[***], bijna 20 jaar, ex-manègepony. Heeft jaren & jaren op de manège gelopen, staat nu bij mij op pensioen.
Ik doe momenteel grondwerk met hem (Parelli) wat hem dapperder maakt (hij heeft toch moeite met de grote, boze, buitenwereld).
Nu zaten we vandaag op stal met een situatie (naja) waardoor ze aan mij vroegen of [***] het niks zou vinden om als handpaard te fungeren, en ik had daar zelf ook al aan zitten denken. Maar hoe weet ik of hij dit leuk vindt?
Het zou dan zo zijn dat hij af en toe eens met een kindje erop (wel al eens gereden maar niet veel ervaring) samen met mij en mijn andere pony het bos in zou gaan, gewoon rondje stappen, hij als handpaard en ik dan voorop met mijn andere pony. Ik heb altijd gezegd dat ik er nooit terug een manègepony van zou maken, maar het manègewerk is wel hetgeen hij kent .. misschien vindt hij dat wel leuker dan al die (nieuwe) dingen die ik nu met hem doe.. Hoe weet ik dit?
Wat moet ik ermee? Ik weet het echt niet ..
De dingen die ik nu met hem doe lijkt hij ook leuk te vinden, al komt er momenteel nog regelmatig een stressmomentje bij .. Hij loopt het liefst vlak bij je, kruipt in je binnenzak als hij bang is, etc. en ik ben nu bezig om hem dapperder te maken, te laten zien dat hij best zelf met 'enge' dingen om kan en dat er niks gebeurd .. Doet hij prima, en het komt ook veel vaker voor dat hij gewoon ontspant en dat er dan fijn mee te werken is. Maar misschien vindt hij het wel gewoon leuker om achter mijn andere pony aan te sjokken in het bos?
Ik weet echt niet hoe ik dit moet weten ... Gewoon proberen? En als we niet verongelukken zit het wel goed?

Het is een heel introverte pony, dus hij zal alles eerder gelaten ondergaan dan dat hij echt laat merken dat hij het niet leuk vindt (tenzij de grens bereikt is, maar dan ontploft hij en dat is ook niet fijn natuurlijk). Nu ken ik hem op zich wel redelijk goed, maar ken ik hem goed genoeg om echt te kunnen zeggen of hij er plezier in heeft of niet? Ik weet het niet..
Heb ik ook meteen gezegd dat ik het wel eens wil proberen met 1 van de mensen van stal erop ... Moest er dan toch iets gebeuren dan is het tenminste geen kind wat erop zit maar iemand die zich in principe wel redt 
Tenzij ie natuurlijk hele nare ervaringen met het manegeleven heeft. Dan zou ik het gewoon lekker bij grondwerk e.d. laten. Maar dat kan ik niet uit je verhaal opmaken.
Al zou je zeggen dat er wel een verschil zit tussen de hoefsmid en een kindje mee het bos in nemen.. maar ik weet dus niet hoe hij erover denkt