Veulen in opfok laten, of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

delight01

Veulen in opfok laten, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 19:26

Beste Bokkers,

ik zit met een dilemma, mijn prachtige ventje (v. Rhodium) geboren op 11 April, staat sinds eind Oktober in de opfok. Ik heb niet het idee dat het goed gaat met hem daar. Helaas ken ik zijn gedrag niet toen hij nog bij zijn fokker stond, maar wat ik nu zie baart mij wat zorgen.
Voordat hij naar de opfok vertrok is hij eerst gespeend. Na aankomst heeft hij eerst 1 nacht en dag alleen in een box gestaan. Daarna is hij (als laatste) bij de groep gekomen.

Ik heb regelmatig contact met het opfokbedrijf, en ze meldden laatst dat hij wat mager werd, maar ook dat ze hem in de gaten zouden houden. Vandaag ben ik zelf langs geweest om bij mijn manneke te gaan kijken. Hij is niet super mager, maar ik zie hem graag wat voller, hij staat er niet vrolijk bij, en wat van de rest van de groep verwijderd.
Ze krijgen voldoende kuil in de loopstal, maar het ligt er voor, en meneer eet dit niet, hij komt/durft niet met zijn hoofd tussen de spijlen door, en staat maar wat strootjes te knabbelen achterin. Dit verklaart voor mij waarom hij niet op ideaal gewicht is.

Hij heeft een paar optaters gehad van zijn groepsgenoten, maar hij was niet de enige. Er lopen er meer met schrammen op hoofd benen en lijf. Maar die komen op mij niet over als buitenbeentjes, Billy wel...

Over 2 weekjes komt er nog een nieuw veulen bij de groep, die willen ze dan eerst een paar dagen aan Billy koppelen, en dan weer samen aan de groep introduceren.

Misschien heeft hij wat meer tijd nodig om wat karakter te vormen dan een ander veulen? Of is en blijft het een "kneusje"?

Weet nu niet zo goed wat ik moet doen, enerzijds wil ik niet dat hij voer te kort komt, maar anderzijds wel dat hij met leeftijdsgenootjes opgroeit.

Het opfok adres zelf staat niet ter discussie, het is allemaal netjes geregeld.

Om terug te komen bij de titel van dit topic;

Moet ik Billy bij de opfok laten of naar huis halen? Of afwachten wat er gebeurt als hij met een nieuw veulen weer aan de groep geintroduceerd wordt?

liberia

Re: Veulen in opfok laten, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:30

Mag ik vragen wat jij hem thuis te bieden hebt, of ga je dan op zoek naar een ander opfokadres (even wat extra informatie voor ik een antwoord kan formuleren)?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:36

Naar huis halen, absoluut. Als je meer paarden hebt dan is het helemaal goed om naar huis te halen.

Ik ben niet zo voor opfokbedrijven, vaak gebeurd er wat en dan ben je te laat en of moet je het dier opknappen.

Jonge paarden hoeven niet perse opgevoed te worden door leeftijdsgenoten, babys voeden toch ook niet babys op bij de mensen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:41

Als hij er niet past, zou ik hem ophalen, al zou het alleen maar zijn, omdat het jou geen lekker gevoel geeft,
vind ik al reden genoeg.
Heb je de fokker al gebeld over hoe hij bij hun was, qua gedrag en karakter?
Wel elders geschikt plekje zoeken, gemengd groepje bij jou thuis of in ieder geval met een leuk vriendje/vriendinnetje
(bij dat laatste wel je ventje op tijd castreren)? of elders mogelijk?
Weet niet hoe jouw opfok verder is en de groep, maar als hij buitenbeentje is is dat wel sneu,
zeker als hij ook niet durft te gaan eten.

Mijn nu jaarling staat in een groep, waar ze allemaal durven te eten en ook allemaal interactie hebben met elkaar.
Daar zit niet echt een buitenbeentje tussen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:44

wat kun je hem thuis bieden?.zelf ben ik ook niet zo voor de meeste opfok bedrijven(omdat het alleen veulens zijn zonder volwassen dieren in de groep).kun jij hem een gemengde kudde bieden met tenminste een leeftijds genootje of jong dier en rest oudere paarden dan zou ik zeker kiezen voor naar huis te halen.kun je hem zo iets iet bieden,dan zou ik wachten wat gaat gebeuren met het nieuwe veulen,ook kun jij trainen met hem als je daar bent zodat hij wel tussen de spijlen in durft.kun je hem thuis niks bieden en in deze groep in de opfok word het niks dan zou ik kijken voor een andere opfok(misschien een met 2a3 oudere dieren in de groep)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:51

