijkt.

Wat betreft die mix ben ik het met je eens :j Dingen overslaan of dingen die elkaar tegenspreken is niet fijn voor het paard. Duidelijkheid en consequentie is voor een paard het fijnste, daar voelt hij zich het fijnste bij :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:19

De Parelli games zijn niet de basis voor het werk hoor. Het is een stukje veiligheid voor de mens. En er zijn paarden waarbij je de games het beste overslaat.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-12-12 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:22

Ik heb ook een pony die niet meer op mijn been reageert als ik wat zwaardere oefeningen vraag. Volgende week dinsdag krijg ik een les van Marieke van de Veen (www.exousia.nl)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 14:23

Cassidy, kun je mij uitleggen waarop je baseert dat ik met Parelli verder kom dan met Voest?

Moet eerlijk zeggen dat Voest icm haptonomie mij erg goed bevalt. Heb afgelopen zomer een workshop parelli gedaan en toen heb ik aan den lijve ondervonden dat dat totaal niet bij mij past qua manier van werken.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:17

Cassidy schreef:
De Parelli games zijn niet de basis voor het werk hoor. Het is een stukje veiligheid voor de mens. En er zijn paarden waarbij je de games het beste overslaat.

In dat geval ben ik alleen maar meer overtuigd van Voest. Een goede basis is maar al te belangrijk voor verdere oefeningen. Waarmee vorm je bij Parelli de basis mee dan? Op de basis 'bouw' je dan de rest van de levels en games, neem ik aan.

Meijer1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:52

Niet te veel emoties laten zien. Dit voelen ze en als jij niet bang bent dat het niet lukt dan voelt ze zich vanzelf vertrouwder in de omgeving en kun je later steeds meer van haar verwachten. Maar als je denk het gaat even niet even rusten en daarna verder proberen. Als het goed gaan belonen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 02:30

Ik denk ook dat dit paard reageert op stress/druk. Een dier werkt nou eenmaal niet volgens een tijdschema.

Jouw hoefsmid heeft ook niet alle tijd van de wereld, dus ondanks dat hij niet gestrest is, heeft hij wel een tijdsdruk.
Die gejaagdheid voelt je paard aan en denkt: *oliebol, dit kan ik helemaal niet, ze willen zoveel van me, ik ben er niet ben er niet ben er niet*

Bij dit soort paarden vier je dan ook elk stapje wat ze je geven. Het gaat bij zo'n soort paard puur om zelfvertrouwen opbouwen en goed leiderschap vertonen. Waarbij je dus laat zien dat je je paard begrijpt. Als je paard op slot slaat, besef je dan dat je teveel gevraagd hebt en je vraag te groot was. Dat dat in jouw ogen niks is of al een klein gebaar, is ondergeschikt.

Sleutelwoorden bij zo'n paard zijn dan ook wachten, wachten, wachten en rust.

Edit: op het moment dat je paard op slot slaat, verander dan even niks. Laat je paard de prikkel verwerken en als hij weer uit z'n schulp komt beloon je dat door de vraag weg te halen en te belonen met rust.
Haal je namelijk de druk weg op het moment dat het paard op slot slaat, dan leert het paard dat deze methode effectief is om de prikkel te doen verdwijnen.
Wacht je tot het paard bij wijze van heel voorzichtig om de hoek komt kijken en laat je alle druk vallen, dan is de verwachting veel minder erg dan de realiteit. En zal je paard inzien dat je helemaal niet overvraagt.

Bijvoorbeeld: je vraagt je paard richting de trailer te gaan. Je hebt druk op het touw staan en je paard slaat op slot. Je houdt de druk vast en als je paard even uit zijn eigen brein kruipt en 1/20e stap zet of naar voren leunt, laat je het touw vallen en loop je weg.