Hoe zorg ik dat mijn paard naar mij toe komt in de wei.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liisaaxo

Hoe zorg ik dat mijn paard naar mij toe komt in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 20:49

Als deze topic verkeerd staat, moeten jullie em verplaatsen c:

Maar even verder over mijn onderwerp:
Ik heb mijn paardje nu al een tijd, en telkens als ik hem roep kijkt mijn paardje wel, maar komt niet.
Hoe kan ik er voor zorgen dat hij naar mij toe komt in de wei als ik er ben?

Tips please!!! :)

Dabo

Re: Hoe zorg ik dat mijn paard naar mij toe komt in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:09

Koekje meenemen? Of een appeltje, iets wat hij op afstand kan ZIEN?

Nee hoor, dat helpt ook niet altijd. Ik heb mijn merrie nu al bijna 8 jaar, en die moet ik ook nog steeds ophalen hoor, hoe lief ze mij ook vindt, hinniken doet ze ook maar naar me toekomen? neuh :n

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:13

Mijne kijkt zelfs niet :+ De nieuwe komt wel als je dr roep waardoor de 'oude' ook wel meekomt maar het is met moeite hoor!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:16

In het begin vaak iets lekkers (wortel oid) meenemen, dan komen ze snel genoeg ;)

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:18

kies 1 en hetzelfde woord als je haar wilt roepen, ik gebruik: KOM. dat gebruik ik als ik haar na het longeren naar me toe wil laten komen, als ik haar meeneem naar het land en zonder druk op het touw te geven mee laat lopen door weer : KOM te zeggen. bij alle kleine dingetjes eigenlijk die voorwaards zijn. en dan krijgt ze 1 bikskorreltje. als ze in het land staat gaat het nu ook steeds beter, maar iedere stap die ze naar me toe komt is er 1 dus dan krijgt ze een beloning. ik denk dat het bij de mijne niet lang meer gaat duren voor ze komt vanuit het land met het commando: KOM.
ps: wel elke dag doen en op de juiste momenten belonen anders heeft het geen zin.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:42

Gebruik inderdaad 1 woord en steeds wat lekkers meenemen dit steeds herhalen.
Je kan ook oefenen in de bak. Sommige paarden die doen het ook gewoon nooit maar dan leer je het vaak verkeerd aan

Liisaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 22:07

oke, ik zal het proberen!
(met mijn luie mannetje) hihi.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:53

Wat doe je wanneer je in de wei bent? Behalve roepen? En wanneer roep je 'm?

Lokken met voer zou ik niet doen, dan heb je hooguit de illusie dat je paard naar je toe komt (in feite komt hij dan naar het lekkers toe) En als je een keer niks bij je hebt, hoe ga je dat dan oplossen?

Liisaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 20:07

@Koper:
Nou ehm, ik doe meestal in de wei:
- weiland afzetten, (vergroten/verkleinen of verplaatsen)
- mesten (moet ook gebeuren)
- mijn haffie borstelen.

ik ga ook altijd bij em zitten, of op zijn rug. maar ik moet wel áltijd naar hem toelopen.
hoe bedoel je met wanneer roep je em?
ik roep em als hij de stal in moet komen, maar dat doet hij meestal automatisch doordat mijn andere paard ook naar binnengaat, hij is een ontzettende meeloper.

En ja voeren is misschien niet zo verstandig, maar hij is er gek op!
En btw ik kan ook niet altijd iets lekkers geven, wordt hij veelste dik van!! vooral haflingers worden snel dik.
maar wat bedoel je nou precies met wanneer roep je em?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:22

Nee ik bedoelde: als je de wei in gaat omdat je paard daar staat. Dus niet omdat je gaat uitmesten maar omdat je je paard wil ophalen of een knuffel wil geven of weet ik wat. Wat doe je (of doe je niet) met je paard in de wei? Wat doet je paard wanneer je de wei uitmest? En als je bij 'm gaat zitten, hoe gaat dat dan? Ga je dan vlak naast 'm zitten, aai je 'm dan, waar kijk je naar, waar denk je aan enz.

