Krachtpatser

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Krachtpatser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 17:25

Vraagje aan de bokkers: hoe gaan jullie om met een paard dat z'n eigen kracht kent? Dus een paard dat wéét dat hij sterker is dan vier grote kerels. Ik heb altijd begrepen dat dat zo'n beetje het laatste is waarvan je wil dat een paard dat doorkrijgt omdat ze er misbruik van zouden kunnen gaan maken. In hoeverre speelt voor jullie het karakter en de opvoeding mee?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:14

Ik denk dat het belangrijk is dat je nooit een krachtmeting met een paard aangaat.
Ik heb een dikke belg, ik denk dat hij best weet dat hij sterker is dan ik. Ik los het op door opvoeding. Ik heb een van de eerste dagen dat ik hem had aan hem getrokken en toen is Silas met mij gaan wandelen. Vanaf dat moment heb ik hem aangeleerd dat hij stil moet staan met zijn schouder achter die van mij. Ik loop altijd aan een lang touw met hem. Hij reageert op de stem, kent "rustig aan" en "Ho".
Ook rijden doe ik op een lange teugel, ook hier alles op de stem. als ik aan hem trek, trekt hij terug, ik begon met rijden op een Bring stang, met kinketting en veel hefboomwerking. Ondertussen rij ik bitloos
Opvoeding, wederzijds respect en dan maakt het geen fluit uit hoe sterk je paard is:)

ArAx

Re: Krachtpatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:19

Ik denk inderdaad dat je met je eigen krachten bij sterke paarden niet ver komt. Wat je bij deze paarden vooral zal moet opwekken is respect voor jou. En je idd niet mee laten sleuren zijn schouder aan die van jou als je loopt stil staan als jij stil staat en dat soort dingen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:47

Ik denk dat opvoeding wel belangrijk is zodat je niet elke keer problemen hebt maar ik denk wel dat net zoals je dat met rillerige paarden hebt je het nooit helemaal uit krijgt en je altijd situaties kunt hebben dat het paard je toch even op de proef stelt. Met kracht ga je dat zeker niet winnen en ik denk ook dat je er meer kwaad dan goed mee doet als je er met 4 man aan gaat hangen bij wijze van.
Het is de kunst om juist met zulke paarden slim en creatief te zijn zodat je het kunt oplossen zonder kracht.
Op tijd inspelen op situaties, gebeurt het toch gewoon terug pakken en even opnieuw beginnen en zorgen dat het geen 2de keer gebeurt want dan heb je wel de poppen aan het dansen. Voor mijzelf zijn dat wel de meest lastige paarden om mee te werken, het zit in hun karakter en ondanks dat je er misschien 90% uitkrijgt blijf je altijd houden dat het toch tegen je kan werken. Wat je denk ik vooral niet moet doen is met je kracht gaan werken op dat moment want dat win je gewoon niet. Dan moet je gewoon even nadenken hoe je dat oplost zonder dat het nog eens gebeurt. Slim en creatief zijn is vindt ik heel belangrijk bij zulke paarden. Ik ben van mening dat het in het karakter zit mijn eigen paard is ook wel zo, maar toch probeer ik zo weinig mogelijk kracht te gebruiken als je haar gaat tegen werken, gaat ze juist nog meer inzetten. Ze heeft dit altijd al wel gehad van veulen af aan, past ook wel bij de rest van haar karakter, vrij nuchter en rustig maar als er dan wat aan de hand is dan is het ook net of ze ontploft. Ik merk met 2 van de 5 die hier staan heel erg duidelijk verschil in karakter. 2 vrij pittige paarden, die sneller schrikken en wel snel afgeleid zijn maar deze zijn best gevoelig ook voor druk en die zetten hun krachten eigenlijk nooit in. De 2 andere zijn rustig paarden, lijken vrij makkelijk en dat is ergens ook zo maar als er dan wat is of er zit wat anders in het koppie, dan kun je weleens een probleem hebben. Ze zijn ook minder gevoelig en dat maakt het soms lastig om door te dringen. Opvoeding doet veel maar als nog zul je het in mijn ervaring nooit helemaal kunnen uitbannen. Wel is het zo hoe minder druk/kracht je gebruikt hoe beter je met deze paarden overweg kunt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 15:45

