Jong paard ziet happen als spelletje?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iriis_

Jong paard ziet happen als spelletje?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 17:11

Hoi iedereen,

Ik heb sinds een half jaar een 4 jarig paard. Ik heb hem samen met mijn moeder. Hij is alles ontzettend lief tot nu toe. Maar ik merk dat hij steeds ondeugender word. Hij komt van een stal waar vooral jonge hengsten gereden werden. Hij was daar de lieve ruin die ze lekker konden rijden. Ik denk dat hij daar wel heel consequent behandeld is. Maar nu hij bij ons staat merk ik dat hij door onze 'losse opvoeding' echt een beetje ondeugend begint te worden. Of juist onzeker omdat wij niet genoeg de leiding nemen, ik weet het niet precies.

Nu wandel ik eigenlijk niet zo heel vaak met hem. Maar door omstandigheden moest ik vandaag veel met hem wandelen aan de hand. Hij vindt dat eigenlijk wel heel leuk. Hij barst op dit moment alleen van de energie. En we hebben gemerkt dat als hij veel energie heeft, dat hij dat al laat merken op de poetsplaats door ons te happen.

Hij hapt wel echt, speels, niet gemeen. Maar ik weet niet zo goed hoe ik hierop moet reageren. Op de poetsplaats steek ik af en toe mijn hand op en verhef mijn stem wel eens. Hij trekt dan wel zijn hoofd terug, maar het lijkt juist alsof hij het ziet als dat ik 'terug speel'.

Vandaag moest ik dus met hem wandelen. Maar hij gaat zich op den duur gewoon vervelen. Hij begint dan happen. En elke reactie die ik geeft (of ik geef geen reactie) helpt niet. Hij lijkt de aandacht alleen maar leuk te vinden.

Hebben jullie een manier waarop ik kan trainen dat hij hier mee ophoudt en begrijpt dat dit niet mag? Iemand op stal zei een tikje tegen z'n neus geven met een zweep. Maar daar ben ik zwaar op tegen, daar ga ik niet aan beginnen. Ik wil juist een goede band met hem opbouwen en denk dat ik hem met de zweep alleen maar bang maak.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

(heb sommige woorden dik gedrukt voor de mensen die niet houden van het lezen van lange verhalen :P)

Anoeska

Re: Jong paard ziet happen als spelletje?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:13

Een paard dat mij bijt, krijgt direct met de vlakke hand een klap tegen z'n harses. Doet geen pijn, maar hij schrikt wel. En hij mag best een keer flink schrikken, want bijten wil ik niet hebben.

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 17:23

Maar bijten is toch iets anders dan happen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:27

het begint met speels happen totdat je een keer goed vast heeft. Speels happen kan als ze snel willen zijn ook hard aankomen.

Gezien jij denkt dat hij wil spelen, zoveel mogelijk negeren, maar "afleiden" achteruit laten stappen, draaien,...
Als hij nog maar enigszins met z'n lippen je jas raakt, hem flink doen schrikken door een mep te geven of "terug te bijten" (kneepje geven).

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:17

Hand opsteken en roepen helpt alleen bij mensen ;)
Hoe ik mijn pony bijten heb afgeleerd: pak hem aan de zijkant van het halster vast, en verleid hem om je te bijten ( met je vingers bij zijn mond). Als hij gaat happen, duw je zijn hoofd van je af. Daarna haal je zijn hoofd weer bij je terug en ga je verder.
Vriendelijk, je hoeft niet te slaan en het werkt. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:19

antje_vip schreef:
Hoe ik mijn pony bijten heb afgeleerd: pak hem aan de zijkant van het halster vast, en verleid hem om je te bijten ( met je vingers bij zijn mond). Als hij gaat happen, duw je zijn hoofd van je af. Daarna haal je zijn hoofd weer bij je terug en ga je verder.

Ben je nou serieus?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:23

ja.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:24

Da's zo'n beetje dat spelletje waarbij je beide de hand op houdt en de ene de andere "streelt" met de woorden "Aai poesje, aai poesje... STOUTE KAT!" en dan mep je de ander op zijn vingers....
Je kan toch niet heus verwachten dat een paard dat vat?
Dan heb je een heel, heel braaf paard...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:26

En dan zonder de mep, Ayasha. Jammer dat je niet vat dat zo'n vriendelijke en simpele manier werkt...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:27

Wat ik vat doet er niet toe. Wat die bijtgrage vierbener vat, dát is belangrijk. ;)
Zoals ik al zei. Je hebt een zeer braaf paard. Da's hem iets aanbieden "toe maar" en hem straffen als ie het aan neemt. :?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:29

Dat is nou precies het idee: vingers mogen niet worden aangenomen.

