Paard aan de manen zitten, manenkam gevoelig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard aan de manen zitten, manenkam gevoelig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:28

Hoi bokkers,
Toen ik vanavond ging paardrijden viel het me op dat een merrie die ik rijd nogal gevoelig schijnt te zijn bij de manenkam.
Er zaten wat plukken haar onder het dekje, die wou ik er onder weg trekken maar dat vond ze niet fijn. Ze ging schoppen en met haar hoofd slaan. Ook wou ze me bijten.
Onder het rijden trok het plukje toch, dus probeerde ik het toen nog eens om het onder het dekje vandaan te krijgen.
Ze ging bokken, heb het toen maar gelaten.
Had haast, natuurlijk geen excuus, volgende keer beter op letten.

Maar ook toen ik naast haar stond en gewoon over haar manenkam aai, vooral bij de schoft, ging ze helemaal trillen (de spiertjes bij de schoft/schouder/hals)
Manen laat ze ook niet trekken, dan bijt ze je helemaal dus die knippen we tegenwoordig.

Nu vraag ik me dus af, of het kwaad kan dat ze schijnbaar zo gevoelig daar is. Zou het handiger zijn om het plukje bij de schoft weg te halen, omdat het wel wat in de weg zit bij het zadel?
Zijn er meer mensen die hun paard hier in herkennen?

vuurneon

Re: Paard aan de manen zitten, manenkam gevoelig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:30

Heb je dit ook tegen je instructrice gezegd of de eigenaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:51

Nee, nog niet!
Ga ook niet zomaar dingen doen zonder dat de eigenaar het weet hoor, maar was wel benieuwd of er meer zijn die dit herkennen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:53

Bij ons hebben alleen de 2 met zomereczeem dat, die liggen dan open en als je dan aan de manenkan of daar omheen zit, gaan ze ook zo 'trillen'. Verder bij gezonde paarden zie ik het eigenlijk niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:56

Deze heeft geen eczeem, maar ik heb het inderdaad ook nog nooit gezien, tenminste niet zo heftig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:11

amykimmie schreef:
Nee, nog niet!
Ga ook niet zomaar dingen doen zonder dat de eigenaar het weet hoor, maar was wel benieuwd of er meer zijn die dit herkennen.

Daar doelde ik ook niet op :) maar misschien kunnen zij er beter naar kijken immers; zij hebben er meer zicht op omdat zij de pony vaker zien. Als er iets afwijkende aan een paard is, vind ik dat je dat ook even door kan geven :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:22

wat hel goed kan zijn is dat dit paard met een ander paard staat te kriebelen.
dat andere paard zorgt er dan voor dat de huid ter plekke wat gevoelig is en zodoende voelt het niet fijn als je er aan zit.
ik heb het wel vaker gezien bij dieren die flink gekriebelt worden door een ander paard :j

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:32

heel herkenbaar.
Met rijden merkte ik gewoon dat hij er last van had als de manen onder
het zadeldekje zaten. Ik heb een stukje weggehaald. Paard gelijk een stuk rustiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:28

Ik ga van de week eens even overleggen met de eigenaar wat hij er van vindt.
Maar denk ook wel dat het het beste is als er een klein stukje af gaat, heeft ze er geen pijn meer aan tijdens het rijden in ieder geval.