Die van mij had het voordeel dat hij tegelijk met zijn halfzusje de opfok in is gegaan en ze elkaar al goed kende. Maar die hebben ook een poos "buiten de kudde gehangen". Uiteindelijk zijn die ook prima geaccepteerd beide, maar dat is niet in 2-3 weken gebeurd. En hij zat ook altijd onder de schrammen. In het begin van het ruzie maken om bij de kudde te kunnen horen en daarna van het spelen. Ik vond dat niet meer dan normaal, de opfok kom je niet uit zonder happen haar te missen en een schram hier en daar als paard. Als je zag hoe ze soms elkaar achterna gingen tijdens het spelen. Ze zijn gelukkig niet van suiker :+

Ik zou desnoods vragen of ze een aantal hopen kuil ook achterin kunnen leggen, dat hij daar wel bij durft en iig qua eten voldoende binnen krijgt. Tot die doorheeft dat de spijlen hem niet aanvallen. Maar denk dat die dan ook vrij dicht bij de rest van de kudde moet staan? Die zullen dat nu nog niet accepteren, dus misschien durft hij wel .. maar mag hij niet? Denk dat het ook niet gek is om hem straks te koppelen aan dat nieuwe veulen. Als ze goed samen gaan staan ze iig de komende tijd samen buiten de kudde. Dan worden ze vanzelf wel geaccepteerd, maar is het niet meer zo alleen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:23

Ik denk wel dat je het even de kans moet geven...
Hij is de jongste van de groep en kwetsbaar omdat hij net is afgespeend, hij zal tijd nodig hebben om zijn plekje in de groep te vinden en dat is even lastig...

Ik zou goed contact houden met de opfok, als het lukt regelmatig zelf even om een hoekje gaan kijken en als je na een paar weken nog geen vooruitgang ziet kun je altijd nog het besluit nemen om hem te verhuizen...
Vergeet niet dat dit ook weer heftig is, want dan zal hij weer opnieuw ergens moeten wennen en zijn plekje moeten veroveren...

delight01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 22:08

Ik vind het zo moeilijk.
wat jij zegt Nouvel is ook een punt, verhuizen heeft ook zijn impact op het beestje.

Ik wil gewoon het aller aller beste voor hem!!!

Ze hebben nu een hele grote loopstal, en om de beurt gaan de groepen naar buiten, een paar uur in de bak. In de zomer gaan ze 24/7 de wei op.

De situatie hier is als volgt;
overdag de hele dag in de wei of bak, 's nachts komt hij in zijn eigen box. In de wei komt hij dan geen gras tekort, ook in zijn eigen stal niet.

de groep bestaat uit;
- paardenruin 26 jaar
- paardenruin 16 jaar
- D-pony ruin 8 jaar
- A-pony ruin 3 jaar
- paardenmerrie 8 jaar
- paardenmerrie 2 jaar

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:14

Ik zou Billy naar huis halen, je hebt paarden genoeg om hem sociaal te laten opgroeien.
Misschien kan je zelfs dat nieuwe veulen er ook bij zetten, dat zou helemaal ideaal zijn.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:16

Ik zou hem in jou situatie ook naar huis halen, bij jou thuis heeft ie genoeg vriendjes om mee te spelen denk ik! :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:22

Ik zou hem ook naar huis halen,kan prima opgevoed worden door jouw kudde thuis.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:28

Ik ben nog niet helemaal om. Situatie thuis lijkt ideaal, maar ook daar komt hij in een nieuwe groep en heeft geen leeftijdsgenootje(s). Ik schat in dat ze gedurende de winter met zijn allen in een bak/paddock lopen. Hier is minder ontsnappingsmogelijkheid dat in een weiland. Enige voordeel is dat je beter in de gaten kunt houden hoeveel hij eet.

