help haflinger een zijn hele stal leeg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

help haflinger een zijn hele stal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 09:21

wie weet waarom mijn haflinger zijn stal helemaal leeg eet
ik heb hem met tro gevold en binnen 4 dagen is hij leeg
het is een inloopstal dus hij kan fijn ook nog op de wei
en heeft genoeg hooi en een vriendinetje tot zijn beschikking
kan ik hem op stro laten staan of is er een ander iets wat hij niet zo graag zou op eten
las dat ze vlas ook eten namelijk en dat wou ik dus gaan doen ?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:21

Azijn er op spuiten kan ook helpen.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 09:23

marleen_usar schreef:
Azijn er op spuiten kan ook helpen.

op de boven laag of er echt dor heen megen dan (ja spuiten dan)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:39

Gaatje maken in de dop en dan er op spuiten.

Dav

Re: help haflinger een zijn hele stal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:44

Niet ieder paard eet vlas dus je zou het kunnen proberen maar als je paard ook vlas gaat eten dan kan je daar ook beter mee stoppen ivm koliek/verstoppingen.

Tegen het stro eten zou ik azijn evt gemixt met afwasmiddel erop spuiten met zo'n plantespuit dan word het ook niet doorweekt.
Er zijn zat mensen die het niet erg vinden als hun paard stro eet,zelf heb ik er een hekel aan als een paard z'n stro opeet ivm koliek,verstopping etc.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:49

Die van ons staat dus ook op vlas, dat eet ze gelukkig niet, haar stro is ook binnen de kortste keren op. Dan maar vlas en 2 plakken stro per dag, dat eet ze wel maar gelukkig geen last van....

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:39

Die van mij at ook altijd haar hele stal leeg, maar door haar op vlas te zetten was het probleem meteen over.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:40

Wat is er precies erg aan? Sommige stro smaakt gewoon goed en vinden ze lekker. Prima toch hebben ze nog wat extra's te knabbelen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:44

Hoeveel stro eet hij dan precies, een beetje stro in het dieet kan namelijk helemaal niet zoveel kwaad. Of gaat het je er meer om dat je steeds geen bodembedekking in de stal hebt liggen dat het dan vies is/word?

Ons paard eet veel stro maar hij eet geen zaagsel of vlas, hij vind het echt gewoon lekker volgens mij :D .

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:54

Een Haflinger blijft eten, met zelfs koliek als gevolg. Althans, dat was bij ons van toepassing. Ze kreeg daarnaast ook nog gewoon haar hooi door de staleigenaar gevoerd, dubbelop dus. Tweede nadeel was dat ze dan op de betonnen vloer stond en niet lekker kon gaan liggen. Bij het vlas was het eetprobleem over, ze vrat zich niet meer tonnetje rond, en ze kon eindelijk lekker languit in stal gaan liggen (wat ze dan ook graag deed). ;) Ik gaf haar ter compensatie af en toe een klein plukje stro, zodat ze evengoed lekker kon knabbelen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:26

Tigra_ schreef:
Wat is er precies erg aan?

Het kan verstoppingen geven en koliek.
Hoeft niet bij ieder paard te gebeuren maar er zijn genoeg paarden eraan overleden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:09

Dav schreef:
Tigra_ schreef:
Wat is er precies erg aan?

Het kan verstoppingen geven en koliek.
Hoeft niet bij ieder paard te gebeuren maar er zijn genoeg paarden eraan overleden.

Alles met mate natuurlijk.
Bij ons krijgen ze wel vaker stro bijgevoerd in de weide. Goede buikvulling waar niet te veel inzit.
Persoonlijk ben ik daar niet helemaal van overtuigd dat het door stro komt nu heb je altijd gevoelig types. Denk dat de meningen daar over verdeeld zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:18

Ik denk dat het eten van heel veel stro toch aangeeft dat het dier een grote behoefte heeft aan ruwvoer die hij schijnbaar niet krijgt in de vorm van hooi of gras. Dan is het imo maar de vraag of je de schuld kan geven aan het stro of aan die onvervulde behoefte aan ruwvoer.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 18:21

Tigra_ schreef:
Wat is er precies erg aan? Sommige stro smaakt gewoon goed en vinden ze lekker. Prima toch hebben ze nog wat extra's te knabbelen.

