Woedend! Een weerwolf of Bonte Jaopie zelf?!? Dag, deken....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Woedend! Een weerwolf of Bonte Jaopie zelf?!? Dag, deken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 19:43

Kom ik vanmorgen aan bij het weiland, staat mijn B.J. dekenloos (had regendeken met hals op).
Had iemand hem zijn deken afgehaald (hij staat namelijk al vele jaren met een 0-grams regendeken-met-hals op)?!?
Bij de wei zag ik in eerste instantie niets, ook geen deken, wel een gigantisch bemodderde Jaopie. Ik geef hooi, aan Japie en zijn meisje Khava, en ga die wei eens door en ja hoor, daar ergens verderop lagen "de overblijfselen" van zijn Vantaggio regendeken. Ik was er bijna bij, komt opeens Jaopie als een woest op mij afgerend en snijdt me agressief en met plat-in-de-nek oren BAM brutaal de pas af, tussen mij en "het lijk" van de deken.
Wat nu dan?
Ik bonjour Jaopie opzij en wil de deken cvan de grond rapen, om te zien wat er gebeurd kon zijn.
Valt hij me platorig zowat aan!
Excuse me...?!?
Jaopie heel boos weggestuurd (we hebben een verleden met dit soort intimiderende onzin), nam de deken op mijn schouder en gooide die over de stroomdraad het weiland uit.
Vervolgens bleef Jaopie ipv aan zijn verse hooi te zitten maar een paar rondjes stappen met 1 oog steeds op de deken buiten het weiland gericht.
Ik begreep er helemaal niets van, en besloot Jaopie maar eens even aan een inspectie te onderwerpen: geen striemen, wondjes, druk- of rukplekken helemaal niets aan of op hem te zien

Mijn 3-jarige merrie die er bij loopt reageerde al die tijd nergens op.

Ik stap het weiland uit en ga de deken maar eens aan een onderzoek onderwerpen: goeie genade: dat was geen deken meer, maar een soort spinnenweb van gescheurdheid, het leek wel of iemand met een Stanley-mes de deken aan flarden had gesneden. Of dat er een weerwolf aan bezig was geweest, niet normaal, alleen nog maar gescheurde stroken en flappen. Voering in delen los, overdwars en in de lengte volkomen doorgescheurd.... Bij nadere bekijking: de kdrie klittenbandsluitingen van de halskap zaten nog gewoon dicht en de twee clip-borstsluitingen ook. Eentje van de twee buiksingels was losgescheurd, de andere zat nog gewoon vast. De twee bilkoorden waren de metalen sluitingen van doorgeknapt.

De deken zat binnenstebuiten, Jaopie zat van top tot teen onder de modder en er hing een graspol in de nog vastzittende buiksingel. Jaopie zelf zat qua lijf geheel onder de modder, BEHALVE zijn witte manen/hals en hoofd.

Wat voor idioot dekengevecht heeft hier plaatsgevonden? Wel duidelijk is, dat hij de deken uiteindelijk op het laatst OVER ZIJN HOOFD afgekregen moet hebben, gezien het feit dat hoofd, manen en hals als enige NIET bemodderd waren, en de borst en halskapsluitingen nog in tact waren.

Gistermiddag had hij die deken nog gewoon op, in alle jaren dat ik hem heb is er nooit meer losgeraakt dan eens een keer een buiksingeltje en daar liep hij dan gewoon de andere morgen mee rond.

Iemand zo iets wel eens meegemaakt?
Hij moet er toch ernstig mee in gevecht zijn geraakt/in verstrikt zijn geraakt, anders valt dit toch niet te verklaren, er is niets meer van de deken over.

Ook vind ik zijn reactie op mijzelf vanochtend, toen ik naar de restanten van de deken in de weide liep, buitengewoon agressief/ vreemd. Wat bedoelde hij hier mee?
Heb hem maar even zonder deken gelaten nu morgen gooi ik er wel een nieuwe op. Eens zien hoe hij daarop reageert, maar er moet zich een heftige "dekenworsteling" hebben afgespeeld.

Wat kan er gebeurd zijn, is hij er in blijven hangen en vervolgens in paniek geraakt? Hoe krijgt hij zo'n deken af terwijl er nog 1 vastzittende buiksingel intact aan zit? Een raadsel. Ook zijn oneigenlijke reactie op de "dooie" deken toen ik er op af wilde om die weg te halen.

Voor de goede orde: hij heeft al zo'n deken sedert hij 3 jaar is, en hij is nu 8.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 29-10-12 19:52, in het totaal 2 keer bewerkt

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:48

wat een super vreemd verhaal!
ik snap de reactie van je paard hier ook totaal niet op, ik ben heel benieuwd wat hieruit gaat komen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:51

,
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 11-01-26 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:53

Tja dat is erg vervelend maar ze kunnen klaarblijkelijk rare bewegingen maken. Gezien de reactie lijkt mij dat hij wellicht in de knoop gezeten heeft en volledig in paniek de deken af gekregen heeft en daardoor "agressief" reageert op de deken.