Denk dat ik het nog even aan zou zien in de opfok. Kijken hoe het gaat met het nieuwe veulen erbij. Wat jij omschrijft heb ik ook gezien toen mijn eigen veulens in de opfok stonden. Met dat verschil dat mijn veulen als derde in de groep kwam. Hij werd door de andere twee totaal genegeerd. Pas toen er meer bijkwamen kwam hij "los". Helaas de laatste twee veulens in de groep kwamen pas na twee à drie maanden. Deze hebben tot het weideseizoen niet bij de groep gehoord. Stonden altijd samen apart. Speelden niet mee etc. Toen ze de weide opgingen was dat over. Alsof er toen een nieuwe rangorde binnen de groep kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:29

Je thuis situatie is inderdaad ook niks mis mee, maar toch zou ik hem die stress nu niet aandoen. Want ook dan moet die weer in een groep zijn plek zien te vinden + weer een nieuwe omgeving. Die van mij en zijn half zusje waren al 3 toen ze de opfok in gingen en die hebben er ook een tijd naast gehangen. Terwijl ze dus absoluut niet de jongste waren, stonden ook 1jarige tussen ... maar die stonden er wel al langer.

Ik zou gewoon even de opfok vragen of ze kuil op andere plaatsen willen leggen voor hem, dat hij iig vast weer wat aankomt. En dan eerst maar zien wat het nieuwe veulen brengt. Gaan ze goed samen en kunnen ze na wat weken gewoon bij de kudde dan lekker laten staan. Gaat het dan nog echt niet, dan weet je zeker dat het niet meer gaat lukken en kan je het thuis proberen. Zou nu persoonlijk niet gaan slepen, omdat het een beetje langer duurt dan gehoopt. Sommige hebben nu eenmaal meer tijd nodig om geaccepteerd te worden dan andere.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:36

Ik run een kleinschalige hengstenopfok en heb regelmatig te maken gehad met het inscharen van nieuwe net afgespeende veulens.
Hoe jouw veulen was bij de fokker is absoluut geen graadmeter over hoe hij zich nu gedraagd, voelt en uit.

Afspenen, verhuizen en ingeschaard worden in een bestaande kudde is heel erg stressvol en kost mega veel energie,
Hoe het veulen is opgegroeid als veulen bij de moeder is een belangrijke factor voor hoe makkelijk een veulen zich aanpast aan de groepdynamiek en de manier van communiceren onderling.

Onze kudde bestaat uit oudere ruinen,driejarige, twenters, enters en veulens.

Sommige veulens krijgen echt een tik van het verhuizen naar de opfok, zijn moe, lusteloos en zonderen zich af van de groep, gemiddeld duurt het een week of 3 tot er een nieuwe bevestigde orde is en het veulen langzaam aan zijn plekje en een vriendje of maatje vind.

Bij ons staan de veulens de eerste weken in een eigen box zodat ze een rustpunt hebben waar veilig kan worden gegeten en geslapen.
pas als ze helemaal gewend zijn koppelen we een maatje aan hem of er moeten toevallig twee veulens tegelijkertijd worden gebracht.

ik denk dat het een goed voorstel is van je opfok om een ander veulen aan hem te koppelen , wel bij de groep te houden overdag als ze vrij kunnen bewegen maar apart samen in een stal.
fijn dat de opfok meedenkt en een plan maakt om je kostbare bezit een goede start te geven

succes ermee !

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:38

FuegoJoy schreef:
Ik run een kleinschalige hengstenopfok en heb regelmatig te maken gehad met het inscharen van nieuwe net afgespeende veulens.
Hoe jouw veulen was bij de fokker is absoluut geen graadmeter over hoe hij zich nu gedraagd, voelt en uit.

Afspenen, verhuizen en ingeschaard worden in een bestaande kudde is heel erg stressvol en kost mega veel energie,
Hoe het veulen is opgegroeid als veulen bij de moeder is een belangrijke factor voor hoe makkelijk een veulen zich aanpast aan de groepdynamiek en de manier van communiceren onderling.

Onze kudde bestaat uit oudere ruinen, veulens tot en met driejarige hengsten

Sommige veulens krijgen echt een tik van het verhuizen naar de opfok, zijn moe, lusteloos en zonderen zich af van de groep, gemiddeld duurt het een week of 3 tot er een nieuwe bevestigde orde is en het veulen langzaam aan zijn plekje en een vriendje of maatje vind.

Bij ons staan de veulens de eerste weken in een eigen box zodat ze een rustpunt hebben waar veilig kan worden gegeten en geslapen.
pas als ze helemaal gewend zijn koppelen we een maatje aan hem of er moeten toevallig twee veulens tegelijkertijd worden gebracht.

ik denk dat het een goed voorstel is van je opfok om een ander veulen aan hem te koppelen , wel bij de groep te houden overdag als ze vrij kunnen bewegen maar apart samen in een stal.
fijn dat de opfok meedenkt en een plan maakt om je kostbare bezit een goede start te geven

succes ermee !

