bang paardje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charissa134

bang paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 20:48

sinds vorge week vrijdag hebben wij een nieuwe pony (veulen) erbij gekocht,
als maatje voor onze andere pony(totdat hij oud genoeg is om beleerd te worden).
hij is 6maanden en dus net bij zijn moeder weg, deze week ging het eigenlijk heel goed,
veel bij hem geweest enzo hij vind aaien nog wel spannend maar halstertje om en af doen en meelopen naar de wei ging al heel erg goed.

tot vandaag dan..
ik ging vast naar stal om zn halstertje om te doen (zo'n halster die je achter zn oren langs moet doen en dan vastmaken).
toen zn neus erdoorheen zat liep ie naar achter en ik liep mee, opeens schoot ie in paniek ten ik dat riempje achter zn oren lang wou doen en kwam ie omhoog,
het dak in onze stallen is vrij laag dus stootte ie keihard zn hoofd waardoor hij elke keer opnieuw omhoog kwam en zn hoofd stootte..

uiteindelijk hield ie op maar hij is nu verschrikkelijk bang geworden voor alles en iedereen zelfs als de pony naast hem een wortel kapot bijt schrikt ie van het geluid.
we kunnen ook niet meer bij hem in de buurt komen en opstrooien, hooi geven, water bijvullen, voeren echt alles raakt ie van in de stress..

mijn vraag is nu wat we het beste kunnen doen, want eigenlijk moet ie wel zn energie kwijt buiten.
wachten tot ie ons weer vertrouwt? of gewoon toch proberen zn halster om te krijgen? :\

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:54

Ik denk dat je met veel geduld meer bereik dan hem met grof geweld een halster om doen en buiten zetten, want daar vandaan moet hij ook weer naar binnen en ik neem aan dat dat aan een touwtje moet gebeuren ipv los.
Ga eens lekker in de stal zitten gewoon in een hoekje van mij apart met een boek oid gewoon zitten aanwezig zijn, paarden zijn over het algemeen nieuwschierig en vroeg of laat komt hij wel naar je toe.
Als hij komt voorzichtig praten lage stem.
Gaat dat goed steek je je hand uit en probeer contact te maken, een kleine aanraking is voldoende en dan het liefst dat hij jou hand aan raakt.
Je trek terug en gaat verder met je boek.

charissa134

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 13:12

mnkortleve schreef:
Ik denk dat je met veel geduld meer bereik dan hem met grof geweld een halster om doen en buiten zetten, want daar vandaan moet hij ook weer naar binnen en ik neem aan dat dat aan een touwtje moet gebeuren ipv los.
Ga eens lekker in de stal zitten gewoon in een hoekje van mij apart met een boek oid gewoon zitten aanwezig zijn, paarden zijn over het algemeen nieuwschierig en vroeg of laat komt hij wel naar je toe.
Als hij komt voorzichtig praten lage stem.
Gaat dat goed steek je je hand uit en probeer contact te maken, een kleine aanraking is voldoende en dan het liefst dat hij jou hand aan raakt.
Je trek terug en gaat verder met je boek.

Bedankt voor je berichtje, ga het zeker proberen
Nog meer mensen met tips? We zijn echt ten einde raad..

superwoman

Re: bang paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:16

idd wat mnkortleve schreef en een beetje lekker voer of snoepjes kan ook helpen.
Eerste tijd niet met het halster oefenen,tot hij weer meer vertrouwen in je heeft.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:23

In de buurt blijven, laat hem naar jou toe komen ipv andersom (komt minder bedreigend over) en leg het halster in de stal zonder dat je er iets mee doet, dan kan hij zelf opnieuw ontdekken dat het niets engs doet. Als hij schrikt gewoon niet reageren, zelf heel rustig blijven en doen alsof er niets aan de hand is. Dus juist niet extra veel aandacht geven/'troosten', worden ze nog onzekerder van :)

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:30

Veel geduld! Vraag even niks van hem, maar ga rustig bij hem zitten. Beloon hem als hij naar je toe komt. Blijf er gewoon even zitten zodat hij aan je is gewend. De rest komt wel..

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:01

Geduld is een schone zaak. De tip die hierboven is gegeven werkt heel goed, dit hebben wij ook gedaan met een enter die nog nooit in contact was geweest met mensen. Ondertussen is het een hele nieuwsgierige en sociale pony geworden. Hou er ook rekening mee dat hij nog heel jong is hè :)

Succes!