Racheltje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:31

Ik heb een haflinger die dat sinds veulen al doet inmiddels is hij 7,5 jaar en niet veranderd ;-). Speels happen en ja het gaat soms wel verkeerd en is hij iets te hardhandig (niet bij kinderen daar is hij heel voorzichtig mee). Maar omdat ik al eens goed uit mijn slof gegaan ben op de momenten dat het te hard ging, schrikt hij zichzelf kapot als hij het zelf nog een keer te hard doet. Dan is zijn reactie 100x sneller als mijn boze reactie. Maar afleren lukt mij niet en dat hoeft ook niet zolang het speels blijft. Als ik zeg "zachtjesssss".. dan gaat hij er ook bij likken en is het lief spelen.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:32

Als mijn paard mij hapte kon die echt wel een tik verwachten. Was die dan ook snel afgeleerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:33

antje_vip schreef:
Dat is nou precies het idee: vingers mogen niet worden aangenomen.

Als je de verkeerde voor je hebt is het hap-slik-weg... Dan hoef je je iig geen zorgen meer te maken over die vingers kwa aan nemen.

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:43

Antje_vip, misschien werkt t in Groningen anders?

Mijn pony was/ is erg bijterig, niet naar mij, maar naar visite onoplettende mensen.
ik heb ze al 100 x gezegd als hij bijt sla jij terug. hoeft niet raak te zijn als ie maar schrikt.
Want de volgende leer mis je n oor ofzo.
Onze hengst durft t al niet meer die likt je af hihi.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:20

antje_vip schreef:

Dat is heel fijn als je een paard hebt wat niet snel is of iets dergelijks maar als je paard sneller is dan jouw zijn je vingers blauw voordat jezelf een reactie kan geven. Dus lijkt me niet echt slim. Met een beetje pech pakt die daadwerkelijk je vingers en dat lijkt me niet geheel de bedoeling. Verder vindt ik dat meer treiteren dan iets oplossen. Corrigeer gewoon wat je niet wil hebben maar ga het niet uitlokken. En verder heb ik ook m'n vraagtekens of het wel zo effectief is omdat het heel anders is als je het uitlokt dan als het gewoon gebeurt.
Verder vindt ik ook speels happen niet echt de bedoeling. Zou dat wel corrigeren maar dan gewoon met stem eventueel weg duwen mocht dat niet helpen zou ik best een tik geven. Gewoon simpel,duidelijk en consequent.

marloes91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:12

Happen/bijten gelijk afleren, als die van mij hapt of bijt krijgt ze egt wel een tikje tegen haar snuit aan. Enkel om een schrik reactie op te wekken.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:19

terug bijten. werkt meestal het beste om het paard op de zelfde manier terug te pakken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:19

Je noemt een aantal zaken, waarbij het happen het meest naar voren wordt geschoven.
Je hebt te maken met een 4-jarige ruin, dat betekent dat de opvoeding nog niet is verankerd en je die dus zelf moet helpen verankeren. Consequent zijn is hierbij wel belangrijk, maar ook weten waarom bepaald gedrag er is.
Met 4 jaar kan hij nog bezig zijn met wisselen, dat kan een reden zijn om happeriger te zijn, hij heeft dan last van zijn tanden. Controleer dit! Maar ook als hij last heeft van zijn gebit kan hij leren dat er niet, NOOIT, naar mensen kan worden gehapt. Geef hem eventueel een touw om af te kluiven, maar happen naar de baas betekent een tik die voldoende indruk maakt. Hoe hard dit tik moet zijn, hangt van het paard af. Hij moet in ieder geval heel snel volgen op de happoging. Ook heel belangrijk bij dit soort correcties: doe het zonder emotie. Laat je niet verleiden om boos te worden.
Je geeft aan dat hij veel energie heeft, wellicht krijgt hij teveel krachtvoer voor het "werk" dat hij moet doen. Wat is het voor paard en wat voer je hem?