Mijne heeft zoiets een gehad met een eczeem hals hoe of weet ik niet maar er zaten wel kleine scheuren in maar voor de rest was hij inclusief halster en singel nog vast uitgekregen en heb ik uit de vijver moeten vissen. Hoe ze dat toen voor elkaar gekregen heeft weet ik ook niet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 19:57

@Elinaa11:ja ik wilde de nog bruikbare gespen er al afknippen, en het restant (want meer is het ook niet) weggooien, maar dat zal ik nu niet doen: ik heb de deken mee naar huis genomen, maak ik eerst foto's van morgenochtend. Je weet niet wat je ziet, is finaal aan flarden.
En nee, de jonge merrie heeft dat beslist NIET gedaan, die loopt er al een paar jaar bij, dat kan ook niet, gezien het totale afgebroken zijn van de musketons van de bilriemen ook. Hij moet er echt op de een of andere manier zelf in zijn blijven hangen of compleet daarna (?) verstrikt in geraakt zijn, ik ben al blij dat hij niet gevalllen/gewond is geraakt.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:58

zoo die was echt in paniek..

mijn merrie krijgt als straf ook geen deken meer op....elk jaar sloopt ze wel een deken en moet ik er ook een paar laten maken...dit jaar ben ik dus begonnen met een 150 grams deken. had de deken net nieuw, paard had hem nog geen week op en op een ochtend hing dat ding aan flarden om haar hals...
nou dan maar geen deken meer op...heb geen zin meer in die reparatiekosten, en de merrie word toch niet veel meer bereden.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:59

heel apart!
Misschien hebben de 2 paarden gevochten ofso? zou het niet weten eigenlijk!

fabarz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:00

@tigra ik denk het ook! Je moet kijken hoe hij reageert op de deken. Misschien is hij geschokken en is de deken gescheurt? Misschien is hij nu bang voor de deken

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:06

Wat trouwens ook nog een mogelijkheid is dat toen de deken eenmaal af was het paard zo in paniek of agressief was en de deken naderhand te grazen genomen heeft toen deze af was. Gezien die erg heftig reageerde toen jij de deken oppakte lijkt me dat ook erg realistisch.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 20:14

Tsja, ik heb nog een reserve Bucas-deken met halskap liggen, maar dacht dat het een wijs besluit was hem vandaag even GEEN deken meer op te doen, had ook niet gekund, aangezien hij totaal bekledderd en bemodderd is, dat krijg ik er NAT niet af, en het regent hier l de hele dag, dus daar ga ik dan ook geen deken overheen leggen, want dat wordt broeien en schuren.
Bovendien dacht ik: laat hem maar even van wat er ook plaatsgevonden heeft bijkomen gezien zijn idiote reactie op mijn wgehaal-deken actie in de weide.
WAT er ook gebeurd is, ik het het vermoden dat hij geruime tijd "met de deken heeft gevochten" om hem uiteindelijk af te krijgen, gezien het feit dat de borst en halskapsluitingen nog volledig dicht zaten.
Dat ding moet dus op een gegeven moment ook over zijn hoofd heen naar voren gehangen hebben... NOU JA!
Maar hoe hij dan het hele ding over dat hoofd heen met nog 1 vastzittende buiksingel langs/via zijn voorbenen, over zijn hoofd heen heeft weten af te krijgen is mij een compleet raadsel.

O, ik denk helemaal niet, dat iemand anders dit gedaan heeft, hoor, maar gezien de volslagen aan reepjes gescheurde staat van de deken ben ik bang dat dit alles toch enige tijd heeft geduurd, waarschijnlijk vannacht, anders hadden buren de worsteling wel gezien....

Ja, en dat hij zich naderhand wellicht woedend heeft uitgeleefd op de "dooie" deken hou ik voor mogelijk, ook gezien zijn aard en karakter en het feit dat ik verschillende losse stukken voering verspreid door de weide aantrof. Het was een 0 grams regendeken, maar er lagen vier diverse kleine onregelmatig gescheurde stukken van de voering in de wei.
Tsja...

Ik heb een nieuwe deken besteld en ga hem morgen de reserve deken opgooien, we zullen zien hoe hij daarop reageert.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 29-10-12 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:17

Tigra_ schreef:
Wat trouwens ook nog een mogelijkheid is dat toen de deken eenmaal af was het paard zo in paniek of agressief was en de deken naderhand te grazen genomen heeft toen deze af was. Gezien die erg heftig reageerde toen jij de deken oppakte lijkt me dat ook erg realistisch.

Maar dat zou ook een hele rare reactie zijn aangezien paarden geen roofdieren zijn, maar er juist voor weg rennen..

Ben wel benieuwd naar de foto's, vind het in ieder geval wel heel apart allemaal..

