Dominante schrikachtige pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Madje1992

Dominante schrikachtige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 18:28

Ik heb mijn 8 jarige Fjorden merrie 1 jaar. Maar ik merk dat ze heel dominant is en dat ze tijdens het rijden heel schrikachtig is.
Toen we haar op proef hadden was ze alleen dominant en was ze niet schrikachtig.
Ik probeer ook om grondwerk met haar te doen, maar mijn grenzen die ik aangeef worden genegeerd.
Ze probeert ook tijdens het longeren om onder mijn leiding uit te komen, door zelf te beslissen wanneer ze stil gaat staan, in de draf aan beheerst te lopen en ook veel te bokken naar mij toe. Niet reageren op mijn stem, voor de zweep weg te lopen.
Tijdens het rijden uit het zich vooral in het schrikken van dingen waarvan ik niet weet waarom ze ervan moet schrikken, omdat we er al vaker langs zijn gekomen zonder dat het eng was. En zodra ik haar echt aan het werk wil zetten onder het zadel, gaat ze heel snel lopen en wordt ze heel sterk.
Ik merk gewoon dat ik tegenwoordig meer gefrustreerd raak, omdat ik er gek van wordt en wanhopig.

Avalon87

Re: Dominante schrikachtige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:39

Ik denk dat ze gewoon erg aan het zoeken is naar grenzen en als ze deze niet vind, steeds verder zoekt naar grenzen. Als ze geen leiding kan vinden, moet ze het zelf maar worden, want iemand moet immers de leiding nemen?

Ik denk dat je voor jezelf heel duidelijk je grenzen moet bepalen. Ho is ho en lopen is lopen. Dit is gewoon een kwestie van de langste adem. Dan maar een heel uur oefenen met blijven staan, of wat er op dat moment voorvalt.

Als ik jou was zou ik eerst beginnen op de grond. Veel grondwerk.. Als je merk dat je vooruitgang boekt, kun je aan de longe werken en als dit goed gaat, kun je het rijtechnische gedeelte aanpakken. Ook in het zadel heel consequent aangeven wat je wel en niet wilt hebben. Snel lopen? ok prima, kleine volte. Nog een keer snel lopen? Weer op een kleine volte. Hoewel ik begrijp dat je gefrustreerd raakt, los je daarmee niets op. Gewoon door heel rustig en consequent te zijn, kun je haar leiderschap weer overnemen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:03

Zo te lezen kun jij bij het grondwerken nog wel wat les gebruiken. Zoek een juf!

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:40

Dat kan ik zeker met grondwerk gebruiken.
Maar ik heb wel een paar factor die zwaar meewegen en die het me wel moeilijker maken om les te zoeken. Mijn moeder wil geen vreemd volk bij ons thuis en we hebben geen trailer, en ik geen trailer-rijbewijs. En daarnaast het feit dat mijn ouders het hele grondwerk gedoe zoals ze het noemen niet begrijpen en onzin vinden.
Dus ik moet of iemand vinden in de buurt dat ik er naar toe kan rijden en daar kan lessen of ik moet het stiekem doen als mijn moeder niet thuis is en ik geen stage heb.
Zou ik daarvoor gewoon bij de markt een advertentie voor aanmaken of moet ik dat ergens anders doen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:04

Je paard schrikt niet. Ze zoekt aanleiding om het heft in handen te nemen. Degene die namelijk als eerste een (zogenaamd) gevaar ziet is "in charge". Ik heb ook zo'n draak, staat als verstijfd wanneer hij koeien ziet (hij is opgegroeid met koeien, vindt koeien leuk en koeknuffelt graag) en dat is alleen maar omdat HIJ dan kan bepalen wat er gebeurt. En dat moet je niet hebben.
Ook het wegrennen moet je niet accepteren van je fjord. Het kan dat ze niet sterk genoeg is, dit kun je trainen met overgangen, tempowisselingen en dergelijke. Zet 'r onderweg aan het werk, tijdens een buitenrit kun je prima wat dressuurmatige oefeningen meenemen en je geeft je paard wat te doen. Zodat ze niet zelf wat gaat verzinnen. Volgens mij heb jij een erg uitgekookte fjord. Mijn paard had er ook een handje van om het bit beet te grijpen en er volgas vandoor te gaan. Als ik aangaloppeerde gooide hij z'n hoofd naar voren, hals op slot en vroemmmmm. Na een paar keer was ik het zo zat dat ik de teugels heb losgegooid. Hij ging bijna op z'n muil maar galoppeerde daarna voortaan wel fatsoenlijk aan :Y) Wees niet bang om tempo te maken, zo lang het maar JOUW tempo is. Je paard probeert je te overbluffen door het op een lopen te zetten, kennelijk merkt ze dat jij haar te snel vindt gaan. Wil ze rennen? Laat 'r maar rennen (als je de ruimte hebt natuurlijk) En ze mag pas langzamer wanneer JIJ dat zegt. Als je de ruimte niet hebt moet je bedacht zijn op de miniemste verandering die je paard in het tempo wil maken. Meteen weer je eigen tempo van maken! Van een stoute fjord is best een zoete fjord te maken. Als ze maar duidelijke aanwijzingen krijgt van een zelfverzekerde ruiter.
Laatst bijgewerkt door Koper op 24-10-12 12:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:08

