pony lelt opeens tegen de staldeur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yentl2010

pony lelt opeens tegen de staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 07:39

Ik heb even een vraagje betreft onze haflinger van 16 jaar

We zijn afgelopen september verhuisd naar een andere stal ,waar ze de hele dag buiten staat in de paddock met de hele dag door kuil
Heerlijke rustige stal in totaal maar 4 paarden en 1 welsch en 1 shet
Ze staat er nu dus 3 weken en we zien al dat ze wat voller word ,op de vorige stal kreeg ze niet voldoende ruwvoer en was ze ernstig afgevallen (100 kilo te licht)
Nu valt mij op dat ze s`morgens na het voeren en het de tijd is dat ze naar buiten gaan ,ze staat de meppen tegen de staldeur ,dit heeft ze nooit gedaan
Ook tijdens het poetsen en t duurt te lang gaat ze staan schrapen ,we negeren het maar dat meppen tegen de staldeur is knap irritant

Op de vorige stal stond er ook 1 paard die aardig kon lellen tegen zijn deur als ze gevoerd werden ,ik denk dat ze het van hem heeft overgenomen ,maar ze doet het niet tijdens het voeren ,maar als ik eerst 2 paarden buiten zet ,die zet ik eerst buiten in de paddock ernaast ,omdat als ik haar als 1e doe ze weer para word omdat ze nog geen paarden ziet staan ,,,ze kan dus moeilijk alleen staan ,als ze alleen staat word ze heel druk en nerveus en loopt constant te bleren dit willen we ook gaan trainen zodat ze wat makkelijker alleen kan zijn

Tips zijn welkom

MirandaMalik

Re: pony lelt opeens tegen de staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:55

Ze slaat dus met haar voorbeen?
Ja, dat is toch meestal aandacht trekken en ik denk dat ze dan graag naar buiten wil achter de anderen aan.
Ze is onrustig, dat is op zich logisch, het blijven kuddedieren en ze zijn liever niet alleen.
Je kunt dit wel goed trainen, meestal is het ook een kwestie van wennen aan nieuwe gewoontes.

Cioccolato

Re: pony lelt opeens tegen de staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:55

Ik herkent het. Wij hebben 3 beestjes op stal en ik doe ze 1 voor 1 buiten. De laatste die overblijft is een pony en begint ook te meppen tegen de staldeur, en te bokken en te steigeren. Dit is vaak omdat ze dus naar buiten wil en ze wil de anderen achter elkaar.
Met poetsen doet mijn eigen paard dit ook, meestal als ik even bezig ben.. Een teken van verveling, want ze kauwt ook op haar touw etc. Het schapen probeer ik haar af te leren, zodra ze het doet krijgt ze een tik en zeg ik; EEHHH! Gewoon omdat als ik toevallig er voor sta ik dus een mep krijg. Ze snapt t al redelijk en doet t al een stuk minder.
Ook als ik haar het land uit wil halen en het duurt haar te lang omdat ze even moet wachten is het ook direct slaan met de voorbenen, ook dit bestraf k.

Als joun Hafje het doet in de stal denk ik dat ie gewoon naar buiten wil. Met borstelen lijkt het me ongeduld.