Pony staat alleen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HannyHorse

Pony staat alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 12:01

Hallo iedereen!
Mijn pony staat nu alleen bij ons in de tuin en,
Ik wou eens vragen of het erg is dat je pony/paard alleen staat?
Welke dieren kan je er dan allemaal bij zetten??

Bedankt!

HannyHorse

_Vienna

Re: Pony staat alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:02

Mijn 1e pony heeft ook 14 jaar alleen gestaan, vond zij niet erg. Ik heb juist de indruk nu ze met 2 anderen staat dat ze er geen hol aan vindt :=

HannyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 12:10

Hahahaa :P

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:13

Pony's zijn kuddedieren en het is echt héél belangrijk dat ze met andere paarden in een kudde kunnen staan. Ze houden er echt niet van om alleen te staan, hebben sociaal contact nodig en worden ook 'opgevoed' door de kudde. Zoek maar even op met google, je komt vast een hoop informatie tegen :) Kan je er geen shet bij zetten? Die zijn kleiner en passen mss beter in jouw tuin. Let wel op met welk gras je tuin heeft: pony's horen gras te eten dat specifiek voor paarden is bedoeld. Succes! :)

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:13

ik denk, dat een mini shetje t gemakkelijkst is......als je gaat rijden wel opletten, dat ie niet ergens onderdoor kan.....Onze shet gaat gewoon onder t stroomlint door.....dus een draadje eronder gespannen....

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:21

er zijn uitzonderingen

ik heb bij mij een paard gehad die liever alleen stond
ze was een draak tegen de anderen

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:23

Een paard is van nature een kuddedier en heeft absoluut behoefte aan sociaal contact. Op de manier waarop wij tegenwoordig paarden houden zie je wel veel vaker conflicten tussen paarden, maar dit komt over het algemeen door de wijze waarop we ze huisvesten (kleine oppervlakte, veel paarden, weinig ruwvoer). Als je de mogelijkheid hebt zou ik er dus absoluut voor kiezen om een maatje voor je paard te vinden, bijvoorbeeld in de vorm van een shetlander. Als je gaat kijken op marktplaats of Bokt kun je denk ik zo ergens een pony van iemand overnemen als gezelschap voor jouw paard. Mocht een andere pony echt geen optie zijn kun je ook eventueel nog een geit overwegen...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:51

Het is voor een paard erg om alleen te staan, paarden zijn kuddedieren.
Als je geen plek hebt voor nog paard/pony, probeer dan op zijn minst een geitje er bij te krijgen.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:52

Een shetlander is altijd leuk er bij! Misschien kan je op MP of BM kijken want daar hebben ze vaak shetjes gratis aangeboden. Succes

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:01

TS, Ik zie dat je 12 jaar bent.
Misschien is het handig om dit aan je ouders te laten lezen:

De Sectorraad Paarden (SRP) heeft op verzoek van staatssecretaris Bleker basisregels opgesteld voor het verbeteren van het paardenwelzijn in Nederland.

In een brief aan de Tweede Kamer d.d. 1 maart 2011 heeft de staatssecretaris aangegeven dat hij SRP heeft verzocht om voor 1 mei met een concreet voorstel te komen. Met de ‘Twaalf richtlijnen voor paardenwelzijn’ komt de SRP aan de wens van de staatssecretaris tegemoet. De richtlijnen in het kort:

1. Paard krijgt voldoende ruwvoer;

2. Paard (> 1.56m) heeft minimaal 10 m2 boxruimte;

3. Paard krijgt minstens 4 uur/dag beweging buiten box;

4. Minstens 8 uur per dag 80 lux licht in de stal;

5. Geen prikkeldraad om de wei, veilige stal;

6. Goede gezondheidszorg bieden;

7.Paarden met gecoupeerde staart mogen niet naar evenementen;

