Pony hapt en bokt opeens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jippyhorse

Pony hapt en bokt opeens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 22:51

Vandaag ging ik mijn pony rijden, en met poetsen hapte ze al steeds een beetje naar achter, wat ze normaal nooit doet want het is echt een schat van een pony normaal. Het rijden ging op zich ook wel normaal, tot ik linksom wilde aangalopperen en ze een bokje gaf. Dat vind ik niet erg ofzo, maar wel raar want ze bokt normaal echt nooit. Ik galoppeerde nog een paar keer opnieuw aan en iedere keer gaf ze een bok met aangalopperen. Ik dacht dat het misschien aan het zadel kon liggen, maar dat leek me raar aangezien ze gisteren gewoon normaal deed. Rechtsom bokte ze niet. Ik heb haar even gelongeerd om te kijken of ze dan ook zou bokken, een keer bokte ze wel en een keer niet. Toen ben ik er weer opgeklommen en opnieuw bokte ze met aangalopperen. Als ik dan gewoon doorgaloppeerde deed ze gewoon normaal, ze had gewoon een rustig tempo enzo. Ik snap echt niet waarom ze dat van de ene op de andere dag opeens doet, ik heb haar nu ruim een half jaar en in al die tijd heeft ze nog niet een keer gebokt. Ze is 4 jaar oud en een merrie, dus ik dacht dat ze misschien hengstig kon zijn, maar ze reageert totaal niet overdreven op andere paarden ofzo, ook niet op de hengst die naast haar staat. Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat ze opeens zo doet? Probeert ze me gewoon uit?

barbar

Re: Pony hapt en bokt opeens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:59

hmmm, met 4 kunnen ze wat puberen, maar ik denk eerder dat ze ergens last van heeft.
en danzou ik denk ik als eerste naar het zadel kijken, bijv of de boom nog heel is.
verder tja merries kunnen op rare manieren henstig zijn, de ene merk je weinig van maar reageert al als ze een ruin van verre aan ziet komen, de ander kijkt niet naar andere paarden maar spuit al een meter naar achter als je haar kont aanraakt (even 2 uitersten)

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:05

misschien is ze da niet helemaal recht ook omdat ze pas 4 is dan raakt ze wat uit balans en bokt ze.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 23:09

Tja, ik dacht ook al dat het misschien aan het zadel lag. Hoe kun je zien of de boom nog heel is?
Ze deed het ook alleen linksom en alleen met de overgang draf-galop, daarna galoppeerde ze gewoon normaal verder.

En dat uit balans zijn, kan dat zomaar opeens van de ene op de andere dag?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:14

ehmm, als je het zadel met de zitting naar je toe aan de voorkant met je handen aan bijde kanten van de kamer vastpakt en je het zadel dan uit elkaar probeert te trekken moet dit niet kunnen, of een heel iets maar dat moet ook meteen weer terug veren.
best moeilijk om uit te leggen zonder iets voor te kunnen doen, beter kan ik het denk ik niet uitleggen.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 00:21

Dat ze het aan de longe ook doet zou je zeggen dat het niet alleen het zadel is.
Kan het zijn dat ze heeft gerold op stal, en even vast is komen te liggen?
Dat is in een keer zo'n belasting op de rug als ze uit die positie willen komen...

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 00:30

weet je zeker dat het niet iets fysiek's is? of past het zadel niet goed? want meestal proberen paarden hier wel iets mee aan te geven.

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:03

Qua bijten zal ik gewoon geen snoep meer geven! Dit probleem heb ik namelijk ook gehad en met dat bokken ik heb echt geen idee

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 09:31

Ze is gister gelongeerd, toen probeerde ze in het begin wel te bokken maar daarna niet meer. Het ligt dus waarschijnlijk niet aan het zadel, aangezien ze het zonder zadel ook doet. En snoep geef ik sowieso niet met poetsen, altijd als ze op stal staat.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:43

Pony kan ook gaan bijten omdat je iets met haar doet wat zeer doet.
Bijvoorbeeld zadel op een drukking leggen .
Ze voelt dan aankomen dat er iets gebeurd wat pijn doet en waarvoor ze bang is en kan uit angst gaan bijten .
Bijvoorbeeld als ze een plek in de manen heeft van een drukking van een deken kan ze ook als je het zadel op legt reageren ook al zit het niet precies op de plek van het zadel .
Ook als ze bijvoorbeeld buikpijn heeft kan ze daarom bijten .
Als ze het anders nooit doet zou ik toch alles heel goed nakijken en heel goed in de gaten houden op welk moment ze het doet.
Hoop dat het over gaat !

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 17:17

Rizette schreef:
Pony kan ook gaan bijten omdat je iets met haar doet wat zeer doet.
Bijvoorbeeld zadel op een drukking leggen .
Ze voelt dan aankomen dat er iets gebeurd wat pijn doet en waarvoor ze bang is en kan uit angst gaan bijten .
Bijvoorbeeld als ze een plek in de manen heeft van een drukking van een deken kan ze ook als je het zadel op legt reageren ook al zit het niet precies op de plek van het zadel .
Ook als ze bijvoorbeeld buikpijn heeft kan ze daarom bijten .
Als ze het anders nooit doet zou ik toch alles heel goed nakijken en heel goed in de gaten houden op welk moment ze het doet.
Hoop dat het over gaat !

Ze deed het niet met opzadelen, maar met poetsen al. Ook als je haar niet eens aanraakte met je hand of een borstel, ze zat gewoon chagrijnig naar achteren te happen. Ik hoop ook dat het over gaat, vanavond ga ik haar weer rijden.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 08:58

Gisteren was ze met poetsen gewoon weer knuffelig als altijd, ze hapte niet meer enzo. Met rijden gaf ze de allereerste keer dat ik aangaloppeerde een héél laag bokje, wat eigenlijk niks voorstelde, daarna heb ik vaak opnieuw aangegaloppeerd en ze bokte helemaal niet meer. De staleigenaresse dacht ook dat ze waarschijnlijk hengstig was, aangezien ze ook van die hoge gil-geluidjes maakte.