Wandelen met Tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hasiinaaax

Wandelen met Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 19:10

Hooii,

Ik verzorg een tinker van 19 jaar.
Wanneer ik met hem wandel en hij weet dat we naar zijn favo-plekje gaan om te rijden gaat hij erg trekken ! Hij is helaas te enthousiast.
Hij is dan ook zo onwijs sterk dat ik hem echt met heel veel moeite kan houden. Maar wanneer hij eenmaal weet wanneer we daarnaartoe gaan wordt hij dus echt 'gek' . zo gooit hij zijn hoofd omhoog , om van de druk af te komen en maakt hij allerlei sprongetjes. Mensen die voorbij lopen worden dan ook erg bang van hem terwijl hij normaal super braaf is !
Verder moet zijn vriendje altijd mee wandelen. Dat is een ruin shetje, als die niet mee gaat verzet de tinker( Finji) geen stap !
In de bak loopt hij los achter me aan en toont hij alle respect , maar buiten is daar niks van te merken !

Wat kan ik het beste doen?
Alle tips of commentaar is welkom !

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:34

Ik denk dat je vaker je favo-plekje voorbij moet rijden, zodat je paard ook niet kan voorspellen of je wel heen gaat of niet.

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:34

Misschien dat je met wandelen het hoofdstel in kunt doen zodat ze minder gaat trekken?

Iris_Femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:35

Tigra_ schreef:
Ik denk dat je vaker je favo-plekje voorbij moet rijden, zodat je paard ook niet kan voorspellen of je wel heen gaat of niet.

dat denk ik ook idd

Pluimpie

Re: Wandelen met Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:36

Met hoofdstel heb je iets meer te vertellen

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:39

En wat zegt de eigenaar van het paard hier van?
Doet hij bij haar ook zo?

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 19:45

Met hoofdstel heb ik al geprobeerd en zelfs een hengstenketting , hoe harder ik trek hoe harder hij gaat trekken ..

Voorbijlopen is wel een optie .. ik ben zo blij wanneer ik er eindelijk ben , dat ik dus van de ellende af ben dat ik ze het liefst een laat uitrazen. Verder is het een halfuurtje wandelen . Hij begint heel braaf, maar zodra hij op 'het weggetje ' komt is het einde brave Finji .. En wanneer een ander paard langs loopt is het helemaal erg . Dan gaan ze namelijk beide gek doen.
Het is gewoon niet meer fijn om met ze te wandelen , maar dat is het enige optie qua beweging geven.

Bij hem ( de eigenaar) doet ie dat ook. Dat ziet hij gewoon als : 'aghh joh hij is gewoon lekker enthousiast, fijn toch? ' verder doet hij er zelf niet bepaald veel mee.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:58

op het ogenblik heeft mijn tinkermerrie ook regelmatig last van "haast". Heeft ook te maken met het frisse weer en bij haar wordt het nog meer versterkt rond haar hengstigheid. Bij anderen die haar bijvoorbeeld naar haar paddock brachten, heeft ze echt een paar keer vervelende trucs uitgehaald..die ze bij mij niet uithaalt (steigeren bijvoorbeeld). Normaal gesproken is ze super lief en braaf. Wat ik doe is stukje lopen en zodra ze ernaar neigt om mij voorbij te lopen of mij mee te trekken, draaien we een rondje (kleine volte) en we lopen weer rustig verder. Dit blijf ik herhalen net zo lang totdat ze normaal meeloopt. Of juist weer een stuk teruglopen. Meestal wordt ze daar wel rustiger van omdat ze merkt dat ze met dat gedrag niets opschiet. Wel goed belonen bij goed gedrag. Bij stilstaan heeft het geen zin om te gaan trekken, want dan blijven ze helemaal staan, geen beweging in te krijgen..:(.
Ik loop in dat geval terug zodat ik vlakbij haar achterhand kom, voor mijn merrie is dat voldoende om te gaan lopen. Zo niet, dan toch echt een tikje met touw of zweep, er moet wel reactie komen.
Succes ermee.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:02

je moet eigenlijk gewoon vaak verschillende rondjes lopen. of als je langs zijn favo plekje komt gewoon doorlopen met de shet, wedden dat hij niet alleen achter wil blijven?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:08

