fjord niet te houden zodra ze haar vriendje niet meer ziet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

fjord niet te houden zodra ze haar vriendje niet meer ziet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 21:00

Lindia ( Fjord merrie 21 jaar) begint echt heel naar gedrag te tonen nu ik ze thuis heb staan, gelijk de eerste dag al (heb ze gisteravond thuis gezet) wou ze in aparte stallen zetten maar Lindia brak de boel zowat af toen ze hurby ( fjord ruin 28 jaar) niet meer zag.

kan haar met geen mogelijkheid bij hurby weg halen want dan wordt ze naar mijn mening erg gevaarlijk ( lopen steigeren, en flink trekken en zich groot maken en lopen gieren en gillen en briesen) ofterwijl ik moet steeds wachten tot ik iemand mee kan nemen die met hurby mee wilt rijden.

dit had ik eigenlijk niet echt verwacht dat het zo heftig zou zijn ( probeer het nu al een poos steeds kleine stukjes ) maar er komt nog geen verandering in , Lindia sleurt mij bij wijze van gewoon mee.

Weet ff niet meer hoe ik dit moet aanpakken wil gewoon mijn lekkere buitenritten met Lindia terug.

Joelle1996

Re: fjord niet te houden zodra ze haar vriendje niet meer ziet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:06

hier had mijn verzoorpony ook last van (fjord ruin 22) nadat ik een tijdje niet geweest was begon hij me ook mee te sleuren en als ik buiten was keerde hij opengevenmoment gewoon om en rende hij heel hard terug wat ik ook deed ik hield hem niet.. nu had die baazin der een stang in gelegt. waar ik eigenlijk op tegen ben dat ze hem met haar handen terug trekt maarja het heeft wel geholpen want ik reed gewoon met hem buiten aan losse teugel ik had meer te zeggen en vanuit daar ben ik weer terug gaan werken naar een trens wat hij nu heel goed doet.

ik weet jou verdere situatie niet. staan de pony's al lang bij elkaar of pas net.
mijn eige pony had een heele erge band met een ander paardje die sprong over het hek van de bak heen als ze er alleen in moest. toen ben ik naar een andere stalling gegaan en daar ging het toen goed zei deed ook meesleuren enzo

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:38

Even een hengstenketting gebruiken tot ze door krijgt dat ze niet meer de sterkste is?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:50

Nou een fjord is in zo'n geval niet onder de indruk van een hengstenketting.
Zal denk ik best lastig worden om dat weer af te leren.
Komt doordat ze nu altijd met z'n tweeen zijn. Waarschijnlijk had je er minder last van gehad als ze met meerdere paarden waren.
Ik weet er helaas ook geen oplossing voor.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 22:24

ja mijn merrie is gewoon niet te houden dan aan de hand, dus erop lijkt me helemaal gevaarlijk
Ze staan sinds pasen bij elkaar hiervoor stond mijn merrie dus alleen..

ze is echt totaal in paniek lopen schudden met dr hoofd en heel debiel lopen doen ...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 22:48

haha ik noem ze nu al de Benidorm Bastards :P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 02:30

Misschien ook even de tijd gunnen? Ze zijn net verhuist, dat is een erg stressvolle periode voor een paard. Die blijft dan ook het liefst zo dicht mogelijk bij z'n kudde/maatje voor veiligheid.
Lekker bij elkaar houden, tijd geven om te wennen en af en toe gewoon samen uit de wei pakken en iets gaan doen.

Als ze een beetje gewend is kun je gewoon weer gaan opbouwen. Het principe wijken voor druk aanleren kun je ook in de wei doen en zou ik zeker nu al mee beginnen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 10:21

net verhuisd? ze staan wel vaker thuis op stal, heb mijn paarden aan huis staan :)
denk niet dat het daar aan ligt...

mijn merrie was nooit zo plakkerig naar andere paarden normaal keek ze er nooit naar om

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:38

SecretLIN schreef:
Lindia ( Fjord merrie 21 jaar) begint echt heel naar gedrag te tonen nu ik ze thuis heb staan, gelijk de eerste dag al (heb ze gisteravond thuis gezet) wou ze in aparte stallen zetten maar Lindia brak de boel zowat af toen ze hurby ( fjord ruin 28 jaar) niet meer zag.

