hoe hebben jullie leren voetjes geven aan een jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

hoe hebben jullie leren voetjes geven aan een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 12:06

zo als de titel al zegt
hoe hebben jullie je paard leren voetjes geven
mijn haflinger van bijna 4 is het nu aan het leren
en wil niet echt zijn achter hoeven geven
dan trapt hij ze weg
dus wie heeft de gouden tip voor mij
of hoe deden jullie dit

SSmonamiSS

Re: hoe hebben jullie leren voetjes geven aan een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:07

ik blijf altijd net zo lang doorgaan tot ze opgeven..

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:09

Als je niet te dichtbij wil staan bij dat trappende achterbeen; je kan er ook een halstertouw omheenslaan (en zodoende iets meer afstand bewaren) en zo door lichte druk de voet omhoog vragen. Als dat eenmaal zonder protest gaat, kan je het vast wel weer met de hand doen.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:11

Gewoon geduld hebben, rustig je hand laten afzakken van de kont naar de kogel. Niet eens direct oppakken. Als hij het been een paar keer rustig heeft laten staan, kan je hem eens op proberen te tillen. Mocht hij uithalen, dan kan je hem wel waarschuwen met je stem dat dat niet mag, maar verder niet straffen. Gewoon blijven proberen, en denk om jezelf ;) Succes

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:12

Trappen mogen ze absoluut niet dus dan gelijk streng optreden! zorg dat je goed naast je paard staat..vraag de hoef en trek wat aan de sok oid..mocht ie het niet begrijpen dan kun je zachtjes met de hoevenkrabber wat op het pijpbeen tikken..dat vinden ze vaak irritant waardoor ze hun been optillen en jij kan dat het been pakken.Zorg dat je het been direct bij de hoef pakt en trek de hoef wat richting de buik,op die manier kunnen ze niet zo makkelijk los komen.Sucses!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:58

Misschien kan je ook advies vragen aan je hoefsmid neem aan dat het paard al wel bekapt is. Het is toch iets wat je eigenlijk per paard moet bekijken wat werkt.
En denk dat een hoefsmid je daar heel goed in kan helpen. Moet eerlijk zeggen dat het volgens mij bij die van mij vrij snel ging. Eerst heel kort alleen optillen en later uitbreiden met tikken op de hoef en later gewoon uitkrabben maar goed die van was een maand of 4/5 toen ze het geleerd heeft.
Verder ga ik wel mee met wat Kiichi zegt, rustig en geduldig eerst over het been en niet direct vast willen pakken maar dat je eerst gewoon het been goed kan aanraken en dat ze dat accepteren. Met het uithalen is het maar net hoe en waarom die uithaalt is het echt om jouw te raken of meer uit irritatie dat hij achteruit slaat en niet naar jouw.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:00

Sokken pakken en optillen en vooral niet loslaten wanneer het paard probeert vrij te komen. En daarbij zelf dus wel koel blijven.
Een paard moet dat gewoon leren, en eigenlijk al meteen als veulen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:02

Zorg dat je hoofd buiten trapafstand blijft, werk met zachte katoenen touwen. Blijf daarbij rechtop staan, beter voor je rug en voor je veiligheid.

Even een quote uit een eerder topic, scheelt weer tikwerk.
Als jij bang bent om dit zelf te doen, vraag hier hulp bij.

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

En een aantal filmpjes

http://www.youtube.com/watch?v=bdfSQ_f0 ... re=relmfue

http://www.youtube.com/watch?v=OVpkitpo ... re=related

Ik zou zelf niet met een leadrope aan de slag gaan die nog aan het halster vastzit. Leadropes zijn doorgaans van nylon, als hij echt gaan hengelen kan dat brandwonden veroorzaken.

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:04

Ik ben al vanaf dat het veulen een paar maanden oud is gewoon wat gaan tutten. Poetsen en overal aanraken. Als ik zijn voetje vraag dan ga ik er naast staan en pak ik heel lichtjes zijn onderbeen vast en zeg eerst 'voet'. Als hij niet op die minimale vraag reageert duw ik kort zachtjes tegen zijn schouder zodat hij zijn evenwicht naar de andere kant verplaatst. Meestal geeft hij dan zijn voorbeen. Achterbeen doet hij wat moeilijker over. Dan moet ik ik zijn voet echt wat meer oppakken. Bij mij helpt het dus om het de tijd te geven en zo subtiel mogelijk... succes!!!

