Hoe weet ik of ik hem een plezier doe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe weet ik of ik hem een plezier doe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:11

Ja, dit vraag ik me nu af ...

[***], bijna 20 jaar, ex-manègepony. Heeft jaren & jaren op de manège gelopen, staat nu bij mij op pensioen.
Ik doe momenteel grondwerk met hem (Parelli) wat hem dapperder maakt (hij heeft toch moeite met de grote, boze, buitenwereld).
Nu zaten we vandaag op stal met een situatie (naja) waardoor ze aan mij vroegen of [***] het niks zou vinden om als handpaard te fungeren, en ik had daar zelf ook al aan zitten denken. Maar hoe weet ik of hij dit leuk vindt?

Het zou dan zo zijn dat hij af en toe eens met een kindje erop (wel al eens gereden maar niet veel ervaring) samen met mij en mijn andere pony het bos in zou gaan, gewoon rondje stappen, hij als handpaard en ik dan voorop met mijn andere pony. Ik heb altijd gezegd dat ik er nooit terug een manègepony van zou maken, maar het manègewerk is wel hetgeen hij kent .. misschien vindt hij dat wel leuker dan al die (nieuwe) dingen die ik nu met hem doe.. Hoe weet ik dit?

Wat moet ik ermee? Ik weet het echt niet ..
De dingen die ik nu met hem doe lijkt hij ook leuk te vinden, al komt er momenteel nog regelmatig een stressmomentje bij .. Hij loopt het liefst vlak bij je, kruipt in je binnenzak als hij bang is, etc. en ik ben nu bezig om hem dapperder te maken, te laten zien dat hij best zelf met 'enge' dingen om kan en dat er niks gebeurd .. Doet hij prima, en het komt ook veel vaker voor dat hij gewoon ontspant en dat er dan fijn mee te werken is. Maar misschien vindt hij het wel gewoon leuker om achter mijn andere pony aan te sjokken in het bos?

Ik weet echt niet hoe ik dit moet weten ... Gewoon proberen? En als we niet verongelukken zit het wel goed? :+
Het is een heel introverte pony, dus hij zal alles eerder gelaten ondergaan dan dat hij echt laat merken dat hij het niet leuk vindt (tenzij de grens bereikt is, maar dan ontploft hij en dat is ook niet fijn natuurlijk). Nu ken ik hem op zich wel redelijk goed, maar ken ik hem goed genoeg om echt te kunnen zeggen of hij er plezier in heeft of niet? Ik weet het niet..

troi

Re: Hoe weet ik of ik hem een plezier doe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:14

Je gaat het nooit weten tot je een keer probeert. Ik zou het alleen de eerste keer wel met een ervaren ruiter proberen. Voor het geval hij het toch niet zo'n tof plan vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:19

Dat was inderdaad sowieso wel het plan :j Heb ik ook meteen gezegd dat ik het wel eens wil proberen met 1 van de mensen van stal erop ... Moest er dan toch iets gebeuren dan is het tenminste geen kind wat erop zit maar iemand die zich in principe wel redt ;)

Maar ik vind het zo moeilijk ... Hij heeft op zich graag aandacht, maar is naar vreemden ook terughoudend .. Maar dat is dan echt als vreemden bij hem in de weide gaan en vanalles met hem willen gaan doen, ik weet niet hoe hij zich erbij voelt als ik hem zeg maar zelf uit de weide haal en poets en zadel en dan gewoon kindje erop en het bos in (bij wijze van hé). Hij is wel al een paar keer mee geweest samen met mijn andere pony (met dan 'vreemde' mensen erop) en dat deed hij gewoon prima. Maar ik kan niet zeggen of hij het echt leuk vond of het gewoon onderging .. Laatste keer ben ik eens zelf op hem gegaan (en dan iemand anders op mijn andere pony) en toen ging hij gewoon andere paden in enzo, ipv mijn pony te volgen .. We gingen toen wel richting de manège waar hij heeft gestaan, en dat hadden we al eerder gedaan, dus misschien dat hij gewoon die richting niet op wilde .. Maar zeker weten doe ik dat dus niet, en daar zit een beetje het probleem ..

Nu is er natuurlijk wel een verschil tussen zelf iemand op hem te laten rijden of iemand er bij wijze van gewoon opzetten en hem als handpaard meenemen (dat heb ik ook al eens gedaan zonder ruiter erop en dat ging gewoon prima). Dus ja, ik weet het niet, zoals als duidelijk was :+ :))

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:25

Hoe was hij als manege paard dan? Omdat je zegt dat je er niet zomaar een vreemd iemand op zou zetten.

