Lusteloze 2 jarige ruin.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ies_

Lusteloze 2 jarige ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 18:04

Hopelijk kan iemand zich vinden in mijn verhaal.

Als hengst was Danie geen vervelende pony, hij gedroeg zich gewoon als een jaarling: vrolijk en had de nodige streken. Hij kreeg een blessure in z'n kruisband en heeft lange tijd alleen op stal gestaan. Daarna kreeg hij luizen en stond hij ook weer alleen op de wei. Toen zijn blessure over was en de luizen weg, werd hij gecastreerd.

In mei/juni (ik weet het niet meer precies) is hij gecastreerd en vervolgens verhuisd naar zijn huidige stal, waar zijn moeder en nog 2 andere shetlanders staan. Al snel begon hij op te knappen (hij zag er niet uit van de periode op zijn vorige stal), hij was enthousiast met wandelen, alert en druk. Helaas was dit maar van korte duur, hij werd al gauw heel rustig. Ik heb toen een mest onderzoek laten doen en daar werden heel veel eitjes in zijn mest aangetroffen. Netjes ontwormd, en met 8 weken zou hij weer moeten. Echter werd hij steeds rustiger en had een rare opgezwollen buik. Ik vertrouwde het niet en heb toen een veearts laten komen, die heeft zijn mest meegenomen en zijn bloed afgenomen. Eigenlijk zag hij niks vreemds, hij vond hem alert, nieuwsgierig en zijn buik vond hij ook niet verontrustend. In het mest trof hij wat eitjes aan, dus de 2e kuur na die 8 weken, kreeg hij een wat zwaardere wormenkuur. Zijn bloed werd niet opgestuurd, want daar zag hij eigenlijk geen reden voor.

Danie toont eigenlijk bijna geen emoties. Hij sjokt achter je aan met wandelen, kijkt niet op of om als je hem roept en ondergaat alles gewoon. Hij is heel zachtaardig en laat niet echt zien wanneer die iets wel of niet leuk vindt. Zijn buik is inmiddels weer normaal en je merkt niks aan de buitenkant, je voelt of ziet niks raars.

Als we hooi voeren komen alle shetlanders rennend naar het hek, maar Danie kijkt even op en komt vervolgens aan sjokken op een vreemde manier. Het is niet dat ie onzuiver loopt ofzo, hij loopt gewoon als een opa, heel voorzichtig.
Als alle pony's druk aan het rennen zijn in de bak rent hij misschien 2 passen mee en gaat dan in een hoekje staan.

Ik vind dit maar een lastig geval, als ik de veearts moet geloven is er helemaal niks met hem aan de hand. Dit is een gevalletje: kon hij maar praten.
Dit is wel de eerste keer dat ik met een ruintje 'omga', dus misschien is het wel heel normaal dat ze zo veranderen als ze gecastreerd zijn? Aan de andere kant is hij wel pas 2, hoort er dan niet wat meer pit in te zitten?

Al met al maak ik me niet direct zorgen, maar ik ben wel benieuwd of iemand dit herkent. Of mij kan vertellen dat er ook gewoon paarden zijn met zo'n 'simpel' karakter.
Bedankt voor het lezen.
Groetjes, Isa

Barvrouwke

Re: Lusteloze 2 jarige ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:07

Waarmee heb je hem ontwormt?

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 18:09

Zou ik even na moeten kijken. De eerste keer met EQUIMECTIN/ivermectine, 2e keer ga ik vanavond even nakijken.

Kimberly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:58

Mist hij misschien iemand? Is er een andere pony weggegaan ofzo? Heb het ook wel eens gehad met een paard, die miste zijn maatje toen die was overleden, en duurde ook best lang toen hij zelf weer lekker alert en fel was..

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:38

Antibiotica kan wel veel energie afpakken, maar zo drastisch lijkt me straf. Maar voor uitsluitsel moet je de veearts het maar eens vragen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:45

ivermectine werkt niet tegen spoelwormen...

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:50

Hoi hoi, als jij twijfelt over je pony en jij wil bloedonderzoek laten doen, dan zou ik dat gewoon vragen aan de veearts. Misschien komt hij wel wat mineralen of vitaminen tekort. Van de week zei onze dierenarts (zou technisch gezien dezelfde kunnen zijn ;) ) over de fjord bij ons die ook zo futloos en wat traag is dat dat ook een beetje bij het ras hoort...??? Normaal vind ik deze dierenarts geweldig, maar deze opmerking vond ik wel bijzonder. Bij hem is bloed afgenomen, wat het is horen we nog. Maar soms moet je gewoon even doorduwen, je eigen gevoel is echt goud waard vind ik :) Succes hoor!

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 14:05

Kimberly_1 : Lijkt me niet, op zijn vorige stal had hij wel maatjes, maar stond hij vaker alleen door de redenen die ik in de OP beschrijf. Hij kan het ook gewoon goed vinden met de 3 andere shetten.

jensvl / Elpharo : Het lijkt wel alsof alle veearts bezoeken het zelfde gaan. Veearts komt, meet temperatuur op, beluistert met een stethoscoop en krijgt vervolgens naar mijn idee en random prikje. Ik ben helemaal niet moeilijk met veearts laten komen, maar ik heb inmiddels een beetje het gevoel dat het niets opleverd.

geerke: Kun je me daar misschien iets meer over vertellen? Ben daar helemaal niet in thuis.