In welke omgeving woon je? Misschien zijn er mensen die uit de buurt komen en tips voor je hebben. Je kunt bij Markt een advertentie zetten, maar ook even de zoekfunctie gebruiken of op Marktplaats zoeken.

Je pony is niet dominant maar onzeker omdat jij de leiding niet neemt. Daarom wordt ze waarschijnlijk ook steeds schrikkeriger.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:08

Maar je hebt dus helemaal geen les... niet voor het grondwerk maar ook niet voor het gewone rijden?
Kan je niet met je moeder daarover hebben. Dat les eigenlijk gewoon nodig is. Mijn instructrice doet naast op het paard ook best grondwerk les als je daar problemen hebt.

Een instructeur vind je het makkelijkst door vrienden/kennissen te vragen van wie hun les hebben of dat ze nog iemand kennen. Dan kan je zelfs eerst bij hun les gaan kijken om te zien of jou dat ook wat lijkt.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 19:22

@ Peppertree: in omgeving Helvoirt.
@Evelijn: Ik heb nu helemaal geen les. Wel gehad, maar de instructrice die ik had was vooral gefixeerd op het plaatje. Dat de pony naar beneden liep en meer niet. Dus daar was ik mee gestopt. Maar ben nu weer op zoek naar een nieuwe instructeur of instructrice.
Tevens ben ik niet zo kennis en vrienden rijk, en niemand die iets met paarden heeft. Dus ik moet het echt van internet hebben of van een advertentie in de krant.

Ik ga nu weer op zoek naar lessen, maar dan ook van iemand die ook kijkt naar de relatie tussen paard en ruiter. En wat het paard aan kan en wat de ruiter aan kan.
Ben naar stallen en manege's mailtjes aan het sturen.
Maar het kan heel goed dat het probleem voornamelijk bij mij ligt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:57

Misschien kan je opzoek naar Bokkers die in je buurt wonen en die vragen waar ze les van hebben en welke ervaringen hebben met instructeurs in de omgeving.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 19:41

Ik heb al van iemand een Bokkersnaam gekregen, die in mijn omgeving lest. Die bokker doet grondwerk en dressuur, dus helemaal ideaal.
Dus met die Bokker ga ik contact opzoeken. Hoef ik alleen nog een bak te zoeken in de omgeving die ik voor een klein prijsje kan huren.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:26

Madje1992 schreef:
Dat kan ik zeker met grondwerk gebruiken.
Maar ik heb wel een paar factor die zwaar meewegen en die het me wel moeilijker maken om les te zoeken. Mijn moeder wil geen vreemd volk bij ons thuis en we hebben geen trailer, en ik geen trailer-rijbewijs. En daarnaast het feit dat mijn ouders het hele grondwerk gedoe zoals ze het noemen niet begrijpen en onzin vinden.
Dus ik moet of iemand vinden in de buurt dat ik er naar toe kan rijden en daar kan lessen of ik moet het stiekem doen als mijn moeder niet thuis is en ik geen stage heb.
Zou ik daarvoor gewoon bij de markt een advertentie voor aanmaken of moet ik dat ergens anders doen?

Pfoe, lastig probleem! Ik kan me best voorstellen dat je ouders er zo over denken, maar aan de andere kant: als ze zien dat het werkt zijn ze snel om denk ik toch? Misschien zou je eens kunnen overwegen om een e-cursus aan te schaffen via e-quine.com. Je kunt hier verschillende e-cursussen kopen met thema's zoals communicatie, grondwerk of schrik- en obstakeltraining. Je kunt hier dan zelf thuis mee aan de slag!