Paard agressief in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

demireus

Paard agressief in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 21:14

Ik weet niet zeker of het topic goed staat.

Maar mijn verzorgpaard staat in de zomer 24 uur per dag in de wei, alleen het probleem is als ik hem er uit wil halen dan rent hij steeds weg en als je dan wel in de buurt van hem bent doet hij zijn oren in zijn nek en storm op je af of hij draait zich heel snel om zodat hij met zn kont naar je toe staat. Maar als je hem dan te pakken heb is er niks aan de hand en is hij gewoon braaf.

Ik denk niet dat hij echt iets zal doen maar dat weet ik nooit zeker, en door dit ben ik soms wel een uur bezig met hem uit de wei te halen.

Heeft iemand tips of dit af te leren is en zo ja hoe? want voor de rest is het een heel leuk paard en misschien willen wij hem gaan overkopen maar dit houd me toch een beetje tegen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:39

Het eerste wat in me opkomt is de vraag wanneer haal je haar uit de wei. Dus heb je afwisseling. Geef je ze weleens eten bv als je ze uit de wei gehaald hebt, of alleen poetsen of wandelen? En heeft ze dit altijd al gedaan of is dit later gekomen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 02:26

Ik zou het eens omkeren: jaag het paard van je weg. Wei in lopen, zelf rustig tempo blijven lopen en het paard het liefst in een drafje houden. Afstand is erg belangrijk. Als hij ook maar bedenkt om om te gaan draaien om op je af te komen laat hem dan maar meteen galopperen.

Net zolang tot het paard zelf naar je toe wilt komen, dan zet je een paar passen achteruit en moet het paard ook helemaal naar jou toekomen. (Als hij 2 passen van je vandaan stopt, kan dit ook uit respect zijn en kun je het paard dus wel gewoon pakken.

geerke

Re: Paard agressief in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:47

een longeerzweep meenemen en hem een flinke optater verkopen!
Dit is gedrag wat je niet moet pikken!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:51

@ Geerke: het paard loopt eerst al weg, geeft al aan het niet te willen. Op het moment dat je doorgaat, gaat ie pas in de aanval. Als je hem dan een optater verkoopt denk je dan dat het paard daarna wel te pakken valt?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:54

Wat Sassol zegt moet je idd. doen.

deniceloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:54

Jou paard wil liever nog even blijven staan, maar dit gaat dus niet! Ik zou gewoon rustig naar hem/haar toelopen, en als hij/zij dan weer wegloopt, gewoon blijven toelopen tot dat ze het opgeeft en blijft staan. Na het rijden moet je haar goed belonen en goed uitstappen! En ook een keer leuke spelletjes met d'r doen, dan wil ze vast wel meekomen. Een pony van mijn zusje wil als ze opgezadeld soms ook niet de stal uitlopen, meestal pak ik dan een zweepje en tik haar op haar kont. Maar mijn zusje moet haar na het rijden ook goed belonen! Want anders komt dit vaker voor, en wil ze dalijk niet meer naar buiten komen.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:57

Een optater verkopen lijkt me ook een beetje ongenuanceerd, zeker ook omdat je timing dan precies goed moet zijn en dat lijkt me erg risicovol voor de TS. Wel mag je laten weten dat jij de baas bent, en dat het paard niet met zo'n dreigende attitude in jouw ruimte mag komen om je weg te jagen (want dat is wat hij doet). Dus wat hierboven staat van zelf wegjagen kan een goede oplossing zijn. En maak het ook leuk voor het paard om met je mee te gaan, dus beloon hem goed als hij bij je komt en met je mee wil. Geef hem bijvoorbeeld een snoepje terwijl je het halster om doet. En zorg ook dat je het werk wat daarna volgt leuk en interessant voor het maakt. Dus niet dat hij helemaal geen zin heeft om te werken omdat dat misschien een saaie of stressvolle aangelegenheid is. Succes :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:57

Sassol schreef:
@ Geerke: het paard loopt eerst al weg, geeft al aan het niet te willen. Op het moment dat je doorgaat, gaat ie pas in de aanval. Als je hem dan een optater verkoopt denk je dan dat het paard daarna wel te pakken valt?