Tja ik heb zelf een beetje het idee dat het meer tussen jouw oren dan die van hem zit ;) Heeft ie er wel plezier van als je hem gewoon als handpaard het bos mee in neemt? Want in dat geval is er voor hem natuurlijk vrij weinig verschil of er iemand op zit of niet. Zeker als diegene verder gewoon lekker alleen maar zit.

En wat ie leuker zou vinden... tja... probeer het gewoon eens uit joh! Hij is niet van suiker, en ik denk niet dat ie er direct een levenslang trauma aan over zal houden :D Tenzij ie natuurlijk hele nare ervaringen met het manegeleven heeft. Dan zou ik het gewoon lekker bij grondwerk e.d. laten. Maar dat kan ik niet uit je verhaal opmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:38

Ja, daar zit net mijn probleem ... Als manègepaard was hij niet de makkelijkste, eigenlijk bedoeld als pony voor kinderen (hij is 1.55m maar toch) werd hij alleen door volwassenen bereden omdat kinderen er gewoon niet op bleven zitten. Liep met pessoa met 2 ringen op het zwaarste en trekken & sleuren hoorde er standaard bij. En daar zit het dus .. Hij is heel wantrouwend naar vreemden, mannen moet hij al helemaal niks van hebben maar aan de andere kant laat hij zich door 20 kinderen tegelijk aaien (die keren dat we nog eens naar de manège gegaan zijn) en lijkt hij daar geen problemen mee te hebben .. of hij ondergaat het gewoon omdat hij in zijn ogen toch niet anders kan, en dat is dan niet zo leuk natuurlijk..

Het handpaard-gebeuren heb ik nog maar 1x gedaan, het was beetje wennen (hij durfde niet heel dicht bij mijn pony te lopen, maar het was wel doenbaar, had nog genoeg touw over zeg maar ;) ) maar het was dan ook de eerste keer .. Wilde dit vaker gaan doen maar is er niet meer van gekomen. Misschien toch nog maar eens zo proberen en dan eens iemand van stal erop laten en dan verder zien?

Ik vind het gewoon zo moeilijk .. Ik kan het wel gewoon proberen maar als ik het verkeerd inschat kan ik met hem wel weer helemaal opnieuw beginnen .. Laatst is hij bij de hoefsmid geweest (daar heeft hij zeker een trauma van) en toen heb ik echt een paar weken nodig gehad dat hij mij en de omgeving rond z'n weide weer een beetje ging vertrouwen... Geen ramp moest dit nu weer gebeuren, maar toch liever niet zeg maar :Y) Al zou je zeggen dat er wel een verschil zit tussen de hoefsmid en een kindje mee het bos in nemen.. maar ik weet dus niet hoe hij erover denkt :+

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:49

Wat is voor jezelf het voordeel als je het zou doen? Krijg je er bijvoorbeeld voor betaald? Zo niet, dan zou ik het niet doen. Onervaren kinderen zijn vaak niet de fijnste ruiters. Trekken en schoppen ( al dan niet per ongeluk door nog niet een onafhankelijke zit ) En er zijn ex manegepaarden die gewoon echt een hekel aan kinderen hebben, en helaas zijn er genoeg paarden die dat niet uiten. Dus dat hij het gewoon ondergaat ipv er geen probleem mee hebben zou heel goed kunnen.

Ik zou gewoon lekker doorgaan zoals je nu bezig bent. En als hij het wel erg leuk vind om er op uit te gaan neem hem dan lekker als handpaard zonder iemand erop mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:53

Ik zou er inderdaad een vergoeding voor krijgen :j Maar dat is voor mij niet de bepalende factor of ik het al dan niet zou doen. Verder is natuurlijk het voordeel dat ik met 2 pony's tegelijk bezig kan, en dat ze samen het bos in kunnen, maar dat kan ik inderdaad ook zonder ruitertje erop ..

Qua trekken en dingen zal het wel meevallen, sowieso gaat hij bitloos en heb ik een touwhalster met 2 ringen aan de zijkant waar dan teugels aan komen, maar of ze daarmee veel invloed kunnen uitoefenen betwijfel ik. En verder is het de bedoeling dat het kind gewoon zit .. meer voor het gevoel van op een paard het bos in te gaan ipv echt zelf te gaan rijden ..

Maarja, ik ga hem inderdaad eerst zo nog eens meenemen en kijken wat hij daarvan vindt .. en dan zien we wel weer verder :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:09

Denk er omdat een touwhalster erg scherp kan zijn bij verkeerd gebruik! En kinderen doen natuurlijk nooit wat de bedoeling is ;) Ik heb op Ameland gewerkt waar veel pony's als handpaard gebruikt werden voor kinderen. En de meeste kinderen zijn vreselijke etters. Stiekem een schop geven als je niet kijkt bijvoorbeeld.

