Wie kan me helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 22:22

Hoi bokkers,

Ik hoop dat jullie niet gewoon lezen en wegklikken maar me tips en advies kunnen geven...

Ik heb twee maanden geleden mijn eerste paardje, die ik al had van toen ik klein was, moeten inslapen. Hij had een ongeneeslijke tumor. Ondertussen reed ik ook al een maand of twee met een vierjarige merrie, die ik ook gekocht heb. Nu vraag ik me af of ik te snel ben geweest met de aankoop? Want ik heb bijna geen band met haar.

Ik zou erg graag houden van dit paard houden zoals ik van mijn ander paardje hield. Ook om zo een beetje de leegte te proberen opvullen. Ik had mijn ruintje al vanaf mijn achtste en ben nu veertien, best lang dus... Hoe kan ik beste vriendjes worden? Een band krijgen? En hoe doe ik dit allemaal?

Ik hoop echt dat iemand me kan helpen... Alvast bedankt!

Daantjee12

Re: Wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:26

tijd :) Heb geduld! Een band bouw je samen op door vertrouwen te winnen. Veel tijd door brengen met je nieuwe paard! Knuffelen, rijden, wandelen.. Heb geduld, het komt vanzelf wel :)

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:28

Inderdaad, gun het de tijd. zoiets moet groeien.. komt allemaal goed.

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:37

Hoi Heleennn,
Liefde kan je niet dwingen maar kan wel groeien.
Markus kende je natuurlijk al heel lang en Ixquisa nog niet zo lang. Het verdriet om Markus zal ook nog moeten slijten. Ook Ixquisa moet jou beter leren kennen en van je houden.
Schrijf voor jezelf op wat je verlangt van een paard: moet hij/zij bijv superkalm zijn of mag er wat pit inzitten, een kroeler of is dat minder van belang, te vertrouwen, deugniet, liefde op het eerste gezicht, doorzetter of liever lui dan moe, enz. Zet daarnaast een kolom Markus en een kolom Ixquisa. En kijk waar beiden aan beantwoorden. Als je bij Markus overal ja zegt en bij Ixquisa een paar ja's dan ben je misschien I nog te veel aan het vergelijken met M. Zijn er heel veel nees bij I dan moet je misschien even goed nadenken of je verder wil met haar.

Een band opbouwen kan je door veel bij haar te zijn en ook veel dingen te doen waarbij zij niet altijd moet 'werken', dus even samen wandelen, of kroelplekjes bij haar zoeken, fotoos maken van haar, grondwerkoefeningen (als je dat kan of als iemand in jouw omgeving dat jou kan leren).... en de tijd nemen om haar te leren kennen.

Ixquisa lijkt mij een heel leuk paardje: geef niet te snel op tenzij er absoluut geen klik is, want dan doe je haar ook geen plezier.

PS: bij mijn paard 'wist ik het onmiddelijk', het paard van mijn dochter vind ik heel erg lief maar voor de rest heb ik er geen klik mee.

plurkie50

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:40

geduld. komt goed

plurkie50

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:43

geduld. komt goed

plurkie50

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:44

Je moet ook niet vergelijken. bijvoorbeeld. elk dier heeft zijn leuke dingen

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:46

Bij mij heeft de bang ook echt wel langer als een half jaar geduurd ik zou haar eerst verkopen. Maar ben super blij dat ik haar heb gehouden!

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:46

Meestal heb je gelijk een klik of niet maar een band moet je opbouwen neem de tijd.

Veel doen met je beestje rijden, wandelen, verzorgen alles wat jullie leuk vinden.

En ben het sterk met plurkies laatste post eens

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 22:49

Ja de klik was er wel meteen, anders hadden we haar nooit gekocht... Kan ik bijvoorbeeld ook grondwerken etc gaan doen?

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:50

Kan je doen :) bij mij hielp ook vooral veel wandelen en lekker gaan poetsen en niet allesom het rijden te laten gaan ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 22:53

Ja nu ga ik eigenlijk enkel nog om te rijden... Heb nog steeds wat akelige gevoelens als ik naar stal ga en daar ben...