Edit: en bij eventueel trappen inderdaad niet toestaan en meteen een tik op de neus oid waardoor ze weten dat je dat niet tolereert. Vaak werkt het opsteken van mijn vinger al genoeg als waarschuwing.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:51

Dees schreef:
Sokken pakken en optillen en vooral niet loslaten wanneer het paard probeert vrij te komen. En daarbij zelf dus wel koel blijven.
Een paard moet dat gewoon leren, en eigenlijk al meteen als veulen.

hij heeft 3,5 jaar in de opfok gestaan dus daar kon j er gewoon niet aan beginnen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:17

Voordat een veulen de opfok ingaat loopt hij doorgaans een aantal maanden bij zijn moeder. De basis van de opvoeding hoort er op dat moment in te worden gebracht en als ze dat dan hebben geleerd verleren ze het echt nooit meer.

Bij trapreacties van een jong dier dat het niet beter weet is een tikje op de neus en opgeheven vinger echt niet genoeg hoor. Daar moet je harder inkomen als je corrigeert. Maar beter nog, het qua techniek en intellect proberen te winnen van een aantal 100 kilo puur door instinct gedreven domme kracht.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 14:23

Cassidy schreef:
Voordat een veulen de opfok ingaat loopt hij doorgaans een aantal maanden bij zijn moeder. De basis van de opvoeding hoort er op dat moment in te worden gebracht en als ze dat dan hebben geleerd verleren ze het echt nooit meer.

Bij trapreacties van een jong dier dat het niet beter weet is een tikje op de neus en opgeheven vinger echt niet genoeg hoor. Daar moet je harder inkomen als je corrigeert. Maar beter nog, het qua techniek en intellect proberen te winnen van een aantal 100 kilo puur door instinct gedreven domme kracht.

ik heb hem van af 5 maanden dus wat daar voor met hem gedaan is kwa leren wet ik niet zo goed
hij kon aan een halster lopen en dat was allles helaas

phoenixxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:30

Ik ben gelijk begonnen met mijn merrie toen ik haar kreeg 6 maand.
eerst overal aanraken en daarna naast gaan staan onderbeen vast pakken en voet zeggen.
soms duw ik zacht tegen haar aan als ze het niet deed.
dit had ze heel snel door na 2 week tilde ze haar voet zelf al op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:31

Hoeveel tijd heeft er gezeten tussen dat je hem met 5 maanden kreeg en dat hij de opfok in is gegaan?
Ook een veulen van 5 maanden kan nog leren voetjes geven. Het zal wat knokreacties geven, maar daar is makkelijker mee om te gaan dan bij een jongvolwassen paard van 3 of 4 jaar.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 14:54

Cassidy schreef:
Hoeveel tijd heeft er gezeten tussen dat je hem met 5 maanden kreeg en dat hij de opfok in is gegaan?
Ook een veulen van 5 maanden kan nog leren voetjes geven. Het zal wat knokreacties geven, maar daar is makkelijker mee om te gaan dan bij een jongvolwassen paard van 3 of 4 jaar.

hij is gelijk de dag dat ik hem kocht naar de pfok gegaan helaas

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:55

Dat is idd jammer, had je veel knokken gescheeld. Maar het valt nog recht te zetten, als je weet wat je doet. Hij is hopelijk in al die jaren wel in handen geweest van de smid? Hoe heeft hij dat opgelost?

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 15:06

Cassidy schreef:
Dat is idd jammer, had je veel knokken gescheeld. Maar het valt nog recht te zetten, als je weet wat je doet. Hij is hopelijk in al die jaren wel in handen geweest van de smid? Hoe heeft hij dat opgelost?

ja de smit kon alles met hen doen zo ver je met een jong paard naar de smit kan hij was de rustigste van de groep
werd wel beet gehouden maar ja die smits zijn best strek
en ik helaas niet door een ongeluk mijn hand kan die kracht niet aan
dus ik kan ook niet goed vast blijven houden als hij gaat trappen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:14