600 kilo tegen wat zullen we zeggen 65 kilo dat ga je niet redden, zinloze strijd.
Ik ben bang dat het gewoon een gebrek aan opvoeding is :o
Het is iets wat in 1e instantie veel tijd en geduld gaat kosten, maar als alleen jij er aan wil werken en de eigenaar niet dan gaat het niet makkelijk voor je worden.
Ik kan je een aantal hele goede tips geven, die gegarandeerd gaan werken, ik zal straks via de pb ea naar je toe sturen. ik moet dringend mesten voeren paarden op stal zetten en mijn kinderen op bed brengen

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 20:29

Dankjewel allemaal !
Ik trek natuurlijk niet wanneer hij stilstaat , maar wanneer hij braaf is en ik hem dus van zijn druk 'verlos' gaat wilt hij meteen rennen.
Verder ben ik 15 jaar 1.70 en weeg ik 46 kilo (; Te licht ik weet het maar er komt maar geen grammetje bij.
Volgens mij heeft hij allang door dat hij makkelijk door mij heen kan, maar dat doet hij niet. Hij toont op dat punt dus wel respect, maar de rest negeert hij.
Op een volte zetten heb ik een paar keer geprobeerd , maar dan zet ie zijn hals vast zodat ik hem niet om kan laten buigen. En wanneer het wel lukt kom ik meestal in de knoop met het shetje. Die overigens super braaf is en wel normaal mee kan lopen.

Oh en als het me echt niet meer lukt laat ik hem 'grazen' dan laat ik hem een hapje eten en dan moet ie op het graskant meelopen, maar dat wilt ook niet helpen. Laten merken dat ik het niet accepteer helpt al helemaal niet .. Dan gooit ie zijn voeten omhoog :( en wilt hij wegrennen. Dus hij kan heel respectvol zijn maar soms totaal niet.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:07

kan er niet iemand anders mee met de shet? zoals ik eerder al had gezegd, als je doorloopt met de shet, wil de tinker er waarschijnlijk wel achteraan. achterblijven is niet leuk namelijk. is alleen een beetje moelijk te doen alleen. achterblijven is niet leuk namelijk.

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 21:19

De shet volgt de Tinker alleen en loopt niet graag voorop want dan wilt ze niet meelopen en gaat ze bokken. Daarom doe ik dat nooit omdat ze wel gewoon braaf mee wilt lopen zolang de tinker loopt.
Ik kan proberen eens iemand mee te vragen voor de shet , dan kan ik me echt even alleen richten op de tinker.
Dank jullie wel !

Meer tips zijn welkom !

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:26

Hasiinaaax schreef:
De shet volgt de Tinker alleen en loopt niet graag voorop want dan wilt ze niet meelopen en gaat ze bokken. Daarom doe ik dat nooit omdat ze wel gewoon braaf mee wilt lopen zolang de tinker loopt.
Ik kan proberen eens iemand mee te vragen voor de shet , dan kan ik me echt even alleen richten op de tinker.
Dank jullie wel !

Meer tips zijn welkom !

dat lijkt me wel handig ja, een shet en een tinker die moeilijk doet is niet makkelijk alleen.

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 21:54

Ja inderdaad haha! Zijn er verder nog tips die ik kan uitvoere ?

m0niekkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:35

Heb je het ook al eens met een touwhalster geprobeerd?

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 16:20

Nee die hebben we helaas niet. Maar volgens mij helpt veel druk zetten zowiezo niet , aangezien ik een keer zijn mond bijna kapot trok toen hij me mee sleurde. Het klinkt erg gemeen maar hij luisterde alsnog niet . Dus ja ..

Zijn er nog verder tips?

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:29

Als hij trekt met het halstertouw als een soort proppelor voor zijn neus rondjes zwaaien. Daarmee baken je jouw ruimte af. Als hij daar door heen loopt swiept het tegen zijn neus. Pas weer doorlopen als hij afstand houdt. Dit eindeloos herhalen. Het is gewoon een gebrek aan respect.