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 00:32

mijn paard (8 jarige ruin) heeft op de vorige stal 3 mensen in de vingers gebeten/gehapt
op de huidige/nieuwe stal aangekomen beet/hapte hij in mijn bovenarm..:( ben toen goed boos geworden en heeft ie meteen een knal gekregen op zn neus, sins dien niet eens meer iets geprobeerd
ik durf mijn zoontje van 4 nu ook toe te laten om m te aaien en te knuffelen, en zowel paard als mn zoontje genieten daar ook volop van

ieder zn eigen werkwijze

ik ben heel blij dat ie t na 1 x goed kwaad worden en een knal, meteen heeft begrepen dat dat niet gewenst is en dat ie t dus absoluut niet meer probeert

Chanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 01:23

Vaak zie je dat mensen die nog niet zo lang een paard hebben het paard proberen te paaien met snoep.
Paard gaat dan leren te happen, is een beetje verwend gedrag want het paard vind snoepjes of appel of peen
wel lekker en als ze even niets krijgn gaan ze automatisch happen, dat is hun manier om te zeuren voor snoep. Ik denk (mocht je dit doen) stoppen met eten uit de hand geven en het paard stréng aanpakken. Het paard WIL dat er een leider is die boven hen staat.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 01:32

Je schrijft zelf al dat jij en je moeder er een losse opvoeding op na houden. Dat is niet verstandig, duidelijk zijn en grenzen aangeven hebben alle beesten (inclusief die op twee pootjes) veel meer aan. Succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 07:08

geef je dit paard ook eten uit de hand?
daar in elk geval mee ophouden.
zeker jonge paarden worden sneller happerig als ze uit de hand gevoerd worden.

meteen hard slaan is niet nodig bij hap gedrag,je stem verheffen en het hoofd wegduwen helpen wel.
consequent zijn en volhouden, nee is nee, happen mag niet.
dan houdt het vanzelf op

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 11:10

Waratje schreef:
Je noemt een aantal zaken, waarbij het happen het meest naar voren wordt geschoven.
Je hebt te maken met een 4-jarige ruin, dat betekent dat de opvoeding nog niet is verankerd en je die dus zelf moet helpen verankeren. Consequent zijn is hierbij wel belangrijk, maar ook weten waarom bepaald gedrag er is.
Met 4 jaar kan hij nog bezig zijn met wisselen, dat kan een reden zijn om happeriger te zijn, hij heeft dan last van zijn tanden. Controleer dit! Maar ook als hij last heeft van zijn gebit kan hij leren dat er niet, NOOIT, naar mensen kan worden gehapt. Geef hem eventueel een touw om af te kluiven, maar happen naar de baas betekent een tik die voldoende indruk maakt. Hoe hard dit tik moet zijn, hangt van het paard af. Hij moet in ieder geval heel snel volgen op de happoging. Ook heel belangrijk bij dit soort correcties: doe het zonder emotie. Laat je niet verleiden om boos te worden.
Je geeft aan dat hij veel energie heeft, wellicht krijgt hij teveel krachtvoer voor het "werk" dat hij moet doen. Wat is het voor paard en wat voer je hem?

Bedankt voor je bericht!

Het is een KWPN'er, hij is niet zo heel groot. Een gemiddeld maatje 1,65 of iets groter denk ik. Sinds hij bij ons is, is hij een stuk slanker geworden (gelukkig). Dit moest ook wel ivm met het vinden van een passend zadel. Hij had een hele ronde rug. Hij krijgt bij ons nu 3 x 1/2 schep biks en 2 keer per dag gras. Hij mocht de laatste week ook wel wat minder bewegen omdat hij moest wennen aan zijn nieuwe ijzers. Zouden we hem dan toch beter minder voer kunnen geven op de dagen dat hij minder doet?

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 11:11

ellepel schreef:
geef je dit paard ook eten uit de hand?
daar in elk geval mee ophouden.
zeker jonge paarden worden sneller happerig als ze uit de hand gevoerd worden.

meteen hard slaan is niet nodig bij hap gedrag,je stem verheffen en het hoofd wegduwen helpen wel.
consequent zijn en volhouden, nee is nee, happen mag niet.
dan houdt het vanzelf op

Dat is inderdaad ook een goede. Bedankt voor je tip!