Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Mchll__ schreef:Ik heb dit ook gehad met mijn merrie, heb haar nu 5 maanden en ze begon gelijk de eerste dag toen er een paard weg ging met dit gedrag, uiteindelijk in een box gezet waar ze achter en naast zich paarden had die ze kon zien en toen ging het goed.
Overleg met oude eigenaresse gehad en hier deed ze het niet (misschien logisch daar zaten de stallen aan 3 kanten dicht en had de alleen de voorkant waar ze doorheen kon kijken)
1,5 maand geleden verhuisd naar een nieuwe stal waar zij paarden naast en voor zich heeft (minder dan op de vorige stal) en ja hoor weer hetzelfde gedrag, hier was er geen mogelijkheid om haar op een plek te zetten waar ze meer paarden te zien had.
De eerste keer dat ze dit deed ben ik weg gelopen (op advies van een oudere man) en heb de deur buitendicht gedaan, na een paar minuten was ze stil en rustig aan het eten. Elke keer als ze dus weer dit gedrag vertoont als ik er ben doe ik weer hetzelfde, moet zeggen ze is een stuk rustiger geworden en doet het nu echt nog maar af en toe een keer (1x in de 2 weken ofzo) ipv elke keer dat er een paard uit de stal ging en als ik al weg loop en de deur dicht doe is ze eigenlijk al weer rustig, heel vreemd!
Sabinevdp schreef:Mchll__ schreef:Ik heb dit ook gehad met mijn merrie, heb haar nu 5 maanden en ze begon gelijk de eerste dag toen er een paard weg ging met dit gedrag, uiteindelijk in een box gezet waar ze achter en naast zich paarden had die ze kon zien en toen ging het goed.
Overleg met oude eigenaresse gehad en hier deed ze het niet (misschien logisch daar zaten de stallen aan 3 kanten dicht en had de alleen de voorkant waar ze doorheen kon kijken)
1,5 maand geleden verhuisd naar een nieuwe stal waar zij paarden naast en voor zich heeft (minder dan op de vorige stal) en ja hoor weer hetzelfde gedrag, hier was er geen mogelijkheid om haar op een plek te zetten waar ze meer paarden te zien had.
De eerste keer dat ze dit deed ben ik weg gelopen (op advies van een oudere man) en heb de deur buitendicht gedaan, na een paar minuten was ze stil en rustig aan het eten. Elke keer als ze dus weer dit gedrag vertoont als ik er ben doe ik weer hetzelfde, moet zeggen ze is een stuk rustiger geworden en doet het nu echt nog maar af en toe een keer (1x in de 2 weken ofzo) ipv elke keer dat er een paard uit de stal ging en als ik al weg loop en de deur dicht doe is ze eigenlijk al weer rustig, heel vreemd!
Hmm, dat is inderdaad erg vreemd! Ik doe mijn paard niet zelf naar buiten maar de eigenaar van de stal. En de andere 3 paarden worden door hun eigenaar naar buiten gedaan. En als deze 3 naar buiten gaan, hoort de stalhouder in huis al dat die van mij ook naar buiten moet omdat hij dan zo debiel gaat doen. Terwijl er dan op dat moment niemand op stal is.
Hoe heb je dat gedaan dan, als er wel anderen op stal bezig waren?
Mchll__ schreef:Ik sta in een schuur met 8 boxen (aan beide kanten staat een paard van mijn merrie) en de hoekbox is leeg, aan de overkant staan 2 paarden en in de hoekboxen staan shetlanders dus deze ziet mijn merrie niet.
Wij zetten hier de paarden zelf buiten dus heb ik dat probleem niet zo, kun je niet vragen of een van de andere eigenaren jouw paard ook gelijk mee willen nemen als zij naar buiten gaan (heeft denk ik uiteindelijk nog geen zin want dan krijgt jouw paard zijn zin doordat hij/zij ook gelijk mee mag).
Hoe bedoel je andere mensen op stal bezig zijn? Als er bijvoorbeeld iemand aan het poetsen is aan de overkant en haar gewoon volledig negeerd houdt ze vanzelf op, het gaat er meer om als ik er bij ben dat ze maar door blijft gaan. Ook denk ik dat het dicht doen van de deur werkt omdat ALS ze flipt ze altijd maar naar buiten zit te kijken....
dan blijft hij gewoon rustig staan eten. Deijs schreef:@ hierboven
Ik ben wel benieuwd hoe jij dat aanpakt, want ik zou graag tips willen. Mijn pony doet het volgende:
- Of hij bevriesd en is met geen mogelijkheid in beweging te krijgen
- of hij gaat er als een idioot vandoor en er is geen houden aan.
Hoe doe jij zoiets? want het is bij beide erg extreem. Die van mij wil de wei niet uit, wil niet alleen staan en al helemaal niet ergens alleen met mij heen zoals bijvoorbeeld het erf af, op het erf rondlopen gaat op zich nog wel.