Paard maakt een spelletje van hoofdstel indoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xMayo

Paard maakt een spelletje van hoofdstel indoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 13:40

Hoi! Ik weet niet of dit goed staat.

Sinds een tijd verzorg ik een paard en nu we elkaar beter kennen gaat hij van veel dingen spelletjes maken, hij is namelijk hartstikke braaf maar wel een paard met, soms iets teveel, humor.
De eerste keren dat ik zijn hoofdstel in ging doen deed hij het heel braaf, maar een poosje terug deed hij zijn hoofd omhoog, zodat ik er niet bij kon.
Sinds die keer doet hij het steeds weer, hij wéét dat ik er gewoon nét niet bij kan wanneer hij zijn hoofd in de lucht doe en blijft hem ook gewoon net zo lang omhoog houden tot ik mijn armen weer omlaag doe. Hij vind het niet erg om een bit in te hebben want zodra hij hem eenmaal in heeft vind hij het prima, hij staat ook gewoon los en kan er zo vandoor gaan als hij wil, maar hij verzet geen stap. tenzij ik op een krukje ga staan en hem op die manier in wil doen. Voor een keer vond ik het wel grappig, maar nu word het irritant. Iemand tips hoe ik dit afgeleerd krijg? Of is de enige oplossing oefenen?

:evaw:

Rosanne__

Re: Paard maakt een spelletje van hoofdstel indoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:42

Die van mij had het ook, maar dat is nu over. Dat komt dat ik hem altijd een paar brokjes erbij geef.. Dus misschien is dat een idee.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:56

Zou Miss met brokjes proberen of Miss het halster oplaten en dan indoen dan kun je hem nog vasthouden

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:59

Ik zou geen brokjes gaan geven. Ik zie dit als een machtsspelletje.

Als een paard dit bij mij doet dan blijf ik rustig met m'n vingers zo hoog mogelijk naar boven 'lopen' op het hoofd. Doordat je eigenlijk rustig het gedrag negeert, doet het paard binnen enkele seconde z'n hoofd weer naar beneden.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:27

Je hand lager houden dan je werkelijk kunt, aan de zijkant van het hoofd houden met je vingers licht tegen de zijkant van zijn hoofd, wachten tot het paard het hoofd iets laat zakken en dan je uitstrekken en de neus pakken. Na een paar keer houdt het paard dan meestal wel op.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:28

herkenbaar.. ik pak mijn ene hand altijd om haar nek en heb ik dan met me hand achter haar oren, vanuit daar duw ik haar gemakkelijk naar beneden.

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:29

Heeel herkenbaar dit!
wij deden een suikerklontje (kan ook iets anders) tegelijk geven met het bit (dus in dezelfde hand)
en nu doet hij dit nog af en toe maar veel minder als eerst

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:49

Oefen eerst met het naar beneden brengen van zijn hoofd. Dat leer je aan door als volgt te oefenen.

- Zet je vingers achter zijn oren, bij zijn manen.
- Druk licht.
- Bij geen reactie: druk harder.
- Bij (nog steeds) geen reactie: druk zo hard mogelijk, desnoods duw je met je vingers in zijn manenkam.
- Zodra het paard zijn hoofd (een beetje) laat zakken: haal de druk weg en beloon. Direct!

Deze oefening doe je een paar keer, verdeeld over een aantal dagen. Dan heeft hij snel door wanneer hij zijn hoofd moet laten zakken. Daarna oefen je met hoofdstel. Je vraagt zijn hoofd naar beneden. Beloon. Doe het hoofdstel om. Je kunt als je wenst nog verder gaan en het paard leren om zijn hoofd in het hoofdstel te steken. Dat doe je door het hele proces netjes aan te leren: hoofd naar beneden: beloon - snuit in hoofdstel: beloon - hoofd naar beneden laten: beloon, etc.

Je moet je paard niet overschatten. Het is waarschijnlijk geen 'spel'. Hij doet alleen hetgeen hij leert. Hij heeft ontdekt dat hij bij jou zijn hoofd naar boven kan gooien. Hij weet alleen dat hij dat prettiger vindt, want vrijheid is natuurlijk altijd beter dan werk.

chantalxoxox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:57

zo herkenbaar, dus ik lees mooi even mee naar de tips. de tips die overings al gegeven zijn, zijn erg handig!

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:28

Het zou kunnen dat je als je hem eenmaal zo ver hebt het bit te snel in zijn mondhoeken wilt hebben en het erin trekt, dat pijn doet en hij daarom nu zo vervelend is.
Ikzelf heb een manegepaard gekocht dat absoluut geen bit in wilde omdat manegeruiters vaak bovenstaande reactie hebben en die daarom ook zijn hoofd in de lucht stak en probeerde weg te draaien en daar was ik in het begin best een tijdje zoet mee. Ikzelf heb veel bereikt door rust en goed gedrag belonen en vooral rustig aan als hij zijn mond opent. Tegenwoordig hoef ik het bit maar voor zijn mond te houden en hij hapt er dan zelf in. Wil hij een keer niet wacht ik gewoon rustig af en open nooit zijn mond voor hem. Heb wel eens 10 minuten zo gestaan en daarom zijn die momenten ook echt zeldzaam.
Ik zou proberen om in je hand bij het bit een snoepje te leggen zodat hij dat krijgt met het aannemen van het bit en zo een positieve associatie krijgt met het bit.
Belangrijkste bij corrigeren van gedrag is voornamelijk belonen wat hij goed doet in plaats van straffen wat hij fout doet.