Gek gedrag..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wisje72

Gek gedrag..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 14:10

De laatste paar dagen als ik met Tosca ga wandelen, blijft ze ineens stilstaan.
Ik wil haar dan meehebben en trek wat aan het touw.
Dan rekt ze haar hoofd en doet haar bovenlip omhoog, lijkt erg op flemen..
Ze verzet dan geen stap.
Als ik dan het halstertouw laat vieren, neemt ze een hap gras en dan pas krijg ik haar weer mee....

Op zich best komisch, maar wil niet krijgen dat ze denkt dat ze haar zin kan doordrijven...
Wat moet ik aan met dit gedrag???

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:13

Hoe loopt ze, als ze loopt? Voorzichtig, stijf, kreupel?
En is dat op harde of zachte ondergrond of beide?

Denk er om dat flehmen ook echt een teken van pijn kan zijn.
Dat flehmen in combinatie met niet willen lopen zou mij toch wat zorgen baren, niet eens qua gedrag maar zou toch eerst medische oorzaken even (laten) uitsluiten, zoals bijv. hoefbevangenheid, spierbevangenheid, etc. etc.

Edit:
Normaal doet ze dit dus nooit als je haar aan de hand hebt? Loopt ze dan wel gewoon zonder morren en 'raar te doen' mee?
Hoe is de verhouding tussen jullie beiden, ben jij wel echt de baas/leider over haar of.... ?

balance
Moderator Over Paarden

Re: Gek gedrag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:57

Deze vraag hoort thuis op Omgang en Paarden Gedrag (OPG); ik ga het topic even verplaatsen.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 16:10

In principe loopt ze altijd goed mee....
Ze doet het ook maar één keer, tot ze een hap gras heeft kunnen nemen.

Ik ben wel de baas, soms probeert ze me uit, maar ik laat haar er niet mee weg komen.
Corrigeer haar, tot ze het naar mijn tevredenheid doet.
Verder loopt ze gewoon goed mee, wandelen elke dag minstens een uur...

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:17

Die hap gras nemen zou eventueel ook een reactie op pijnlijke stappen kunnen zijn gezien het flehmen. Althans, zo denk ik er over. Toch even na laten kijken wisje72. Ik geloof nooit dat ze je gewoon belazerd op deze manier.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 16:20

Maar ze doet het alleen als we de tuin uitstappen en in onze voortuin komen... Verder helemaal niet...
Ze kreupelt ook niet, heeft met lopen oortjes meestal naar voren...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:33

Als het dan toch gewoon verkeerd gedrag is (en de pony is dus verder gezond), zodra ze stil gaat staan zet je haar om, dus rondje draaien en doorlopen. Vaak als je er weer beweging in krijgt gaan ze vanzelf lopen, trekken werkt bijna nooit, ze zijn toch wel sterker. Als je trouwens aan het touw trekt en ze doet de lip omhoog, misschien trigger je met het halster op die manier wel pijn (dus bijv. een tand/kies in de mond maar het halster dan tegen aan drukt oid).

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:25

Dit probleem heb ik ook met me shet dan staat ze te grazen maar ik wil weeR verder lopen, en blijkbaar is zij t daar niet mee eens dus gaat ze stilstaan ik trek haar dan altijd gewoon mee of ze krijgt een tik op d'r reed

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:27

LUNNAAX schreef:
Dit probleem heb ik ook met me shet dan staat ze te grazen maar ik wil weeR verder lopen, en blijkbaar is zij t daar niet mee eens dus gaat ze stilstaan ik trek haar dan altijd gewoon mee of ze krijgt een tik op d'r reed

Maar die gaat niet eerst staan flehmen neem ik aan?

@ TS: nu zie ik het, je bent van die 2 shetjes, Loka en Tosca (uit dat andere topic).
Vanwege de herkomst van deze dieren en alle andere 'problemen' daar om heen, zou ik zéker niet zomaar het medische uitsluiten!

Heb je er nu wel een DA bij gehad, sinds je ze hebt?

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 18:04

Ja, er heeft iemand naar ze gekeken. Ze zijn mager maar verder gezond.

