paard onder het zadel trapt naar andere paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjojo

paard onder het zadel trapt naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 16:23

Mijn merrie trapt naar andere paarden als we in groep aan het rijden zijn :( . In stap lukt het om langs iemand te rijden, ze trekt dan wel eens een lelijk gezicht, verder niets maar als we dan een draf je doen gaat het mis en ze wil niet dat het paard haar voorbij gaat dus gaat vaak sneller lopen zodat ander paard haar niet voorbij gaat. Als de weg dan breed genoeg is dan lukt het soms om toch langs elkaar te blijven draven maar dan doet ze alsof ze ergens van verschrikt en springt opzij en dan bost ze tegen het andere paard waar ze dan weer kwaad op is omdat die tekort bij komt :o . Maja ze is dan wel zelf van haar lijn geweken????

En als een paard vanachteren te kort op haar komt dan kijkt ze vies en gooit ze haar kont.
En als er iemand voorbijsteekt in draf of galop dan gaat ze ook uithalen of springt ze gewoon ervoor zodat die niet langs kan. Gisteren nog heerlijk race gedaan en ieman wilde voorbij maar mijn merrie werd zo lastig en bleef maar versnellen en dreigen om naar het andere paard uit te halen en voor dat paard te springen :( . Die man heeft uiteindelijk kunnen voorbijgaan en toen ging mijn merrie helemaal in de achtervolging %) .

Ik zou graag eens een ontspannen ritje doen in groep maar dat lukt dus niet :( .

Eigelijk is ze op alles wat te kort langs haar kont komt lastig. Ook als eens gebeurt op een fietser die langs achteren voorbij scheerde op nog geen meter afstand.
Op mensen stampt ze niet, iedereen kan achter haar door wandelen zonder probleem.
Maar om een of andere reden dreigt ze te stampen en een zeldzame keer haalt ze ook echt uit als er iets te snel langs achteren en te kort nadert.

Ze heeft dit probleem wel al altijd beetje gehad maar is toch telkens wat erger geworden.

Ik wil eens een leuke rit hebben zonder de hele tijd dat gedoe met haar. Een rood lint gebruik ik wel maar zou het haar op een of ander manier willen afleren? wie weet raad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:26

Afleren gaat je niet lukken ben ik bang. Het is een natuurlijk instinct. Daarom denk ik dat het met haar hormonen te maken kan hebben. Sommige merrie's reageren dan heel anders als de hormoonhuishouding uit balans is. Wellicht kun je de dierenarts eens om raad vragen.

sjojo

Re: paard onder het zadel trapt naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 16:32

Nee het heeft niet met hormonen te maken, ze doet het het hele jaar door (heb haar nu 1 jaar en ze is nu 4.5 jaar oud). Ik zie haar nooit hengstig (of zeer lichtjes). Ik vermoed ook dat het onzekerheid is, want sommige nieuwe paarden daar reageert ze heviger op dan andere en met de merrie waar ik al 1 jaar lang mee samen rij en waar ze samen mee op trailer staat daar doet ze het minder fel op. Stappen met dat paard lukt goed maar draven, zelfs na 1 jaar elke week rijden (staan niet bij elkaar op weide) gaat ze nog steeds klieren. Datzelfde paard kan ze wel niet missen en zit ze op te hinniken als die uit het zicht verdwijnt :? .

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:33

Is er geen paard waarmee ze heel goed overeenkomt ?
Mischien zou je het kunnen proberen met een paard dat ze leuk vind om haar zo te laten wennen.
Mijn merrie heeft het ook een beetje als het paarden zijn die ze niet kent. Bij haar blijft het wel bij heel boos kijken :')
Het verbeterde wel door te oefenen.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 16:44

Tja zelfs het ruintje dat al 1 jaar lang in de wei met haar staat weet ze onder haar bevel te houden. Die eet waar zij zegt dat hij mag eten en die loopt waar ze zegt dat ie moet lopen en ook die mag haar niet voorbij lopen als wij ze roepen :? .
Die merrie waar ik al een jaar mee op stap ben ziet ze graag genoeg aangezien ze er op roept als die wat te ver weg loopt.
Ik weet niet goed of ik haar moet straffen of geruststellen als ze vervelend tegen de andere doet? Ik probeer dus altijd in groep aan de buitenkant te rijden ofwel helemaal voorop ofwel helemaal achteraan. Maarja tis niet handig vind ik. Vooral dat 'niet voorbij mogen steken' vind ik vervelend :( . Ik mag haar nog zo bijsturen als ik wil op dat moment luistert ze gewoonweg niet :n

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:50

Dominante tante, afleren zal heel moeilijk, zoniet onmogelijk zijn. Het feit dat ze met jou op de loop gaat buiten, betekent dus dat ze in het rijden jou de baas is. Misschien een optie om daar de verhoudingen proberen om te draaien zodat jij de baas word tijdens de buitenritten. 100% controle lukt nooit met een paard maar deze dame kan wel beter leren luisteren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:50

oh die van mij probeert het soms ook op concours of tijdens lessen. Ze heeft sommige paarden echt op de korrel en volgt ze. Als ze dan te dichtbij komen dan merk ik dat aan dr hele houding en dan is het een heer EEJJ!! en dan is ze de onschuld zelve. Van t weekend ook tijdens het losrijden, iemand sneed me een paar keer af en dan merk ik dat ze het paard in de gaten ga houden. Dan vertel ik dit aan de ruiter dat ze dat nog een paar keer veilig kunnen doen maar dat ze dan een keer een mep kunnen verwachten. De meeste kijken dan heel verschrikt op en bieden excuses aan. Het is ook dat andere mensen er vaak helemaal geen rekening mee houden! Dus paard en andere ruiters met wie je rijd opvoeden!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:52

Wat je moet doen?
Fok een renveulen uit haar :') :j

Verder is het wel een handige tip wat Joolien zegt, even met de da overleggen misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:54

Het kan wel een constant effect hebben hoor, hormonen. Gewoon even de da bellen, je weet maar nooit :)

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:59

Ik denk dat ze gewoon bang is onder het zadel, mijn vierjarige vind het maar niks als er een paard voorbij komt gedenderd. Ze is in de stap wel wat onaardig maar als er een paard (dicht) langs haar galloppeerd of iemand rijdt achter me vind zij het eng ...

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 17:11

:= Tja luisteren... het kan altijd beter dat weet ik maar ze is zo enorm sterk en koppig op die momenten dat ze gewoon doorzet |o .

Ga wel eens een veulentje willen van haar maar het zal een quartertje worden