Gister nieuw soort brok gekocht. Paarden-Kern-Brok (?), een aanvullend mineralen- en vitaminenvoeder. Verder ben ik vanplan om inderdaad nog even zijn bloed te laten controleren. Ik heb de afgelopen 2/3 maanden een abbo op de veearts gehad, dus ik laat eerst even mijn spaarpotje vullen voordat ik dat kan gaan doen.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:12

Blijf je gevoel volgen! Als je het gevoel hebt dat er iets niet klopt, is dat (helaas) meestal waar. Jij kent je paard het beste en kunt dus inschatten of er iets niet klopt. Heb je je hoefsmid al eens laten kijken?
Hopelijk knapt hij wat op van de nieuwe brok. Vergeet niet dat het verharen / aanmaken van nieuwe vacht ook energie kost.
Succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:05

geerke schreef:
ivermectine werkt niet tegen spoelwormen...

veel meer kan ik er niet over vertellen ;) ....spoelwormen zijn resistent tegen ivermectine
En de meeste veulens hebben last van spoelwormen.Pyrantel of panacur werk wel.
Panacur werkt weer niet tegen de bloedworm.
http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=161

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 14:56

Maandag gaan we naar de kliniek in Bodegraven met m. Kwam er van de week achter dat als hij loopt hij 1 voetje naar binnen draait en het vervolgens oogt alsof er 2 (heup?) botjes over elkaar heen schuren en dat geeft een soort 'knak'. Kan het niet zo goed uitleggen, het ziet er in elk geval niet zo prettig uit. Mochten ze dat nou niet zorgwekkend vinden kunnen ze altijd besluiten om daar alsnog bloed af te nemen.

Ben er inmiddels wel een beetje klaar mee, hij is wel opgeknapt van zijn nieuwe voerschema en vitamine spuit, maar nog steeds is ie gewoon zo anders.

edit: na de anatomie van een paard even te hebben bekeken bedoel ik een botje bij zijn schenkel haha.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:55

Succes morgen !

lindasunny94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:28

Ik hoop dat ze er in de Kliniek erachter komen wat het is en het kunnen oplossen, suc6

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 18:33

Dankjulliewel, ik vind het wel erg spannend!

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 18:13

Vanmiddag naar de kliniek geweest. In eerste instantie naar zijn been gekeken, maar dat was niet echt zorgwekkend. Duidelijk de aanleg voor trekbenen (heeft zijn moeder ook), maar daar kan hij momenteel geen pijn aan hebben. Toen even verder gedacht en een bloed onderzoek gedaan, blijkt dat ie een ontsteking in zijn buik heeft waardoor er bepaalde waardes veel te hoog zijn. De wormenkuren die hij gehad heeft blijken ook niet de goede te zijn en daarom waarschijnlijk nu die ontsteking.
Hij heeft vandaag een kuur tegen spoelwormen gehad en over 10 dagen moet ie een 5daags kuurtje. Als hij er daarmee bovenop is is het prima en anders weer even opnieuw een bloed onderzoek laten doen. :)

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:04

hmm wat een zorge shetje is die geweest, gelukkig heb je het nu waarschijnlijk te pakken en dan zal die vast helemaal opknappen..

ik was ook bang toen ik mijn hengstje (ook shet) ging ruinen, hij een suffie zou worden.. niets is minder waar er zit een hoop karakter in, dus dat komt bij jouw mannetje ook weer helemaal terug hoor!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:41

Ies_ schreef:
Vanmiddag naar de kliniek geweest. In eerste instantie naar zijn been gekeken, maar dat was niet echt zorgwekkend. Duidelijk de aanleg voor trekbenen (heeft zijn moeder ook), maar daar kan hij momenteel geen pijn aan hebben. Toen even verder gedacht en een bloed onderzoek gedaan, blijkt dat ie een ontsteking in zijn buik heeft waardoor er bepaalde waardes veel te hoog zijn. De wormenkuren die hij gehad heeft blijken ook niet de goede te zijn en daarom waarschijnlijk nu die ontsteking.
Hij heeft vandaag een kuur tegen spoelwormen gehad en over 10 dagen moet ie een 5daags kuurtje. Als hij er daarmee bovenop is is het prima en anders weer even opnieuw een bloed onderzoek laten doen. :)

wie heeft die wormkuren voorgeschreven?Die dus niet werkte bedoel ik?
Als dat de da is zou ik daar toch maar eens een goed gesprek mee voeren als ik jou was.
Als de gemiddelde Bokker weet dat spoelwormen resistent zijn tegen Ivermectine zou je toch bedenken dat iemand die daar een studie van 8 jaar voor heeft gevolgt dat ook zou moeten weten? :7

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 21:25

Veearts in Leiderdorp. Achteraf vind ik het ook zeer vreemd, ik heb even het eerste mest onderzoek uit de kast getrokken en daar staat duidelijk op bloedwormpjes. Daarvoor heeft hij die Ivermectine meegekregen. Maargoed, ik ben daar een leek in en neem dus aan wat de veearts aan mij geeft en tegen mij zegt.

De kliniek waar we afgelopen maandag naar toe zijn geweest was een andere.