er is niets ergs aan al eet hij er balen van op maar wil niet dat hij er koliek van kan krijgen of zo iets
hij is afgelopen jaar al heeel ziek geweest de kanjer
en ben dus eigelijk te voorzichtig met hem nu
al zie ik maar een pier van uit de wei grond bij het mets op ruimen krijg ik al weer de kriebels
maar nu ik weet dat het geen kwaat kan kiep ik het lekker vol met stro of vlas

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 18:22

liedje89 schreef:
Ik denk dat het eten van heel veel stro toch aangeeft dat het dier een grote behoefte heeft aan ruwvoer die hij schijnbaar niet krijgt in de vorm van hooi of gras. Dan is het imo maar de vraag of je de schuld kan geven aan het stro of aan die onvervulde behoefte aan ruwvoer.

nou als hij meer als 1,5 plak hooi per dag krijgt en de shet 1 er bij dan krijgt hij zeker genoeg
ze krijgen het nog geneens op met hun tweedjes
dus dat is het niet!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 18:23

liedje89 schreef:
Hoeveel stro eet hij dan precies, een beetje stro in het dieet kan namelijk helemaal niet zoveel kwaad. Of gaat het je er meer om dat je steeds geen bodembedekking in de stal hebt liggen dat het dan vies is/word?

Ons paard eet veel stro maar hij eet geen zaagsel of vlas, hij vind het echt gewoon lekker volgens mij :D .

ik had er een halve baal in gegooit en die was binnen 3 dagen op hihihi

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:50

Een halve baal? Ik neem niet aan dat je die reuze balen bedoeld, waarvan de plakkken een meter bij meter zijn (ongeveer) ? Ik geef mijn paard een plak per dag ongeveer. Jouw paard zou dan 9/10 plakken over 3 dagen krijgen. Dat is wel veel ;).
Maar misschien bedoel je de kleine baaltjes.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:54

waarom druk maken laat haar lekker stro eten .dit is ook ruwvoer ken genoeg mensen die het voeren.je haf heeft er ook geen last van dus lekker laten eten.van stro zetten ze ook niet zo aan

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 14:41

Mir_horses schreef:
Een halve baal? Ik neem niet aan dat je die reuze balen bedoeld, waarvan de plakkken een meter bij meter zijn (ongeveer) ? Ik geef mijn paard een plak per dag ongeveer. Jouw paard zou dan 9/10 plakken over 3 dagen krijgen. Dat is wel veel ;).
Maar misschien bedoel je de kleine baaltjes.

nee het zijn die kleine baaltjes

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:26

Van die kleine pakjes is een halve baal in drie dagen echt niet veel. Er zijn zat paarden die dat of meer opeten en er nooit problemen mee hebben.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 22:00

heb nu een 20 kilo baal vlas er in liggen kijken hoe hij hier mee om gaat
gaat dat goed dan komt er meer in voor hun

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:03

Nagano schreef:
heb nu een 20 kilo baal vlas er in liggen kijken hoe hij hier mee om gaat
gaat dat goed dan komt er meer in voor hun

dan zou ik hem wel ook wat stro om te knabbelen geven want dat vind hij erg lekker

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 00:31

Dit type paarden is idd gevoelig aan eten wat het ook maar is, maar het eten van stro zou ik eigenlijk niet echt als een probleem zien, wel je andere voeding dan ofwel erg beperken (krachtvoer) of zelfs helemaal weglaten.
Laat hem dan maar wat stro eten. ruwvoer is echt nodig en dit soort heeft weinig voedingswaarde, dus niet echt een probleem.
wel ervoor zorgen dat er dan ook een vitaminen en mineralen blok aanwezig is, en geen ander krachtvoer.
Als ze van vlas eten , das eigenlijk meer een probleem, das licht giftig en kan veel vlugger tot verstoppingen leiden.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 19:26

nou meneer bijft van het vlas af hoor gelukkig en heb nu ook wat sro op een hoopje gelecht in de stalkan hij wat pakken als hij dat wil maar wel heel weinig hihihi

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 03:25

Mocht hij toch nog gaan knabbelen kun je het altijd omscheppen met het oude vlast (wel eerst uitmesten hoor ;))
Doe ik ook met mijn stal. Mijn merrie eet in 2 dagen een grote plak stro op... Ik blijf sleepen...