8. Strenge dierenwelzijnsregels voor paardenmarkten;

9. Het houden van 1 paard is onwenselijk; tenzij het dier dagelijks contact heeft met andere paarden;

10. Spenen van veulens niet eerder dan vier maanden en geleidelijk. Veulens komen in groep van minstens twee dieren;

11. Stereotype gedrag mag niet belemmerd worden;

12. Bovenmatig zweepgebruik is verboden.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:31

Volgens mij zijn richtlijnen niet hetzelfde als regels en zijn het dus wel dingen om op te letten, maar blijft het houden van een paard onderhevig aan je eigen interpretatie van wat goed is voor je paard. Natuurlijk kan dat ook per paard verschillen, zoals een aantal mensen hier al zeggen ('mijn paard staat liever alleen'. het kan)...
Maar toch denk ik dat je zou moeten proberen om je pony gezelschap te geven. Als het niet werkt, werkt het niet, maar dan heb je het op zijn minst geprobeerd. Een minishet bijvoorbeeld of een geit of schaap...

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:38

een schaap of een geit of een ezel, is het zelfde als dat wij hele dagen met een chinees of goudvis zitten je verstaat beide niet e je mist nog steeds aanspraak en gezelligheid. (ja rare vergelijking een chinees, en een goudvis ;), maar het gaat om het idee)
Laatst bijgewerkt door Mariposa11 op 05-11-12 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:50

't Is nog altijd minder eenzaam dan helemaal alleen.
Als je niet in staat bent om er nog een paard bij te nemen, zou je natuurlijk ook je pony kunnen verplaatsen naar een andere wei waar wel gezelschap is...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:52

Ik ben zowiezo voor om een paard of pony samen met een soort genoot te zetten, en dan bedoel ik een paard of pony erbij welke maat dan ook. Jij speelt ook op je eigen manier met mensen, en die is anders als met een paard bijvoorbeeld. Een paard heeft ook behoefte aan een "speel" maatje, die lekker met hem of haar kan galoperen of lekker kan steigeren en gek doen... Ik vind zelf als je op langere termijn kijkt, dat he t ook beter is voor het paardje zelf. Als het tijdelijk is (bijvoorbeeld onder een jaar) dan zou het denk ik minder erg zijn, maar een paard heeft vind ik zeker wel behoefte en belang bij als er een soortgenoot bij is. Ook als jij een keer heel ziek bent, of een dag niet kan, heeft je paardje ook gezelschap.

Sunshine1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 00:04

Mijn pony staat nu een paar maandjes alleen. (Mijn andere pony is helaas pas overleden) En ik merk wel dat ze nu een stuk chagerijniger is, en dat ze dus toch een maatje mist. Er komt binnenkort gelukkig wel een paard bij haar te staan. Ze staat trouwens wel tussen de geiten, kippen, en een zwijntje maar ik denk dat een echt paarden vriendje haar een stuk blijer zal maken.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:35

ik heb wel eens gelezen dat geiten hele goede maatjes zijn, omdat ze bijna dezelfde taal spreken.

Mariposa11 schreef:
een schaap of een geit of een ezel, is het zelfde als dat wij hele dagen met een chinees zouden zitten

maar uiteindelijk leer je de taal van de chinees toch? dat is met dieren toch ook zo. (alleen duurt het misschien wat langer)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:37

dieren hebben niet hetzelfde vermogen als mensen om andere talen te leren. En wij ook geen katten taal, al heb ik er 3 in huis ;)

paarden2704

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:07

ik denk dat het beste is dat je een pony maatje erbij zoekt... een paard alleen (er zijn uitzonderingen) is toch maar alleen, dus ik zou toch gaan kijken voor een maatje erbij al is het maar een mini shet... :)

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:49

Paarden zijn kudde dieren dus staan bijna alle paarden en pony's niet graag alleen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen!
Als je een ander dier zoals een geit of koe bij je pony gaat zetten is dat ook niet helemaal eerlijk want ze kunnen elkaar niet ''verstaan'' dus is er nog steeds weinig aan...
Het best kun je een mini shetje kopen als gezelschap paardje veel Xtra geld en zorgen ben je er over het algemeen niet aan kwijt (als je een gezonde shet koopt)