Ik heb vanmiddag even goed opgelet, maar het is aanstelleritis. Ze heeft de hele weg superlekker doorgestapt, stukken gedraafd en dat ging helemaal goed.
We zijn langs een paar veldjes geweest waar ze niet mocht grazen.

We kwamen thuis en ze deed het weer... Schijnbaar kan ze het niet hebben dat ik haar niet toesta te grazen in mijn deel van de tuin... :D
Want verder deed ze alles super...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:13

Ik kan maar moeilijk begrijpen waarom je in dit topic, net als in je andere topics, zulke ontwijkende en vage antwoorden geeft..... je wil toch advies hebben?

'iemand heeft naar ze gekeken'. Terwijl de vraag was: 'is er, sinds je ze hebt, al wel eens een DA (= afkorting voor Dieren Arts) bij geweest om ze te checken?'. 'iemand'. Een DA? Of de buurman? Of het boertje uit de straat? ....???
Die vraag is toch niet zo moeilijk te beantwoorden lijkt mij?
In het vorige topic werd er ook tig keer gevraagd of ze ontwormd waren op advies van een DA. Werd ook ontwijkend en daarna vaag op geantwoord..........

Gezien al je andere topics met zowel medische- als gedragsproblemen, de conditie waarin de beestjes verkeerden toen ze bij je kwamen etc. etc. zou ik daar toch echt gewoon wat meer rekening mee houden.
(en gezien al je topics met vragen wat shetten nodig hebben qua verzorging en voer etc. vóór ze bij jou kwamen).

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 23:18

Ja, er is een DA bij ze geweest, sorry als ik het verkeerd neerzet.
Er is mest nagekeken en ze hebben geen wormen.
Je moet hier zo op je woorden letten, jammer....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:22

Heeft niets met 'hier' te maken hoor, op je woorden letten.

Ik heb gewoon geleerd om toch vrij nauwkeurig te lezen.
En volgens mij is het over het algemeen toch wel vrij verwarrend en vaag als je een bepaald specifiek persoon bedoeld (jantje, pietje, 'de buurman', of de hoefsmid, de tandarts of de DA) dat je zo'n persoon niet met 'iemand' aanduid maar dus met 'de hoefsmid' of 'de DA' is geweest. ;) Heeft imo dan ook niets te maken met 'dat je hier zo op je woorden moet letten'.

Goed ja, zelf heb je blijkbaar geconstateerd dat het gewoon uit 'aanstelleritus' voortkomt.
Als je daar zeker van bent, dan zou ik haar daar consequent op aanpakken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:28

wisje72 schreef:
Ja, er is een DA bij ze geweest, sorry als ik het verkeerd neerzet.
Er is mest nagekeken en ze hebben geen wormen.
Je moet hier zo op je woorden letten, jammer....

Mestonderzoek is niet betrouwbaar....flehmen kan wel degelijk wijzen op lichte koliek,meestal door wormen.Ik heb een paard gekent die dat ook deed die zat stikvol wormen.En die was niet mager.

savanmistyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:22

m'n advies werkt ook bij mijn paard doe je vinger op z'n borst een paar stappen achter uit ga niet heelmaal omdraaien gata ze opd at moment der hoofd kalm en ongeveer op jou schouderlengte komt geef haar een aai en loop gelijjk weer door , en dat elke keer herhalen

ik zou het een keer proberen bij mij werkte het echt !

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:47

savanmistyx schreef:
m'n advies werkt ook bij mijn paard doe je vinger op z'n borst een paar stappen achter uit ga niet heelmaal omdraaien gata ze opd at moment der hoofd kalm en ongeveer op jou schouderlengte komt geef haar een aai en loop gelijjk weer door , en dat elke keer herhalen

ik zou het een keer proberen bij mij werkte het echt !

Als je dit alles in goed, correct nederlands er neer zet, met de juiste interpunctie (komma's, hoofdletters, puntjes) dan is jou tekst/advies ook een stuk leesbaarder. Ik kan er niet hélemaal uit opmaken wat je er mee bedoeld nl.......

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:35

op schouder hoogte van pony gaan staan, en met zweepje/uiteinde touw richting kont. op schouderhoogte, want dan stimuleer je hem als het ware om te lopen