Maakt niet uit,hij moet weten dat hij niet mag aanvallen.

deniceloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:03

Geerke, een paard een paar flinke klappen geven heeft helemaal geen zin, je paard word alleen maar bozer en gaat je steeds gemener vinden. Natuurlijk mogen ze niet aanvallen, maar dit gedrag kun je veranderen door de tips hierboven! En niet door je paard te slaan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:04

het paard is de baas in de wei
en omdat TS niet luistert valt het paard aan, eigenlijk corrigeert hij TS gewoon

het geeft geen zin het paard dan een knal te verkopen, grote kans dat zij een nog hardere terug krijgt omdat het paard van mening is dat TS wel een erg slechte luisteraar is

ze moet de baas worden in de wei en dat betekent dat ze nooit achter haar paard moet aangaan
al helemaal niet moet gaan lokken met voer
het paard moet naar haar toekomen

TS moet de wei in en haar terrein opeisen
dus het paard wegjagen, steeds weer totdat hij aangeeft dat hij doorheeft dat TS de baas is
en als het paard dan komt vragen of hij toch naar haar toe mag komen, kun je dat toestaan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:06

het hoeft niet dat het paard bozer wordt,hij kan ook onder de indruk zijn.
Een paard wat je aanvalt moet je ook geen snoepjes gaan geven.
Dit gedrag flikken ze bij mij maar 1x in hun leven,daarna niet meer.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:08

Staat het paard met andere paarden of alleen? Dit gedrag vertoonde onze pony ook toen ze nog alleen stond (we hadden haar net). Later kamen ons paard en pony altijd zelf aanlopen als ze ons zagen.

deniceloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:13

Geerke, ik zeg ook niet dat je het paard snoepjes moet geven als ze aanvalt, alleen als ze iets goed doet! Bijvoorbeeld het halster omdoen, goed meelopen a.d hand etc. Jij gaat duidelijk heel anders met paarden om dan de andere mensen die hier op reageren. Ik sla mijn paarden niet met een longeerzweep als ze me aanvallen. Jij dus wel ..

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:20

Veel geduld hebben, ik heb dit ook gehad met mijn paard.
Ik nam dus wel wat lekkers mee, en ging een paar stappen van haar afstaan en bood haar wat lekkers aan. Zodra ze kwam kreeg ze het, dit herhaalde ik dan een paar keer en liep vervolgens zonder haar de wei weer uit. De afstand om het lekkers te gaan halen werd steeds groter (ik riep ook haar naam). Toen ze dit spelletje snapte ging ik iets verder. Ik liet haar bij mij komen en zodra ze bij mij was liep ik achteruit zodat ze mij ging volgen, na een paar stappen wat lekkers geven, ook deze afstand werd steeds groter. Tot het kwartje bij haar viel en sinds dien staat ze altijd als eerst bij het hek als ik haar roep (en jaagt ze de overige paarden weg) hiervoor beloon ik haar niet meer.

Voer heeft bij mij dus wel geholpen

Als ze aanviel kreeg ze overigens geen snoepjes,

deniceloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:22

Dit heb je goed gedaan Fantast, jou paard heeft begrepen dat je geen saaie dingen met haar wilt doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:24

geerke schreef:
Sassol schreef:

Maakt niet uit,hij moet weten dat hij niet mag aanvallen.

Maakt niet uit? Lijkt me toch lastig als je je paard niet meer uit de wei kan krijgen.

En uiteraard mag aanvallen niet, maar wat moet een prooidier dan als hij al aangeeft je niet in de buurt te willen hebben, zelf dus al weggaat van jou, maar jij vervolgens niet naar het paard luistert en gewoon z'n ruimte in loopt?
Er is ook zoiets als wederzijds respect.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:31

deniceloes schreef:
Dit heb je goed gedaan Fantast, jou paard heeft begrepen dat je geen saaie dingen met haar wilt doen.

