verlatingsangst van mijn haf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilovelientje

verlatingsangst van mijn haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 21:35

Wij hebben twee haflingers thuis maar geen rijbak. Nu wil ik met mijn pony naar de manege om daar te kunnen rijden. Sinds een tijdje hebben we een trailer en is dit dus mogelijk. Al stuit ik nu op een probleem. Onze ponys zijn onafscheidelijk. Eerst was er niets aan de hand, ik kan gewoon rijden op eigen terrein als ze elkaar niet zien al heb ik wel een probleem ook als ik van het terrein af wil, mijn pony draait zich om en wordt onrustig, of ze verzet geen stap meer als we voor op het terrein zijn (de stal is achter) En mijn pony wil dus ook niet op de trailer. Het is een 1 1/2 paards dus ze kunnen er niet met zijn tweeën op (dit ivm trekkracht auto) . We hebben eerst gedacht dat het trailerangst was, maar ze heeft bij haar vorige baas ook succesvol op de trailer gestaan en ze is op een fokkerij opgegroeid waar ze getraind is in op de trailer staan omdat ze naar de keuring moest. Mijn vraag is dus: Heeft iemand hier ervaring mee, en weet die misschien een oplossing want ik heb alle mogelijke manieren geprobeerd. Voetje voor voetje, en dan steeds belonen(dit ging goed totdat de achterbenen op de klep moesten), geblindeerd en dan in draf(vriendelijk handelaarstrucje) en zelfs voorzichtig met hulp van een zweep.
Alvast bedankt.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:54

Ik ken het probleem van mijn eigen haf; die heeft er momenteel ook last van en zou zo over de boxdeur springen als hij zijn maatje niet meer ziet. Volgens mij kan je dit alleen oplossen door hen stapje voor stapje langer uit elkaar te houden. Dus voorlopig helemaal geen trailer laden maar gewoon een paar meter stappen, later blokje om en dan pas weer gaan laden.

elize2310

Re: verlatingsangst van mijn haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:24

probeer eerst inderdaad gewoon apart te gaan lopen bijvoorbeeld met de een een blokje rond door een bos ofzo waardoor ze redelijk ver uit elkaar zijn en dan weer met de ander. Dit steeds langer en vaker en op een gegeven moment wennen ze eraan om bijvoorbeeld langer dan een uur van elkaar weg te zijn.

daarna pas beginnen met trailerladen

ilovelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 20:07

het probleem is alleen dat als we te ver weg(lees 200 meter) zijn, mijn pony stokstijf stil gaat staan, en een haf verplaats je dan niet zomaar. Ook moet ik langs de openbare weg, een andere optie is er niet, en met een pony die niet graag weg wil ben ik bang voor gevaarlijke taferelen. En ze de hele dag uit elkaar halen ofzo, kan ook niet want het zijn kuddedieren dat zou gemeen zijn.

elize2310

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:21

doordat het kuddedieren zijn zou je een keer moeten proberen om zo veel mogelijk mensen (dit kunnen er ook al 3/4 zijn) (en eventueel andere paardje) te regelen en dan samen met jou pony gaan lopen. zorg ervoor dat er wel een ander persoon is bij de andere pony. Wanneer jou pony zich bij de groep voelt en de rest van de mensen lopen gewoon door is er geen mogelijkheid in de ogen van jou pony om te wachten door dat ie een kudde dier is/

dducks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:23

Ja, het belangrijkste is stapje voor stapje verder en langer uit elkaar houden. Zeker als je met een groepje bent is kan je misschien je pony lang genoeg afleiden om niet stil te gaan staan. Al loop je de eerste keer maar 250 meter, zelfs dat is een verbetering. Vaker herhalen totdat je pony het eigenlijk prima vindt om lekker afgeleid een stukje te lopen.

De trailer is natuurlijk nog weer een stap verder, maar zodra je niet echt meer tegenstribbelt met wat verder lopen kan je het natuurlijk altijd proberen!