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:54

Dan moet je er nu juist even lekker heen gaan zonder te rijden knuffelen even buiten wandelen ofzo longeren in de paddock gewoon met haar spelen ofzo lekker grondwerken en dangaat je het tijden even achterwege,,

mmk58

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:59

Dat je je paarden met elkaar vergelijkt is logisch, daarvoor is het ook nog te kort geleden dat je afscheid hebt moeten nemen. Het verwerken hiervan kost tijd en het is niet in 2 maanden over. :n

Een band met je nieuwe paardje moet je gaan opbouwen en geef hem/haar ook een eerlijke kans een band met jou te krijgen door te proberen ze niet steeds te vergelijken met elkaar maar ze als 2 aparte paarden te zien, elk met hun eigen specifieke eigenschappen/eigenaardigheden. Ga gewoon lekker aan de slag met je nieuwe paard en probeer de band op te bouwen en ook hier zal je geduld bij moeten hebben want die band en het vertrouwen is er ook niet van de ene op de andere dag. Geef je nieuwe paard en vooral ook jezelf tijd en dan gaat alles goed komen :j

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 23:01

Daar moet ik erg op letten idd, ik word nu snel boos op haar omdat Markus kon wat zij nog niet kan en dat is eigenlijk best oneerlijk...

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:06

Heleennn schreef:
Daar moet ik erg op letten idd, ik word nu snel boos op haar omdat Markus kon wat zij nog niet kan en dat is eigenlijk best oneerlijk...

beetje banketstaaf voor haar dat je het op haar afreageert onthoud wel zij kan er niks aan doen he! sterkte met je verlies! en succes met het opbouwen van een band. Maar niet boos op haar worden laart het rijden anders even wat het is! ga grondwerk met haar doen vd wandelen lange poets beurten. knuffelen noem het maar op! maar verwacht niet teveel van haar.

mmk58

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:14

Dat je daarom boos wordt is inderdaad niet eerlijk naar je nieuwe paard, maar dat weet je zelf vast ook wel.
Het is alleen zo moeilijk om dat gevoel opzij te zetten, dat begrijp ik helemaal, maar ook al kan je het je nu niet voorstellen, dat gevoel en gemis van Markus dat zal gaan slijten. Probeer je ertegen te verzetten en geef je nieuwe paard ook een kans om je maatje te worden (heb even op je profiel gespiekt: wat heeft ze een lief koppie zeg).
Laat het rijden desnoods even zitten als je daar nog even geen lekker gevoel bij hebt en ga d'r lekker poetsen en kroelen en lekker wandelen en ga wat grondwerk doen of longeren.

Heel veel sterkte met het verwerken van het verlies van Markus en heel veel succes met het opbouwen van een band met Ixquisa, het gaat goed komen !

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 23:35

Tnx allemaal :) Grondwerk is inderdaad misschien niet zo'n slecht idee, kan iemand me vertellen wat dit precies inhoud?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 13:07

Ik ga zo meteen naar haar toe, heeft iemand een idee wat ik misschien als grondwerk kan doen? :)

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:01

op bokt staan hier een aantal items over bijv Wat is grondwerk, ook op internet kan je bij bijv parelli hier heel wat over vinden ... of een dagcursus volgen bij bijv anderspaardrijden.be

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:14

ik weet niet of ik een klik heb met mijn pony. Het is een lief dier en ik moet om haar gezichtsuitdrukking lachen als ze chag is. Ze is een beetje onzeker en leunt best veel op mij met buitenrijden. Ik moet alles in hele kleine stapjes aanbieden anders stresst ze. Onderweg een aantal keer halt houden en even laten kauwen. Ik zou best wel een dapperder paard willen, die het heerlijk vind om buiten te rijden, maar niet dominant....zij is echt een puppie/ peutertje. Wat ik wel heel fijn vind, is dat ze zo wendbaar is en zo ontzettend goed aan de hulpen en ik kan overal alleen rijden....soms wel even ernaast.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 18:40

Ik weet echt niet wat nu gedaan... ga gewoon niet meer graag naar stal... Zou ik haar weer verkopen?