Zou het in ieder geval eerst eens uitproberen :) Maar onthoud dat kinderen geen engeltjes zijn :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:16

Ik ken touwhalsters wel :j Ik ken hem ook goed genoeg om te weten dat als hij niet wil hij zich totaal niks van dat touwhalster aantrekt :+ (laatste keer dat ik alleen met hem ging is hij in draf op hol geslagen, had helemaal niks te zeggen met mijn scherpe touwhalster :Y) )

Maar inderdaad, daar heb ik ook wel wat schrik voor .. Nu was die van gisteren een ontzettend lief & leuk kind, maar dat zullen ze niet allemaal zijn .. Nu denk ik wel als ze stiekem een schop geven dat ze het wel geweten hebben, maarja, als ze er dan afvallen ofzo is dat weer mijn probleem ... Dus dat zijn van die dingen dat ik denk van: gewoon niet aan beginnen .. Maar langs de andere kant kan het ook zo leuk zijn, als je zo'n meisje als dat van gisteren hebt ... Misschien moet ik voorselecties houden :P :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:09

Bij de term handpaard denk ik nou niet meteen als eerste aan dat er iemand op zit.

Ik denk dat het voor Boke heel leuk zou zijn om als handpaard (zonder kind erop) mee te gaan, heeft hij ook wat steun aan Cobe. Je moet dan wel toevallig net de geschikte paarden hebben, niet elk paard is geschikt als handpaard en ook niet elk paard is geschikt als leidpaard. Het beste kun je een gewoon stalhalster gebruiken, da's handiger dan een hoofdstel of touwhalster. O, en handpaard altijd náást je! Niet achter je laten lopen!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:18

Is het ook een optie op zelf naast Boke te wandelen, dus enkel jij + Boke + kindje het bos in? Of zou het echt zijn zodat je beide paarden tesamen beweging kan geven?

Hier zijn mijn ervaringen met de ex-manegepaarden verschillend. Met Sol (21 jaar, kinderhater) is het zo dat hij echt slechtgezind wordt van iemand anders/beginner op zijn rug. Je ziet het gewoon aan zijn gezicht, hij trekt al meteen een vieze snuit, en als de persoon aanstalten maakt erop te gaan durft hij bijten. Bij Frits (paard van vriendin, 30 jaar) zie je het omgekeerde, het is niet dat hij staat te stuiteren voor een ritje, maar eenmaal het zadel erop en gaan is hij lekker happy en waagt zich zelfs af en toe nog aan een hobbelgalopje (echt uit zichzelf). Sommige paarden missen het manegewerk, of toch de manegesfeer echt wel, of ze vonden het alleszins leuk en vertrouwd daar, andere paarden (Sol bv) voelden zich nooit 100% thuis in de manege, merk aan hem dat alles wat manegegerelateerd zou kunnen zijn meteen weer luchtzuigen en bijterig gedrag oplevert (niks slecht naar de manege toe, want Sol en Frits komen van dezelfde manege, het zijn gewoon andere types paarden :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:50

Dank jullie wel. Ben er nog niet uit wat ik ga doen, ik laat het wat op z'n beloop denk ik, ga nog eens kijken hoe het als handpaard gaat en dan zien we wel verder. Zelf heb ik ervaring met handpaarden en [***] ook, dus dat is op zich het probleem niet. Gewoon halster is inderdaad waarschijnlijk wel handiger :j Bedoeling was eigenlijk zodat ze samen wat beweging hadden :j Kan er ook wel naast gaan wandelen maar ik ben niet zo'n wandelaar :+ Maar ik ga het dus nog zien :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:52

Haha, ok, het is maar dat je zo meer controle hebt over wat het kind doet, heb zo ook veel betaalde bosritten gegeven= kinderen spelenderwijs leren sturen en stoppen, in het bos, maar ik dan naast het paard :)

Een keertje proberen kan altijd he! Als Boke ook zo duidelijk laat zien wat 'ie wil (of niet wil) als Sol, ben je daar snel genoeg achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:56

Is wel weer waar :j Maar dan gaat het zoals het nu gegaan is, terwijl het eigenlijk beetje de bedoeling is dat het kind het idee heeft dat die 'vrij' loopt .. Dus vandaar het idee, omdat ze weten dat [***] toch met handpaarden kan en [***] dat misschien toch wel leuk vindt. Het is ook niet elke week ofzo, gewoon als er eens zo'n kindje voorbij komt, maar de meeste kunnen toch wel gewoon rijden dus die gaan gewoon mee op andere paarden :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:00

Snap ik :) Dan zou ik het gewoon een keertje proberen, als het kindje gewoon lief blijft zitten en niet teveel zelf aanrommelt, zal Boke misschien niet eens merken dat er zo'n kleine bovenop hem zit :P