Het kost alleen wel veel tijd. Ze ging ook niet altijd mee om te rijden, soms poetsen en dan weer de wei in. Sinds toen hebben wij ook besloten om haar 's nachts op stal te zetten, zodat er ook een ritme was in het mee gaan uit de wei.

deniceloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:35

Fantast schreef:
deniceloes schreef:

Het kost alleen wel veel tijd. Ze ging ook niet altijd mee om te rijden, soms poetsen en dan weer de wei in. Sinds toen hebben wij ook besloten om haar 's nachts op stal te zetten, zodat er ook een ritme was in het mee gaan uit de wei.

Ja, snap ik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:13

spatter schreef:
TS moet de wei in en haar terrein opeisen
dus het paard wegjagen, steeds weer totdat hij aangeeft dat hij doorheeft dat TS de baas is
en als het paard dan komt vragen of hij toch naar haar toe mag komen, kun je dat toestaan

Ik begrijp wat je hiermee bedoelt. Wat niet betekent dat ik het ermee eens ben, absoluut niet zelfs. Maar goed.

Even heel praktisch: hoe gaat TS dat dan doen? Hoe lang schat jij dat zij het tempo van een stevig doorgalopperend paard vol kan houden?

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:22

Koper schreef:
Even heel praktisch: hoe gaat TS dat dan doen? Hoe lang schat jij dat zij het tempo van een stevig doorgalopperend paard vol kan houden?

Hoezo moet zij als ze het paard wegjaagd meerennen dan? Het is juist de bedoeling dat ze haar eigen ruimte claimt, zodat het paard haar niet kan aanvallen. Dus zij moet juist op haar eigen plek blijven staan en het paard uit haar persoonlijke ruimte jagen. In paardentaal is degene die het meest zijn benen beweegt ranglager.

demireus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 15:18

@Tigra_ de ene keer is het 's ochtends en de andere keer 's middags ligt er net aan hoe laat ik er ben. soms voor alleen eten maar meestal om te rijden en poetsen. Volgens mij doet hij dit nu twee jaar, maar dat weet ik niet 100% zeker omdat ik hem pas een jaar verzorg.

@Sassol heel erg bedankt dit ga ik de volgende keer proberen!

@RosiePosie hij staat er met nog 20 andere paarden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:21

xDreamerx schreef:
Koper schreef:

Hoezo moet zij als ze het paard wegjaagd meerennen dan? Het is juist de bedoeling dat ze haar eigen ruimte claimt, zodat het paard haar niet kan aanvallen. Dus zij moet juist op haar eigen plek blijven staan en het paard uit haar persoonlijke ruimte jagen. In paardentaal is degene die het meest zijn benen beweegt ranglager.

Dat laatste is sowieso niet waar.

Okee, maar verder is het dus bedoeling dat het paard wel elke keer weer uit zichzelf naar TS terug gaat? Nadat ze 'm heeft weggejaagd?

demireus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 15:26

@spatter moet ik dan wel gewoon naar hem toe gaan? want hij staat meestal achterin het weiland en hij komt uit zichzelf echt niet. En dan als hij weer dat gedrag vertoont wegjagen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:04

deniceloes schreef:
Geerke, ik zeg ook niet dat je het paard snoepjes moet geven als ze aanvalt, alleen als ze iets goed doet! Bijvoorbeeld het halster omdoen, goed meelopen a.d hand etc. Jij gaat duidelijk heel anders met paarden om dan de andere mensen die hier op reageren. Ik sla mijn paarden niet met een longeerzweep als ze me aanvallen. Jij dus wel ..

Nee ik sla mijn paarden niet met een longeerzweep,zelf niet met een gewone zweep.
En ze krijgen ook geen snoepjes van mij als ze netjes meelopen aan een halster....dat is namelijk een stukje opvoeding.En beloning met de stem is voldoende.Ik doe niets met snoepjes.

Maar mijn paarden vallen mij ook niet aan.
Mijn hengst heeft in zijn pubertijd inderdaad weleens een flinke tik op zijn boeg gekregen als hij iets deed wat mij niet beviel.Maar ook veel beloning met de stem als hij braaf was.
En dat was de basis van dat er nu gewoon een kind onderdoor kan kruipen als hij staat te eten.

Een paard hoort niet aan te vallen,600 kilo wat aanvalt is onverantwoord.