Hoe bouw ik een band met mijn nieuwe paard op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmyxPraay

Hoe bouw ik een band met mijn nieuwe paard op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 12:07

Hoi, eind augustus (dit jaar) heb ik een KWPN merrie gekocht samen met mijn moeder. Ze is 15 jaar oud. Ik wil graag een goeie band met d'r gaan opbouwen. Ze reageerd al wel door te hinniken en te kijken als ik haar roep wanneer ik de stal inloop. Zover zijn we al wel. Haar oude eigenaresse zei dat ze geen "kroel" paard was, maar dit is toch geen rede dat je geen band op zou kunnen bouwen? Heb op internet al verschillende dingen zien staan, van veel samen rijden, buitenritten maken, tot snoepjes voeren, maar ik wil graag meer dan dat kunnen doen met d'r. Weten jullie iets?

Gr, Amy.

maaikj

Re: Hoe bouw ik een band met mijn nieuwe paard op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:07

Haar juist wel vertroetelen, lekker wandelen, poetsen etc. etc.

AmyxPraay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 12:10

Hhaha ja 't probleem is, dat als ik haar een knuffel wil geven ze d'r hoofd weg trekt haha. Dat heeft ze nooit fijn gevonden, schijnt, van de oude eigenaresse

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:12

Ik heb een fantastische band met mijn paard opgebouwd door grond training met haar te doen.
Mijn stal eigenaresse zei altijd jou paard spreek Chinees en jij spreekt nederlands.. jullie moeten samen een taal ontwikkelen om elkaar te begrijpen.. Dit gaat puur op lichaamstaal.. Het zit er zo bij der in dat ik een hele mooie band met haar heb kunnen opbouwen.. Ook wandel ik veel met er langs de weg..

Equilize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:21

Hoi Amy,

Het opbouwen van een band heeft inderdaad tijd nodig maar wat nog belangrijker is, is het kijken naar de signalen die jouw paard afgeeft. Wij geven training/begeleiding in de omgang met paarden. Mocht je hier advies over willen dan kun je altijd mailen of op onze website kijken.

Groetjes,

Equilize

info@equilize.nl
www.equilize.nl

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:23

AmyxPraay schreef:
Hhaha ja 't probleem is, dat als ik haar een knuffel wil geven ze d'r hoofd weg trekt haha. Dat heeft ze nooit fijn gevonden, schijnt, van de oude eigenaresse

Knuffelen is iets heel menselijks. Paarden vinden het gezelliger om gewoon met iemand (een ander paard, of een wezen dat ze aardig vinden) een beetje wat te staan. Je hoeft niet aan elkaar te zitten frunniken om elkaar aardig te vinden.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:26

Mij is altijd gezegd, als een paard zijn hoofd daarvoor wegtrekt is dat omdat hij je nog niet vertrouwt.. Mijn paard trok in het begin zijn hoofd ook altijd weg omdat ze zich niet veilig voelen (omdat ze ook niks kunnen zien) als die band er echt is en je paard vertrouwt je dan zou dit geen probleem moeten zijn omdat hij volledig op jou vertrouwt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:27

Daar geloof ik niks van. Op het moment dat het paard je vertrouwt moet hij het maar goed vinden als je zomaar aan z'n hoofd wil prutsen?

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:28

Ja dat denk ik ja :)

AmyxPraay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 12:29

Ik bedoelde eigenlijk niet d'r hoofd maar d'r nek (sorry, foutje ;) )

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:30

TS, ik ben je andere topic ook tegen gekomen en ik zou je echt aanraden om op zn minst 1x in de week rijdles te nemen... dit zegt niets over jouw kunnen, maar iemand die op de grond staat ziet dingen die jij niet ziet op je paard... een ontspannen rijdles doet je band ook veel goed.
Voor de rest veel tijd met je paard doorbrengen en als ie steeds zijn hoofd wegtrekt, ga daar dan niet op zitten hameren... focus vooral in het begin op dingen die wel goed gaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:47

xEliine schreef:
Ja dat denk ik ja :)

Ja? Dus jij vindt het goed als je vrienden zomaar in je gezicht zitten met hun tengels?

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:50

AmyxPraay schreef:

Hoeft ook niet bij haar hoofd toch? ;) Ik bedoel meer van regelmatig heel uitgebreid poetsen enzo ;) Hoefjes schoonmaken, sokjes wassen etc. etc.
Je kan wel probergen om heel voorzichtig via haar hals naar haar hoofd te strelen. En dan gewoon heel kort even strelen over haar hoofd.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:57

Het ene paard vind het nou eenmaal wel fijn om te kroelen, het andere niet... Wil echt niet zeggen dat je er dan geen band mee hebt naar mijn mening. Maar soms moet het ook een beetje groeien. Grondwerk doen is een van de mogelijkheden om een band op te bouwen, maar samen hard trainen in een les, kan de band ook versterken!
En met sommige paarden zul je die klik gewoon nooit krijgen...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:00

