aangeleerd gedrag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yvet31

aangeleerd gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 10:49

mijn paard hapt sinds kort naar zijn benen als ik hem daar poets,
ik reageer hier weinig op maar ik vraag me nu dus af of hij dit doet om aangacht of dat er echt wat is?

hij is trouwens al vaker bij osteopaat geweest maar niks opgevallen daaraan,
daarbij is er bij rijden ook niks bij zijn benen, wel heeft is zijn rug een zwak punt

jensvl

Re: aangeleerd gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:40

Heb je het toevallig ook kunnen vasrleggen op camera?

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:46

Heeft hij geen wondjes?
Of pijn maar wat van buiten niet goed te zien is?
Of het is automatishe geworden,
Veel succes! :) hoop dat je gauw weet wat je pony heeft! :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:10

De mijne hapt na 3.5 jaar bij het aansingelen opeens, of het nu met barebackpad is, zadel of longeersingel.
Ohnee hij hapt voordat ik het uberhaubt wil gaan aansingelen... Misschien het lef gekregen om haar mening te geven, net als bokken wat ze eerst ook nooit deed bij het losgooien.

Of hij heeft indd pijn ergens, doet die het bij alle 4 de benen?

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:08

Hij kan ergens pijn hebben is het ook in het speciaal als je op zijn rug borsteld?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:00

xSlvna schreef:
De mijne hapt na 3.5 jaar bij het aansingelen opeens, of het nu met barebackpad is, zadel of longeersingel.
Ohnee hij hapt voordat ik het uberhaubt wil gaan aansingelen... Misschien het lef gekregen om haar mening te geven, net als bokken wat ze eerst ook nooit deed bij het losgooien.

Klinkt in jou geval naar een blokkade. Zowel bokken bij het losgooien als singelnijd horen daarbij. Je paard probeert je iets duidelijk te maken xSlvna. Luister naar hem en zoek de werkelijke oorzaak.

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:42

xSlvna schreef:

Dat met de singel deed mijn paard ook, gewoon om te zorgen dat ik hem niet te strak deed geloof ik.

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 22:24

Het is zijn alleen zijn voorbenen, en ik heb gekeken naar wondjes maar zit niks. dit gebeurt dus alleen als ik zijn voorbenen borstel of hij een voetje moet geven om zijn hoeven uit te krabben. Maar hoe zou ik dit moeten zien? ik heb hem al laten onderzoeken door de dierenarts en hij zei juist dat zijn achterhand een zwak punt is en zijn voorbenen het juist erg goed doen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:32

Ik denk ook niet dat je het letterlijk moet nemen en in de voorbenen moet zoeken. Maar het is wel een uiting van het een of ander en kan stereotype gedrag worden, net als luchtzuigen. Gefrustreerde hengsten willen zichzelf wel eens bijten om een voorbeeld te noemen. Iets is er dus wel aan de hand. Dus houdt het goed in de gaten en probeer zo veel mogelijk uit te sluiten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:49

Ik denk hierbij toch aan ongemak. Kan een spier/pees/gewricht of iets in de hoef zijn. Maar soms reageert een paard op één plek, en blijkt het uiteindelijke probleem heel ergens anders te zitten.
Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat als je paard last van z'n rug en achterhand heeft, hij dit over compenseert met zijn voorbenen en daar last van krijgt.

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:53

jensvl schreef:
Klinkt in jou geval naar een blokkade. Zowel bokken bij het losgooien als singelnijd horen daarbij. Je paard probeert je iets duidelijk te maken xSlvna. Luister naar hem en zoek de werkelijke oorzaak.

Mee eens.. wanneer zijn gedrag zo plotseling veranderd is het 9 van de 10 keer iets fysieks!

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:31

Hoe oud is jouw paard TS?

Mijn 4,5 jarige heeft namelijk ook zijn periodes dat hij erg hapt, naar zn benen, zn touw waaraan hij vast staat zn teugels alles eigenlijk.
Mijn pony is met 2,5 jaar gecastreerd en heeft daar toch wel een dotje hengstenmanieren aan overgehouden.
Benen bijten hoort daarbij.
Nu heeft hij weer zon periode, maar deze keer is meneer de buitenste rij snijtanden aan het wisselen.

in ieder geval niet toelaten dat hij jouw probeert te bijten ;)

whitney4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:42

Ik heb veel gehad aan het boek: Kijken door de ogen van het paard. van Annemarie van der Toorn