Dan moet je het iemand anders laten doen, Nagano.
Bij jonge dieren heb je nu eenmaal wat meer langdurige kracht nodig af en toe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:20

Ga met Dees mee, geef dit stukje even uit handen. Of ga intelligent om met je beperkingen en gebruik de methode die ik daarboven heb beschreven. Dan kun je het touw namelijk met beide handen vasthouden. Ook iemand die geen ongeluk heeft gehad aan zijn hand kan namelijk moeilijk vast blijven houden als ze gaan hengelen en trappen. Gebruik dat touw, trek handschoenen aan, en laat de druk pas varen als het paard stopt met hengelen.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 16:50

Cassidy schreef:
Ga met Dees mee, geef dit stukje even uit handen. Of ga intelligent om met je beperkingen en gebruik de methode die ik daarboven heb beschreven. Dan kun je het touw namelijk met beide handen vasthouden. Ook iemand die geen ongeluk heeft gehad aan zijn hand kan namelijk moeilijk vast blijven houden als ze gaan hengelen en trappen. Gebruik dat touw, trek handschoenen aan, en laat de druk pas varen als het paard stopt met hengelen.

ik heb ook een heel aardig vrouwtje die mij helpt en hem in gaat rijden
a dit zeker aan haar voor leggen

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:07

Ik liet iemand bij het hoofd van mijn jonkie staan en zelf vroeg pakte ik een voet. Op het moment (soms duurde dat even) dat hij zijn voet gaf, zei ik voetje en gaf degene bij zijn hoofd hem een brokje. Dat werkte goed. En voetjes in het begin heel laag houden want evenwicht houden is nog moeilijk voor ze...

Bij mij dus puur met belonen gedaan en dat ging super.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:52

Kun je zonder spanning zijn achterhand/achterbenen aanraken?
Zo nee, ga daar eerst mee aan de slag. Pak de eerste paar keer iets van een aanwijsstokje ter verlenging van je arm. Hiermee kun je dan langs de achterbenen strijken/aanraken/ed. Op deze manier sta je op een veilige plek, terwijl je toch aan je paard leert dat het allemaal niet zo eng is. Op moment dat je paard ontspant, direct belonen door het aanwijsstokje weg te halen.
Als dit in ontspanning kan, ga je weer aanraken met je handen en pas als je het hele achterbeen t/m de hoef volledig aan kunt raken/aaien/borstelen zonder dat dit spanning oplevert, ga je weer voetjes optillen.

Het optillen zelf heb ik geleerd door met mijn vingertoppen/nagels langs de pees omhoog te strijken, dit gaf als reflex dat het been opgetild werd. Goed timen in je beloning en binnen no time word er gesnapt wat de bedoeling is. In het begin been laag houden vanwege de balans en niet te langs vasthouden.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:40

Dat probleem had ik vroeger ook met mijn haflinger als veulen. Voren ging wel maar achter ze trapte je gewoon weg. We hebben het toen maar overgelaten aan de hoefsmid. Die gaf ons als tip om het met ze tweeën te doen en dan met een halstertouw om het been. De één houdt het touw vast met het been omhoog en de ander probeert de hoef uit te krabben of gewoon aaien/poetsen. Dit heel lang geoefend, veel complimentjes: praten en belonen en het trappen werd steeds minder.
Als ik nu haar hoeven wil uitkrabben geeft ze vanzelf al de voetjes :) Soms kliert ze wel eens met achter maar dan krijgt ze een waarschuwing en dan weet ze genoeg. Kan ook gewoon haar sokken knippen, alles met haar benen doen.

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:45

gewoon, één voor één... :D

Tessa_Pro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:30

Ik heb een paar keer op een 4 jarige pony gereden, dan van te voren gepoetst. Ik had geen idee dat de pony heel erg sloeg met de achterhand als je een voetje vroeg dus ik deed het gewoon zoals ik bij elk ander paard doe en het ging prima! Toen ik bezig was kwam het baasje verbaasd aan dat ze was vergeten te zeggen dat ik dat beter niet kan proberen :p verder hebben een vriendin en ik het 2 jaarlingen ook geleerd door gewoon voorzichtig op te pakken. Raken ze uit balans gewoon opnieuw proberen. Ze moeten er niet bang van worden.