Ik heb thuis mijn twee paardjes staan. Twee ruinen: een 14 jarige welsh en een 11 jarige kruising arabier. Vanaf zondag komt daar ook nog een 2,5 jarige shetlander hengst bij, die ik van familie over koop.
Hij is nog niet gecastreerd omdat hij zich verder goed gedraagt in de kudde. hij staat nu bij zijn fokker, samen met de moeder, opa en wat neefjes en nichtjes. Ik ga hem waarschijnlijk volgend jaar wel laten castreren, aangezien ik hem toch wel wil opleren (karretje, kinderpony,...) Dus dat lijkt me wel het beste.
De paarden die ik nu heb zijn zeer aan elkaar gehecht. Een beetje te goed gehecht aan elkaar (zijn samen door mij gekocht) en ze kunnen niet zonder elkaar. Als ik met de ene ga wandelen, is de andere compleet overstuur. Daar oefen ik dus op. ik hoop dat een derde pony erbij misschien goed zal zijn, zodat er niet steeds eentje alleen moet achter blijven.
Nu weet ik alleen niet hoe ik het best de shetlander introduceer. Momenteel staan mn twee paarden bij de buren op de wei, dus ik dacht ze daar nog even te laten staan, zodat de shetlander ondertussen al de geur van de stal kan opnemen. Ik heb een paddock met inloopstal waar ze dus met zn drieën in moeten.
Maar wat ik me afvraag, als ik mijn twee paarden dan terug breng, gaan ze de shetlander dan niet als een 'indringer' zien? kan ik mss beter de twee ruinen al op de paddock en stal zetten, en gewoon de shetlander erbij gooien?
Beide paarden zijn vrij dominant, dus het is niet zo dat er eentje de leiding heeft, dit wisselt nogal. Ik kan me echter wel voorstellen dat een kleine hengst misschien wel moeilijk gaat doen? Of dat mijn beide ruinen erg dominant naar de nieuwe zullen doen?
Hoe zouden jullie het aanpakken?
Tigra_
Geplaatst: 08-11-12 16:13
Ik zou zorgen dat ze een paar weken(mochten ze heel goede reageren paar dagen) naast elkaar in de wei/paddock kunnen staan zodat ze elkaar al vast wat leren kennen en het liefst ook aan kunnen raken. Naar mijn ervaring is het dan meestal vrij makkelijk introduceren. Je weet van te voren al een beetje hoe ze elkaar zien en dan is bij elkaar zetten vaak nog maar een kleine stap. Ik weet verder niet of je andere veel groter zijn maar wat wij ook in het begin gedaan hebben toen de shet tussen de paarden kwam is een stukje draad plaatsen waar de shet goed onderdoor kan en de rest niet mochten ze dan te grof worden kan de shet toch even z'n eigen plekje opzoeken zonder dat de rest erbij kan.
ik ben het eens met Tigra_ , maar dat verschilt ook per paard. mijn pony´s en mijn verzorgpony stonden al een hele poos naast elkaar, maar toen we ze bij elkaar deden durfde na en week één van mijn pony´s de stal niet mer in omdat ze getrapt werd door mijn verzorgpony
Hoe groot is die wei of kan je een nieuw stuk gebruiken? Simpelste optie is een groot, voor allemaal nieuw weiland en alles wat trek/honger heeft. Dan ze er tegelijk op zetten en even kijken hoe en wat. Nieuwe pony erbij op een klein stuk wat al territorium van de andere 2 is is lastiger (indringers jaag je weg). Kans is wel erg groot dat de nieuwe zeker eerst geen aansluiting krijgt en je 2 oude pony's nog erger aan elkaar gaan plakken.
espiga1984
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-12 09:43
Mn paarden staan nu bij de buren, wei van ongeveer een hectarte, met nog veel gras. Ik zal hem morgen nog even apart houden op onze wei, maar zodat hij wel contact kan maken met de anderen. En dan vanaf maandag gewoon op de grote wei erbij zetten.
Maar doe dan wel een draadje iets hoger zodat hij een ontsnappingmogelijkheid heeft. Zie Tigra's post.
espiga1984
Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-12 09:47
Gisteren hebben we de shetlander bij de paarden op de paddock gezet. De shet kon als hij wou wel onder de draad heen naar een ander stukje wei.
Alles is heel goed verlopen en de drie zijn al vriendjes. De kleine trok zich van niks aan en mn paard en pony hielden het gewoon bij snuffelen en hinniken. Geen gebijt of gestamp. Gisterenavond ging ik nog even kijken en de shet was onder de draad door gehaan, maar gewoon omdat hij dat kon, denk ik, niet uit vluchtreactie. Deze morgen stonden ze mooi te wachten op hun hooi in de schuilstal met zn drieën.