Voedselnijd...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wisje72

Voedselnijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 21:50

Heb sinds twee weken een 8jarige shet.
Echt een schat van een beest, mak als een lammetje. Mijn jongste van 5 kan, geheel zonder ervaring, heerlijk op haar stappen zonder zadel. Ik hou haar dan aan het halstertouw. Uren kunnen we zo gaan...

Alleen nu ik haar wat beter leer kennen, blijkt dat mevrouw nogal voedselnijd heeft. Ze wordt agressief als ze eet.
Ze heeft afgelopen zondag mijn jongste in de buik gehapt, gelukkig een schapschot, maar toch: het mag niet.
Ik was er niet bij, dus kon Tosca niet bestraffen.
En vanmiddag waren we aan het wandelen en iemand gaf haar een worteltje. Ze staat erop te kauwen en een meisje komt langs haar hoofd staan en HAP, weer een uithaal naar de buik.
Tot mijn grote opluchting weer alleen een schampje, maar toch...

Ik heb Tos meteen een tik op de neus gegeven en gezegd: mag niet.

Maar hoe leer ik haar dat af?

Geef ze nu pas hooi als de kids de wei uit zijn en ze mogen niet zonder toezicht alleen de wei in, maar toch hoop ik dat het iets is, wat nog af te leren valt.

nynke55

Re: Voedselnijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:54

Ik denk dat je dat weel goed gedaan hebt, een tik geven en een "mag niet" erbij. Leer het je kinderen ook, desnoods alleen het "mag niet" of liever nog een beste brul: hee!!!

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:02

Optie 1: corrigeren (en dan vind een een tikje en 'mag niet' nog behoorlijk lief, aangezien dit gevaarlijk gedrag is)
Optie 2: niet meer uit de hand voeren en haar met rust laten als ze staat te eten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:07

in elk geval niet meer uit de hand voeren,dat scheelt al een hoop.

zorg in elk geval er wel voor dat het dier genoeg te eten heeft,desnoods stro bijvoeren als ze te dik word.
een gevuld vol paard zal minder snelle happerig reageren :j

en inderdaad goed corrigeren, is ze nou helemaal gek om een mens te gaan bijten..pak maar even flink aan hoor :)

Batman_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:25

lekkers op de grond leggen
en als je wat wilt voeren zet het van te voren klaar zodat je pony niet ziet dat jij het daar gezet hebt

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 19:57

Vanmiddag was ik in de wei mest aan het ruimen.

Tos stond met Louka hooi te eten. Ik liep richting het hek en ruim om haar heen. Draait ze haar kont naar me toe en ik zie dat kontje samentrekken. Klaar om te schoppen.
Heb haar toch een mep tegen de kont gegeven met de bladhark. (ja, netjes opgelet dat het met de platte kant was)
Ze schrok er erg van....

Ze was vanmiddag met wandelen wel heel superlief... ;)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:59

+:)+

Zo doe je dat! Even er vooraan wezen en dan net doen of er niks gebeurt is. :+

sjaanie1988

Re: Voedselnijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:02

de pony van mijn vriendin heeft ook de neiging om te happen. nu hij niet meer uit de hand word gevoerd is dit gedrag nergens meer te bekennen. dus ik dnek dat dat ook enorm zal schelen bij jou pony.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 13:21

Ze krijgt idd alleen nog maar van mij uit de hand, als we pauze houden met wandelen.
Bij het eten van hooi en ik ben in de wei, dreigt ze wel, maar daar blijft het bij..
Als het dreigen te ver gaat, krijgt ze een tik....
En dat werkt goed. Ze gedraagt zich beter....
En ik geef haar gewoon geen eten/hapjes als er kleine kinderen in de buurt zijn...
En dan is ze haar eigen superlieve ikje...