Begin 2010 Ceasar gekocht toen bijna 3 , hij was graatmager, bang, dominant en op sommige momenten zelfs gevaarlijk.
Nu zijn we zo'n 2,5 jaar verder en hij is mooi op gewicht, echt een lekkere vent geworden. Hij is niet zo extreem dominant meer
en niet meer gevaarlijk. Althans bij mij.. Bang is die nog wel.
We hebben niet veel geluk gehad, eerst had die oorlog met de hoefsmid, hij had zijn achterbenen niet goed staan.
Toen een ongeluk met mijn vriend, direct erna rotstraal.
Toen werd ik bang.. Toen kreeg hij erge rug en spierproblemen en nu is die herstellende van een oogbeschadiging en toen kreeg ik ook nog eens een fikse kopstoot en daardoor een hersenschudding.
Hij is altijd heel erg bang geweest voor alles, nog bang van zijn eigen schaduw. Elke dag zelfde stukje naar de wei vond die dood eng, terwijl er constant hetzelfde stond. Ik laat hem dan snuffelen en zelf ondernemen in wat het is. En dan is het redelijk goed, dag erna herhaalt het zelfde verhaal zich weer. Hij is bang voor krakende geluiden, piepende geluiden, ritselende geluiden, soms de bezem, een vallende borstel, vliegenspray zelfs al zijn ze er mee bezig aan de andere kant van de stal, scheermachine, karretje van de hoefsmid, geluid van branden van ijzers bij andere paarden, knip geluidje van een schaar, tikken van een elastiekje en nog veeeel meer. Zelfs toen die onder sedatie stond schrok die nog van het open maken van een verpakking van iets.
Grote dingen kijkt die voor zijn doen bijna niet na, tractoren, trein, vrachtwagens, mestgrijper, is allemaal niet eng. Trailer vond die altijd geweldig, totdat we steeds naar de kliniek moesten voor zijn oog..
Nu heeft die sinds eind juli constant op stal gestaan, op de kleine wandelingetjes na, en nu is die letterlijk bang voor alles.
Hij is wantrouwig, schrikt van zelfs de kleinste aanrakingen nog, gaat de trailer amper nog op. Tot het punt dat die soms gevaarlijk gaat doen.
Ik kan er redelijk mee omgaan, ik weet waar die op reageert als ik met hem bezig ben en kan hem geruststellen.
Ik ga overigens niet express bepaalde dingen niet doen omdat die er bang voor is, als ik ff lawaai moet maken, voor zijn doen, dan doe ik dat.
Maar met anderen is dat gewoon geen doen, laatst had hij zijn halster te gesloopt en wou de stalbaas en stalgenoot dit wel even fiksen voor me, uiteindelijk zelf terug gegaan. Hij was compleet over de zeik en had zelfs de praam kapot getrokken.
Laatste keer toen de dierenarts er was, had die hem bijna de stal uitgeslagen.
Mensen zeggen dat die gevaarlijk is, mijn schoonouders hebben liever niet dat mijn vriend nog mee gaat omdat hij gevaarlijk is,
ik ben bang dat ze op stal hem niet meer naar buiten willen doen omdat die gewoon lomp is als die bang is, hij ziet ze dan gewoon niet meer staan.
Hij vertrouwt niemand meer heb ik het idee, en of die mij vertrouwt?
Ik denk dat je hem moet ontmoeten wil je echt weten hoe hij is, hij is mijn puppypaardje.
We kunnen uren staan kroelen samen, poetsen is soms onmogelijk omdat die zo graag mij wil kroelen en aflikken als ik bezig ben. Hij is gewoon anders.Nu wil ik als hij helemaal beter is een nieuwe start maken, ik wil hem weer kunnen vertrouwen. Want om heel eerlijk te zijn
hij maakt me regelmatig doodsbang. Het idee dat ik straks weer wil gaan rijden maakt me benauwd en bang.
Maar ik wil dat wel want we kunnen het. En ik wil dat hij mij vertrouwt.
Nu kan ik dit niet alleen..
Dus bij deze wil ik graag hulp vragen aan bokt,
wie wil ons helpen met een nieuwe start?
niet fij voor jou en je paard.