Hmm ja dat is inderdaad wat ik ook merk Tigra. Wat mijn paard eigenlijk doet is zich loeisterk maken in de hals en zich dan met een kopzwiep lostrekken. Er is letterlijk geen houden aan. Het helpt enigszins om rechts van 'm te lopen omdat hij 'm meestal naar rechts peert. Preventief een brul geven werkt ook vaak. Als ik 'm fysiek corrigeer (dus met druk op het halster oid) heeft hij een lichaam waar hij mee kan reageren en dat doet hij dan ook. En op een brul heeft hij niks want hij kan niet terugpraten, en ook niet doen alsof hij me niet hoort.

Waar ik nu ben aanbeland is dat ik niet met 'm over straat kan aan de hand. 99 keer gaat het goed en de 100e keer gaat het fout. Meestal wanneer hij terug wil naar z'n vriendje of wanneer hij niet weet waar hij is. In het ergste geval gaat hij dan in volle vaart naar huis en ontregelt onderweg het verkeer. Maar meestal stopt hij wel na een paar meter en dan kan ik gewoon naar 'm toe lopen en 'm weer meenemen.
Ik laat 'm zelf los wanneer zoiets gebeurt, omdat ik 'm toch niet houd en omdat hij inderdaad zich dan alleen maar nog sterker maakt.

Toen ik 'm net had had hij een giga onderhals. Hij hing ook vreselijk op het bit. Inmiddels is dat een heel eind opgeknapt, en z'n gedrag onder het zadel ook. Het is alweer een hele tijd geleden dat hij onderweg z'n hals op slot gooide en gewoon botweg het op een rennen zette, en de reactie wordt ook minder sterk. Ik denk doordat ik 'm niks geef om zich sterk om te maken.

Hij is helaas reteslim :Y) En vergt veel van mijn slimheid en inventiviteit. Ik probeer vooral om op tijd, dus op het moment dat hij sneller gaat lopen/langzamer gaat lopen/iets anders waarmee hij denkt te kunnen bepalen wat er gebeurt in te grijpen voordat het escaleert. En ook situaties te voorkomen. Ik ga niet met 'm aan de hand over straat, tenzij hij de weg goed kent en er iemand (paard/mens/fietser) meegaat die hij kent, leuk vindt en waar hij aan kan plakken.

Ben in elk geval blij dat ik niet de enige ben met zo'n tankje :Y) Hij is maar 1,34 meter maar (in die hals) zó ontzettend sterk. Hij zet zich schrap met z'n voorpootjes en gebruikt z'n hals als stormram. Hals begint ook zowat tussen z'n voorbenen (ouderwetsch, robuust model paard is het) dus hij heeft daar nogal veel van om in de strijd te gooien :Y) Gelukkig is hij ontzettend lief. En meestal ook erg braaf. In het verleden (bij de fokker) is hij heel netjes opgevoed. Daarna (bij vorige eigenaar) is daar hoe zeg je dat netjes de klad wat in gekomen. En nu is hij bij mij. Het gaat steeds beter, nadat ik eerst een heleboel verkeerd had gedaan. Ik vind het niet heel leuk om te lezen dat jullie vinden dat 't er nooit meer helemaal uit zal gaan maar dan ben ik nu in elk geval voorbereid.

Dat van die sterke kerels was trouwens een keer met een trailer. Paard wilde er niet op (achteraf terecht, zo bleek) Inmiddels heb ik iemand gevonden met wie ik in alle rust dat paard binnen 10 minuten kan laden. 't Is een work in progress, zullen we maar zeggen :Y)

sunshines1

Re: Krachtpatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:56

Ik denk dat het daarom ook belangrijk is om een paard als veulen al op te voeden, dus op het moment dat je nog wel je gewicht in de strijd kunt leggen. Als je dan duidelijk bent, zal het daarna wel meevallen.

Verder is consequent zijn heel belangrijk, bij een paard zal vanzelf het kwartje gaan vallen dat het toch echt moet doen wat er gevraagd wordt, omdat je niet zal ophouden tot dat gedaan is.