Met wanneer roep je 'm bedoel ik: roep je wanneer je 'm ziet, of wanneer je de wei in gaat of wanneer je bijna bij 'm bent?

En wat denk je zelf dat de reden is dat je paard niet naar je toe komt?

Liisaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 20:36

@Koper:
Nou ik kom wel eens bij mijn paard om gewoon te knuffelen ja, of gewoon ff lekker poetsen, fliemelen
en ook gewoon zonder zadel even rijden door het weiland.
Als ik bij 'm zit kijkt hij meestal niet naar mij, alleen als ik bijvoorbeeld een voorwerp in mijn hand heb die hij niet kent, dan is hij heel geintereseert.
en ik aai hem heel veel, en knuffel heel veel, maar kusjes geven vind hij absoluut niet leuk.
hij draait de heletijd zijn hoofd weg enzo.
waar ik naar kijk is zijn hoofd, ogen, benen eigenlijk alles wel, manen etc.
ik denk eigenlijk dan full-time:
ik hou van je, en wat moet ik zonder jou, en waarom kom je nooit naar me toe in wei etc.

en ik roep hem meestal eerst 5x ong. als ik net het weiland in kom.
als dat niet werkt ga ik ong. op de helft nog een paar x roepen
en als hij dan niet reageert ga ik een meter of 2 van hem afstaan en roepen,
en heeeel soms, komt hij naar me toe. Maar meestal niet, puur omdat hij te lui is en mijn andere paard niet uit het oog wil verliezen. (dat is misschien ook een reden)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:43

als die ene hier in de wei een middelvinger had... :D Die andere komt altijd wel, dat is namelijk een dikke kroelkont en dol op aandacht.

sommige paarden komen gewoon liever niet omdat ze het concept mens niet zo boeiend vinden. Je kunt ze natuurlijk lokken met eten, maar ja, dan komen ze ook alleen maar voor het lekkers. En je kunt ze trainen om te komen als je roept, maar dat kost wel tijd en energie. Ik vind het zelf niet zo erg om er naar toe te moeten lopen :)

Liisaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 20:47

Qimm schreef:
als die ene hier in de wei een middelvinger had... :D Die andere komt altijd wel, dat is namelijk een dikke kroelkont en dol op aandacht.

sommige paarden komen gewoon liever niet omdat ze het concept mens niet zo boeiend vinden. Je kunt ze natuurlijk lokken met eten, maar ja, dan komen ze ook alleen maar voor het lekkers. En je kunt ze trainen om te komen als je roept, maar dat kost wel tijd en energie. Ik vind het zelf niet zo erg om er naar toe te moeten lopen :)

tjaa... dat is nogal irritant als je een redelijk groot weiland hebt.. hihihi.
en het is ook altijd modderig enzoo, dus ik loop liever niet heen!
en het geeft mij ook zo'n gevoel van: 'oh dus ik ben niet goed genoeg voor jou', weet je wel?
C:

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:08

Ben je waarschijnlijk ook niet :D

En vertel mij wat, soms staan de in een land wat bijna een kilometer diep is, das best een end lopen! Maar goed, ik snap het wel denk ik. Als ik een paard was en ik had de keus. Lekker blijven staan of naar een mens toe gaan, dat vanalles van je wil waar je geen in in heb en met het risico dat je weg moet van je fijne plekje en bij je vriendjes...

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:23

Zoals Jendemen al aangeeft: ga oefenen met een commando. Mijn paard kwam meestal niet naar mij toe als ik er aankwam, ze wachtte totdat ik naar haar toe kwam. Toen heb ik mijn paard geleerd om te komen als ik fluit. Eerst in de bak geoefend. Ik floot en als zij opkeek: belonen (met één brokje). Vervolgens fluiten + signaal geven naar haar kont (touwtje gooien of iets dergelijks) dat ze een stap moest zetten: belonen. En zo het uitbouwen. Eerst kleine afstanden laten overbruggen. Nu komt ze direct hele afstanden aanlopen als ik fluit, met als uitzondering als ze net eten heeft gekregen.