Handig idd als iemand anders de shet meeneemt.

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 22:33

Ja dat heb ik ookal geprobeerd, maar heeft nergens intresse voor. Hoe hard het tikje ook is. Dan gaat hij meestal alleen met zijn hoofd omhoog maar verder niets. :(
Hij is wel bang voor een zweepje, maar dar zijn we nu mee aan het oefenen zodat hij minder bang is dat gaat aardig. Maar daar wil ik dan geen tikje mee geven.

Verder nog ideeen?

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 00:48

Gewoon blijven slingeren met dat touw, anders met een leren riem. Dan voelt hij het maar een keertje. Gewoon NIET tolereren dat hij door je heen dendert of je meesleurt. Je weegt heel weinig dus je moet echt heel streng en dominant zijn, anders walst hij dwars over je heen.

Mijn eerste paard had hier ook een handje van, ben gaan wandelen met een lang touw wat ik als een ninja om me heen zwaaide, elke keer als ze de dicht bij kwam sloeg dat touw tegen haar snuit. Als ze dan nog door liep liet ik haar terug naar achteren lopen, door met dat touw of een zweepje tegen haar borst te slaan ( zachtjes)

Als dat niet werkt dat doe je iets niet goed. Assertiever en consequenter optreden.

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 18:02

Ik zal het zeker eerst proberen in de bak.
Aangezien hij wanneer hij een tikje buiten krijgt helemaal gek wordt -> steigeren, hoofd in de lucht gooien en weg proberen te komen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:07

Dit is een probleem dat ontstaan is door idd een verkeerde opvoeding, niet echt respect tonen voor de mens, dus een leiderschapsprobleem.
Dit kan je wel oplossen en zelfs vrij vlot, ik durf ervoor te wedden dat ook dit paard al bij de eerste training braaf met me zal meelopen, zonder te trekken en zonder me voorbij te lopen.
Duidelijk zijn is hier zeker de boodschap, en heel consequent zijn en blijven.
Ik zou dus zeggen neem les in grondwerk, horsemanship , .... e.d.
Zelf kan je dit echt nooit oplossen enkel aan de hand van de tips hier, dat moet je zien doen in het echte leven, waar er dan heel duidelijk ook uitleg bij gegeven wordt, en ondertussen is het paard zijn gedeelte van die vrijheid gewend en zal mssn wel even wat protest tonen.
Neem les.

Mobys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:16

Ik sluit me volledig aan bij aeolusnr1! Zeker als ik lees dat de eigenaar het schaart onder 'enthousiast zijn'.
Opnieuw opvoeden, je zult ook versteld staan hoe snel dat kan gaan. Verdiep je erin en zoek iemand die hier goed in les kan geven, denk idd niet dat je het enkel met de tips die hier worden gegeven gaat redden.
Succes!

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:35

aeolusnr1 schreef:
Dit is een probleem dat ontstaan is door idd een verkeerde opvoeding, niet echt respect tonen voor de mens, dus een leiderschapsprobleem.
Dit kan je wel oplossen en zelfs vrij vlot, ik durf ervoor te wedden dat ook dit paard al bij de eerste training braaf met me zal meelopen, zonder te trekken en zonder me voorbij te lopen.
Duidelijk zijn is hier zeker de boodschap, en heel consequent zijn en blijven.
Ik zou dus zeggen neem les in grondwerk, horsemanship , .... e.d.
Zelf kan je dit echt nooit oplossen enkel aan de hand van de tips hier, dat moet je zien doen in het echte leven, waar er dan heel duidelijk ook uitleg bij gegeven wordt, en ondertussen is het paard zijn gedeelte van die vrijheid gewend en zal mssn wel even wat protest tonen.
Neem les.

Je hebt helemaal gelijk!, ook het consequent zijn en blijven is inderdaad een belangrijk punt. Als je een paard veel duidelijkheid en structuur biedt zul je snel vordering zien.

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 23:30

Okee dank jullie wel allemaal ik zal opzoek gaan naar een instructeur daarin, ik wilde jet altijd al doen en dit geeft me de laatste zet (: