Paard krijgt praatjes nu we verhuisd zijn.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Paard krijgt praatjes nu we verhuisd zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 13:40

De titel zegt het al, mijn paard krijgt een grote mond sinds we verhuisd zijn.
We staan sinds vorige week zondag op de nieuwe stal, en ik merk echt dat Bai soms lastig doet. Niet stout, gewoon lastig.
Als ik haar uit de stal haal om haar naar de piste te brengen, of ik haal haar van de wei om haar naar haar stal te brengen, hang ik er maar wat bij. Grasgrasgras is alles wat ze ziet, en ik kan haar duidelijk niet houden :+
Verder is ze nog steeds dezelfde hoor, als ze los loopt (of dat nu in de piste of op de wei is) komt ze nog steeds meteen knuffelen, ze wilt nog steeds spelen, en ze volgt me nog steeds heel flink zonder touw. Volgens mij ziet ze me op die momenten nog wél als haar leider, maar als ik haar moet verplaatsen (en we lopen over gras) vergeet ze me wel eens :+

Iemand tips? Ik vind het nogal stom om haar voor die 20m een bit in te steken, maar het wordt wel gevaarlijk; als het heeft geregent schuif ik naar alle kanten en heb ik helemaal geen controle meer over haar :+

Op deze nieuwe stal heeft ze veel meer vrijheid, ze heeft mij niet meer nodig om buiten te komen snap je. Ligt het daaraan? Ze kan nu veel meer paard zijn, mijn belangrijkste functie momenteel is eten geven :+ Tijdens het poetsen is ze ook nog flink, daar kan ik niet van klagen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat we nog niet gereden hebben sinds de verhuis, ik ben zo ziek als wat. Tijd om het grondwerk nog eens over te doen?

_Tara_

Re: Paard krijgt praatjes nu we verhuisd zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:56

Als je die laatste zin nou verandert van een vraag naar gewoon een zin, heb je je antwoord :P Nog eens grondwerk doen lijkt me zeker een goed plan. Dat zou je ook gewoon op dat pad kunnen doen toch? Eerst in de bak even en dan zou ik op dat pad gaan oefenen als dat mogelijk is.
Dat je nog niet hebt gereden sinds het verhuizen is geen ramp toch. Heeft je paard juist even de tijd gehad om aan de nieuwe omgeving te wennen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:00

Je moet je paard voor zijn. Als die zijn hoofd omlaag brengt om gras te eten, corrigeer jij je paard en trek je hem weer omhoog :)

Edit: Ik vind dat je het erg grappig geschreven hebt :')
Laatst bijgewerkt door Sjors op 03-11-12 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 14:01

Sjors schreef:
Je moet je paard voor zijn. Als die zijn hoofd omlaag brengt om gras te eten, corrigeer jij je paard en trek je hem weer omhoog :)

Ze is echt héél snel hoor.. Probleem is: ze doet haar hoofd niet meteen naar beneden, ze ziet een stukje gras dat haar wel lekker lijkt, en dendert daar op af.. En ik hang er dan maar wat bij :+

VosjeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:23

Ik ben het met Sjors eens dat je je paard voor moet proberen te zijn. Eigenlijk ben je al te laat op het moment dat je paard besluit om op een lekker plukje gras af te denderen. Ik denk dat je, net als onder het zadel, je paard bezig moet houden. Zo houdt ze haar aandacht bij jou en komt ze (als het goed is) niet zomaar op het idee om naar het gras toe te denderen.

Bij ons op stal moeten we regelmatig met een paard langs een open baal hooi. Als we het paard op die plek z'n zin geven zouden we pas verder kunnen wandelen als het hele pak hooi op is. :9 /3 :):) Meestal kunnen we dat scenario al voorkomen door voor de baal hooi even alle aandacht van het paard op te eisen. Mocht het paard dan alsnog 'afgeleid' raken door de baal hooi dan kan een kleine correctie al volstaan. Uiteraard moet die correctie dan wel op tijd komen, als het paard al een lekkere hap hooi het pakken heeft ben je al te laat.

In jouw geval zou het voorstel van _Tara_ (grondwerk doen op het pad) dus een goede oplossing kunnen zijn: je houd én de aandacht van je paard bij jezelf (ipv bij al die lekkere grasjes :9 ) én je bevestigd je positie als leider nog eens extra. Da's dus 2 vliegen in 1 klap. :-)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:16

Inderdaad je grondwerk herhalen..

Paard stilzetten, achterwaarts,weer vooruit in jou tempo. Te snel? Weer achterwaarts. Ga oefenen met het verplaatsen van de voorhand en de achterhand, op moment dat je paard weg rent kun je voordat ze voort gaat maken(dus is wel snel zijn en goed op letten) de achterhand wegsturen en dan heb je dr weer voor je staan.

En blijf bezig tijdens het lopen, maak er een normale zaak van de je even halthoud, achterwaarts doet of gewoon een zinloos rondje wandelt. Op die manier hou je de aandacht bij jou ipv bij alle andere dingen die uiteraard mega interessant zijn.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 19:35

Vandaag maar even snelsnel bit er in gestoken.. Ja, dat was toch een enorm verschil hoor :D Ze probeerde nog wel, daar niet van.
Morgen met het halster oefenen! Ze kende het heus wel, ze is het alleen even vergeten :+ Selectief geheugenverlies :j :')

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:46

Het is een andere situatie voor het paard, setting is anders. Dat maakt dat ze ook weer even terugvallen in "oud" gedrag. Kwestie van even terug naar de basis.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:44

Leid je paard met een touwhalster ipv een stalhalster. Met een touwhalster kun je specifiekere en duidelijkere hulpen geven dan met een stalhalster. Op het moment dat je eventueel moet corrigeren, komen deze hulpen vele malen sneller door, dus sneller resultaat. Daarnaast gaan grondwerken en zorgen dat je je paard voor bent, dus dat ie niet de kans krijgt om het hoofd naar beneden te brengen. Succes!

savanmistyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:14

je weet dat je paard je naar het gras wil trekken , dus in dat opzicht kan je hem altijd voor zijn . heeft hij of zei der hals ongeveer onder je schouder is het goed ze mag niet lager , en wat ook hellpt bij mij paard halt houden en dan een paar stappen naar achter en weer doorlopen , en hou je halstertouw nooit op spanning gewoon een los touwtje :)