Gewoon alle dingen die je doet met het paard geven je een band. Alleen het ene paard is daar meer "open" in en de andere minder.
Sommige houden inderdaad gewoon niet van het gepruts. De ene wel de andere niet. Bedenk je gewoon dat de simpelste dingen al veel kunnen toevoegen. Ga een met je paard in de wei zitten of ga hem daar gewoon eens poetsen.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:03

gewoon met haar doen wat je met haar wil doen en vooral overdreven belonen. Ken ook zo'n paard niet gewend aan gewoon knuffelen die moest er ook even aan wennen maar vind het nu heerlijk

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:15

TS
na bijna 10 jaar ander mans paarden verzorgen
Heb ik sinds vorige week zondag ook een eigen paard *\o/* en ik had exact dezelfde vraag als die jij stelde.
binnen 1 week is bij mij de vraag beantwoord. O:) (zowel door paard zelf als door een vriendin en mijzelf)

wat mijn handel wijze was... bij aankomst op stal bracht ik haar een appel als begroeting daarna liep ik weg en ging taken doen. zo kon ze me de hele tijd zien.
vervolgens heb ik de instelling genomen om alles samen te doen :+: .Dus ff poetsen en teglijk praten(ik ben zelf niet zo'n frutseltype) daarna samen het terrein rond lopen "samen ontdekken" en blijven praten. Elke dag liet ik haar een nieuw stukje zien van de wereld (buiten het erf, langs het paddock naar de wei enz).
Mijn meisje is echt een aagje. ze vind het altijd leuk om iets nieuws te zien. Dat doen we dan ook samen.

Nu is mijn meisje nog niet doorgereden dus zodra ik een zadelpak weet ze dat we weer wat gaan oefenen. Niks leukers om weer wat nieuws te leren! :))
Wellicht is dit ook een id voor jou en je merrie dat je samen met haar dingen gaat oefenen waarvan je weet dat zij dat nog niet kan of weinig gedaan heeft. (evt hierbij les toevoegen)Begin bijv. met NH of iets dergelijks.

Nu ben ik het met LecyTinker eens... neem iemand mee om jullie te bekijken.
Ik had na 3 dagen al iemand mee die oog heeft voor paarden en mij goed genoeg kent. en zij zag al een goede basis voor een sterke band. :7

Ik ga elke dag heen en elke dag met een positive instelling die niet stuk te krijgen is en gebruik veel enthousiasme. hoe meer je blij ben des te meer je uitstraal aan energie. Paarden zijn nieuwsgierige dieren en willen dat ook wel even bekijken.

Klinkt misschien stom, maar als jij kan zorgen dat het paard zich paard /3 kan voelen bij jou in de buurt, door bijv. haar nieuwsgierigheid of leergierigheid te prikkelen. Denk ik dat je een heel eind gaat komen met een band. Bestudeer ook haar reacties op dingen leer haar echt kennen. Blijf zoeken naar wat zij leuk vind. en ook wat jullie samen leuk vinden. Als je een off day hebt zoek je iets anders om te doen met haar.

Heel veel geluk hoop dat je hier iets aan hebt. +:)+

Trouwens hiervoor ook eens een afstandelijke kwpnner als verzorgpaard gehad... ik heb met haar een periode zoekende geweest naar een passende rijinstructrice.... dus onze rijstijl wisselde veel. Daar kreeg ik contact met haar omdat ze merkte dat ik mij tastbaar intresseerde in haar.
We leerde hier dus iedere keer weer wat anders B-)

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:19

Lekker stukken wandelen em poetsen ,.. Als ze niet van knuffelen houd lekker wat anders vinden :)

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:25

toen ik de mijne kreeg was ze 9 maanden drachtig, dus toen niet meer gaan rijden maar borstelen dat vond zij fijn en ik ook zo hebben we snel een band gekregen. lekker bezig zijn en niet overhaasten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:16

Door dingen te doen die jullie allebei leuk en ontspannen vinden kun je een goede band krijgen.
Door bv te gaan poetsen, tijd doorbrengen met je paard, grondwerk, wandelen enz te gaan doen kreeg ik een goede band met mijn paard.

AmyxPraay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 14:20

Het is wel leuk idd, want mn moeder en ik hebben haar samen gekocht. Mijn moeder is alleen nog een beetje bang voor haar, want ze reageerd erg enthousiast op dingen, een beetje gillen doet ze, mn moeder moet daar nog erg aan wennen. Ze is ook nog niet zo heel vaak mee geweest. Dat kun je ook wel zien dat we al echt een band beginnen te krijgen want als we haar begroeten en met z'n 2en voor de stal staan dan trekt ze toch automatisch naar mij. Een paard is puur ontspannend in mijn ogen

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:05

Ik zou gaan loswerken en grondwerken met haar. Met name met loswerken leg je een goede basis voor een respectvolle vertrouwensrelatie tussen jou en haar. Het zou ook goed voor je moeder zijn om zekerder te worden. Veel plezier met jullie nieuwe aanwinst!

Rooszazou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:12

Poetsen, kriebelen, een schrikparcourtje doen ( begin niet al te moeilijk) samen wandelen en vooral duidelijk zijn tegen je paard ":)

plurkie50

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:53

Elk dier is anders. dan maar geen kroel band. Maar andere band op bouwen.