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:39

Veulen van een kennis van mij was vorig jaar ook de laatste die erbij kwam in de groep bij de opfok.
Hij had ook veel tijd nodig om te wennen en at de eerste tijd ook weinig...

Ze hielden hem dan samen met een maatje wat langer binnen als de rest naar buiten ging, zodat hij wat bij kon eten zonder dat hij zich bedreigd hoefde te voelen.
Het heeft even geduurd maar hij ziet er nu echt super uit en hij heeft het prima naar zijn zin in groep.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:42

Ik vind de optie die zij bieden, namelijk samen met dat andere veulen terugzetten niet verkeerd, samen staan ze wat sterker. Maar 2 weken wachten is wel erg lang....
Ik houd er eigenlijk niet van dat er steeds 1 of 2 veulens aan zo'n groep worden toegevoegd, vind het veel beter als alles in 1 keer wordt gebracht. Dan is iedereen nieuw en zoeken ze steun bij elkaar - als de groep gevormd is en er ontstaat weer wat meer zelfvertrouwen krijgt een nieuwkomer (zeker als dat een pas gespeend veulen is) het vaak zwaar te verduren. Zeker in een loopstal, waar ze in principe niet weg kunnen (ik heb het toch wel eens gezien dat ze één de hoek intrapeten - werd daar niet vrolijk van).

Ik zou hem denk ik toch naar huis halen en volgend voorjaar naar de opfok brengen. Na het spenen is er altijd wat terugval, maar als ze zielig in een hoekje staan en duidelijk het pispaaltje van de groep zijn zou ik 'em eerst naar huis halen. Verhuizen is misschien even wat stress, maar een veulen wordt in een groep met oudere paarden vaak snel geaccepteerd. Hij kan misschien iets minder spelen, maar dat doet ie nu ook niet...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:43

hopelijk komt dat andere veulen snel.. als ze ze minimaal een paar dagen samen in een box houden kennen ze elkaar beter.
en dan hebben ze steun aan elkaar in de groep.

Jammer dat ze niet een wat rustigere uit de groep hebben gehaald en die bij die van jou hebben gelaten . en daarna een tijdje samen in een box. dan had hij wel een soort van vriendje gehad.

eigenlijk wat ze met dat nieuwe veulentje doen maar dan met die van jou.

als de box groot genoeg is en er ruimte genoeg is dat er ook rust in de groep is.

en anders toch kuil op meerdere plaatsen leggen als hij er echt niet bij komt.

gespeende veulens vallen altijd wel wat af.

hoe krijgen ze de brok? op een plek zodat de hoogste in rang dit alleen opeten? en de rest wegjagen?

er zijn bedrijven die op meer plekken voeren/electronisch systeem hebben/ veulens vastzetten ect..

delight01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 22:51

Alvast heel erg bedankt voor het mee denken, de punten die jullie aanhalen zal ik ook met het opfokbedrijf bespreken!!

Hij staat nu alleen met andere hengstveulens, dus geen jaarlingen of merries of wat dan ook.
Mijn andere paard was als veulen in de opfok heel anders, net als de hele situatie anders was overigens.

Brok krijgen ze niet, alleen onbeperkt kuil...
Drinken doet hij ook gewoon.

Als ik in de loopstal bij hem ging staan, kwamen de andere knapen er ook bij staan, en was er niks aan de hand.
Een ander veulen heeft hem wel weggejaagd toen hij naar voren wilde komen, waar wij stonden (voor de stal, waar ook de kuil lag)

Helaas kunnen paarden nog steeds niet praten, dat zou in sommige situaties wel eens handig zijn :D

delight01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 19:47

Ik heb goed nieuws!

het nieuwe veulen is gisterochtend gekomen, en meneer hoort er nu helemaal bij! Staat dus ook gewoon met zijn hoofd tussen de spijlen door te eten... *\o/*

wat een opluchting!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:50

Super dat hij nu een vriendje heeft en zich thuis gaat voelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:58

Mooie berichten! Opfok is echt de beste plek voor je jonge dier, en als hij wat schraal is, is daar wel een mouw aan te passen (even apart nemen tijdens het voeren, zodat hij echt krijgt wat hij nodig heeft). Fijn dat je verbetering ziet, hopelijk van blijvende aard.