Hoe krijgt zij overwicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wisje72

Hoe krijgt zij overwicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 08:08

Onze nieuwe lieve aanwinst, Tosca, shet van 8 jaar, is een superlieve schat.
Alleen een ongelofelijke vreethals.

Als we wandelen en ze ziet lekker mals gras binnen bereik, gaat ze eten.
Tenminste: als mijn dochter van bijna 12 met haar loopt.
Bij mij probeert ze het niet, alleen als we echt precies bij gras gaan stilstaan. Maar na even streng NEE te zeggen en haar hoofd terug te "trekken" geeft ze dat op.
Ook met mij gewoon stilstaan gaat goed.

Maar met mijn oudste dochter neemt ze nogal eens een loopje en gaat gewoon grazen, terwijl we eigenlijk gewoon liepen.
En zij krijgt dan niet het hoofd weer omhoog, terwijl ze toch echt wel sterk is.

Ze neemt van mij vrij weinig aan en denkt dat ik het overneem om haar weg te houden bij de pony, maar ik wil haar laten zien dat ze meer overwicht moet tonen.
Mijn jongste dochter van net 5 kan heel goed met haar lopen, alleen bij gras gaat het soms mis. Dan trek ik even het hoofd omhoog en zeg dat ze moet luisteren naar het kind en gaat ze mee.
Stilstaan gaat super.

Waarom lukt dat mijn oudste niet? Hoe kan ik haar leren het overwicht op Tosca te krijgen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 09:38

Misschien het grasprobleem ook zelf op laten lossen? Ik trek ook nooit een paardenhoofd uit het gras, moet ik veel te veel kracht zetten.
Ze kunnen wel een tik op de kont/nek (afhankelijk van paard) krijgen. Dit kan jouw 12-jarige dochter ook doen.

Het is altijd een kwestie van het voor zijn. Dus op het moment dat het paard wil gaan grazen moet jouw dochtertje al 'nee' zeggen. Dan heeft ze ook een stuk minder nodig.

Of je overwicht hebt of niet ligt aan meerdere dingen: lichaamstaal, (loopt ze al langzaam met schouders gebogen etc.) intentie (jij gaat doen wat ik zeg vs. wil je alsjeblieft?) en timing. Ben jij altijd te laat met aangeven zal het paard altijd de kans pakken om een paar grassprietjes mee te pikken.

troi

Re: Hoe krijgt zij overwicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:53

Laat je dochter met de shet grondwerklessen nemen. Dan leert zij erg goed samenwerken met de shet, krijgt een super band en leert veel over paarden psychologie en zal dit probleem ook minder worden. Een echte aanrader!