Dan snap ik de situatie niet helemaal? Ze gaan heen en weer ofzo?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 10:55

Nee, sorry was misschien niet helemaal duidelijk :)

voor mijn deur ( moet eerst 2 weilanden door iets van 300 meter ofzo) daar huur ik 1 hectare weide hier mochten mijn paarden staan van begin april tot begin november. ( heb de ruin vanaf pasen erbij)
Nu heb ik ze dus weer thuis staan ( maar ze staan hier wel vaker bij heel slecht weer enz.) heb 1 grote ruime stal met een soort paddock er aan ( stuk wat betegeld is) maar als ik bv met mijn merrie een buitenrit wil maken moet mijn ruin achter blijven en zodra mijn merrie hem niet meer ziet flipt ze momenteel en is ze gewoon amper nog te houden.

probeer het nu te oefenen door kleine stukjes te gaan wandelen maar ze is gewoon amper te houden

deniceloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:00

Hoelang staan de 2 al bij elkaar? Ik heb een vriendinnetje die 2 shetlanders heeft, en die staan al 6 jaar samen in 1 wei. Als die elkaar niet meer zien, dan worden ze ook totaal gek. Misschien is het handiger als je de 2 voor een tijdje in een aparte wei zet, maar dan wel met een andere pony erbij. Als dit niet kan moet je misschien vaker oefenen om met ze te wandelen , wel met maar 1 pony tegelijk, anders leren ze het nooit.
Ze zijn als ik zo kijk ook al vrij oud, ik weet niet of dit nog gaat werken, maar je kunt het proberen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 11:06

ze staan sinds pasen bij elkaar dus nog niet zo lang :)
meer paarden heb ik hier niet dus dat apart zetten wil helaas niet.
Zal wel meer wandelen worden :)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:13

Hoe reageert de ruin dan?

Bij mij rent en hinnikt de pony die achter blijft heel de tijd, maar de pony die mee is op wandeling vind het niet erg...

Marjella86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:15

Volhouden... Gaat meestal vanzelf weer over..

deniceloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:15

Goedzo, wandelen kun je doen. Ik heb ook 6 pony's buiten staan, waar steeds paartjes van 2 niet zonder elkaar kunnen. Ik heb met 1 paartje een keer geoefent om de wandelen, de pony waarmee ik aan het wandelen was, vond het eerst spannend, maar daarna legde ze zich erbij neer, en de pony die in de stal achterbleef ook ! :D

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 11:15

die hinnikt wel even en wordt ook heel druk maar dat komt puur door mijn merrie.
Als ik hem een flinke emmer slobber geef of wat anders vind hij het wel best volgens mij

hij komt van een pensionstal met meerdere paarden en was het dus wel gewend

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 11:16

deniceloes schreef:
Goedzo, wandelen kun je doen. Ik heb ook 6 pony's buiten staan, waar steeds paartjes van 2 niet zonder elkaar kunnen. Ik heb met 1 paartje een keer geoefent om de wandelen, de pony waarmee ik aan het wandelen was, vond het eerst spannend, maar daarna legde ze zich erbij neer, en de pony die in de stal achterbleef ook ! :D

heb opzich wel tijd genoeg om te wandelen elke dag weer eventjes :P

deniceloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:16

Met die pony's doe ik verder rijden, op het begin gaat het ietsje lastig, maar daarna gaat het goed !

deniceloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:17

Prima, denk er wel aan dat je merrie op het begin heel vreemd kan doen, dus vraag er eventjes iemand bij die kan ingrijpen als het nodig is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:21

Ik zou ze aan het werk zetten ipv een stukje wandelen. Paarden kunnen maar één ding tegelijk. Als je paard zijn hoofd bij het werk heeft, kan ze niet meer met haar hoofd bij haar vriendje zijn.
Maar met rustig wandelen heeft ze haar hoofd niet nodig, dus blijft ze met haar hoofd ook bij haar vriendje.

Ik zou dus wat grondwerk doen en aandacht eisen. Als ze braaf meewerkt, terug zetten.

deniceloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:24

Je kunt natuurlijk ook een hoofdstel kopen ( als je die nog niet hebt ) met lapjes voor de ogen, dan kan ze ook niet meer naar haar vriendje kijken.

Marjella86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:28

deniceloes schreef:
Je kunt natuurlijk ook een hoofdstel kopen ( als je die nog niet hebt ) met lapjes voor de ogen, dan kan ze ook niet meer naar haar vriendje kijken.

Denk niet dat je het hiermee oplost :(

deniceloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:30

Marjella86 , waarom niet ?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:35

Die van mij heeft het ook een tijdje gehad, een hoofdstel met lapjes voor de ogen zou een gevaar zijn :D Dan ziet ie een stuk minder en raakt ie denk ik nog meer in paniek, want hij hoort de andere wel roepen.

Bij mij heeft oefenen geholpen... Elke keer een stukje weg, maar die van mij was dan nog wel handelbaar en vooral "gek" als zijn vriendinnetje uit de wei ging en hij achterbleef (met nog andere paarden :S maar toch echt zonder ZIJN vriendinnetje :'))

Ik weet niet of je een stal hebt waar je haar (veilig) alleen op kunt sluiten? Dan begin je met 10 minuutjes en dat ga je uitbouwen. Zodat ze ziet dat ze elke keer weer terugkomt bij haar maatje?

deniceloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:37

Oh ja, dat kan inderdaad gevaarlijk zijn.