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:17

wat een actie van je paard! Hij zal wel flink in de knoop gezeten hebben.
Hier hebben we ook zo'n houdini, maar die krijgt zijn eczeemdeken zonder scheuren en alle singels en gespjes nog dicht uit. Konden we de dag erna gewoon terug aan doen :p

hopelijk is je paard nu niet bang van dekens

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 20:26

Was dat maar waar, Aria_zz: er is echt niks meer van over, nog nooit eerder in 5 jaar regendekens met hem meegemaakt, hij heeft ook helemaal nooit iets tegen op/af doen van dekens gehad, ik vrees ook dat hij op de een op andere manier onmogelijk er mee in de knoop is geraakt, wat tot woeste taferelen heeft geleid.
Je zal mijn verbijstering begrijpen als je morgen de foto's van de deken zelf ziet: geheel gevierendeeld en volledig verscheurd zowel dwars als in de lengte.
BIZAR!
Gelukkig is hij zelf nog volkomen heel. Dat is het belangrijkste, ik ga er niet van uit dat hij nu een deken-fobie heeft. Maar dat zullen we dan ook morgen meteen merken als ik hem de reserve op gooi....

adesso

Re: Woedend! Een weerwolf of Bonte Jaopie zelf?!? Dag, deken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:31

wat een verhaal ben eigenlijk ook wel benieuwd naar foto's?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:49

Zou het niet mogelijk kunnen zijn dat hij met rollen in de knoop is geraakt met de kruissingels of bilkoorden of op de een of andere manier vast is komen te zitten aan iets... Ik heb dit zelf eens meegemaakt met een merrie die in raakte in paniek toen zij aan het rollen was.
Doordat er een (los lopende) hond op haar af kwam. De deken zat wat scheef waardoor zij met opstaan iets op de deken ging staan. De deken scheurde zij begon in blinde paniek te rennen ging, bokken, steigeren waardoor de deken nog verder kapot ging en uiteindelijk rollen om van die deken af te komen.
Deken in stukken het enigste wat nog heel was was het stuk voor bij de borst dat hing nog zo'n 10 cm over haar schoft heen.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:55

flitzz schreef:
Zou het niet mogelijk kunnen zijn dat hij met rollen in de knoop is geraakt met de kruissingels of bilkoorden of op de een of andere manier vast is komen te zitten aan iets... Ik heb dit zelf eens meegemaakt met een merrie die in raakte in paniek toen zij aan het rollen was.
Doordat er een (los lopende) hond op haar af kwam. De deken zat wat scheef waardoor zij met opstaan iets op de deken ging staan. De deken scheurde zij begon in blinde paniek te rennen ging, bokken, steigeren waardoor de deken nog verder kapot ging en uiteindelijk rollen om van die deken af te komen.
Deken in stukken het enigste wat nog heel was was het stuk voor bij de borst dat hing nog zo'n 10 cm over haar schoft heen.

Ja, dat kan natuurlijk ook, dat tijdens het rollen het deken is verschoven en de pony op een of andere manier met zijn hoeven op een gedeelte van het deken is gaan staan en toen is gaan opstaan en in paniek is geraakt..

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:50

Ben benieuwd naar de foto's,
misschien is hij inderdaad in paniek geraakt en heeft de deken afgescheurd ?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:22

Ben benieuwd hoe die deken er uit ziet

Selly13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:37

Sjongejonge wat een verhaal, maar wat flitzz zegt, lijkt me ook een erg logisch verhaal!
Ben benieuwd naar de foto!

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:43

Zo wat een bizar verhaal! Ben ook erg benieuwd naar de foto ervan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:50

Mijn ruin heeft hem ook eens over zijn hoofd uitgetrokken.
Ook helemaal in stukken.
En dit was s´nachts gebeurt in stal. :oo
Maar ja, die van mij is ook een echte sloper.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:55

Wat vreemd zeg.
Ik denk dat hij zo agressief op de deken reageert, omdat hij misschien wel een tijdje 'vast' is komen te zitten.
De jouwe heeft er dan gelukkig weinig aan overgehouden (ken een paard die hetzelfde had gedaan, maar die had zo lang met de deken strak over zijn hoofd gelopen dat er allemaal bloed uit zijn neus kwam).
Ik denk dus dat het de schrik is.
Maar wel zonde van je deken natuurlijk!

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:02

Jeetje, die reactie van je paard wat appart!
Die van mij heeft het vorig jaar gepresteerd om een winterdeken met hals in 's nachts in de weide af te krijgen.
Alle riempjes enzo waren nog dicht, en werkelijk geen scheurtje in de deken, heel appart.
Maar gelukkig was de dure deken nog heel haha.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:34

,
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 11-01-26 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:36

Toevallig.
Die van mij had gisteren ook haar deken compleet in flarden gescheurd, alleen die gaf geen rare reactie op de deken erna. Misschien dat hij op de 1 of andere manier erin verstrikt is geraakt?