Dit heb ik dus aangeleerd met brokjes. Ik weet dat sommige bokkers voedsel geen adequate beloning vinden, maar ik boek er succesvolle resultaten mee. Het is een kwestie van conditioneren en je moet een beloning kiezen die werkt. Het leerproces wordt ondersteund door voedsel, maar het als het gedrag eenmaal verankerd is, is het niet meer nodig. Mijn paard komt nu ook zonder brokjes. Elk mens en dier reageert op beloning. Voor het ene dier wordt een beloning gevormd door voedsel, door een ander door fysiek contact, zoals kroelen. Ik vind het een filosofische discussie waarom 'knuffelen' een kwalitatief meer hoogstaande beloning zou zijn dan 'voedsel'. Maar dat is offtopic. Succes.

Liisaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 21:28

bedankt evelien!! ikzal het proberen : ).
kijken of mijn haffie reageert, maar gooi je dan een touwtje op dr kont? zoals je zei?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:30

@tegenstanders van voer: Maakt toch niet uit dat ze komen voor het lekkers? :) Mijn paarden komen altijd meteen kijken, en ik maak mij niet de illusie dat ze niet even komen piepen of ik eten bijheb ^^ Maar of ik nu lekkers bij heb of niet, komen doen ze uiteindelijk toch altijd.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:32

Mijn enige tip is ook: neem voer mee dat ze echt lekker vind (voor het ene paard een appel, anders een wortel, weer een ander wat brokjes). Clicker heb ik nog nooit nodig gehad voor dit 'truukje'. De hele kudde komt als een stel debielen op me afgestormd, want ik voer ze altijd (-: Is wel een gaaf plaatje, ik zou eens een camera mee moeten nemen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:32

EvelienKiss schreef:
Ik vind het een filosofische discussie waarom 'knuffelen' een kwalitatief meer hoogstaande beloning zou zijn dan 'voedsel'.

het 'probleem' van met voedsel belonen is dat je in veel gevallen door het paard als snoepjesautomaat kan worden gezien, het paard komt naar je toe en 'eist' vervolgens zijn beloning op. Dat kan heel vervelende en soms zelfs gevaarlijke situaties opleveren wanneer er op dat moment geen beloning is. Ik heb daarom ook nooit snoepjes of andere eetbare zaken bij me.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:34

Qimm schreef:
het 'probleem' van met voedsel belonen is dat je in veel gevallen door het paard als snoepjesautomaat kan worden gezien, het paard komt naar je toe en 'eist' vervolgens zijn beloning op. Dat kan heel vervelende en soms zelfs gevaarlijke situaties opleveren wanneer er op dat moment geen beloning is. Ik heb daarom ook nooit snoepjes of andere eetbare zaken bij me.

Dat probleem hebben doorgewinterde clickertrainers niet omdat hun eerste les 'netjes wachten tot je het eten krijgt' is ;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:35

precies ja, doorgewinterde

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:36

Volgens mij kan je dat niet echt aanleren :) Ik heb mijn pony al vanaf veulens af aan en heb zo'n vertrouwingsband met hem dat hij altijd komt aan draven als ik hem roep. Daarnaast heb ik net zo lang als ik mn pony heb ook een verzorgpaard (nu 3,5 jaar) en hij hinnekt alleen als ik aan kom :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:37

Qimm schreef:
precies ja, doorgewinterde

Het is ook erg handig om het aan te leren als je zelfs geen clickertrainer bent hoor 8-)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:40

Ja weet ik, ik kan brood uitdelen zonder dat mijn paarden proberen eraan te komen, die wachten braaf tot ik het geef. Of als ik met de kruiwagen met hooi door het land loop wandelen ze rustig achter mij aan tot ik de kruiwagen heb leeg gekiept. Ik heb een hekel aan dram-paarden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:42

Qimm schreef:
Ja weet ik, ik kan brood uitdelen zonder dat mijn paarden proberen eraan te komen, die wachten braaf tot ik het geef. Of als ik met de kruiwagen met hooi door het land loop wandelen ze rustig achter mij aan tot ik de kruiwagen heb leeg gekiept. Ik heb een hekel aan dram-paarden.

me too